2024-08-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Återigen, läkemedel kräver samtycke, så länge kvinnan inte vårdas enligt LPT. Att man på grund av funktionsnedsättningar inte kan lämna ett informerat samtycke är inte ens i närheten av en grund för lpt.

Sedan kan vi kanske tagga ner på att pappan skulle ha gjort så dåligt jobb. Familjen tog över enbart för att kommunen inte klarade av uppdraget. Det är också därför kommunen fått betala vite, för att man inte klarar av att verkställa beslutet.

När det gäller att P "inte ens" klarar av att anställa personal, så är ju inte det heller så konstigt. Varenda kommun i Sverige har också det problemet, fast de har strateger och HR-avdelningar.

En 4åring kan inte lämna samtycke, klarar inte ens pappan av att förstå att läkemedel behövs så kanske han också ska bli utredd?

Missat att kommunen fått betala vite, hur mycket var det och vem fick pengarna?

På vilka grunder tror du att personal blivit uppsagd/sagt upp sig?
Citera
2024-08-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
En 4åring kan inte lämna samtycke, klarar inte ens pappan av att förstå att läkemedel behövs så kanske han också ska bli utredd?
A kan mycket väl vägra att ta ett läkemedel. Ingen kan tvinga henne.
Citera
2024-08-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Så i värsta fall har man sin förvaltare livet ut om man inte själv kan föra sin talan och få denne utbytt?

Ja, så är det väl, om inte förvaltaren dör först så. Vet nog inte riktigt vad frågan är här om jag ska vara ärlig.

Att byta ut en förvaltare vid annat än uppenbart misskötsel är svårt, det ligger ju lite i uppdraget att huvudmannen kan ha en annan uppfattning. Och i det ligger också att kommunerna även på det här området misslyckats med sitt uppdrag.
Citera
2024-08-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
A kan mycket väl vägra att ta ett läkemedel. Ingen kan tvinga henne.

Det finns många sätt att lura i en 4åring läkemedel som inte begriper att de är behov av dessa.
Citera
2024-08-02, 12:19
Medlem
Citat:

Missat att kommunen fått betala vite, hur mycket var det och vem fick pengarna?

På vilka grunder tror du att personal blivit uppsagd/sagt upp sig?

En läkare som skriver ut läkemedel baserat på vad pappan tycker, kommer inte arbeta kvar som läkare. I varje fall inte i Sverige.

Kommer inte exakt ihåg, var det 10000 i månaden fram till hon får flytta in till det nya boendet. IVO är det som ansökt om vitet, så IVO blir mottagare.

Vet inte, kanske av samma anledning som att kommunen inte verkställt beslutet, som enligt ryktet här i tråden är personalbrist.

Vi bor i ett land där skolor stängs, antingen tillfälligt eller permanent för att man inte får tag på lärare. Samma sak med apotek och folktandvård. Men när en familj har det tufft med att anställa assistenter så tyder det på något jätteproblem. Att kommuner redan idag flaggar för lagbrott inom en framtid, just för personalbrist, det missar vi helt.
Citera
2024-08-02, 12:25
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
En läkare som skriver ut läkemedel baserat på vad pappan tycker, kommer inte arbeta kvar som läkare. I varje fall inte i Sverige.

Kommer inte exakt ihåg, var det 10000 i månaden fram till hon får flytta in till det nya boendet. IVO är det som ansökt om vitet, så IVO blir mottagare.

Vet inte, kanske av samma anledning som att kommunen inte verkställt beslutet, som enligt ryktet här i tråden är personalbrist.

Vi bor i ett land där skolor stängs, antingen tillfälligt eller permanent för att man inte får tag på lärare. Samma sak med apotek och folktandvård. Men när en familj har det tufft med att anställa assistenter så tyder det på något jätteproblem. Att kommuner redan idag flaggar för lagbrott inom en framtid, just för personalbrist, det missar vi helt.
Hej, välkommen tillbaks i tråden. Jag har saknat dig.
Nu har jag en ny teori. Vill du höra?
Citera
2024-08-02, 12:27
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Farfar hade lagt upp detta på hunden Molly om ni inte sett detta redan

https://www.facebook.com/share/v/dfyJ9hVSKNYGozXs/?mibextid=UalRPS

https://www.facebook.com/share/v/VnU42eVrq9mcEwau/?mibextid=UalRPS

Januari & Februari 2023

Varav ena är besök från T*mas, gissar på han som uttalade sig som är reggad ägare på Molly T*mas T*rkelss*n
Jag såg aldrig att tomas var med, dock stor det att Molly var på besök. Fascinerande med en herre som postar så mycket på fb, inte en enda bild på Essie...
Citera
2024-08-02, 12:30
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
Nu vet ingen av oss vilken nivå A är på.
Kan hon kommunicera fullt ut och uttrycka sig i längre meningar? Förstår hon innebörden av det hon säger eller är det inlärda "papegojfraser" ?
Mest normalt vore väl att säga att man blir ledsen i det här läget.
Att hon påstås säga att hon får ont i magen låter som något hon hört och lärt av omgivningen. Man får uppmärksamhet och medömkan om man säger att man får ont i magen. Precis som om någon hela tiden frågar hur man mår. Är du orolig,har du ont i magen?
Kanske säger mamma ofta att hon får ont i magen (pga oro).
Dock har hon gått både grund och gymnasiesär, ..så att hon skulle vara på den nivån du anger känns inte så troligt.
Citera
2024-08-02, 12:33
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Alla barn kan lära sig gränssättning oavsett diagnoser. Det är svårare och kämpigare så klart för föräldrar med barn som har npf/ast-diagnoser men om man inte gör det jobbet rätt när barnet är yngre så bäddar man för problem när barnet blir tonåring och sedan vuxen.
Precis...jag var lite sarkastisk...
Citera
2024-08-02, 12:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Att få såna brutala utbrott där hon skadar sig själv, riskerar att skada andra, Hotar att ta livet av sig låter inte som en person som mår bra och lever en fungerande vardag.
Hon fick inte vara kvar på ett boende pga av att de andra inte kände sig säkra. Läste även nåt om typ knivar, hammare och eltejp.
Hon har varit våldsam mot Essie (sparkat henne på rumpan som pappan skrivit). Ska jag fortsätta??
Det låter för mig inte som en fungerande vardag.
En person som mår bra skadar inte sig själv eller andra fysiskt.
Hon mår uppenbarligen inte bra och behöver MER och ANNAN hjälp/vård.
Jag tror självklart att väldigt många med rätt förutsättningar och den ev. vård man behöver kan leva en bra och relativt fungerande vardag. Men utifrån det man läst så låter det som att A har det otroligt tufft och jobbigt i vardagen.

Du undvek frågan kategoriskt genom att svara på motsatsen! Men jag förmodar att det är ett svar också.

Att hon behöver mer kompetent vård för att klara sin vardag, som du tydligen inte kan svara på vad en fungerande sådan för henne innebär för dig, är det ingen som har ifrågasatt.

Essie kan mycket väl vara en god hjälp i en sådan fungerande vardag. Du blundar också kategoriskt för det faktum att det i domstolshandlingar framkommit att dottern är utåtagerande ungefär 1 gång varannan vecka i snitt. Uppenbarligen fungerar vardagen någorlunda bra resten av tiden och hur stor nytta Essie gör där vet vi inte, men givet det vi hört från Hundhjälpens representant och familjens engagemang för att få tillbaka sin hund, så kan man utgå ifrån att Essie är till stor hjälp i vardagen för dottern.

Återigen, det som behövs är kompetent assistans som innefattar att skydda Essie när dottern blir utåtagerande.

Citat:
Det jag menade var att bara för att en familj TILLSAMMANS haft en hund innan betyder det inte att ALLA i den familjen fungerar med hunden. Det är min poäng.

Men snälla nån, hur svårt kan det vara att förstå det jag skrev? Familjen har haft både hund och katt sen innan Essie kom. Så de vet mycket väl HUR dottern fungerar med en hund. Familjen skulle naturligtvis aldrig lägga 300 000 kr på en assistanshund om de redan visste att dottern inte fungerar med djur/hund. Familjen visste alldeles uppenbarligen hur dottern fungerar med djur och att hon fungerar bra med hund. Så vad är det egentligen du vill säga?

Citat:
Men enligt dig så funkade det mellan A och förra hunden.
Men bevisligen har det ju funkat sådär med Essie eftersom A sparkat henne i aggression. Då är ju interaktionerna mellan de två i denna situation inte alls lika.
Eller så blev förra hunden helt enkelt behandlad exakt som Essie. Säkert mycket kärlek och gos men tyvärr risk för våld.
Då funkar det uppenbarligen inte och det är varken "barnets" eller Essies fel.

Jaha ja, du ser hela världen bara i svart eller vitt.
Som jag ser det så är det helt tydligt så att dottern fungerar alldeles utmärkt med djur.
Ibland blir hon utåtagerande. Då fungerar hon inte alls. Det har inget med hunden att göra.

Att dottern blir utåtagerande ca en gång varannan vecka säger mig att hennes vardag fungerar åtminstone någorlunda större delen av tiden, och där är jag övertygad om att Essie är till stor hjälp.
Sedan behöver hennes föräldrar och hennes assistenter i första hand arbeta för att undvika att hon blir utåtagerande, och även där kan säkert Essie hjälpa till också, men om hon ändå blir det så måste återigen föräldrar och assistenter hantera situationen så att INGEN skadas, och det inkluderar så klart föräldrar, assistenter, Essie, dottern själv och alla andra djur och människor i närheten.

Citat:
Här kan du läsa om PÖ's uttalande om sparken
https://www.facebook.com/share/p/NA2YVXCgPYnG771E/?mibextid=K35XfP

Och där står då följande att läsa

Citat:
Essie har vid ett tillfälle blivit sparkad på rumpan av Amanda i aggression. Vi informerade Johanna och vidtog åtgärder så det aldrig skulle hända igen. Återigen ska personalen jobba förebyggande och aldrig låta Essie vara kvar hos Amanda om hon visar minsta tecken på att bli arg på Essie. Emellertid har det hänt att Essie varit busig när Amanda gungat och kommit för nära och där med blivit puttad med gungan för att Amanda inte kunnat stanna, eller att dom sparkat fotboll och Essie kommit nära, men aldrig någonsin igen gjort henne illa i aggression. Om så varit fallet att personalen sett detta så skall de som alltid hjälpa till i den situationen, om personalen sett Essie blivit sparkad skulle de omgående rapporterat detta till oss föräldrar samt skrivit avvikelse men någon sådan rapport eller avvikelse finns inte.
Att jag ”pappan” tvångs håller hunden och klipper klorna och klipper så det blöder är helt fel.

Det är inte alls i linje med vad som påstås i tråden!

Det där med att pappan skulle tvångshålla Essie för att klippa klorna tar jag som ett bevis på att assistenten ljuger. Där är jag helt övertygad om att pappan talar sanning. Det är inga märkvärdigheter att klippa klorna på en hund, och alldeles särskilt inte på en tjänstehund. Hade Essie inte kunnat hantera att få sina klor klippta, hade hon aldrig klarat ribban för att bli assistanshund från början.
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-02 kl. 12:46.
Citera
2024-08-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Dock har hon gått både grund och gymnasiesär, ..så att hon skulle vara på den nivån du anger känns inte så troligt.

Att hon gått både grundskolan och särgymnasium säger ingenting om vilken nivå hon är på, på dessa skolor går alltifrån barn med lindrig utvecklas till dom som har grav utan och andra problem.
Så hon kan likaväl vara på en 4årings nivå men ändå gått gymnasiet.:-)
Citera
2024-08-02, 12:40
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Det finns många sätt att lura i en 4åring läkemedel som inte begriper att de är behov av dessa.
Bara att lägga pillret i en mjukglass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in