2024-08-02, 14:11
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är märkligt med behovet som du och andra har att kräkas på mig bara för att jag ifrågasätter det hat som riktas mot en funktionsnedsatt tjej och hennes familj och efterlyser fakta och referenser istället för vilda ogrundade påståenden.

Såvitt jag kunnat utröna är det inte alls så som du helt felaktigt påstår att tjejen skulle ha fått Essie på några felaktiga premisser. Tvärtom verkar det som hon har fått hunden på helt korrekta premisser.

massa text

Flera har i tråden uttryckt missnöje över LS "slappa" reaktion på anmälan, och jag instämmer i det. När en sådan anmälan kommer in tycker jag det är helt naturligt att LS gör ett besök och kollar läget. Finns liksom ingen anledning att inte göra det. Jag är själv en djurvän av mycket stora mått, med lång erfarenhet av djur. Men jag är också en vän av fakta och sanning och om det är något jag ogillar starkt så är det lynchmobbar, lögn och förtal. Samtidigt har jag en viss förståelse för LS hantering givet "kvaliteten" på den anmälan som inkommit.

Att vissa i tråden har problem med att jag ifrågasätter ogrundade påstående, tillrättavisar direkta felaktigheter och vänder mig emot de som sprider hat och förtal, det säger mer om dem än om mig.

Det finns säkert en hel del mer att önska av hur det sett ut kring den här funktionsnedsatta tjejen och hennes hund, men det försvarar ju inte den lynchmobsstämning som uppstår i tråden med alla möjliga ogrundade, felaktiga, falska och förfärliga påståenden och yttranden. Såväl som att hunden skulle tillkommit på falska premisser som att tjejen skulle fjättras på torgets och spottas på.

Tyck så ni som vill, men finn er då också i att jag spottar på er! Så som ni bemöter andra får ni finna er i att bli bemötta själva! Men jo, jag vet, vissa "individer" på forum som detta klarar inte av att bli bemötta så som de själva bemöter andra. Så är det.

Ser man på, här är du igen! Har nog aldrig läst så mycket kvalificerat bullshit från en och samma användare på en och samma dag. Förblindad av sin egen förträfflighet kör du på som en bulldozer hög på övertygelsen om att alla andra är lågbegåvade idioter som varken kan läsa eller tolka en text,eller dra en slutsats.
Dessutom verkar du vara ute efter något slags rekord att få in så många förolämpningar som möjligt i så lite text som möjligt. Helst ta i med slägga för att få tyst på så många användare som möjligt.
Anfall är bästa försvar! Att bara yppa att Du bemöter användare som de själva bemöter andra är ju bara patetiskt! Finns ingen här som skriver regelbundet och är med och diskuterar som har klampat på som en elefant med michelindräkten på i en porslinsaffär som varit i närheten av att uttala sig som du gör med orden att dom skulle spotta på någon som framför en åsikt som inte stämmer överens med sin egen!

Ingen har någon åsikt om att bli rättad angående felaktig information, det är ju att du framför det som man undrar om du har touretts, är dement eller någon annan aggressionsproblematik.
Hur många ggr blev du tappad i asfalten när du var liten egentligen om du tror att det är en lämplig strategi att få gehör för sin ståndpunkt och önskan om att balansera tråden med lite mer fakta och eftertänksamhet och rimlighet i de teorier som framförs!
Skärp dig för fan!

Citat:
Jag har inte EP så kan inte läsa vad som skrivs där.

raderat massa meningslös blahatext

En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".

Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.

Nej du verkar inte läsa facebook heller vad det verkar.
Det står i inlägget från hundhjälpen klart och tydligt att dom inte accepterar våld mot hunden och att dom förvissar sig om i varje enskilt fall att det inte finns någon sådan problematik med utåtagerande beteende och att familjen försäkrade hundhjälpen om att det inte förelåg någon sådan problematik.

Det är varken luddigt eller något annat från deras sida utan det handlar ju bara om din egen övertygelse och dina egna teorier, på tal om att försöka inplantera någon egen sorts sanning i tråden.

https://www.facebook.com/share/p/U45gnoXpnbLg3qMN/

Citat:
Det har jag heller inte påstått. Jag tog upp varför det inte finns några belägg för anklagelsen om att Essie gett "tveksamt resultat", utan att den information som finns snarare tyder på motsatsen.

Hur vet du att att Essie "inte hjälpt så mycket så att A får en fungerande vardag"?
Vad är "en fungerande vardag" enligt dig i dotterns kontext, och hur vet du hur dotterns vardag fungerar med och utan Essie?

Jo, det är precis vad jag argumenterade för att det gör. Familjen har lagt 300 papp på en assistanshund. Det tror jag inte en sekund på att de hade gjort, om de redan från början hade en erfarenhet av att dottern inte fungerade med djur. Eftersom de hade såväl hund som katt tidigare så lär de ha haft en god bild av hur deras dotter fungerar med djur. Märkligt påstående av dig tycker jag att man inte skulle veta hur ens barn är med en hund när man har en hund, bara för att det finns fler i familjen. Vi är flera i min familj, och jag vet mycket väl hur alla i min familj är med hundar, jag vet också hur många i min vänskapskrets är med hundar, eftersom jag sett dem umgås med våra hundar. Det är verkligen inget konstigt med det. Det motsatta hade varit konstigt.
Den hund de hade innan Essie kom omplacerades just för att Essie kom, inget konstigt med det. Katten har de kvar.
Interaktionerna behöver inte alls vara helt olika, det kan tvärtom vara mycket som är lika, särskilt med en psykisk hälsa hund.
Nej, inte enligt "dokument", enligt en före detta anställd assistent.
Jag tror dock som du, att hon älskar djur och Essie, men att Essie råkat ut för hennes utåtagerande. Det är dock inget som varken hon eller Essie skall lastas för, utan det är pappan och i den mån de anställda assistenterna har fått utbildning och instruktioner som bär ansvar för att skydda Essie i de situationerna.

Du får gärna länka till det uttalande du avser där PÖ skulle uttalat detta.

Det är pappan själv som talat om att det har tagit väldigt lång tid för att få det att fungera mellan A och Essie men att dom nu precis hade börjat fungera som ett ekipage ihop och att Essie kunde ge A det stöd som.hon behövde. Men så blev hon stulen.

Detta har han ju skrivit ett inlägg om i sin fb grupp som är borttaget som så mycket annat. Det finns fortfarande kvar i intervjuer han gett på nyheterna i Tv4 , Svt, och på nätet tex aftonbladet, samnytt och säkert många fler om du har tillgång till att se detta vill säga.
Det är assistenterna som sagt att A inte fungerade så bra varken med katten eller den andra hunden och att dom oxå råkade ut för misshandel. Jag har läst det i facebookgruppen så där var dom inte anonyma.

Du som nu är sådan hundkännare som du påstår borde väl inse att pappan inte är någon hundmänniska eller djurmänniska överhuvudtaget? Hunden skaffades för att A ville ha en hund (enligt assistenterna) och jag tror P trodde det skulle vara bra för A då djur har den helande förmågan. Jag är helt övertygad om att P har gjort allt i sin makt för vad han tror är det bästa för sin dotter.

Hunden var där i syfte för hans dotter och inget annat, hur kan du ens föreställa dig att han hade en objektiv förmåga att avgöra huruvida A fungerade med djur eller ej.
Jag är helt övertygad om att A älskar hundar och djur men i normala familjer så skaffar man hund för att man vill ha hund, och man ser till att hålla små barn ifrån hunden och lär dom hundvett tills dom förstår att man inte får dra dom i pälsen,svansen och störa dom när dom äter och sover.

Hade det fungerat med den hunden och A hade dom ju inte behövt punga upp med 300 tusen för en hund som i princip ska tåla att bli ihjälslagen utan att bita tillbaka. Ja det är Pappans ord och även där är du väl säkert den enda i hela landet som varken hört eller läst det uttalandet.

Assistenterna har även sagt att pappan har varit tydlig med att dom inte får säga nej till A och därför har A en massa tillhyggen som knivar, saxar, hammare och fan och hans mormor som hon givetvis inte skulle ha tillgång till med de diagnoser hon har. Dom har även sagt att ibland ska dom ta bort Essie från A och ibland inte.

Pappan påstår att det inte skrivits tillbud när A fått utbrott och agerat ut mot hund och personal . Personal påstår att det har dom gjort men att P och mamman inte lämnat dom vidare till rätt instans.
Omöjligt att veta utan att veta vilket dokumentationsprogram dom använder sig av.
Citera
2024-08-02, 14:13
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Om Amanda är så myndig som en del gör gällande: varför finns hon inte på bild?

Det är något lurt med hela grejen.
Citera
2024-08-02, 14:16
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag tror att Essie blev dödad av A.
Därför sa man till A att hunden åkt till sjukhuset.
Mamman i familjen bröt nog ihop, men har blivit hotad till tystnad.
Pappa P sprang och hämtade miniräknare och började kolla upp hur mycket pengar han kan håva in på försäkringen. Han har förmodligen lusläst hela försäkringsavtalet. Sen var det bråttom som tusan att lägga ut efterlysningar med stora krokodiltårar.
Farfar L fick agera städare. Han tog hand om Essies döda kropp. Kastade in den i husvagnen och dumpade kroppen i någon skog så att rovdjur åt upp beviset.
Nu ligger vagnen ute till försäljning.
Samtidigt startades det en swishinsamling och hittelönen höjdes.
Hela familjen Ö skrattade åt alla naiva godhjärtade människor som delade deras inlägg och skickade pengar.
Pappa P älskar pengar och lyx. Han tycker nog att dottern är en fin inkomstkälla. Ingen ska ifrågasätta en så allvarligt funktionsnedsatt människa. Då anmäler man dom för diskriminering och kan håva in skadestånd.
Allt är bara en winwin.
Pappa P älskar ljudet när det kommer en swish.
Nu gör dom allt i sin makt att stoppa alla som inte är på deras sida. Farfar har till och med dragit in sina militär vänner som hotar alla som säger något.

Det är en sån skitig historia så jag hoppas nästan att Netflix gör film på den.
Fram med popcorn för snart börjar säsong 2
Måste rätta dig, de tog husbilen upp till Norrland, de sålde både den och husvagnen vid hemkomst...eller lämnade till förmedling förmodlingen
Citera
2024-08-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det finns många sätt att lura i en 4åring läkemedel som inte begriper att de är behov av dessa.
Nu är det inte en fyraåring. Och du får inte lura i en myndig person läkemedel hur som helst. Vet inte hur det fungerar i det här fallet, då A verkar ha en förvaltare.

Att man sedan kan, och att det säkert förekommer är jag fullt medveten om.
Citera
2024-08-02, 14:20
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag tror att Essie blev dödad av A.
Därför sa man till A att hunden åkt till sjukhuset.
Mamman i familjen bröt nog ihop, men har blivit hotad till tystnad.
Pappa P sprang och hämtade miniräknare och började kolla upp hur mycket pengar han kan håva in på försäkringen. Han har förmodligen lusläst hela försäkringsavtalet. Sen var det bråttom som tusan att lägga ut efterlysningar med stora krokodiltårar.
Farfar L fick agera städare. Han tog hand om Essies döda kropp. Kastade in den i husvagnen och dumpade kroppen i någon skog så att rovdjur åt upp beviset.
Nu ligger vagnen ute till försäljning.
Samtidigt startades det en swishinsamling och hittelönen höjdes.
Hela familjen Ö skrattade åt alla naiva godhjärtade människor som delade deras inlägg och skickade pengar.
Pappa P älskar pengar och lyx. Han tycker nog att dottern är en fin inkomstkälla. Ingen ska ifrågasätta en så allvarligt funktionsnedsatt människa. Då anmäler man dom för diskriminering och kan håva in skadestånd.
Allt är bara en winwin.
Pappa P älskar ljudet när det kommer en swish.
Nu gör dom allt i sin makt att stoppa alla som inte är på deras sida. Farfar har till och med dragit in sina militär vänner som hotar alla som säger något.

Det är en sån skitig historia så jag hoppas nästan att Netflix gör film på den.
Fram med popcorn för snart börjar säsong 2

Jag tror faktiskt inte att A dödade Essie. Assistenten som skrev i facebookgruppen sa att det finns inte en chans.

Däremot tror jag att hon kan ha skadat hunden illa, antingen med något tillhygge eller om hon råkat bryta något ben. Jag tror det var därför hon hade ont i magen. Isåfall fick ju pappan avsluta lidandet. Filmerna från kameran var säkert inte ens från den kvällen utan skulle bara visa att Essie var frisk och kry vid försvinnandet.

Jag tror inte heller Essie lever längre tyvärr. Jag hade en förhoppning om att hon hade blivit stulen eller räddad men tror faktiskt inte det. Alldeles för orimligt och svårt att få ut henne från den där tomten på baksidan utan att en enda människa skulle märkt det.
Citera
2024-08-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
En annan tanke gällande förvaltareskap

Pappan är ju förvaltare/ställföreträdare brukar man också säga. Men där ska även huvudman (Amanda) betala själv för att ha förvaltareskap beroende på inkomst

Den som får hjälp av en god man eller förvaltare betalar arvode. Det gör man om tillgångarna överstiger två prisbasbelopp (114 600 kronor år 2024)

Huvudman inkomst före skatt är högre än 2,65 prisbasbelopp (151 845 kronor år 2024).

I övriga fall betalar kommunen arvodet. Om det finns särskilda skäl kan kommunen göra undantag.

Amanda räknas som huvudman, och regeln är att hon ska betala själv men det beror på vilken inkomst hon har.

Arvodet varierar beroende på uppdragets omfattning och svårighetsgrad. Ett “normalarvode” ligger på ca 12 000 – 17 000 kronor per år.

Om man har hjälp med alla tre delarna; bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person, har ställföreträdaren i regel rätt till ett högre arvode än om man har hjälp med endast en eller två delar.

Okej så här kan ovkså det vara en ekonomisk belastning för Enköpings kommun....dyr familj det här, ytterst är det ju skattebetalarnas nota
Citera
2024-08-02, 14:25
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Finns på bild på pappans facebook julafton 2021 och på Saltå by facebook.
Citera
2024-08-02, 14:25
Medlem
Har de varit fler bolag än Attendo, Storsjöbygdens Personliga Assistans AB ?

Tänker omsättningen på personalen, alla problem det varit. Ofta testar man olika bolag när det inte fungerat med personal.

Enligt annonsen där de söker personal på Storsjöbygdens Personliga Assistans AB så skall djur finnas i hemmet, annonsen är publicerad 26/7.
Citera
2024-08-02, 14:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu är det inte en fyraåring. Och du får inte lura i en myndig person läkemedel hur som helst. Vet inte hur det fungerar i det här fallet, då A verkar ha en förvaltare.

Att man sedan kan, och att det säkert förekommer är jag fullt medveten om.

Vi har oerhört långtgående självbestämmanderätt i Sverige. Om man har vårdintyg enligt LPT kan man bli tvingad men inte annars. Det ska till att man är suicidal eller en fara för annans liv och lem.
Citera
2024-08-02, 14:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Jag tror faktiskt inte att A dödade Essie. Assistenten som skrev i facebookgruppen sa att det finns inte en chans.

Däremot tror jag att hon kan ha skadat hunden illa, antingen med något tillhygge eller om hon råkat bryta något ben. Jag tror det var därför hon hade ont i magen. Isåfall fick ju pappan avsluta lidandet. Filmerna från kameran var säkert inte ens från den kvällen utan skulle bara visa att Essie var frisk och kry vid försvinnandet.

Jag tror inte heller Essie lever längre tyvärr. Jag hade en förhoppning om att hon hade blivit stulen eller räddad men tror faktiskt inte det. Alldeles för orimligt och svårt att få ut henne från den där tomten på baksidan utan att en enda människa skulle märkt det.

Håller inte med dig här. Tror hon mycket väl kan ha dödat hunden även om hon på sitt sätt älskade den och inte med flit.

Alla känner vi väl till fall då till synes vettiga människor fått frispel och gjort rent fruktansvärda saker. Och här har vi en superlabil kvinna med väldokumenterad våldshistorik.
Citera
2024-08-02, 14:40
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Hon finns på bild från skolan i Järna, Saltå by
Och även på HH Uppsalas sida
Citera
2024-08-02, 14:42
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.

Något måste ha hänt eftersom dom hade sagt att Essie var på sjukhus.
En så. Sak säger man inte om det inte är en skada. Klart att man skulle få ont i magen om det var blod överallt.
Jag har inte en aning vad som hände. Det här är enbart mina tankar och spekulationer.
Ska rätta mitt tidigare inlägg med att det var en husbil som farfar åkte med och INTE en husvagn.
Tack för att ni rättar mig. Det är inte lätt att hålla koll på allt.
Den där assistenten som uttalat sig tror jag inte ett smack på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in