Citat:
Ursprungligen postat av
deddd
Och då hjälper tor som sagt.
Om tor skriver att inte använda bittorrent menar de protokollet. Inte sidor relaterade till bittorrent, i så fall hade de skrivit det.
Det de skriver där är bittorrent-protokollet. Inte browsertrafik, som tex surfa på en sida som man kan ladda ner .torrent-filer från.
Återigen, antingen fultolkar du, eller bryr dig inte om att läsa vad jag skrivit ordentligt. Citera mig gärna där jag skriver att TOR avråder från användande av bittorrent. Det har jag inte skrivit. Att de varnar för användandet med TOR, och inte skriver att de avråder från bittorrent rent generellt, betyder inte heller att de förespråkar det. Artikeln handlade om kombinationen av bittorrent och TOR (de menar då inte bara TOR Browser, utan hela protokollet i ett torifierat system med TOR-socket).
Citat:
Men om du nu säger att browser fingerprinting är helt separat från bittorrent så är vi på samma spelhalva, då det är det jag ordat mot. Men förstår inte varför du tagit upp torrent i webläsaren som ett motargument om du vet att det inte påverkar alls.
Varför förstod du inte det från början då? Jag skrev väldigt tydligt vad jag menade. Jo, det påverkar anonymiteten om du använder bittorrent i webbläsaren.
Citat:
Gällande 1. och 2. är det applikationerna som är dåliga som inte gör det man ber det att göra (men köper att det varnas för), använder du en applikation som faktiskt gör det den säger sig göra så är du safe, eller TOR:ar du hela nätverket är du safe (ex kör tails eller kör det i routern) även om applikationen är ren skit. Gällande 3. så är avslöjar det inte din IP bara att det är samma nod och vilken förra hoppet var från. Att någon skulle lägga tid på det för copywrite-brott är uteslutet dock, då så många laddar ner utan något skydd alls. Men har du andra orsaker att vara rädd så är det kanske en ide att undvika.
Nej, du är inte safe för att du torifierar hela nätverket/uppkopplingen, vilket för övrigt kan göras på olika sätt både temporärt och permanent. Läste du inte om de tre svagheterna i kombinationen TOR/bittorrent? Dessutom, eftersom din vanliga web socket i de flesta fall finns kvar hos ett vanligt OS, så kan bittorent koppla upp sig där ändå. Det står ju klart och tydligt i artikeln jag länkade. Läste du inte innehållet från TOR Project?
Hur ska en vanlig användare veta att många bittorrent helt enkelt ignorerar TOR Socket och kopplar upp sig som vanligt? Hur många är kompetenta nog att granska och eventuellt modifiera och kompilera om den öppna kälkoden i en bitttorent-applikation?
Tails skyddar dig inte på något sätt mot IP-läckage om du får malware som tar reda på och skickar din riktiga IP. Den informationen kan skickas via TOR-nätverket till en malign aktör utan problem. Det enda speciellla med Tails är att det går att köra icke-persistent, det vill säga utan att spara data på hårddisken, och att den är torifierad. Ditt vanliga IP finns fortfarande tillgängligt, eftersom du kopplar upp dig till TOR (eller din VPN -> TOR) via din ISP. Du kan heller inte installera bittorrent, om du inte använder USB flashdrive som disk, eller använder någon sofistikerad metod för att installera direkt i minne.
Citat:
Låt gå. Jag tycker du blandar äpplen och päron något fasligt för att vara utbildande. På och över gränsen till missinformation, men kanske bara är ditt sätt att skriva på.
Jag tycker du ska ha tid och tålamod att först läsa ordentligt vad jag skriver inte du postar dina svar i affekt. Dessutom verkar vi ha olika definitioner av vad säkerhet innebär. Men visst, chansa på med bittorrent om du nu vill det. En bra VPN med kill switch aktiverad, och en bra torrent-applikation kan åtminstone minska risken att bli avanonymiserad. Skulle också i så fall rekommendera att köra bittorent i en virtuell maskin, för det finns risk att du drar hem malware via bittorrent som kan avidentifiera dig. Du kan inte lita på noderna i torrent-nätverket. Faktum är att du kan inte lita på en enda. Ett enda obfuskerat/inbäddat script av typen
ip address show, tillsammans med en minimal socketserver eller liknande, är annars tillräckligt för avanonymisering.
Peace.