Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Alla ölmärken ägs av samma 7 koncernjättar typ. Reser man i Balkan så är ofta obskyra små märken ägda av Carlsberg t,ex
Det känner jag till och är också tragiskt. Jag önskar att vänsterpartierna talade mer om att spräcka upp dessa rörelser som allt mer kan liknas vid oligopol än hur man höjer skatten eller vilket nytt kön som ska inkluderas i ordlistan.
Varje gång jag ser öl namngivna efter städer som ägs av typ Spendrups och alla produceras på en eller två ställen så blir jag ledsen. Det handlar inte bara om en utslagen konkurrens, döende lokalindustri och falsk marknadsföring.
Det handlar också om minskad produktmångfald. En öl så som andra produkter som bygger på fermentering påverkas av platsen där den bryggs.
Samma sak med ostar och Arla. Jag läste en artikel om hur en viss ost Arla hade köpt helt förlorade sin karaktär efter att man flyttat produktionen. Glömt vad det berodde på exakt, men det finns ju löpe och bakterier och annat som påverkar.
Vi lever allt mer i ett kulissland. Synd att det alltså även är så till stor del med krogarna idag.
Andra länder skyddar i alla fall sin lokalproduktion med ursprungsbeteckningar. Vi har knappt några i Sverige.