2024-08-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Du kan inte identifiera en hund genom att bara kolla att rasen och ett visst kännetecken stämmer…
Att sakna en tand är dessutom inte en ovanlig grej för hundar. Sen låter det högst osannolikt att det faktiskt var Essie om personen var ute och gick med hunden mitt på ljusa dagen (antar jag) och dessutom låter en främling gå fram och hälsa på hunden när i princip hela Sverige är insatta och har ögonen öppna ifall de ser Essie. Du skrev dessutom att det var en svart labrador och Essie är en svart JAKTlabrador. Såg du ens om det var en tik eller hane? Könet förutom rätt ras är väl det första och enklaste steget till att börja ”identifiera” rätt hund.
Om det nu mot all förmodan var Essie så är kidnapparen/räddaren otroligt korkad som går ut så. Så nej, det var förmodligen inte Essie.

Hussen var som sagt inte särskilt talför och jag kan väl inte kasta mig på marken och kolla efter könet?? Vet ej skillnaden på labrador och jaktlabrador men det var en svart labrador.
Citera
2024-08-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
ps. Jag letar såklart inte glipor i tänderna hos taxar eller dalmatiner men nu var ju detta en labbe...
Jag har jaktlabradorer. Om du skulle komma fram och rota i deras käftar skulle jag inte vara nådig mot dig. Vet du hur många svarta labradorer det finns i Sverige?
Citera
2024-08-01, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Påstår dom nu i efterhand ja, i direkt strid med det brev de skickat till djurägaren där det stod klart och tydligt att ärendet avslutats.

Det är många efterhandskonstruktioner från alla håll i den här soppan.
Vet ej om det stämmer, rätta mig någon om jag har fel, men jag tror man hade tagit kontakt med familjen över telefon och även fått in ytterligare en anmälan och i samband med att man planerat ett besök så fick man veta att hunden nu var försvunnen och då lades ärendet ned. Vet dock inte vem det var som tog kontakt med familjen, tror inte det var LS?
Citera
2024-08-01, 22:21
Medlem
Citat:
Hussen var som sagt inte särskilt talför och jag kan väl inte kasta mig på marken och kolla efter könet?? Vet ej skillnaden på labrador och jaktlabrador men det var en svart labrador.

Lär dig se skillnad på labrador och jaktlabrador då innan du startar häxjakt mot folk med svart retriever.
Du behöver dig inte kasta dig ner på marken för att kolla könet. Man kan oftast se om hunden har en dase eller inte genom att bara se hunden från sidan. På avstånd till och med.
Citera
2024-08-01, 22:23
Medlem
Citat:
Jadu, det finns väl bara sisådär 30000 i Sverige.
Sluta antasta folks hundar.
Citera
2024-08-01, 22:24
Medlem
Citat:
Lär dig se skillnad på labrador och jaktlabrador då innan du startar häxjakt mot folk med svart retriever.
Du behöver dig inte kasta dig ner på marken för att kolla könet. Man kan oftast se om hunden har en dase eller inte genom att bara se hunden från sidan. På avstånd till och med.

Jag har väl inte skapat någon häxjakt och har aldrig utgett mig för att vara hundexpert - jag ville bara rapportera vad jag såg. Skall kolla bättre på könet nästa gång det kommer en svart labbe
Citera
2024-08-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Jag har jaktlabradorer. Om du skulle komma fram och rota i deras käftar skulle jag inte vara nådig mot dig. Vet du hur många svarta labradorer det finns i Sverige?

Folk är inte riktigt klocka. När andra hundar varit efterlysta händer det sååå ofta att folk tror dom sett hunden fast det typ är en vit pudel de sett när det var en beige pomme som saknades.. Man slutar aldrig förvånas. Hoppas det inte startar häxjakt mot er med svarta jaktlabradorer. Eller folk med svarta hundar eftersom många uppenbarligen inte kan se skillnad från ras till ras.
Citera
2024-08-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vet ej om det stämmer, rätta mig någon om jag har fel, men jag tror man hade tagit kontakt med familjen över telefon och även fått in ytterligare en anmälan och i samband med att man planerat ett besök så fick man veta att hunden nu var försvunnen och då lades ärendet ned. Vet dock inte vem det var som tog kontakt med familjen, tror inte det var LS?

Nu när du nämner det...minns det som att det var HH..nån kanske har bättre koll
Citera
2024-08-01, 22:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie

Var kommer denna informationen ifrån? Låter som en trådsanning. Myndigheter tar som regel inte kontakt via telefon på det viset.
Citera
2024-08-01, 22:32
Medlem
Citat:
Folk är inte riktigt klocka. När andra hundar varit efterlysta händer det sååå ofta att folk tror dom sett hunden fast det typ är en vit pudel de sett när det var en beige pomme som saknades.. Man slutar aldrig förvånas. Hoppas det inte startar häxjakt mot er med svarta jaktlabradorer. Eller folk med svarta hundar eftersom många uppenbarligen inte kan se skillnad från ras till ras.
OM Essie lever och är ute på promenad , som det var det verkar som hon inte fick när hon var i Enköping så hoppas jag vid Gud ingen anmäler det så hon kommer tillbaka till det helvete hon måste ha haft. Men jag tror pappan har raserat sitt korthus rejält. Och jag hoppas sanningen kommer fram och återigen, jag tror försäkringsbolagets utredare löser denna härva.
Citera
2024-08-01, 22:32
Medlem
Citat:
Jag har väl inte skapat någon häxjakt och har aldrig utgett mig för att vara hundexpert - jag ville bara rapportera vad jag såg. Skall kolla bättre på könet nästa gång det kommer en svart labbe

Jag skrev ”innan” du startar häxjakt. Det händer ofta när det är en hund av en specifik ras som saknas. Alla som har liknande hundar pekas ut.

Allmän spaning efter Essie är ju bra men om DU inte ens är säker på att det var hon, såg inte tandtänneteckent, vet inte kön eller ens kan se skillnad på ras så känns det rätt meningslöst att ens skriva att man ”kanske” sett Essie. Vad är ens sannolikheten att personen som tagit henne skulle gå ut med henne så. Va lite realistisk.
Men missförstå mig inte. Det ÄR bra att du och allmänheten håller extra koll och rapporterar, men då gäller det också att man realistiskt sett kan ha sett hunden, är rätt säker på sin sak och inte råkar föra sökandet åt fel håll.
Citera
2024-08-01, 22:33
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moraklocka99
Tar ju 3 år o utbilda ju...
Ja ursäkta mig på allvar. Se det som ett uttryck för min frusteration på hela grejen med denna hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in