2024-08-03, 19:11
Medlem
Alla som klagar kan ju öppna en krog själv så får dom se hur lätt det är...
Citera
2024-08-03, 19:33
Medlem
reverend.paisleys avatar
Alla krögare köper inte sin öl på systembolaget men en del gör. Andra handlar hos sin grossist eller direkt från leverantören. Det handlar om vilka volymer som köpes. Literpriserna skiljer inte så mycket men årsrabatten kan vara avgörande.
Exempel:
Mariestad 5,3 halvliter flaska kostar styckvis på Systembolaget 19,70 + pant
Hos en populär grossist köper man samma flaska lådvis, 15 flaskor, för 20,50 + pant
Bryggeripris kan jag inte se idag men är snarlikt.
Av detta pris är ca 4 kr moms och 6,04 kr alkoholskatt (som räknas efter procenten).

Krögaren måste dessutom betala var gång tillsynsmyndigheten mfl. gör besök (varierar mellan kommuner men handlar om 10 000-tals kronor på ett år). Samma myndighet "rekommenderar" att krögaren lägger på ca 270-300 % för att vara trovärdig i deras ögon. Man får inte sälja till självkostnad ens om det säljer massor med mat.

Så denna Mariestad kostar därför 60 kr på "min" kvarterskrog på hörnet. Dyrt? Ja, men inte deras fel.
Citera
2024-08-03, 19:36
Medlem
plaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Till en början hyran är 6000 kr, det är en bostadsrätt som köps in självfallet. Ölen köps inte in för 12kr alls nej. Den köps in för max 10 kr litern, dvs 5kr halvlitern, som jag skrev, priserna pressas och köps på bulk och krögaren är själv anställd. Det är INGEN fara alls med att sälja ölen för 25 kr halvlitern.

Bara alkoholskatten är ca 12:- litern för en 5,2% öl.
Den slipper man inte undan bara för man har en krog.
Håller dock med om att ölen är i dyraste laget pä krogen.
Citera
2024-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kolla årsredovisningen från din "lokala krog"
Förmodligen gör dom inga fantastiska vinster även fast ölen e dyr.
Det är väldigt mycket den där 50-60kr överpris ska täcka. Personal, hyra, el, inredning, skatter, tillstånd osv.

Och höga priser hindrar inte att rekordmånga krogar går i konkurs:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vePGVL/antalet-konkurser-hogsta-pa-20-ar-krogar-handel-akerier-varst-drabbade
Citera
2024-08-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
En corona på min lokala krog kostar 79kr. Mot 20kr på systemet. Varför detta överpris? Är det för att få stora marginaler och folk kommer ändå eller kan det bero på höga inköpspriser, tex på grund av nån skatt?

Ja du kompis. Vad tror du är grejen när en restaurangverksamhet ska bli lönsam?

Med ditt resonemang föreslår jag att du köper dina Corona på systemet och sitter hemma.
Citera
2024-08-03, 20:36
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
Stimlicensen har inte jättemycket med sophämtning att göra.
Det är en avgift man får betala för att spela musik i en offentlig lokal.

Priset på ölen är baserat på samtliga kostnader ink musiken som spelas.
Citera
2024-08-03, 21:04
Medlem
Enterprises avatar
I
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Så alla krögare köper sin alkohol från systemet?
Nej. Jag menade att systemet har en marginal vilket gör att restaurangen hellre köper direkt av importör. Även om systemet är en bra inköpare (hög volym) så måste det oftast vara billigare att köpa från importören.
Citera
2024-08-03, 21:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Och höga priser hindrar inte att rekordmånga krogar går i konkurs:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vePGVL/antalet-konkurser-hogsta-pa-20-ar-krogar-handel-akerier-varst-drabbade
Precis och det är hyran som är den stora boven tillsammans med kostnader att sätta upp kök.
Citera
2024-08-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I
Nej. Jag menade att systemet har en marginal vilket gör att restaurangen hellre köper direkt av importör. Även om systemet är en bra inköpare (hög volym) så måste det oftast vara billigare att köpa från importören.

Exakt.
Och en del köper även från en grossist som tex Martin och Servera eller Snabbgross.
Citera
2024-08-03, 21:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Och det är ingen på Systemet som ska ha lön och ingen hyra som ska betalas där??
Systemet är inte marknadsmässigt till att börja med. Sen har de ändå en väldigt stor volym.
Citera
2024-08-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
En corona på min lokala krog kostar 79kr. Mot 20kr på systemet. Varför detta överpris? Är det för att få stora marginaler och folk kommer ändå eller kan det bero på höga inköpspriser, tex på grund av nån skatt?
Testa jobba på krog jag behöver också lön
Citera
2024-08-03, 21:24
Medlem
oyegies avatar
För tusan 79 spänn för en Corona när det finns trevligare mindre lokala bryggerier som har mer behov av cash än nåt stort multinationellt företag som Carlsberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in