2024-08-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men tydligen fanns nåt som hette LORAN, som var ungefär samma som GPS.. men innan GPS. Och innan satelliter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/LORAN

Skulle GPS möjligen kunna vara en utbyggd och förbättrad variant av samma sak?

Ett navigationssystem är tämligen värdelöst utan referensmodell (karta). GPS använders sig av referensellipsoiden WGS84.

Citat:
Utbyggd, sa jag.. Vore inte det fullt möjligt?

Utan en karta? Självklart inte.

Citat:
Det finns inget bevis för massa attraherar massa, det är korrekt.

Tramspelle. Eller vi kan väl uttrycka det som i mitt universum finns det ett flertal bevis. Hur det funkar i ditt tramsiversum har jag ingen koll på.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-08-01 kl. 21:09.
Citera
2024-08-01, 21:46
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men tydligen fanns nåt som hette LORAN, som var ungefär samma som GPS.. men innan GPS. Och innan satelliter.

Du är medveten om att många människor äger GPS-mottagare och kan lätt plocka isär dom och se vad som finns innanför skalet?

Det finns också väldigt många elektronikreperatörer och andra typer av nördar som håller på och skruvar med såna här prylar dagligen och verkligen förstår hur de fungerar.
Du tror inte de skulle reagera om elektroniken gjorde nåt helt annat än vad den ska göra?
Citera
2024-08-01, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Inom några få dagar'... det är inte precis att man håller andan av förväntan. Vad väntar du på, ska artilkeln först peer review-bedömas och publiceras i en vetanskaplig tidskrift innan du kan tillkännage de sensationella resultaten? 'Cool' användarnamn fö.
Nej det är inte en artikel från Snopes eller SvT som är den enda form av "bevis" stövelslickare som du och dina gelikar är intresserad av. Det är test i form av bilder och videos jag tagit själv som kan observeras, repeteras och verifieras. Så totalt ointressant, bara för dig att skippa, du behöver inte läsa mina kommande poster. "Bevis" för er utgår endast från auktoritet, konsensus eller kolla upp i den ogreppbara himlen.

Märkligt att mitt skript inte har dig på ignore men nu är det ordnat!
Citera
2024-08-01, 21:58
Medlem
Citat:
Det är inte klara bevis. Ett klart bevis är nåt som utesluter andra förklaringar. Det finns för mycket du inte vet för att du ska kunna utesluta andra förklaringar.
Det finns inga andra förklaringar än att jorden är en sfär, men det är lätt att göra påståenden när man inte har något svar. Vi vet hur lång tid det tar att flyga från Australien till Sydamerika, från Australien till Afrika och från Afrika till Sydamerika. Hur får de flygtiderna att stämma överens med en platt jord? Vad mer vet du inte?
Citera
2024-08-01, 22:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NIGGERSdid911
Nej det är inte en artikel från Snopes eller SvT som är den enda form av "bevis" stövelslickare som du och dina gelikar är intresserad av. Det är test i form av bilder och videos jag tagit själv som kan observeras, repeteras och verifieras. Så totalt ointressant, bara för dig att skippa, du behöver inte läsa mina kommande poster. "Bevis" för er utgår endast från auktoritet, konsensus eller kolla upp i den ogreppbara himlen.

Märkligt att mitt skript inte har dig på ignore men nu är det ordnat!

Ja men då så Nigger. Det är väl bara att invänta dina övertygande bevis. Tillåt mig att ha låga förväntningar. Extremt låga.

Om du tror att peer review-granskade artiklar dyker upp på SVT eller Snopes så har du missförstått även den grejen
Citera
2024-08-01, 22:15
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Det är inte klara bevis. Ett klart bevis är nåt som utesluter andra förklaringar. Det finns för mycket du inte vet för att du ska kunna utesluta andra förklaringar.

Vad är det du inte tycker stämmer här på bilderna?

The Very Latest SOHO Images
https://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime-images.html

https://sohowww.nascom.nasa.gov/gallery/

Sen har vi ju DSCOVR också, vad visar den om inte jorden?
Citera
2024-08-01, 23:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

LORAN har väl avhandlats hur många gånger som helst här och det har väl förklarats hur många gånger som helst varför ett landbaserat system med master inte fungerar halvvägs ut i Atlanten?
Skulle man få LORAN att fungera mitt ute i Atlanten så behövs det master även där ute. Hur döljer du master mitt ute i havet utan att de syns?
Citera
2024-08-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja men då så Nigger. Det är väl bara att invänta dina övertygande bevis. Tillåt mig att ha låga förväntningar. Extremt låga.

Om du tror att peer review-granskade artiklar dyker upp på SVT eller Snopes så har du missförstått även den grejen

Hittar inte den peer review-granskade artikeln om hur horisonten vi ser är på grund av att jorden är en boll. Kan du länka?
Citera
2024-08-02, 00:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hittar inte den peer review-granskade artikeln om hur horisonten vi ser är på grund av att jorden är en boll. Kan du länka?

Det behövs väl knappast nån artikel för att bevisa att vi inte kan se igenom icke transparenta material.
Citera
2024-08-02, 01:39
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Finns rätt många peer-reviewed artiklar om horisonten uppkomst på jorden om man är läskunnig och inte rör sig i konspiratoriska kretsar. Men hur vore det att förklara dag/natt, årstider och att avstånden Boden, Smygehuk, Moskva och Boden bilar en triangel med mer än 180° vinkelsumma. Eller hur det kommer sig att om man går från nordpolen till ekvatorn, svänger österut och går 1/4 av jordens omkrets och svänger norrut mot nordpolen så har man bara gjort 90° svängar?
Förklaring på det?
Varken du eller din kompis verkar våga svara på det, varför vågar ni inte detta?
Senast redigerad av ConspiracyHunter 2024-08-02 kl. 01:42.
Citera
2024-08-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Mäta tyngdaccelerationen kan man som sagt göra med mobilen nu för tiden, med lämplig app (Physics Toolbox som jag tror att WilleGarvin tipsade om).

Men du förtränger ju alla svar du får, så man kan ju lika gärna tala med en vägg. Dock kom jag på en grej som är lite intressant med din accelerationsmodell för gravitation på en platt jord, och som visar att den är ytterligt felaktig. Jag skriver detta för MIN skull och för de som faktiskt förmår att ta in information.

Din gravitationsmodell:
* massa attraherar INTE massa
* jorden är platt och oändlig, utan kant
* gravitation (dvs fenomenet att objekt faller mot marken!) orsakas av att den platta jorden accelererar jämt uppåt.

Hur skulle horisonten se ut enligt denna modell?
Svar: Den skulle vara rakt ÖVER huvudet
, och det både enligt Newtonsk fysik och enligt den speciella relativitetsteorin! När man tittade snett UPPÅT så skulle man se MARKEN längre bort. Varför? Av samma skäl som att allt som kastas i någon riktning i denna värld rör sig i kastparabler (enligt Newtonsk fysik, men kvalitativt liknande i specialrelativistisk), och detta gäller även ljusets fotoner. En foton som startar snett uppåt (allt under 90° kastvinkel) kommer att böjas av nedåt (därför att den accelererande marken börjar komma ifatt), nå en maxhöjd, och sen falla ner mot marken, på ett sätt som man lär sig räkna på redan i gymnasiet när det gäller Newtonsk fysik. Med den speciella relativitetsteorin är det aningen knepigare, men kvalitativt samma svar: alla fotoner som inte startar exakt rakt uppåt kommer att falla tillbaka till marken. (Fotoner som startar exakt rakt uppåt kan dock marken aldrig hinna ifatt.) För att se allt längre bort behövde man bara lyfta blicken allt mer.

Om jordskivan inte är oändlig och har en kant skulle vi kunna se kanten om vi bara tittade i rätt vinkel. Oavsett vilket skulle vi kunna se hela jordens yta.

Kan förstås backa upp allt detta med ekvationer, OM det finns något intresse.

Samt det intressanta faktum att om man accelererar ett objekt med motsvarande 1G tar det drygt ett år att komma upp i ljusets hastighet....

Men det är ju fysisk, och det tror plattskallarna inte heller på.
Citera
2024-08-02, 13:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Samt det intressanta faktum att om man accelererar ett objekt med motsvarande 1G tar det drygt ett år att komma upp i ljusets hastighet....

Men det är ju fysisk, och det tror plattskallarna inte heller på.
Man kan ju också fundera på vad för slags drivkälla som skulle kunna accelerera jordskivan sedan tidernas begynnelse fram till idag? Är jordskivan oändlig utan en kant så skulle det ju behövas tillföras oändligt mycket energi för att accelera skivan. Även om jorden är begränsad och det finns en kant borta vid Antarktis så skulle det behövas horribla mängder energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in