2024-08-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Vad var Essie tränad för?
Tänker att A är inte blind eller behöver hjälp med läxläsning (. finns assistenthundar till det)
Hade hon diabetes?
Det måste vara något som hon var tränad till.
Har läst att hon var tränad till att tåla slag, men det hoppas jag verkligen inte stämmer?

Har för mig pappa PÖ beskrivit det som att Essies uppgift var att lugna A när hon var på väg att få sina utbtott. Som en antistress variant.Jag gissar på att det var istället för medicinering
Citera
2024-08-01, 21:48
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Attendo ska ha drivit boendet A bodde på innan boendet som det stod om i Enköpingsposten.

Inlägg 1844.

Det är förfan inte klokt!!!
Stackars hund. Kan Essie ha fått en sax i sig?
Citera
2024-08-01, 21:50
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Jag kan ev. ha sett Essie i närheten av Malmö Central idag. Var en svart labrador som ev. hade en glipa mellan tänderna - var svårt att se helt ordentligt pga solen.
Man ser oftast inte överkäken på en hund utan att lyfta läppen..så hur kunde du se glipan?
Citera
2024-08-01, 21:53
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Har för mig pappa PÖ beskrivit det som att Essies uppgift var att lugna A när hon var på väg att få sina utbtott. Som en antistress variant.Jag gissar på att det var istället för medicinering
Någon medicin måste A väl ha tagit?
Jag förstår mig inte på Pappa P.
Känns som att han vägrade att inse att hans barn är så psykiskt sjuk, att hon är en fara för andras liv. Trodde han att det var något övergående som kunde botas med att ingen fick säga emot och att en hund skulle hjälpa.
Det är ingen vanlig NPF diagnos. Det här är en läskig varelse. Nästan omänskliga drag och beteenden. Usch
Citera
2024-08-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Man ser oftast inte överkäken på en hund utan att lyfta läppen..så hur kunde du se glipan?

Hälsade på hunden som hastigast då jag på håll såg dom komma och tänkte att jag skulle ligga steget före. Hussen var dock inte särskilt talför. Är som sagt inte helt säker på glipan - försökte titta så gott det gick
Citera
2024-08-01, 21:57
Medlem
Citat:
Det är förfan inte klokt!!!
Stackars hund. Kan Essie ha fått en sax i sig?

Man kan undra...i återgivande beskrivningen sägs att "Personalen fick även höra att de inte fick ha arbetskläder på sig för då såg dom ut som personalen ifrån psyk " med hänsyftning till pappa PÖ's dikterande villkor till personalen. Det låter som en hänvisning till att hon varit inlagd på psyk tidigare...
Citera
2024-08-01, 21:58
Medlem
Citat:
Svårt att känna sympati när det är så mycket mörkt. Som jag skrivit tidigare så jämför jag det här fallet med det som hände i Morö- Backe
Mycket tyder på att det är samma våldsbenägenhet i diagnoserna. Båda saknar empati.
Olika brott men samma lustar och vilja att döda//skada
I det här fallet är pappan och farfar fullblods narcissister. Ingen förståelse alls att folk reagerar.

Ja jag håller med om att det är svårt att känna någon sympati. Det är ju Essie som man tänker på. Men däremot tycker jag det är funkofobiskt och hemskt när folk skriver så vidriga saker om A och andra med npf-diagnoser. Men jag kan ändå känna en viss sympati för henne då hon har satts i situationer som hon uppenbarligen inte klarar av. Ex. att ha Essie. Då får man ändå utgå från det som skrivits om att hon har div. Diagnoser, är som en fyra åring och att DET är anledningen till aggressivitet, vredesutbrott osv. Inte att hon är som en ”vanligt fungerande” 20 åring som är en hemsk och rent ond människa.
Hur Essie har behandlats är inte det minsta försvarbart och jag hoppas att familjen aldrig får ha djur igen. I alla fall inte om det finns minsta risk att utsättas för det som hänt Essie, och jag hoppas även att A får den vård och hjälp hon behöver när det är uppenbart att hon inte fått det. Om hon fått det från början hade detta inte hänt. Det är väl där min ”sympati” ligger.
Citera
2024-08-01, 22:00
Medlem
Citat:
Hälsade på hunden som hastigast då jag på håll såg dom komma och tänkte att jag skulle ligga steget före. Hussen var dock inte särskilt talför. Är som sagt inte helt säker på glipan - försökte titta så gott det gick

Jag såg också en hund i dag när jag var ute och gick...tänkte dock inte på nån eventuell glipa
Citera
2024-08-01, 22:02
Medlem
Citat:
Jag såg också en hund i dag när jag var ute och gick...tänkte dock inte på nån eventuell glipa

Hur skall du annars kunna identifiera henne menar du?
Citera
2024-08-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Ja jag håller med om att det är svårt att känna någon sympati. Det är ju Essie som man tänker på. Men däremot tycker jag det är funkofobiskt och hemskt när folk skriver så vidriga saker om A och andra med npf-diagnoser. Men jag kan ändå känna en viss sympati för henne då hon har satts i situationer som hon uppenbarligen inte klarar av. Ex. att ha Essie. Då får man ändå utgå från det som skrivits om att hon har div. Diagnoser, är som en fyra åring och att DET är anledningen till aggressivitet, vredesutbrott osv. Inte att hon är som en ”vanligt fungerande” 20 åring som är en hemsk och rent ond människa.
Hur Essie har behandlats är inte det minsta försvarbart och jag hoppas att familjen aldrig får ha djur igen. I alla fall inte om det finns minsta risk att utsättas för det som hänt Essie, och jag hoppas även att A får den vård och hjälp hon behöver när det är uppenbart att hon inte fått det. Om hon fått det från början hade detta inte hänt. Det är väl där min ”sympati” ligger.

Uppenbarligen har inte A fått adekvat vård. Assistanshund måste ses som ett totalt felskott. Funkofobiskt upplever jag det inte skrivits i tråden. Däremot ren förfäran hur papps PÖ vägrat och vägrar se sin dotters problematik
Citera
2024-08-01, 22:13
Medlem
Citat:

ps. Jag letar såklart inte glipor i tänderna hos taxar eller dalmatiner men nu var ju detta en labbe...
Citera
2024-08-01, 22:14
Medlem
Citat:
Hur skall du annars kunna identifiera henne menar du?

Du kan inte identifiera en hund genom att bara kolla att rasen och ett visst kännetecken stämmer…
Att sakna en tand är dessutom inte en ovanlig grej för hundar. Sen låter det högst osannolikt att det faktiskt var Essie om personen var ute och gick med hunden mitt på ljusa dagen (antar jag) och dessutom låter en främling gå fram och hälsa på hunden när i princip hela Sverige är insatta och har ögonen öppna ifall de ser Essie. Du skrev dessutom att det var en svart labrador och Essie är en svart JAKTlabrador. Såg du ens om det var en tik eller hane? Könet förutom rätt ras är väl det första och enklaste steget till att börja ”identifiera” rätt hund.
Om det nu mot all förmodan var Essie så är kidnapparen/räddaren otroligt korkad som går ut så. Så nej, det var förmodligen inte Essie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in