Citat:
Ursprungligen postat av
killashawBOOOI
Det är inte bara du som upplever att samma öl kan smaka olika beroende på var den är köpt. Det är ett känt fenomen att öl kan smaka olika beroende på en rad faktorer, även om det är samma märke och sort.
Flera faktorer kan påverka smakskillnaden:
Vatten: Vattenkvaliteten kan variera från plats till plats och kan påverka ölens smak. Lokalt vatten används ofta i bryggningsprocessen, och dess mineralinnehåll kan påverka slutprodukten.
Lagring och transport: Hur ölen lagras och transporteras kan påverka smaken. Temperaturvariationer, ljusexponering och tid i transport kan alla ha en inverkan.
Tillverkningsplats: Ibland bryggs samma märke av öl på olika bryggerier i olika länder. Även om receptet är detsamma, kan små skillnader i bryggningsprocessen påverka smaken.
Förpackning: Burkar och flaskor kan påverka smaken på olika sätt. Aluminium burkar kan ibland ge en metallisk smak, och skillnader i förslutning kan också spela roll.
Många ölentusiaster har noterat dessa skillnader, så det är inte ovanligt att olika batcher av samma öl smakar lite olika. Det verkar som att din upplevelse delas av många andra ölälskare.
Tack, jag tror inte du är helt fel ute men skönt iallafall att jag inte haft helt fel.
Gäller det förpackningen så borde glasflaskor vara bättre då glas är samma överallt men burkar tillverkas lite olika då vissa är bara aluminium och vissa plåt och säkert mellanting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Kan det handla om vattnet? Ungefär som att en läsk från syrupmaskin kan smaka olika i olika städer? Om det nu inte bara är en placeboeffekt?
Fick en bra genomgång här ovan som jag tror kan vara nära sanningen.,
Citat:
Ursprungligen postat av
Bomber-O-Granater
I Danmark är ölen lite godare.
Du är kanske ingen ölkännare men du är alkoholist och den kunskapen och erfarenheten ska man inte ta ifrån dig.
Skulle varken räkna mig som ölkännare eller alkoholist så det är lugnt.