2024-08-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Personal som han själv dessutom har valt att anställa!

Hoppas att han inte får den möjligheten i det nya boendet som kommunen valt att kosta på kvinnan.

Jag tror att denna vuxna kvinna skulle må bättre av att hennes föräldrar får besökstider. Hon är inte i behov av att personal ska behöva ta hänsyn till föräldrarnas "tyckande", ev behöva vara oroliga för att bli uppsagda om det inte passar dom.
En stark 23/24-åring som är som en 4-åring behöver personer som vågar säga emot. Då lär sig även en 4-åring vad som är rätt/fel.

Att sätta besökstider är alltså lika lite möjligt för Enköpings kommun för A, som det är för kommunen att sätta för dig.

Om A själv begär det, så blir det givetvis boendets sak att hjälpa till. Men inte annars. Jag vet att det prövats tidigare, precis som man prövat låsa in dementa. Men rättsläget är ytterst klart, det saknas lagstöd.

När det gäller behovet av att föräldrarna ska lägga sig i eller inte, så kan jag givetvis inte uttala mig om hennes behov. Men hon har stöd via en lagstiftning som är ytterst klar på frågan. Kommunen ska ta till vara på hennes uppfattning och i det här fallet hennes förvaltares uppfattning. Råder inget som helst tvivel om den saken.
Citera
2024-08-02, 11:31
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Med tanke på att hon är på fyraåringsnivå skulle man väl hellre ljugit ihop något om att hon sprungit till skogs, jagat en hare. Om då chansen fanns att hon kunde komma hem vill säga.
Om det inte är så att A har haft ett utbrott på Essie som gjorde att hon blev illa skadad.
Saxar fick inte plockas bort eftersom A gillar att pyssla.
Sen vet bara familjen hur det var med inlåsningen av knivar, hammare och andra saker som man kan döda någon lätt med.
Citera
2024-08-02, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det är dock en hätsk stämning på farfars egen profil

Efter läst hans inlägg och kommentarer i gruppen tror jag inte att familjen ligger bakom Essies förvinnande.. såvitt P inte för sina egna föräldrar bakom ljuset.
Citera
2024-08-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ja det också...allt utom att hon är på sjukhus, och varför fick hon ont i magen?
Nu vet ingen av oss vilken nivå A är på.
Kan hon kommunicera fullt ut och uttrycka sig i längre meningar? Förstår hon innebörden av det hon säger eller är det inlärda "papegojfraser" ?
Mest normalt vore väl att säga att man blir ledsen i det här läget.
Att hon påstås säga att hon får ont i magen låter som något hon hört och lärt av omgivningen. Man får uppmärksamhet och medömkan om man säger att man får ont i magen. Precis som om någon hela tiden frågar hur man mår. Är du orolig,har du ont i magen?
Kanske säger mamma ofta att hon får ont i magen (pga oro).
Citera
2024-08-02, 11:36
Medlem
Citat:
Instämmer, men som jag förstått så är det gränssättning som triggar henne...så de fick inte säga nej🫣
Alla barn kan lära sig gränssättning oavsett diagnoser. Det är svårare och kämpigare så klart för föräldrar med barn som har npf/ast-diagnoser men om man inte gör det jobbet rätt när barnet är yngre så bäddar man för problem när barnet blir tonåring och sedan vuxen.
Citera
2024-08-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Att sätta besökstider är alltså lika lite möjligt för Enköpings kommun för A, som det är för kommunen att sätta för dig.

Om A själv begär det, så blir det givetvis boendets sak att hjälpa till. Men inte annars. Jag vet att det prövats tidigare, precis som man prövat låsa in dementa. Men rättsläget är ytterst klart, det saknas lagstöd.

När det gäller behovet av att föräldrarna ska lägga sig i eller inte, så kan jag givetvis inte uttala mig om hennes behov. Men hon har stöd via en lagstiftning som är ytterst klar på frågan. Kommunen ska ta till vara på hennes uppfattning och i det här fallet hennes förvaltares uppfattning. Råder inget som helst tvivel om den saken.

Och du tror att det är kvinnans uppfattning att hon, som har förstånd som en 4-årig, har någon som helst uppfattning om vad som är för hennes bästa?

Pappan har visat att han inte ens är klarar av att anställa personal.
Nu är det dags för kommunen att ta över, utreda vad denna kvinna är behov av... läkemedel mm så det inte finns någon risk att hon ska skada sig själv, personal eller husdjur.
Citera
2024-08-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Nu kan inte en domstol fastslå vad som gäller när A har sina utbrott. De dömde utifrån de exempel som pappan hade listat i överklagandet för att få dubbelbemanning. Han skrev troligtvis endast de grövre utbrotten då han vet att mindre utbrott inte är fog nog för att mjölka mer pengar från försäkringskassan.

Vad gäller A diagnoser är det ju högst oklart och kanske ej ens relevant? Farfar hade väl sagt att ibland är hon som en fyraåring? Han kanske menar att vid utbrotten så är hon som en fyraåring. Finns bilder på henne som talar emot att hon låg på en 4-årings nivå konstant. Att hon nu som vuxen behöver stöd i livet är ganska självklart, men hon är inte ett barn. Vem vet, en god man kanske skulle räcka för att hon bättre skulle utvecklas som person. Alternativt en förvaltare som är fristående från familjen (läs: pappan).
Tror du på riktigt att pappan får pengarna som kommer ifrån fk? En 12 åring kan räkna ut att pengarna går till löner osv. det kostr liksom att ha anställda...
Citera
2024-08-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja jag tycker också det är skumt. Det och att mamman tog A och drog. Men vi kanske övertolkar.

Ja om detta vet vi ingenting, kanske hon inte drog, kanske det var en plötslig men planerad resa, nån sorts sommarvistelse. Enligt PÖ är hon ju någonstans hon trivs. Osökt tippar jag då på Järna, antroposoferna där. Om dom har sommarläger/kollo vet jag dock inte.
Men det skulle kunna förklara att allt skedde som hand i handske
Citera
2024-08-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Tror du på riktigt att pappan får pengarna som kommer ifrån fk? En 12 åring kan räkna ut att pengarna går till löner osv. det kostr liksom att ha anställda...
Nej såklart. Jag skrev inte heller att pappan får pengarna. Det jag menar är att det är många som ska dela på Försäkringskassans pengar.
Citera
2024-08-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Och du tror att det är kvinnans uppfattning att hon, som har förstånd som en 4-årig, har någon som helst uppfattning om vad som är för hennes bästa?

Pappan har visat att han inte ens är klarar av att anställa personal.
Nu är det dags för kommunen att ta över, utreda vad denna kvinna är behov av... läkemedel mm så det inte finns någon risk att hon ska skada sig själv, personal eller husdjur.

Återigen, läkemedel kräver samtycke, så länge kvinnan inte vårdas enligt LPT. Att man på grund av funktionsnedsättningar inte kan lämna ett informerat samtycke är inte ens i närheten av en grund för lpt.

Sedan kan vi kanske tagga ner på att pappan skulle ha gjort så dåligt jobb. Familjen tog över enbart för att kommunen inte klarade av uppdraget. Det är också därför kommunen fått betala vite, för att man inte klarar av att verkställa beslutet.

När det gäller att P "inte ens" klarar av att anställa personal, så är ju inte det heller så konstigt. Varenda kommun i Sverige har också det problemet, fast de har strateger och HR-avdelningar.
Citera
2024-08-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon

Så i värsta fall har man sin förvaltare livet ut om man inte själv kan föra sin talan och få denne utbytt?
Citera
2024-08-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David63
Efter läst hans inlägg och kommentarer i gruppen tror jag inte att familjen ligger bakom Essies förvinnande.. såvitt P inte för sina egna föräldrar bakom ljuset.

Skam kan få den mest förhärdade att förneka allt som hänt.
Det finns många att tappa ansiktet inför.
Vem vill bli huvudperson i dramat som liknar Kejsarens nya kläder"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in