Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Om man är krögare så vill man inte att kunderna överkonsumerar. Det är bättre sälja lite dyrt än att sälja mycket billigt.
Med det sagt, det mesta av priserna på mat och drycker i restauranger är inte jämförbart med att köpa maten i mataffären. Det går inte att jämföra på det sättet.
Även om lokalhyror och personal är detsamma, så har vi att restauranger har tillagat maten.
Jag tycker ändå att kostnaderna verkar skena iväg lite väl mycket och tror detta banar vägen för mer automatiska lösningar och en annan filosofi i restaurangbranchen. Men även om jag sett och besökt restauranger som kommit en bra bit på vägen så har de inte nått i mål ännu att de kan minska personalen till minimum. Gissningvis är det vi människor som gör det svårt eftersom vi inte är speciellt ordentliga av oss utan slarvar och gör mess av allting.
Alla krögares första prioritering är att gå runt ekonomiskt, gärna med vinst. Du kan ju inte ha en krog där du tar 120 spänn om bara en kund kommer om dagen. Bara för att den är tyst och städad.
Man vill ha omsättning på alla stolar. Folk som dricker vatten tjänar man ingenting på. Det är ingen fritidsgård. Kunder som köper flertalet öl under en kväll och har roligt drar automatiskt till sig fler gäster.
Men finns det kartellbildning på stadens alla inneställen där det automatiskt blir fullt hus så kan man naturligtvis trissa priserna till max.
Det är svinigt tycker jag. Det går att driva ett roligt ställe, med bra underhållning, mycket folk, och ändå ha rimliga priser på öl
Det är ren girighet.