2024-08-03, 12:06
Medlem
plaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Haha vtf.. nä man behöver ju inte sophämtning för att sälja öl heller eller?

Stimlicensen har inte jättemycket med sophämtning att göra.
Det är en avgift man får betala för att spela musik i en offentlig lokal.
Citera
2024-08-03, 12:06
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om du säljer öl billigt så attraherar du fel typ av kunder, de som dricker mycket och som blir lite för fulla. Krögare tycker att det är allmänt jobbigt.

Ja, många barer och restauranger använder priserna på dryck för att reglera klientelen.

/AI
Citera
2024-08-03, 12:15
Medlem
Oh-be-wans avatar
Många krogar kommer gå omkull om de inte anpassar sina priser.

25 kr för en halvliter är vad priset bör vara i dagens ekonomi. Allt annat är dyrt. 75 kr är 3 gånger värdet. Visst hade medellönen i landet varit 60.000 eller mer (ut), hade det varit okej.
Citera
2024-08-03, 12:15
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
En corona på min lokala krog kostar 79kr. Mot 20kr på systemet. Varför detta överpris? Är det för att få stora marginaler och folk kommer ändå eller kan det bero på höga inköpspriser, tex på grund av nån skatt?

Som jag alltid säger till folk som klagar på priset på krogen, öppna en krog själv och se hur lätt de är att gå runt..
Citera
2024-08-03, 12:18
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Som jag alltid säger till folk som klagar på priset på krogen, öppna en krog själv och se hur lätt de är att gå runt..
https://omni.se/kris-for-krogarna-skatter-och-loner-pressar-till-konkurs/a/nywqXo

De går redan omkull såg jag här. Bra! Dumskallar med sina 75 kronorsöl fattar ingenting. Bra konkursa då!
Citera
2024-08-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Just det!
Köper mina öl för 12kr och ställer dom i min kyl som kostar 25-30kr/mån att driva.
Kommer nån förbi och vill köpa en bärs för 5ggr inköpspris så visst.
Vansinne
Du har inte många högskolepoäng va? Om du bedriver näringsverksamhet kommer du att tappa ditt socialbidrag. Så för att täcka hyran du har i en sunkig förort på kanske 5 000 i månaden behöver du om vi förenklar det väldigt mycket sälja 400 öl i månaden om du lägger på 100% alltså sälja dom för 24 kronor bara för att täcka din hyra. Men då ska du även betala mervärdesskatt på beloppet 24 kronor dock får du dra av momsen på dom 12 kronorna också. Men du ska även betala egenavgifter och skatt på de pengar du gör överskott på. Lägg på 25% egenavgifter sedan skatt på 30%. Nu räcker alltså inte 24 kronor bara för att täcka hyran. Sen måste du ha pengar över för att betala övriga kostnader som tillsynsavgift hos kommunen, din egen mat, dina övriga omkostnader. Du behöver även lägga undan kapital för oförutsedda utgifter. Så om du vill plocka ut 15 000 i månaden måste du dra in ungefär det dubbla i försäljning. Ska du ha vinst behöver du alltså sälja ölen för mer än du köper in den för.
Nu är inte beloppen exakt utan detta är bara ett enkelt förtydligande att du inte kan sälja ölen för samma summa som du köpte in den för.
Citera
2024-08-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Många krogar kommer gå omkull om de inte anpassar sina priser.

25 kr för en halvliter är vad priset bör vara i dagens ekonomi. Allt annat är dyrt. 75 kr är 3 gånger värdet. Visst hade medellönen i landet varit 60.000 eller mer (ut), hade det varit okej.
25 kronor är vad socialbidragstagare och arbetslösa kan betala. Det innebär inte att restaurangerna kan sälja ölen för 25 kronor. Lär dig grunderna i företagsekonomi innan du försöker ge råd.
Citera
2024-08-03, 12:23
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
25 kronor är vad socialbidragstagare och arbetslösa kan betala. Det innebär inte att restaurangerna kan sälja ölen för 25 kronor. Lär dig grunderna i företagsekonomi innan du försöker ge råd.
Jag är extremt duktig på ekonomi. Jag fick MVG i företagsekonomi btw, det är ett tag sedan. Din hjärna tillhör bottenträsket. Men jag är ligeglad för det. Bra att idioterna går i konkurs. Massa konkurser är bra. En rensning av slasket.

Sedan är det självfallet så att man måste pressa priserna hos återleverantör av ölen. Din hjärna är så liten så liten. Fattar inte detta va?
Citera
2024-08-03, 12:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Krogen köper för samma pris från Systembolaget som du och jag.

Tycker du restauranger tar överpris på mat också eftersom man oftast kan laga samma rätt hemma för 1/5 av priset?
Viss skillnad på att tappa upp en öl från kran på 10 sekunder eller vända sig om och hämta en flasköl från kylen bakom mot att laga mat, även fast mycket mat på krogarna är halvfabrikat i dag.

Krogen skall klara sig och gå runt med vinst under de öppna timmarna, dyra lokalhyror och personalkostnader gör sitt. Jag förstår att det är dyrt, men inte att det är dyrt. Sunkhaken går ju runt fast de säljer en tappöl för 45-60kr. Har personligen nästintill slutat gå på krogen, både för att äta och dricka, helt enkelt inte värt det!
Citera
2024-08-03, 12:25
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ditt exempel ger bilden av en marknad som spårat ur. Är detta ens lagligt? Någon som känner till andra varor på marknaden där oskäligt ockerpris fått spåra ur som just alkoholen?
Kläder tex
Citera
2024-08-03, 12:26
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Viss skillnad på att tappa upp en öl från kran på 10 sekunder eller vända sig om och hämta en flasköl från kylen bakom mot att laga mat, även fast mycket mat på krogarna är halvfabrikat i dag.

Krogen skall klara sig och gå runt med vinst under de öppna timmarna, dyra lokalhyror och personalkostnader gör sitt. Jag förstår att det är dyrt, men inte att det är dyrt. Sunkhaken går ju runt fast de säljer en tappöl för 45-60kr. Har personligen nästintill slutat gå på krogen, både för att äta och dricka, helt enkelt inte värt det!
Sedan är lokalhyrorna också sjuka så är det. Lokalhyrorna har stuckit 50 % på ett par få år. Får man köpa sig ett hus och öppna en krog.
Citera
2024-08-03, 12:27
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ditt exempel ger bilden av en marknad som spårat ur. Är detta ens lagligt? Någon som känner till andra varor på marknaden där oskäligt ockerpris fått spåra ur som just alkoholen?
Livsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in