2024-08-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om du säljer öl billigt så attraherar du fel typ av kunder, de som dricker mycket och som blir lite för fulla. Krögare tycker att det är allmänt jobbigt.

Men oj oj oj då, det måste vara skiiiitjobbigt med merförsäljning.
Citera
2024-08-03, 12:35
Medlem
Förstår inte hur så många här inne kan försvara priserna. Det hade ju lockat fler folk som sedan kanske hade ätit också? I Sverige har man inte råd att gå ut flera gånger i veckan/månaden, som man faktiskt har i andra länder pga priserna.

Upplever t.ex att i Asien är prisen på alkohol skitbillig, medan det är maten man sedan tjänar pengar på.
Måste vara bättre att sälja 3 öl för 40kr/st, än 1st öl för 90kr. Men det är bara jag...
Citera
2024-08-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Jag är extremt duktig på ekonomi. Jag fick MVG i företagsekonomi btw, det är ett tag sedan. Din hjärna tillhör bottenträsket. Men jag är ligeglad för det. Bra att idioterna går i konkurs. Massa konkurser är bra. En rensning av slasket.

Sedan är det självfallet så att man måste pressa priserna hos återleverantör av ölen. Din hjärna är så liten så liten. Fattar inte detta va?
Nä du har inte läst företagsekonomi. Men om du nu är så smart och läst företagsekonomi, i och för sig på gymnasiet och jag har en master examen, så gör en budget på dina 25 kronor. Vi kan för att göra det enkelt för dig eftersom du bara läst gymnasie nivå, så räkna med följande du behöver plocka ut 25 000 efter skatt i lön, du behöver en anställd som plockar ut ut 18 000 i månaden efter skatt. Du har en hyra på 30 000 i månaden. Du köper in ölen för 12 kronor. Hur många öl behöver du sälja då om du säljer ölen för 25 kronor. Detta borde du kunna lösa på några minuter eftersom du läst företagsekonomi och är så smart. Så visa nu.
Citera
2024-08-03, 12:43
Medlem
newsfilters avatar
Systembolaget ska ju också täcka hyror, löner, el, m.m.

Galenskap att en öl kostar 3-5 ggr priset på Systembolaget.
Citera
2024-08-03, 12:44
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
En corona på min lokala krog kostar 79kr. Mot 20kr på systemet. Varför detta överpris? Är det för att få stora marginaler och folk kommer ändå eller kan det bero på höga inköpspriser, tex på grund av nån skatt?
.,.. herregud, här i stan kostar en stor stark 99kr vanligtvis..
Citera
2024-08-03, 12:49
Medlem
Om man är krögare så vill man inte att kunderna överkonsumerar. Det är bättre sälja lite dyrt än att sälja mycket billigt.

Med det sagt, det mesta av priserna på mat och drycker i restauranger är inte jämförbart med att köpa maten i mataffären. Det går inte att jämföra på det sättet.

Även om lokalhyror och personal är detsamma, så har vi att restauranger har tillagat maten.

Jag tycker ändå att kostnaderna verkar skena iväg lite väl mycket och tror detta banar vägen för mer automatiska lösningar och en annan filosofi i restaurangbranchen. Men även om jag sett och besökt restauranger som kommit en bra bit på vägen så har de inte nått i mål ännu att de kan minska personalen till minimum. Gissningvis är det vi människor som gör det svårt eftersom vi inte är speciellt ordentliga av oss utan slarvar och gör mess av allting.
Citera
2024-08-03, 12:49
Medlem
Citat:
En corona på min lokala krog kostar 79kr. Mot 20kr på systemet. Varför detta överpris? Är det för att få stora marginaler och folk kommer ändå eller kan det bero på höga inköpspriser, tex på grund av nån skatt?
79 kr??? En flaska corona på en av de kända takbarerna i Sthlm kostar 119kr. 79 kr för en öl i Sthlm vore som att vinna på lotteri.
Citera
2024-08-03, 12:50
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Men oj oj oj då, det måste vara skiiiitjobbigt med merförsäljning.
Den merförsäljningen kan skrämma bort andra kunder, det blir dyrt med väktare och stället kan få en stämpel som sunkhak. Överförfriskade människor är aldrig roligt att ha med att göra. Det är vad en krögare har sagt till mig.
Citera
2024-08-03, 12:51
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nä du har inte läst företagsekonomi. Men om du nu är så smart och läst företagsekonomi, i och för sig på gymnasiet och jag har en master examen, så gör en budget på dina 25 kronor. Vi kan för att göra det enkelt för dig eftersom du bara läst gymnasie nivå, så räkna med följande du behöver plocka ut 25 000 efter skatt i lön, du behöver en anställd som plockar ut ut 18 000 i månaden efter skatt. Du har en hyra på 30 000 i månaden. Du köper in ölen för 12 kronor. Hur många öl behöver du sälja då om du säljer ölen för 25 kronor. Detta borde du kunna lösa på några minuter eftersom du läst företagsekonomi och är så smart. Så visa nu.
Till en början hyran är 6000 kr, det är en bostadsrätt som köps in självfallet. Ölen köps inte in för 12kr alls nej. Den köps in för max 10 kr litern, dvs 5kr halvlitern, som jag skrev, priserna pressas och köps på bulk och krögaren är själv anställd. Det är INGEN fara alls med att sälja ölen för 25 kr halvlitern.
Citera
2024-08-03, 12:51
Medlem
Citat:
Många krogar kommer gå omkull om de inte anpassar sina priser.

25 kr för en halvliter är vad priset bör vara i dagens ekonomi. Allt annat är dyrt. 75 kr är 3 gånger värdet. Visst hade medellönen i landet varit 60.000 eller mer (ut), hade det varit okej.

Citat:
Jag är extremt duktig på ekonomi. Jag fick MVG i företagsekonomi btw, det är ett tag sedan. Din hjärna tillhör bottenträsket. Men jag är ligeglad för det. Bra att idioterna går i konkurs. Massa konkurser är bra. En rensning av slasket.

Sedan är det självfallet så att man måste pressa priserna hos återleverantör av ölen. Din hjärna är så liten så liten. Fattar inte detta va?

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy

Nä oh be wan är en typisk svensk bortskämd idiot som inte vet ett skit och bara snackar massa dynga och vill att alla ska jobba gratis för honom haha.

Alltid lika roligt att se såna dårar.
Ungefär lika roliga som idioterna som kör till nästa livsmedelsbutik för att spara 1krona på mjölken.

Tillåme en vanlig person som inte läst företagsekonomi borde förstå att han helt enkelt har låg iq när han säger att 1öl ska kosta 25kronor i en svensk bar med svenska skatter.

Fast han kanske endast har råd att besöka skattefria ställen som nån svartklubb i malmö där han betalar 35spänn ölen eller nån källarlokal hos nån granne som tar 25spänn.
Senast redigerad av Blatteman 2024-08-03 kl. 12:58.
Citera
2024-08-03, 13:09
Medlem
Citat:

Jag fick min corona gratis. Märkligt....

Varför skall de vara billiga menar du?
Ett företag skall gå med vinst och ju större vinst desto bättre.
Vad är vinsten för företaget om du får billig öl?
Du blir glad men kan företaget betala sin hyra med att du är glad?

Glad blir du dessutom ändå efter 10 öl och då får blir även företaget glada.
Win-win.

Företaget skulle dessutom bli ännu gladare om du betalade 100 kr per öl.
Köper du 11 öl så skulle även du bli gladare än om du bara köpte 3
Återigen win-win.

Ja, du köpte din öl ändå så varför sänka priset?
Citera
2024-08-03, 13:10
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Varför är taxi så dyrt soppan kostar ju bara 20 spänn litern... Öhhh Jaha ska någon ha lön också. Hyran ska betalas mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in