2024-08-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du får nog vara ensam.

Konservativa finns inte många i Sverige. De finns främst i överklassen och dit får du inte inträde om du inte är född in iden.

(Däremot finns det en del förvirrade som tror att de är "konservativa" i Sverige men de skulle i varje fall inte jag vilja vara vän med.)

Kort sagt: Var ensam och vänj dig vid det.

Helt enket så.
Citera
2024-08-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvfan
Vad får du det ifrån hahaha
Nej jag menar bara generellt sett för det e folk som verkligen inte gillar mig här verkar det som och ville bara peka ut att det får mig inte att må sämre utan snarare bättre för jag märker hur ointelligenta dem själva är.
Vad i hela friden har det med att vara man/utlänning o göra?

Du skrev ju att du var stolt över dig själv som ung kvinna, så jag blev nyfiken på om faktumet att du är kvinna bidrog till stoltheten eller varför du nämnde ditt kön.

Du uttryckte dig lite märkligt överlag i går, det var bitvis faktiskt lite svårt att förstå vad du menade. Därav frågan om ditt modersmål. Men jag ser att du skriver bättre nu så du var väl bara på fyllan.

KDs ungdomsförening och sen lite lite längre upp i åldern Rotary eller liknande sällskap kan jag tipsa om.

Citat:
tack så mycket för svar! Du är en snäll typ.
Trodde inte att jag skulle få så många svar här, antar att folk är aktiva i detta ämne eller nåt.

ja jag befinner mig i en finnurlig situation, jag är en 'free speech absolutist' som älskar debatter och är konservativ med nyans, kan intyda på att jag faktiskt har en personlighet jämfört med andra i denhär tråden som verkar försöka förolämpa mig men gud vad jag känner mig stolt över att vara mig själv just nu. Som ung kvinna iaf som också älskar dark humour och folk som inte tar åt sig är det svårt. Men inte som att det är det viktigaste i livet, jag har redan vänner och familj som står mig nära så det är jag evigt tacksam över, det enda jag ville med denna tråd var mer att kanske hitta likasinnade och se vad folk har för tankar kring detta också.

Kring att hitta religiösa ja absolt! Det kan jag tänka mig.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-08-03 kl. 11:52.
Citera
2024-08-03, 11:58
Medlem
harrowdownhills avatar
Plugga till ekonom/jurist, verkar vara 99% M/SD/KD tjejer i 19 års åldern i detta klientel.
Citera
2024-08-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du skrev ju att du var stolt över dig själv som ung kvinna, så jag blev nyfiken på om faktumet att du är kvinna bidrog till stoltheten eller varför du nämnde ditt kön.

Du uttryckte dig lite märkligt överlag i går, det var bitvis faktiskt lite svårt att förstå vad du menade. Därav frågan om ditt modersmål. Men jag ser att du skriver bättre nu så du var väl bara på fyllan.

KDs ungdomsförening och sen lite lite längre upp i åldern Rotary eller liknande sällskap kan jag tipsa om.

jag tror det är du som läser lite fel va. "men gud vad jag känner mig stolt över att vara mig själv just nu. (skrev ingenting om att vara en kvinna i den meningen alls. Sedan kom dock en punkt och jag fortsatte med en helt annan mening som var förljande Som ung kvinna iaf som också älskar..."

Vad mer av det jag skrev kunde du inte förstå?
Citera
2024-08-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Plugga till ekonom/jurist, verkar vara 99% M/SD/KD tjejer i 19 års åldern i detta klientel.

Jurist 💪
Citera
2024-08-03, 12:16
Medlem
Citat:
jag tror det är du som läser lite fel va. "men gud vad jag känner mig stolt över att vara mig själv just nu. (skrev ingenting om att vara en kvinna i den meningen alls. Sedan kom dock en punkt och jag fortsatte med en helt annan mening som var förljande Som ung kvinna iaf som också älskar..."

Onej det ska inte vara en emoji där. Varför var : tecknet en emoji för. Aja
Citera
2024-08-03, 12:57
Medlem
https://www.ft.com/content/29fd9b5c-2f35-41bf-9d4c-994db4e12998

hoppas länken fungerar. Detta kan iaf kanske förklara mitt problem lite bättre. Detta är grafer över män/kvinnors politiska åsikter i olika generationer och man kan tydligt se att kvinnor blir mer och mer liberala i min åder och män blir mer och mer konservativa.

Jag känner även att jag kanske borde förklara mig lite mer då folk inte riktigt verkar förstå min situation. Det enda jag ville med denna post var mer att dela mina tankar och frustrationer som en ung konservativ i dagens samhälle och se vad andra tycker, eller om någon känner igen sig.
Dessutom letar jag inte aktivt efter vänner som är exakt likadana som mig, tvärtom. Men kvinnor i min ålder verkar bara vilja vara med kvinnor som är exakt likadana som dem.
Jag har andra intressen och det är via detta som jag träffar nya människor. Dock när politik kommer på tal (som absolut alla vill prata om) är ingen okej med mina åsikter eller synpunkter eller blir kränkta eller jag vet inte vad.
Citera
2024-08-03, 13:02
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej, jämlikhet är en förutsättning för demokrati. Antingen så förstod du inte vad jag skrev eller så vantolkar du det. Jag har mycket svårt att tro att någon av de "många demokratier" du syftar på är genuina folkstyren och inte antingen kolonier eller oligarkier.

Varför tror du att det finns något kvar av konservatismen om man tar bort hierarkier? Vad skulle det vara? Vilka tänkare i traditionen företräder den positionen?
Du pratar om konservatism som vore det ett fixt och färdigt paket som någon suttit och försökt få koherent, och som man antingen skriver under på eller inte. Jag tolkar TS som användandes begreppet i en något lösare mening, men det är bara min tolkning. Innebär egenskapen att vara konservativ att man nödvändigtvis följer en viss ideologi? Vad har vad gamla tänkare sagt att göra med huruvida någon är konservativ att göra?

Likaväl som någon kan ha en gudstro utan att ha så mycket gemensamt med något trossamfund måste man väl kunna vara i många avseenden konservativ utan att följa någon plan uppgjord av någon gubbe, eller?

Om man bedömer identitetsvänstern är stollig, att det självklart finns statistiska skillnader mellan kvinnor och män, att promiskuiteten is dagens samhälle förmodligen är av ondo, att vi borde ha en stramare migrationspolitik och så vidare, skulle man då inte kunna kalla sig konservativ oavsett vad man tycker om Marx eller Locke eller helt enkelt inte har någon stark åsikt?

Edit: Jag vet att tråden ligger i Konservatism, men om det innebär en snävare tolkning och TS håller med om att det inte är det som menas kanske tråden ska flyttas?
Senast redigerad av HanMedPinnen 2024-08-03 kl. 13:05.
Citera
2024-08-03, 13:21
Medlem
Citat:

Jag brukar aldrig anmärka på hur folk skriver men eftersom du ber om det och du uttrycker dig så taffligt att man måste gissa sig fram och du är lite hånfull när man gissar fel så har jag fetmarkerat det värsta.

Överlag verkar du kasta ut kommatecken och punkter lite hur som helst så jag gissade mig till att utläggningen om att du är kvinna hängde ihop med meningen innan. Det brukar vara så med bisatser. Det är i alla fall ingen fristående mening.

Som sagt jag har inga som helst synpunkter på hur folk uttrycker sig och är ingen världsmästare själv men det nedan är lite svårt att tolka.

Det blir ju även lite extra anmärkningsvärt om du är en konservativ jurist.

Citat:
tack så mycket för svar! Du är en snäll typ.
Trodde inte att jag skulle få så många svar här, antar att folk är aktiva i detta ämne eller nåt.

ja jag befinner mig i en finnurlig situation, jag är en 'free speech absolutist' som älskar debatter och är konservativ med nyans, kan intyda på att jag faktiskt har en personlighet jämfört med andra i denhär tråden som verkar försöka förolämpa mig men gud vad jag känner mig stolt över att vara mig själv just nu. Som ung kvinna iaf som också älskar dark humour och folk som inte tar åt sig är det svårt. Men inte som att det är det viktigaste i livet, jag har redan vänner och familj som står mig nära så det är jag evigt tacksam över, det enda jag ville med denna tråd var mer att kanske hitta likasinnade och se vad folk har för tankar kring detta också.

Kring att hitta religiösa ja absolt! Det kan jag tänka mig.
Citera
2024-08-03, 13:21
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Vadå ta bort hierarki? Såklart det behövs. När har jag sagt någon annat?

För att en demokrati ska fungera krävs det en viss grad av jämlikhet, men det behöver inte vara absolut. Sedan tror jag många har väldigt olika synpunkter på vad jämlikhet faktiskt innebär och hur den ska se ut. Tillexempel enligt mig så var inte kvinnor så förtryckta som vi gillar att gnälla om förr. Folk älskar just nu att säga att svarta har det så dåligt i Amerika medans Ameriska snarare favoriserar poc över vita.

Men då så, du är inte speciellt förtjust i demokrati utan håller på med något slags läpparnas bekännelse till diverse former av parlamentarism, och i övrigt huvudsakligen affektivt påverkad av USA:s samtida vurm för fascism, varför deras förhållanden är din primära utgångspunkt.

Jämlikhet avser likhet i makt och tillgång till gemensamma resurser och sådant vi behöver för att leva ett gott liv. Det finns förutsättningar för demokrati när de verksamheter och organisationer som människor spenderar sina liv i är baserade på jämlikhet i det avseendet. När ens försörjning styrs av alla de som är inblandade, när politiken styrs av alla de som den berör, osv. I praktiken innebär det nationalstatens avskaffande eftersom människor flyttar omkring och många organisationer är gränsöverskridande.
Citera
2024-08-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Men då så, du är inte speciellt förtjust i demokrati utan håller på med något slags läpparnas bekännelse till diverse former av parlamentarism, och i övrigt huvudsakligen affektivt påverkad av USA:s samtida vurm för fascism, varför deras förhållanden är din primära utgångspunkt.

Jämlikhet avser likhet i makt och tillgång till gemensamma resurser och sådant vi behöver för att leva ett gott liv. Det finns förutsättningar för demokrati när de verksamheter och organisationer som människor spenderar sina liv i är baserade på jämlikhet i det avseendet. När ens försörjning styrs av alla de som är inblandade, när politiken styrs av alla de som den berör, osv. I praktiken innebär det nationalstatens avskaffande eftersom människor flyttar omkring och många organisationer är gränsöverskridande.

Bara för att jag nämner USA en hel gång (!!) så är det nu min "primära utgångspunkt". Det är mer än vad jag visste om mig själv hahahh
Citera
2024-08-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag brukar aldrig anmärka på hur folk skriver men eftersom du ber om det och du uttrycker dig så taffligt att man måste gissa sig fram och du är lite hånfull när man gissar fel så har jag fetmarkerat det värsta.

Överlag verkar du kasta ut kommatecken och punkter lite hur som helst så jag gissade mig till att utläggningen om att du är kvinna hängde ihop med meningen innan. Det brukar vara så med bisatser. Det är i alla fall ingen fristående mening.

Som sagt jag har inga som helst synpunkter på hur folk uttrycker sig och är ingen världsmästare själv men det nedan är lite svårt att tolka.

Det blir ju även lite extra anmärkningsvärt om du är en konservativ jurist.

Ja stavfel förekommer hahah
Som "absolt" där jag trycker på en bokstav men datorn märker inte så den skrivs inte, händer ibland.
Vet inte vad du menar med att jag lägger in punkter och kommatecken dock.

Edit: Vadå med konservativ jurist. Vad är fel med det hahah
Senast redigerad av Korvfan 2024-08-03 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in