2024-08-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Även om du inte är religiös kan det vara lönt att försöka hitta religiösa människor att bekanta dig med. Någon nämnde frikyrkliga, katoliker är också ett bra bet om du letar konservativa. Bägge sorternas kristna brukar vara rätt öppna mot "hedningar" enligt mina erfarenheter. Akta dig för jehovas bara, och några andra liknande sekter, så bör det vara lugnt.

Lycka till! Jag förstår att det är svårt att hitta likar, med ditt kön och din ålder, men ge inte upp

tack så mycket för svar! Du är en snäll typ.
Trodde inte att jag skulle få så många svar här, antar att folk är aktiva i detta ämne eller nåt.

ja jag befinner mig i en finnurlig situation, jag är en 'free speech absolutist' som älskar debatter och är konservativ med nyans, kan intyda på att jag faktiskt har en personlighet jämfört med andra i denhär tråden som verkar försöka förolämpa mig men gud vad jag känner mig stolt över att vara mig själv just nu. Som ung kvinna iaf som också älskar dark humour och folk som inte tar åt sig är det svårt. Men inte som att det är det viktigaste i livet, jag har redan vänner och familj som står mig nära så det är jag evigt tacksam över, det enda jag ville med denna tråd var mer att kanske hitta likasinnade och se vad folk har för tankar kring detta också.

Kring att hitta religiösa ja absolt! Det kan jag tänka mig.
Citera
2024-08-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvfan
Du verkar ha sunt förnuft, så skönt att höra. Tänker exakt likadant, många i min ålder generellt sett som är mer åt vänster, vilket det inte nödvändigtvis är nåt fel på! Att du också inte har problem med att kunna ha en nyanserad syn på politiken visar på hög intelektuell nivå, låtsas som att det är baserat på fakta, så det är bra! behövs mer av sånt.
Det är intressant för när jag var barn var jag tillomed mer konservativ än vad jag är idag. Sedan vid tidig pubertet blev jag mer vänster men nu går det tillbaka igen, lite för mycket humörsvägningar sedan gick det runt igen till konservatism helt enkelt antar jag hahah.

Jag kollar in lite förbund och sånt, har aldrig vart intresserad av att engagera mig direkt i politiken så därför har jag inte gjort det innan men kanske kan vara bra ändå ba för att träffa fler människor. Tack för att du försöker hjälpa hahah!

Nej, det är absolut inte fel att vara vänster. Jag känner underbara personer som är mer åt vänster än vad jag är och detsamma gäller även för personer som är mer höger än vad jag är.

Men baserat på ditt första inlägg så är min känsla att du är lite mer mogen än andra jämnåriga personer. För som du skrev, du har inte problem att umgås med personer som har olika politiska åsikter. Problemet är dock att många i din ålder inte resonerar likadant. Deras politiska övertygelse är en stor del av deras personlighet. Sånt brukar växa bort. Jag tror att du ska försöka hitta vänner som är lite äldre. Tre-fyra år kan göra väldigt stor skillnad. Då har man flyttat hemifrån, fått sitt första jobb etc. Samlat på sig lite livserfarenhet och lärt sig mer om ansvar, samt hur saker och ting fungerar i den "riktiga världen".

Ett annat alternativ är att studera. Nu kanske du inte vill studera vidare, men ett bra sätt att träffa vänner är att studera på högskola. Min upplevelse är att där spelar det ingen roll om man är vänster eller höger, man hittar gemenskap i annat. Plus att på många högskolor finns det även föreningar, även konservativta sådana. Nu ska du ju inte studera enbart för att hitta vänner. Men mer en tanke 😊
Senast redigerad av stifmeister89 2024-08-03 kl. 00:00.
Citera
2024-08-03, 00:26
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Som en 19 årig tjej här i Sverige, utan en så stor kompiskrets, känns det väldigt svårt att hitta vänner med mina politiska åsikter, speciellt nu när politik har blivit så otroligt centralt i många personer i min ålder känns det som.

Jag har mer konervativa åsikter, därmed valde jag detta ämne, och har inga problem med att ha vänner med olika politiska åsikter (jag tycker att variation i åsikter är väldigt viktigt även i det vardagliga livet). Problemet är att när jag försöker skaffa vänner, har än så länge alla varit politiskt vänster, och ingen av dem verkar vara villiga att vara kompis med någon med olika poltiska åsikter. Det är ganska irriterande.
Dessutom hittar jag absolut ingen i min ålder, eller i alla fall tjejer, som är konservativa. vet inte om det är fel på mig och om jag letar på fel ställen.

Känner någon annan igen sig? Finns det någon typ av lösning? Jag vill gärna inte vara ensam och jag vill gärna inte låtsas vara någon annan heller. Fattar inte heller varför politiken ska vara en så viktig del i vänskapliga relationer så länge det inte är någon extremist.

Din make har inte tillgång till några högervänner då? Alternativt går du med i Ungsvenskarna och blir vän med Denice Westerberg och hennes väninnor. Mycket tjejer i den gruppen tydligen.
Citera
2024-08-03, 05:59
Medlem
Citat:
tack så mycket för svar! Du är en snäll typ.
Trodde inte att jag skulle få så många svar här, antar att folk är aktiva i detta ämne eller nåt.

ja jag befinner mig i en finnurlig situation, jag är en 'free speech absolutist' som älskar debatter och är konservativ med nyans, kan intyda på att jag faktiskt har en personlighet jämfört med andra i denhär tråden som verkar försöka förolämpa mig men gud vad jag känner mig stolt över att vara mig själv just nu. Som ung kvinna iaf som också älskar dark humour och folk som inte tar åt sig är det svårt. Men inte som att det är det viktigaste i livet, jag har redan vänner och familj som står mig nära så det är jag evigt tacksam över, det enda jag ville med denna tråd var mer att kanske hitta likasinnade och se vad folk har för tankar kring detta också.

Kring att hitta religiösa ja absolt! Det kan jag tänka mig.

Hade du inte varit lika stolt över dig själv om du varit en ung man eller vad menar du med den biten?

Kommer du från ett annat land? Har du ett annat modersmål än Svenska?
Citera
2024-08-03, 08:37
Avslutad
Det handlar inte om mognad utan det handlar om hur man värderar den sociala anslutningen. För vissa är gruppen så pass viktig så att man föredrar självbedrägeri för att inte bli utesluten. För TS så är det viktigare med äkthet och att stå på sig själv.

TS är mycket sund. Samtidigt är det ju viktigt även för TS att se att om omvärlden nu "äger" det jag skriver, att lidande kan komma att bli återkommande för TS.

Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Nej, det är absolut inte fel att vara vänster. Jag känner underbara personer som är mer åt vänster än vad jag är och detsamma gäller även för personer som är mer höger än vad jag är.

Men baserat på ditt första inlägg så är min känsla att du är lite mer mogen än andra jämnåriga personer. För som du skrev, du har inte problem att umgås med personer som har olika politiska åsikter. Problemet är dock att många i din ålder inte resonerar likadant. Deras politiska övertygelse är en stor del av deras personlighet. Sånt brukar växa bort. Jag tror att du ska försöka hitta vänner som är lite äldre. Tre-fyra år kan göra väldigt stor skillnad. Då har man flyttat hemifrån, fått sitt första jobb etc. Samlat på sig lite livserfarenhet och lärt sig mer om ansvar, samt hur saker och ting fungerar i den "riktiga världen".

Ett annat alternativ är att studera. Nu kanske du inte vill studera vidare, men ett bra sätt att träffa vänner är att studera på högskola. Min upplevelse är att där spelar det ingen roll om man är vänster eller höger, man hittar gemenskap i annat. Plus att på många högskolor finns det även föreningar, även konservativta sådana. Nu ska du ju inte studera enbart för att hitta vänner. Men mer en tanke 😊
Citera
2024-08-03, 08:48
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Jag deltar inte i reaktionära rörelser över huvud taget.

När du skrev att jag förmodligen inte är konservativ och att jag förmodligen är för demokrati så tänkte jag att det låter konstigt för det är inte omöjligt att vara konservativ och vara för demokrati alls. Dessutom är inte konservativ den enda politiska titel som passar in på mig och jag tycker att politisk nyans är väldigt viktigt! Men just för denna tråd passade det och om det är en titel jag skulle sätta på mig själv för att kortfatta mina politiska åsikter så är det konservativ. Att bara anta att jag inte är konservativ är konstigt och jag förstår inte vad du får det ifrån, att jag hatar barn? Det är inget poltitiskt i det, dem är slämmiga och kostar bara pengar och luktar illa och massvis annat.

Det är sant att demokratier idealiskt sett strävar efter politisk jämlikhet. Men demokrati innebär inte nödvändigtvis ekonomisk eller social jämlikhet. Många demokratier har betydande ekonomiska skillnader mellan olika grupper.
"Konservatismen är en negativ reaktion på jämlikhetssträvanden" Detta är en alltför förenklad bild av konservatismen. Det finns många olika typer av konservatism, och inte alla är emot jämlikhet.

Nej, jämlikhet är en förutsättning för demokrati. Antingen så förstod du inte vad jag skrev eller så vantolkar du det. Jag har mycket svårt att tro att någon av de "många demokratier" du syftar på är genuina folkstyren och inte antingen kolonier eller oligarkier.

Varför tror du att det finns något kvar av konservatismen om man tar bort hierarkier? Vad skulle det vara? Vilka tänkare i traditionen företräder den positionen?
Citera
2024-08-03, 08:49
Medlem
gå med i ungdoms föreningarna för sd o M ungsvenskarna. det kommer nog vara 90% killar som vill ragga men bara försök åla dig igenom till den diverse tjejen.
alt vara ytlig o inte ha några djupare vänskaper. starta dina egna bokklubbar eller crochet syjuntor.
Citera
2024-08-03, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag skall, från ett manligt konservativt perspektiv, försöka reflektera litet över problemställningen.

TS förefaller ung, så det är nog klokt att avvakta med barn under något decennium. Den tiden bör istället ägnas åt utbildning och/eller att etablera sig på arbetsmarknaden. Man kan träffa människor med konservativa värderingar i olika sammanhang, och man kan bli vän även med människor som är några år äldre än en själv.

En viktig ingång torde vara att identifiera hos sig själv vad man är intresserad av. Har man intressen inom idrott, kultur, odling eller vad som helst, så finns det oftast någon förening man kan söka sig till. Av mera konservativt slag kan man tänka sig en skytteförening, hästridning, trädgårdsodling eller varför inte ett folkdanslag.

Förr sökte sig litet mer konservativa kvinnor i olika åldrar till Lottakåren, men jag är osäker på i vilken utsträckning det finns så många lottakårer kvar på olika håll i landet, och risken finns förstås att dessa också blivit PK-fierade.

Men, att kombinera yrkesliv/studier med en aktiv fritid tror jag är en bra ingång för den konservativa unga kvinnan, som vill bredda sin umgängeskrets. Och att inte vara orolig för att det kanske visar sig att man har samma intressen som någon som är 5-10 år äldre.
Citera
2024-08-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hade du inte varit lika stolt över dig själv om du varit en ung man eller vad menar du med den biten?

Kommer du från ett annat land? Har du ett annat modersmål än Svenska?

Vad får du det ifrån hahaha
Nej jag menar bara generellt sett för det e folk som verkligen inte gillar mig här verkar det som och ville bara peka ut att det får mig inte att må sämre utan snarare bättre för jag märker hur ointelligenta dem själva är.
Vad i hela friden har det med att vara man/utlänning o göra?
Citera
2024-08-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej, jämlikhet är en förutsättning för demokrati. Antingen så förstod du inte vad jag skrev eller så vantolkar du det. Jag har mycket svårt att tro att någon av de "många demokratier" du syftar på är genuina folkstyren och inte antingen kolonier eller oligarkier.

Varför tror du att det finns något kvar av konservatismen om man tar bort hierarkier? Vad skulle det vara? Vilka tänkare i traditionen företräder den positionen?

Vadå ta bort hierarki? Såklart det behövs. När har jag sagt någon annat?

För att en demokrati ska fungera krävs det en viss grad av jämlikhet, men det behöver inte vara absolut. Sedan tror jag många har väldigt olika synpunkter på vad jämlikhet faktiskt innebär och hur den ska se ut. Tillexempel enligt mig så var inte kvinnor så förtryckta som vi gillar att gnälla om förr. Folk älskar just nu att säga att svarta har det så dåligt i Amerika medans Ameriska snarare favoriserar poc över vita.
Citera
2024-08-03, 11:08
Medlem
Citat:
Som en 19 årig tjej här i Sverige, utan en så stor kompiskrets, känns det väldigt svårt att hitta vänner med mina politiska åsikter, speciellt nu när politik har blivit så otroligt centralt i många personer i min ålder känns det som.

Jag har mer konervativa åsikter, därmed valde jag detta ämne, och har inga problem med att ha vänner med olika politiska åsikter (jag tycker att variation i åsikter är väldigt viktigt även i det vardagliga livet). Problemet är att när jag försöker skaffa vänner, har än så länge alla varit politiskt vänster, och ingen av dem verkar vara villiga att vara kompis med någon med olika poltiska åsikter. Det är ganska irriterande.
Dessutom hittar jag absolut ingen i min ålder, eller i alla fall tjejer, som är konservativa. vet inte om det är fel på mig och om jag letar på fel ställen.

Känner någon annan igen sig? Finns det någon typ av lösning? Jag vill gärna inte vara ensam och jag vill gärna inte låtsas vara någon annan heller. Fattar inte heller varför politiken ska vara en så viktig del i vänskapliga relationer så länge det inte är någon extremist.
Du får nog vara ensam.

Konservativa finns inte många i Sverige. De finns främst i överklassen och dit får du inte inträde om du inte är född in iden.

(Däremot finns det en del förvirrade som tror att de är "konservativa" i Sverige men de skulle i varje fall inte jag vilja vara vän med.)

Kort sagt: Var ensam och vänj dig vid det.
Citera
2024-08-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexman
gå med i ungdoms föreningarna för sd o M ungsvenskarna. det kommer nog vara 90% killar som vill ragga men bara försök åla dig igenom till den diverse tjejen.
alt vara ytlig o inte ha några djupare vänskaper. starta dina egna bokklubbar eller crochet syjuntor.

Det är mycket jag stöter på om politiken som ung. Det verkar inte många förstå. Jag är trött på hur central politiken är just nu speciellt bland unga. Hence varför jag startade denna tråd från allra första början, bara prata lite om hur frustrerande det är i en tid som denna när jag inte vill att allt ska handla om politik hela jävla tiden. Men så är det. Ett exempel av det är dessa män som saknar personlighet som endast letar efter kvinnor med samma politiska åsikter. Jag ska iaf hålla mig borta från alla män/pojkar hahaha.
Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in