2024-07-30, 03:48
Medlem
Archytechtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Man är ganska säker utan vpn också. Operatörer kan vara se mängden data men inte vad för data. Finns massvis med laglig content på piratebay så enda sättet att åka dit är om hårddisken åker i beslag och den inte är ordentligt krypterad. Men visst vpn är bra att ha ändå, just saying

Fast torrenttrafik är väl inte krypterat by default? Jag hade oavsett vad inte använt publika trackers utan VPN i dagsläget, även om kravbreven inte är av någon egentlig vikt så är det trevligt att slippa sånt. Utöver det så är väl piratebay inte det bästa alternativet om man nu måste använda publika trackers.
Citera
2024-07-30, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archytechtic
Fast torrenttrafik är väl inte krypterat by default? Jag hade oavsett vad inte använt publika trackers utan VPN i dagsläget, även om kravbreven inte är av någon egentlig vikt så är det trevligt att slippa sånt. Utöver det så är väl piratebay inte det bästa alternativet om man nu måste använda publika trackers.

Som sagt mängden data går att se, innehållet av datan går inte att se.
Min poäng är att VPN:er är överskattade.
Med det sagt så tycker jag fortfarande folk ska använda sig av vpn.
Senast redigerad av HejFrans 2024-07-30 kl. 03:55.
Citera
2024-07-30, 03:54
Medlem
Archytechtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Min poäng är att VPN:er är överskattade.
Med det sagt så tycker jag fortfarande folk ska använda sig av vpn.

Då är vi överens. Dessvärre är utbudet väldigt smalt nuförtiden om port-forwarding är en nödvändighet.
Citera
2024-08-02, 22:08
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Inte laddat hem något från Pirate Bay på säkert 10 år. La ner torrents helt och hållet där för 10-12 år sen. Nu finns en programvara på PirateBay som jag gärna skulle vilja ha. Har dock ingen koll på riskerna över huvud taget. Om jag använder en VPN för att ladda hem programmet, hur säker ska jag känna mig? Någon VPN specifikt lämpad för fildelning?

Annat jag ska tänka på?

Tack!

Ett tips: använd aldrig BitTorrent tillsammans med TOR. Det varnas det för på den officiella hemsidan. Ett bra VPN är säkert okay, men du lämnar fortfarande ett browser fingerprint, riskerar att lämna ifrån dig information om din hårdvara, och utsätter dig för risk att din IP avslöjas via malware i webbläsaren. Kör en bra VPN i en virtuell maskin är mitt tips. Det räcker med VPN-klient på hostmaskinen.

Disclaimer: gör inget olagligt bara...

Edit: gammal tråd.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-08-02 kl. 22:15.
Citera
2024-08-03, 03:46
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Ett tips: använd aldrig BitTorrent tillsammans med TOR. Det varnas det för på den officiella hemsidan. Ett bra VPN är säkert okay, men du lämnar fortfarande ett browser fingerprint, riskerar att lämna ifrån dig information om din hårdvara, och utsätter dig för risk att din IP avslöjas via malware i webbläsaren. Kör en bra VPN i en virtuell maskin är mitt tips. Det räcker med VPN-klient på hostmaskinen.

Disclaimer: gör inget olagligt bara...

Edit: gammal tråd.
bittorrent är ingen browser så svårt att lämna browser fingerint. Bittorrent-protokollet ger inte ut någon som helst information om dig mer än ip-adressen och vilken klient du använder, som bara är ett meddelande som säger "hej jag kör utorrent 1.2.3.4" som du frivilligt kan ändra till "hej jag kör qtorrent 4.3.2.1" då det inte är någon annan kontroll än det meddelandet, som du är avsändare av och således kontroll över, som att ljuga i ett brev.

Troligen vill man inte att tor används för torrents egentligen bara för att det drar mycket bandbredd ur nätverket.
Citera
2024-08-03, 05:29
Medlem
Ferhs avatar
Finns ingen större anledning att använda VPN och liknande, jag har aldrig använt något sånt för att ladda ner saker och har aldrig haft minsta problem. VPN bör man använda om man bor i typ Tyskland eftersom jag läst att de är hårdare än de flesta länder när det gäller att spåra pirater, och om man bor i Kina eller liknande så är VPN också ett måste.

Det enda man behöver vara rädd för när det gäller PirateBay är att råka ladda ner virus.
Citera
2024-08-03, 15:42
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
bittorrent är ingen browser så svårt att lämna browser fingerint. Bittorrent-protokollet ger inte ut någon som helst information om dig mer än ip-adressen och vilken klient du använder, som bara är ett meddelande som säger "hej jag kör utorrent 1.2.3.4" som du frivilligt kan ändra till "hej jag kör qtorrent 4.3.2.1" då det inte är någon annan kontroll än det meddelandet, som du är avsändare av och således kontroll över, som att ljuga i ett brev.

Troligen vill man inte att tor används för torrents egentligen bara för att det drar mycket bandbredd ur nätverket.

Många kör torrent i webbläsaren. Besöker du sidan med webbläsaren så blir det ju ett browser footprint. När det gäller TOR/bittorrent så handlar det inte främst om bandbredd, det är en säkerhetsrisk, och du riskerar deanonymisering. Bittorrent är rent generellt inte säker, och du bör definitivt inte ägna dig åt olagligheter med den. Många som åkt dit för copyright-brott på det sättet.
Citera
2024-08-03, 21:20
Medlem
Citat:
Många kör torrent i webbläsaren. Besöker du sidan med webbläsaren så blir det ju ett browser footprint. När det gäller TOR/bittorrent så handlar det inte främst om bandbredd, det är en säkerhetsrisk, och du riskerar deanonymisering. Bittorrent är rent generellt inte säker, och du bör definitivt inte ägna dig åt olagligheter med den. Många som åkt dit för copyright-brott på det sättet.
"Många"?
Den enda webbläsaren som är ens i närheten av mainstream som ens har funktionaliteten du pratar om är Brave. En webbläsare som roligt nog har anti-fingerprinting.
Citera
2024-08-03, 21:53
Medlem
Säker om du inte betalat vpn med CC såklart utan ospårbar valuta
Citera
2024-08-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaismack
Säker om du inte betalat vpn med CC såklart utan ospårbar valuta
Du kan gladeligen betala Mullvad med kreditkort och ingen kommer orka hitta dig ändå.
Citera
2024-08-04, 15:54
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
"Många"?
Den enda webbläsaren som är ens i närheten av mainstream som ens har funktionaliteten du pratar om är Brave. En webbläsare som roligt nog har anti-fingerprinting.

Det är felaktigt. Bara i den här artikeln från i år så finns det åtta stycken, inklusive Chrome och Firefox. Det som Brave har är en default installer:

https://rigorousthemes.com/blog/best-browsers-for-torrenting/

Brave ger för övrigt ett ganska rejält browser finger print. Det är en bra webbläsare, men inte särskilt remarkabel ur denna synvinkel. Vem som helst kan testa detta här:

https://www.amiunique.org/fingerprint
Citera
2024-08-04, 16:17
Medlem
Citat:
Det är felaktigt. Bara i den här artikeln från i år så finns det åtta stycken, inklusive Chrome och Firefox. Det som Brave har är en default installer:

https://rigorousthemes.com/blog/best-browsers-for-torrenting/

Brave ger för övrigt ett ganska rejält browser finger print. Det är en bra webbläsare, men inte särskilt remarkabel ur denna synvinkel. Vem som helst kan testa detta här:

https://www.amiunique.org/fingerprint
Chrome och Firefox kan såklart inte ladda ner torrenter som standard, vilket står i din länk.

Vilket fingerprint ger den menar du? Den slumpar fram så mycket det går utan att saker börjar gå sönder såsom med Mullvad Browser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in