Citat:
https://delafil.se/83f52fa58af1b545/Uppsala_TR_Ä_3877-18_Slutligt_beslut_(ej_särskilt_uppsatt)_2018-08-31.pdf
Länk till Uppsala Tingsrätt gällande förvaltarskap för A Ö
Länk till Uppsala Tingsrätt gällande förvaltarskap för A Ö
A är en 23-årig kvinna med stora handikapp. A klarar varken av att sköta sig själv eller hunden, hur är det ens möjligt att förvänta sig att de som jobbar som assistenter också ska ta ansvar för hunden?
Att A dessutom var farlig för omgivningen är styrkt av tidigare inlägg, gällande överklagan av antal vårdtimmar för A där det åberopas att A är impulsiv och våldsbenägen. Dessutom infördes skyddsstopp på hennes boende, efter det flyttades A till familjens villa medan föräldrarna flyttade till en lägenhet. Att hunden försvunnit på ett mycket märkligt sätt samtidigt som Länsstyrelsen fått in anmälningar mot hundägaren verkar vara mer än ett sammanträffande. Jag har mycket svårt att tro att hunden är stulen, jag tror A skadat eller dödat den, sedan har den forslats bort och begravs långt från nyfikna ögon.
Enligt Tingsrätten i Uppsala är det pappan som har hela ansvaret både för A och för hunden, se citat nedan:
Uppsala Tingsrätt 2018-08-31 bifaller yrkan om förvaltarskap:
P*trik Ö har begärt att förvaltarskap ska anordnas för A Ö.
Överförmyndarnämnden i Uppsala har tillstyrkt att förvaltarskap anordnas för A Ö. och god man bitr.jurist C*roline Mol*nder har anfört att A inte har någon erinran mot att förvaltare förordnas.
I ärendet har ingivits bland annat social utredning, läkarintyg och åtagande från P*trik Ö.
*=a
Skäl
Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller
liknande förhållande är ur stånd att vårda sig och sin egendom, samt om dennes behov
inte kan tillgodoses genom godmanskap eller på något annat mindre ingripande sätt,
får rätten besluta att anordna förvaltarskap för honom eller henne.
Av utredningen framgår att A Ö är ur stånd att vårda sig själv och sin
egendom på grund av psykisk störning. Det är inte tillräckligt med god man för att ta
tillvara hennes intressen. Hennes behov av hjälp kan inte tillgodoses på något annat
mindre ingripande sätt än att förvaltarskap anordnas.
Hela dokumentet jag citerar finns upplagt av Saga23, se länk ovan: