• 1
  • 2
2024-08-03, 12:01
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Är det kanske bara jag som tycker det men jag köper oftast Mariestad på systemet i långburk men då och då får jag hem tyska eller danska kortburkar, även de av exakt samma sort men tycker alltid att den jag köpt från vårt svenska systembolag är godare.
Kan tyvärr inte beskriva smakskillnaden men den finns där.

Är det bara jag som tycker så eller finns det fler som känner skillnad?
Vad det kan bero på vet jag inte men kanske är det vattnet som används eller är det något annat?

Ni ölkännare, märker ni av samma sak som mig eller är det bara jag?
Jag är absolut ingen ölkännare men tycker att ett par kalla öl kan vara ruskigt gott ibland.
Citera
2024-08-03, 12:04
Medlem
Det är inte bara du som upplever att samma öl kan smaka olika beroende på var den är köpt. Det är ett känt fenomen att öl kan smaka olika beroende på en rad faktorer, även om det är samma märke och sort.

Flera faktorer kan påverka smakskillnaden:

Vatten: Vattenkvaliteten kan variera från plats till plats och kan påverka ölens smak. Lokalt vatten används ofta i bryggningsprocessen, och dess mineralinnehåll kan påverka slutprodukten.

Lagring och transport: Hur ölen lagras och transporteras kan påverka smaken. Temperaturvariationer, ljusexponering och tid i transport kan alla ha en inverkan.

Tillverkningsplats: Ibland bryggs samma märke av öl på olika bryggerier i olika länder. Även om receptet är detsamma, kan små skillnader i bryggningsprocessen påverka smaken.

Förpackning: Burkar och flaskor kan påverka smaken på olika sätt. Aluminium burkar kan ibland ge en metallisk smak, och skillnader i förslutning kan också spela roll.

Många ölentusiaster har noterat dessa skillnader, så det är inte ovanligt att olika batcher av samma öl smakar lite olika. Det verkar som att din upplevelse delas av många andra ölälskare.
Citera
2024-08-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det kanske bara jag som tycker det men jag köper oftast Mariestad på systemet i långburk men då och då får jag hem tyska eller danska kortburkar, även de av exakt samma sort men tycker alltid att den jag köpt från vårt svenska systembolag är godare.
Kan tyvärr inte beskriva smakskillnaden men den finns där.

Är det bara jag som tycker så eller finns det fler som känner skillnad?
Vad det kan bero på vet jag inte men kanske är det vattnet som används eller är det något annat?

Ni ölkännare, märker ni av samma sak som mig eller är det bara jag?
Jag är absolut ingen ölkännare men tycker att ett par kalla öl kan vara ruskigt gott ibland.
Kan det handla om vattnet? Ungefär som att en läsk från syrupmaskin kan smaka olika i olika städer? Om det nu inte bara är en placeboeffekt?
Citera
2024-08-03, 12:05
Bannlyst
I Danmark är ölen lite godare.

Du är kanske ingen ölkännare men du är alkoholist och den kunskapen och erfarenheten ska man inte ta ifrån dig.
Citera
2024-08-03, 12:12
Medlem
Vattnet kan ha en påverkan på smaken, men det är malten och humlen som är "kryddorna".

Det finns enorma mängder olika sorters malt, och ännu fler humlesorter.

Sedan blandas och mixas de med varandra till ett otal varianter.

Nu är det sällan några spännande humlesorter i fulöl som Mariestad, möjligen lite beskhumle.

Humlen är den dyra ingrediensen i öl, så det är därför IPA kostar lite mera- de innehåller beskhumle, dofthumle och smakhumle.
Citera
2024-08-03, 12:13
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killashawBOOOI
Det är inte bara du som upplever att samma öl kan smaka olika beroende på var den är köpt. Det är ett känt fenomen att öl kan smaka olika beroende på en rad faktorer, även om det är samma märke och sort.

Flera faktorer kan påverka smakskillnaden:

Vatten: Vattenkvaliteten kan variera från plats till plats och kan påverka ölens smak. Lokalt vatten används ofta i bryggningsprocessen, och dess mineralinnehåll kan påverka slutprodukten.

Lagring och transport: Hur ölen lagras och transporteras kan påverka smaken. Temperaturvariationer, ljusexponering och tid i transport kan alla ha en inverkan.

Tillverkningsplats: Ibland bryggs samma märke av öl på olika bryggerier i olika länder. Även om receptet är detsamma, kan små skillnader i bryggningsprocessen påverka smaken.

Förpackning: Burkar och flaskor kan påverka smaken på olika sätt. Aluminium burkar kan ibland ge en metallisk smak, och skillnader i förslutning kan också spela roll.

Många ölentusiaster har noterat dessa skillnader, så det är inte ovanligt att olika batcher av samma öl smakar lite olika. Det verkar som att din upplevelse delas av många andra ölälskare.

Tack, jag tror inte du är helt fel ute men skönt iallafall att jag inte haft helt fel.
Gäller det förpackningen så borde glasflaskor vara bättre då glas är samma överallt men burkar tillverkas lite olika då vissa är bara aluminium och vissa plåt och säkert mellanting.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan det handla om vattnet? Ungefär som att en läsk från syrupmaskin kan smaka olika i olika städer? Om det nu inte bara är en placeboeffekt?

Fick en bra genomgång här ovan som jag tror kan vara nära sanningen.,

Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
I Danmark är ölen lite godare.

Du är kanske ingen ölkännare men du är alkoholist och den kunskapen och erfarenheten ska man inte ta ifrån dig.

Skulle varken räkna mig som ölkännare eller alkoholist så det är lugnt.
Citera
2024-08-03, 13:06
Medlem
kraftfoders avatar
Var i Kos (Grekland) och köpte flera flaskor (1995-ish) Tuborg Guld, tillverkade i Athen. (50cl)

Smakade inte Tuborg, smakade överjäst, inte underjäst som sig bör. Mera som engelsk öl. Det var 35 grader, så Tuborg Grekland kanske körde med en "rövare" på grund av värmen?
Citera
2024-08-03, 13:12
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
När jag var på Roskildefestivalen så hände det ibland att danskar kom fram och ville köpa våra svenska öl eftersom svenskt vatten skulle vara renare än danskt pga att Sverige har mer berg som vattnet silas igenom.
Citera
2024-08-03, 13:19
Jag inbillar mig att det har med vattnet att göra.
Licenstillverkade ölsorter i olika länder smakar således också lite olika.
Citera
2024-08-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fick en bra genomgång här ovan som jag tror kan vara nära sanningen.,
Den såg förträfflig ut. Hann inte se den medans jag skrev.
Citera
2024-08-03, 14:56
Medlem
Nu när det endå handlar om öl. Va fan har hänt med Falcon. Den va alltid ett säkert kort men nu har den någon obekväm bismak. Inte bara jag som tycker så.
Citera
2024-08-03, 15:49
Medlem
Minst äckligt av ”utländska” lager brygd i Storbrittannien.

Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Jag inbillar mig att det har med vattnet att göra.
Licenstillverkade ölsorter i olika länder smakar således också lite olika.
+1

De ”stora” lagermärkena är mest utsatta då många länder tillverkar sin egen.

Denna ölnörd från Storbritannien blir tilltagande upprörd under sin provning när han inser att många av sorterna kommer från en ort med undermåligt vatten.
De andra ingredienserna prispressas givetvis även.

https://youtu.be/KhevRy2tVDg?si=jhrIa8ASZAcezJZt

Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-08-03 kl. 15:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in