2024-08-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atinySetare
Vilket återigen får mig att fundera på hur det är möjligt att Emilia fortfarande levde när hon hittades? Med flera stickhål i hals, ben osv så var hon fortfarande vid medvetandet?
Var hon vid medvetande?
Citera
2024-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Om du bygger en bomb och detonerar den någonstans så någon dör, är det du eller bomben som bär ansvaret?

Ett barn som aldrig fått kärlek eller korrekt uppfostran är en bomb.
Kärlek och uppfostran.. Skitsnack vi är människor vi har fri vilja vad jag har läst bråkade dom över en kille. De hände en goish som slutade med att dessa tjejer mördade henne brutalt genom att såga med kniven ner i halsen så att hon dog. Allt detta va fri vilja inget med kärlek och uppfostran från sina föräldrar att göra
Citera
2024-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Om du bygger en bomb och detonerar den någonstans så någon dör, är det du eller bomben som bär ansvaret?

Ett barn som aldrig fått kärlek eller korrekt uppfostran är en bomb.
Alla blir imte förävare och alla förvare har inte varit utsatta själva samtidigt så påverkar en himla massa utamför familjen också. Rafaella har t.ex en mamma som jag instinktivt tycker illa om rörande vad som verkar vara hennes attityd mot dottern men mamman är inte allt. Rafaella har både haft en bror som hon kunnat uppleva kärlek med samt en lillasyster som också innebär en kärleksfull relation.

Det är snarare isåfall hantering av barnen som mycket små so påverkar deras utveckling eftersom kärlekslös hantering, våld etcetera ger hjärnskador men alla dåliga föräldrar är inte kändlokalla mot suna små spädbarn och förskolebarn. Och även om barn inte fått det grundläggande men ändå skador av irreversibel karaktär så har vi otroligt mycket adoptivbarn som visar stt de klarar sig mycket bra i livet överlag, även med psykisk ohälsa och anknytningsskador. Varför? Den omvårdnad de fått något senare samt att de vuxit upp i medelklassmiljöer utan att tvingas utstå utanförskap, fattigdom, kriminella anhöriga, prokriminella jämnåriga osv. Inte ens när adoptivbarn söker sig till problem och hamnar i kriminalitet och missbruk brukar det sluta lika illa som för de som vuxit upp under strukturell diskriminering, marginalisering, och socioekonomisk utsatthet trots att de kan ha komplicerade relationer till adoptivföräldrar i somliga fall samt uppge kä slor av identitetsförlust, avsaknad av kärlek under uppväxten.

Mot ondska måste det finnas goda element runt omkring och problemet är helhetsbilden. Den här mordkonstelationen är exempelvis ett av samhället skapat nätverk. Det väger enormt tungt det med.
Citera
2024-08-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vevaro
Var hon vid medvetande?
Tror ej hon va fullt medvetande så hon kunde berätta vad som hade hänt mer att hon va vid liv min teori är att hon dog av blodförlust eftersom dom hade sågat med kniven ner i halsen men förmodligen inte tillräckligt djupt.. Stackars flicka hon kanske hade en chans att överleva ändå
Citera
2024-08-03, 22:00
Medlem
Citat:
Till stor del vill jag påstå att alla vi i samhället bär en skuld. Men yttersta skulden ligger såklart på soc och föräldrar.
Klart att de vet att mord inte är ok, men de är barn som växt upp under tuffa förhållanden där en stor del av deras moral och etik grundar sig i andra hur andra barn med liknande problem resonerar. De är som sagt vilsna barn om är fyllda med olika sätt att resonera och moralisera.

Man läser mängder med inlägg här på FB där folk resonerar att vissa är mindre värda och borde avlivas mm. Hur tror du barn under sådana förhållanden utvecklas?

Det är så mycket faktorer som spelar roll som lett upp till detta. Och det är som sagt hemskt för alla involverade.
Kan du bara behålla din skit för dig själv istället?

Det är inte synd om gärningsmännen. Möjligen deras syskon och helt oskyldiga anhöriga som aldrig gjort barnen något ont.

Det handlar om avsaknad av affektiv empati
Jag hade en hyfsat kass uppväxt och var lite tonårsstrulig några månader som slutade extremt konfliktfyllt. Jag ingrep när folk gick på svagare och avbröt även saker jag var delaktig i mot andra när jag avläste deras känslor av oro eller ångest.

Jag är ett bra exempel på att man inte behöver utsätta andra pga egen utsatthet och att man även kan hoppa emellan i bråk, säga åt sina kamrater att det räcker när någon blir utsatt av något slag.

Jag mötte hela tiden en massa skitfördomar och var alltid syndabock. Det påverkade inte min empatiska förmåga hur mycket konfliker jag än drogs in i.
Citera
2024-08-03, 22:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har det framkommit varför polisen hittade offret? Vad jag förstår är det inte ett område där folk befinner sig normalt. Kan det vara så att när gärningsmannen berättade för personalen på sis-hemmet, så larmade denne och en patrull skickades dit?

Inte bara slumpen att E hittades. Området har varit ett område för problem.

Dn:

"Det var polisen som strax efter midnatt på tisdagen hittade en livlös flicka i ett industriområde under en rutinpatrullering. Hon hade skador efter kraftigt våld."

https://www.dn.se/sverige/tonarsflicka-misstankt-for-mordet-i-landskrona/
Citera
2024-08-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Hur jag än studerar denna mamma kommer jag till samma slutsats, som irakier själv. Jag tror starkt på att denna mamma är zigenare fr Irak.. det är enbart de som är på det sättet som kvinnor.. alltså hon uppfyller alla kriterier.. eller så är hon prostituerad av sig själv.. de brukar sällan vara alkoholiserade.. däremot zigenarfolk, deras kvinnor föder barn av okända män.. plus att just mammorna blir stolta över att deras flickor börjar tidigt locka män.. männen i släkten blir ännu gladare , står o vaktar vid dörren medans kvinnor o flickor "tjänar" pengar..

Stämmer ju inte? Mamman var ju arg över att dottern raggade på män? Flickan har dessutom irakiskt namn
Citera
2024-08-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Poängen var:

Mamman verkar vara en oetablerad alkoliserad pundare utan flyktingstatus och dottern som inte är född här har begått ett tortyrmord. Om det inte är skäl nog att åberopa utvisning, då vet jag inte vad som är skäl. Därför menar jag att rättsväsendet här har ett gyllende läge att utvisa hela familjen baserat på vad avkomman har gjort och sätta praxis.

I häktningsdokumentet för dottern finns inget kryss i rutan för utländsk medborgare.
Citera
2024-08-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Hennes farfar bor kvar i Landskrona

Han lever inte.
Citera
2024-08-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Pacc
Tror ej hon va fullt medvetande så hon kunde berätta vad som hade hänt mer att hon va vid liv min teori är att hon dog av blodförlust eftersom dom hade sågat med kniven ner i halsen men förmodligen inte tillräckligt djupt.. Stackars flicka hon kanske hade en chans att överleva ändå
Exakt. Tack för bra svar!
Citera
2024-08-03, 22:11
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
I häktningsdokumentet för dottern finns inget kryss i rutan för utländsk medborgare.

Ok. Enligt uppgifter längre bak i tråden flydde familjen inkl. dottern från Irak. Det vore ju otroligt sorgligt om den defekta dotten är född här och av den anledningen inte kan utvisas (lika enkelt).
Citera
2024-08-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Kan du bara behålla din skit för dig själv istället?

Det är inte synd om gärningsmännen. Möjligen deras syskon och helt oskyldiga anhöriga som aldrig gjort barnen något ont.

Det handlar om avsaknad av affektiv empati
Jag hade en hyfsat kass uppväxt och var lite tonårsstrulig några månader som slutade extremt konfliktfyllt. Jag ingrep när folk gick på svagare och avbröt även saker jag var delaktig i mot andra när jag avläste deras känslor av oro eller ångest.

Jag är ett bra exempel på att man inte behöver utsätta andra pga egen utsatthet och att man även kan hoppa emellan i bråk, säga åt sina kamrater att det räcker när någon blir utsatt av något slag.

Jag mötte hela tiden en massa skitfördomar och var alltid syndabock. Det påverkade inte min empatiska förmåga hur mycket konfliker jag än drogs in i.

Mycket bra skrivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in