2024-08-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Och inte att förglömma diagnoser som utvecklas pga ens livshändelser/trauman som c-ptsd, eller personlighetesstörningar som utvecklas under barn/ungdomen pga uppväxtomständigheter. M.fl.

Alla mina diagnoser har aldrig fått mig att mörda eller förnedra
Citera
2024-08-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Hennes farfar bor kvar i Landskrona
Ja men, farfar kan väl inte vara i 45 års åldern?
Citera
2024-08-03, 21:18
Medlem
LiquidTensions avatar
Finns det egentligen något skäl för åklagaren att inte åberopa utvisning på den 15-åriga sadistiska irakiern? Såvitt jag förstår är hon inte född här och inte hennes smutsiga pundarluder till morsa heller.

Sveriges rättsväsende har här ett utmärkt läge att statuera exempel genom att utvisa hela familjen.
Citera
2024-08-03, 21:20
Medlem
Anna-Helgas avatar
Vem tror vi mgm3 skyddat? M som blev gripen sist? Åkte hon inte från Landskrona, R vinkade av och blev sen gripen? Åker M då tillbaka till Landskrona och blir skyddad av R släkting? Eller är det jag som rör till allting nu?
Citera
2024-08-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne89
I mitt fall växte jag upp med en mamma som lider av schizofreni å hade två personligheter där hemma. Vi hade mutti som gav mig kärlek å allt det där. För att ge ett exempel. Hade glasögon när jag var mindre. Tjuv åkte moppe å la glasögonen i fickan å tappade dem å dem blev mosade av en bil. Där tänker ett "vanligt" barn att nu blir det stryk. Där fick jag kärlek. Det hade kunnat vara du under bilen bla bla bla. Sen har vi en annan situation där man på säg söndagsmorgonen ville överraska mutti med att diska. Men du kanske gjorde misstaget klingade med ett glas för högt å väckte henne. Å vips där stod hon med kryckan, hon gick med kryckor, å slog ner dig. Dvs en situation där en "vanlig" tänker att nu blir mamma glad. Där fick jag stryk. Det e så jag växte upp bla. Å jag har trots min uppväxt aldrig skyllt eller använd den till ngn sorts förklaring till saker å ting. När hon straffade mig utan mat kunde jag inte ens förmå mig stjäla tex. Därför är jag som person jätte allergisk mot folk å brottslingar som rättfärdigar sina brott till sin dåliga uppväxt. Det jag var med om gjorde inte att jag rättfärdigar slå på min fru när hon diskar å väcker mig tex.
Jag beklagar verkligen din svårare uppväxt. ❤️

Däremot så är en av skadorna somliga av oss får mer eller mindre tvångsmässig ärlighet. En oberäknelig vuxen som kräver extrema saker av dig och kanske förhör eller ständigt predikar vad som är det "korrekta" sättet att uppträda på blir också skadlig när du inte skyddar dig genom att försäkra dig om att du du får mat, tak över huvudet eller kanske berätttar för mycket om dig själv och på så vis kan utsättas av förövare.

Att inte stjäla kläder, mat eller bryta sig in när man behöver kunna sova någonstans, handlar inte om att vara en bra människa utan så utdatt att du inte kan värja dig på något annat vis än förbli passiv.

Samma sak med att folk anser att bra människor aldrig säger emot, aldrig svär tillbaka, aldrig gör motstån osv. Det är inte heller godhet och inte är det ondska om jag slår när någon hoppar på mig, skriker när någon provocerar eller stjäl kläder för att värma mig när det är -15° , -20° eller stjäl mat när jag svälter.

Det är uppenbart flickor som är fast under olika strukturella problem samtidigt så är de onda. Ondskan är odiskutabel om man tortyrmördar en jämnårig i anfall av avund och svartsjuka eller små konflikter.

Deras ondska består inte av om de stulit mat pga sväl, kläder pga kyla, brutit sig in för att sova någonstans utan att de utsatt en annan människa för utdragen dödsångest utan att stoppas av den och tillsammans dödat den de plågat. Andra saker kanske (det gör det utan något kanske) räknas som kriterier för störningar men det är sett ur ett medelklassperspektiv. I tråden sägs två? av flickorna vara av delvis romsk bakgrund om jag förstått rätt (har inte läst hela tråden). Alla romer är inte antisociala men en mycketstor del av dem kan på slentrian diagnostiseras som antisociala via socioekonomisk situation, sammanhang och kontext. Men förutsättningarna är inte samma lika. Sannolikthar ingen av de här när de föddes haft samma förutsättningar som andra barn. Det kanske du inte heller hade men du saknade en lika giftig omgivning. Det som inte hö de dig, beror på skyddsfaktorer. Normalt placeras man ihop med andra barn som har problem omedelbart när något skär sig. Sedan fortsätter samhället klumpa ihop barn med särskilt dåliga förutsättningar med andra och bland dem är en hel del störda på allvar och det är deras störningar som utgör vad de barn med sämre förutsättningar sedan ska fungera kring.
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Bra inlägg. Spot on.
Det är väl bara den särbegåvade du svarar och den lika särbegåvade Dogmatix som fortfarande försöker få det till "olyckshändelse" trots att trolig dödsorsak framkommit.
Nej, det här var ingen olycka och de här flickorna kommer aldrig utvecklas till normala människor. Det vågar jag mer eller mindre sätta pengar på. De är vänner genom de konflikter de är med och skapar och delar egenskaperna av ondska. Annars hade någon av dem, inte varit på plats och om den varit det, hade den stått upp mot kamraterna.
Citera
2024-08-03, 21:22
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne89
Alla mina diagnoser har aldrig fått mig att mörda eller förnedra

Jag har inte påstått att alla människor med diagnoser blir mördare eller annat.
Det finns ju inte heller en given förklaring till varför någon blir som de blir med en diagnos.
Alla med samma diagnoser är sällan exakt likadana. Det är ju enormt många andra faktorer som spelar in.
Du har kanske ett starkare psyke än andra t.ex.
Citera
2024-08-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Finns det egentligen något skäl för åklagaren att inte åberopa utvisning på den 15-åriga sadistiska irakiern? Såvitt jag förstår är hon inte född här och inte hennes smutsiga pundarluder till morsa heller.

Sveriges rättsväsende har här ett utmärkt läge att statuera exempel genom att utvisa hela familjen.
Och det tror du kommer att hända!
Citera
2024-08-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Men kom igen. Du menar alltså att vi alla är skyldiga till detta, eftersom vi inte lärt dessa att mord är fel? Är inte det något de flesta ändå snappar upp ganska tidigt? Hur långt ska vi dra detta, för jag menar även vuxna kan ju hävda att de aldrig fått gått en utbildning i att man inte får mörda.
Till stor del vill jag påstå att alla vi i samhället bär en skuld. Men yttersta skulden ligger såklart på soc och föräldrar.
Klart att de vet att mord inte är ok, men de är barn som växt upp under tuffa förhållanden där en stor del av deras moral och etik grundar sig i andra hur andra barn med liknande problem resonerar. De är som sagt vilsna barn om är fyllda med olika sätt att resonera och moralisera.

Man läser mängder med inlägg här på FB där folk resonerar att vissa är mindre värda och borde avlivas mm. Hur tror du barn under sådana förhållanden utvecklas?

Det är så mycket faktorer som spelar roll som lett upp till detta. Och det är som sagt hemskt för alla involverade.
Citera
2024-08-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Och inte att förglömma diagnoser som utvecklas pga ens livshändelser/trauman som c-ptsd, eller personlighetesstörningar som utvecklas under barn/ungdomen pga uppväxtomständigheter. M.fl.

Så sant.
Citera
2024-08-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miradoux
Ja men, farfar kan väl inte vara i 45 års åldern?

Nä men äldre män hon brukar sova hos.
Citera
2024-08-03, 21:29
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Ja du är naiv. Precis som att media skriver om flickorna som ångerfulla och gråtandes. De är ledsna för att de åkt dit och fabulerar fram historier där man ska tycka synd om dem samt gråter krokodiltårar.

Jag har sett den här sortens skitungar sätta sig och böla och snörvla om att morbrodern våldtagit och tröstats av ett riktigt offer för barnvåldtäkter, för att så fort vi stängt ytterdörren kastat masken och skadeglatt visa upp stöldgodset personen precis tagit ur hemmet.

De är riktiga skådespelare eftersom de spelat i många år redan när de är 13-15 år och jo, de är utstuderade och grymma och planerar ständigt våld och konflikter.

Det är naivt av dig att tro att man bara råkar hugga någon i halsen. Att man bara råkar tortera den innan. Att man bara råkar binda fast den och hetsa andra till våld. Att man bara råkar slå en bunden människa. Att man bara råkar skria likt ett lystet djur åt dess dödsångest. Att man bara råkar filma. Att man bara råkat maskera sig. Att man bara råkat lura iväg en person till en ödslig plats. Att man bara råkat ha med sig maskering, kniv och silvertejp. Att man bara råkat möta upp den som vänner med saker dolda för att ta fram senare. Att man bara råkat införskaffa material för att genomföra tortyrmord. Att man bara råkat samspråka och planera tillvägagångssättet för att få iväg en person.

Störda. Sluta använd ord som.ska signalera en offerroll. Inte trasiga utan störda ungar. Och jo, de kan och ja det finns skäl till att de hambar på SiS.

Det enda långsökta är att du vill inbilla dig att ett monster aldrig kan vara 12 år eller 13 år eller 14 år eller 15 år. Att du tror att människor måste bli vuxna innan de kan "bli" psykopater, antisociala eller narcissister. Att ondska bara finns inom vuxna människor. Enda skälet till att vi inte kan se särskilt små barn som onda beror på att de inte är utvecklade kognitivt till att vara tillräckligt avvikande såsom när hjärnan är mer strukturerad. I tonåren är det däremot fullt möjligt att kunna se vilka som är särskilt avvikande och deras utveckling från normla individer sker hela tiden. Varje dag.

Ännu ett riktigt bra inlägg.
Citera
2024-08-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Till stor del vill jag påstå att alla vi i samhället bär en skuld. Men yttersta skulden ligger såklart på soc och föräldrar.
Klart att de vet att mord inte är ok, men de är barn som växt upp under tuffa förhållanden där en stor del av deras moral och etik grundar sig i andra hur andra barn med liknande problem resonerar. De är som sagt vilsna barn om är fyllda med olika sätt att resonera och moralisera.

Man läser mängder med inlägg här på FB där folk resonerar att vissa är mindre värda och borde avlivas mm. Hur tror du barn under sådana förhållanden utvecklas?

Det är så mycket faktorer som spelar roll som lett upp till detta. Och det är som sagt hemskt för alla involverade.

Det är föräldrarnas fel hur dom har uppfostrat och satt regler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in