2024-08-02, 18:53
Medlem
vemedinmas avatar
Dognews artikel, och Ps försvarstal. Nu har dottern svår autism, käckt att man kan byta diagnos utifrån vad som passar ens syften
https://dognews.se/2024/07/22/vad-hande-egentligen-med-hunden-essie-som-forsvann/#comments
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-02 kl. 19:09.
Citera
2024-08-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vet ingenting, nån skrev ett par sidor bakåt.

Men om jag får gissa förtal och sekretessbrott.

En jurist kan ju vara en person som bara läst någon kurs eller ingenting alls. jag personligen hade anlitat en advokat om jag ville nå framgång i ett åtal särkilt om pengar finns att man har råd att anlita vilket pengar inte verkar vara en brist på i familjen

Vem som helst kan vara ett juridiskt ombud samt kalla sig jurist. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för attt kalla sig jurist och ge juridisk rådgivning. Vem som helst kan starta en juridisk byrå och ge rådgivning.
Citera
2024-08-02, 18:54
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Detta låg hos Länsstyrelsen under förundersökningssekretessen alltså i början då polisen och Ls hade dialog med varandra tills de beslutade att polisen fortsätta på sitt håll och LS på sitt. Vanligt närmade förekommer anmälan om våld att de gör så. Så fort den sekretessen släpptes fick man tillgång till handlingarna då de räknades som offentlig handling med offentlig och sekretess lagen

Sen om polisen har förundersökningssekretess om våldet eller andra brott kan jag inte svara på.

Det kan vara så att polisen utreder det men de kan lika gärna ha lagt ned, de får man ju inte veta förän de eventuellt blir ett åtal

Däremot vet jag flera som polisanmälde familjen gällande om försvinnandet av essie kunde vara bedrägeri eller brott emot djurskyddslagen/djurplågeri och alla omständigheter runt omkring och det kan vara det polisen utreder eller de brott familjen anmält hos polisen. Polisen berättar ju inte vad de utreder för allmänheten.

Men om farfar sagt så är min gissning att det är för att de själva polisanmält gällande förtal m.m
Det är väl det troliga
Citera
2024-08-02, 18:57
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok, men den är ju öppen och offentlig? Med nytt namn och layout så den känns inte igen.

Vet inte hur fejjan funkar men kan man ens se hemliga grupper? Då tappar man ju helt poängen?

Nej, samtidigt som den alternativa gruppen startades essi ska hem med bindestrecket så startades även den hemliga. Hon som startade den la ut i gruppen att hon hade startat den av någon anledning jag inte fattar. Något med namnet.

Den heter oxå Essie- ska hem med bindestreck fast den är privat.
Citera
2024-08-02, 19:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
En jurist kan ju vara en person som bara läst någon kurs eller ingenting alls. jag personligen hade anlitat en advokat om jag ville nå framgång i ett åtal särkilt om pengar finns att man har råd att anlita vilket pengar inte verkar vara en brist på i familjen

Vem som helst kan vara ett juridiskt ombud samt kalla sig jurist. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för attt kalla sig jurist och ge juridisk rådgivning. Vem som helst kan starta en juridisk byrå och ge rådgivning.

Man kan ju få juridisk hjälp via hemförsäkringen och då blir det väl riktigt advokat? Som ombud till A kan han runda att anmäla stölden, om han inte vågar,bara gå på förtal och sekretessbrott mot henne.

Men det är inget jag vet, bara vad jag gissar om anmälan av personal.
Citera
2024-08-02, 19:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej, samtidigt som den alternativa gruppen startades essi ska hem med bindestrecket så startades även den hemliga. Hon som startade den la ut i gruppen att hon hade startat den av någon anledning jag inte fattar. Något med namnet.

Den heter oxå Essie- ska hem med bindestreck fast den är privat.

Ok, fattar nada men det verkar ju vara upplagt av någon som begriper sig på fejjan och hur det funkar.
Citera
2024-08-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Skönt att du sansat dig (inte ironi).

Mycket har kommit upp till ytan i den här tråden. Alla som skriver här är djurvänner.
En djurvän har nog per automatik även mer el. mindre empati för A och förstår att hon inte kan ta ansvar för sitt utåtagerande beteende.

Det är flera instanser som agerat felaktigt här och det har visat sig (Saga23 har visat) att flera ”hundorganisationer” håller varann om ryggen.

Hoppas som sagt på att mycket hamnar under lupp i och med detta ärende.
Hur håller dem varandra om ryggen? för att några är vänner,vilket inte är något konstigt i hundvärlden.
Citera
2024-08-02, 19:14
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej det ligger länkar i tråden till det i en mejlkonversation men du får leta upp det själv. Det står att dom skickade brevet och pratade med föräldrarna. Tror knappast dom åkte hem till dom

Annars framgår det på deras webbsida att dom även kan ringa djurägaren.

https://www.lansstyrelsen.se/uppsala/djur/skotsel-av-djur/djurskyddskontroller.html
Nej, finns inget officiellt från LS att de ska ha ringt ägaren endast ett beslut att skicka ett informationsbrev till ägaren.
Citera
2024-08-02, 19:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nej, finns inget officiellt från LS att de ska ha ringt ägaren endast ett beslut att skicka ett informationsbrev till ägaren.
Varför är det här viktigt?
Citera
2024-08-02, 19:19
Medlem
FB-gruppen som startades när Essie försvann är mycket ovanlig från hur det brukar se ut när hundar försvinner. Det brukar starta med lokala inlägg på FB. Det finns en grupp för hundägare i Enköping men där läggs inget ut förrän någon(verkar inte vara ägare eller familj) delar en länk till gruppen Essie ska hem. Inga lokala sök ordnas istället ordnas lokala grupper över hela landet men inget i Enköping med närområden. Ingen letar alltså i Enköping istället formas snart ett narrativ om att Essie är stulen och långt borta. Dessa lokala grupper läggs snart ner ungefär samtidigt som familjen drar tillbaka hittelönen. Jag har alltid sett att ID-hundsförarna är aktiva i gruppen om de är med och letar men här är dem inte med och nämns inte vid namn.
Citera
2024-08-02, 19:25
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fafner1234
FB-gruppen som startades när Essie försvann är mycket ovanlig från hur det brukar se ut när hundar försvinner. Det brukar starta med lokala inlägg på FB. Det finns en grupp för hundägare i Enköping men där läggs inget ut förrän någon(verkar inte vara ägare eller familj) delar en länk till gruppen Essie ska hem. Inga lokala sök ordnas istället ordnas lokala grupper över hela landet men inget i Enköping med närområden. Ingen letar alltså i Enköping istället formas snart ett narrativ om att Essie är stulen och långt borta. Dessa lokala grupper läggs snart ner ungefär samtidigt som familjen drar tillbaka hittelönen. Jag har alltid sett att ID-hundsförarna är aktiva i gruppen om de är med och letar men här är dem inte med och nämns inte vid namn.
En enda id hundförare har nämnts vid namn här, minns inte vad dock. Ska luska lite. Enligt några användare är han en skojare. Det du nämner ovan angående sök lokalt är ju ytterst graverande, talar återigen inte till Ps fördel. Jag hoppas innerligt att deras försäkringsbolag är här inne och läser. Vet inte om sånt är info man kan få fram, dvs vilket bolag de hade...
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-02 kl. 19:42.
Citera
2024-08-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fafner1234

Jag tycker också att det är märkligt att man börjar med det än leta, en hund kan försvinna till skogs och fastna i kärr, springa efter vilt, dra iväg av andra saker. Det första man tänker är inte stulen samt man kollar lokalt först och främst inte riksmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in