2024-08-01, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har sett att det har refererats till dessa personer, och jag gick in på gruppen Essie - Sanningen ska fram på Facebook för att läsa, och hittade där en tråd där assistenter skulle kunna skriva, men där fanns inga sådana inlägg.

Rent generellt har jag aldrig ifrågasatt att tjejen är utåtagerande och våldsam, det förefaller tvärtom helt kartlagt att så är fallet. Det har framkommit kritik emot att de assistenter som anlitas är unga, outbildade och oerfarna, och det har insinuerats att det skulle ha skett av ekonomiska skäl. Det är så klart lika bedrövligt som förkastligt. Men ärligt talat, det är väl så varenda kommun i detta avlånga landet agerar och hanterar funktionsnedsatta personers och dess behov. Det skall ju faktiskt inte kasta en skugga över den vårdbehövande, som inte får den adekvata vård de är i behov av. De här aspekterna blundar lynchmobben i tråden fullständigt för, och istället riktar man sitt hat mot tjejen. Någon idiot gick till och med så långt att hen skrev att tjejen borde fjättras på torget till allas allmänna bespottning. Hur ställer du dig till det? Jag såg inte att du ifrågasatte det inlägget!

Vad gäller pappans beteende så är det många som spottat på honom också i tråden, men jag har sett väldigt lite annat än just hat, kring hur hans beteende varit. Det jag kan konstatera är att han kämpat i domstol för att få fler assistanstimmar för sin dotter. Men också det verkar lynchmobben vända emot honom. Det är tydligen fel av en pappa att kämpa för att ens dotter skall få fler assistanstimmar, om man ska tro lynchmobben i tråden.

Jag tänker på det tidigare assistenter uppgett till EP exempelvis?

Det finns mycket här jag varken läst eller kommenterat då jag inte följer tråden regelbundet.

Jag tänker att det är olika saker kanske. Att pappan kämpat och kämpar för sin dotter är uppenbart. Det har jag också skrivit tidigare. Hans engagemang är enormt. Men när det kommer uppgifter att en hund som påstås ha blivit misshandlad och dessutom gått upp i rök, tror jag folk reagerar. Eller tror. Folk reagerar och undrar. En del undrar lite väl långt kanske och många har passerat gränser anser jag för vad som är okej.

Men. Man kan vara en extremt engagerad pappa och samtidigt en skitstövel mot anställda eller undanhålla information om att dottern är utåtagerande (för att dottern ska få en ass.hund). Jag säger inte att så är fallet, men ibland är verkligheten jäkligt grå. Och komplex.

Jag ville mest höra hur du tänker då flera trätt fram och vill berätta om en hemsk arbetssituation...
Citera
2024-08-01, 14:02
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ja, det är märkligt med behovet som du och andra har att kräkas på mig bara för att jag ifrågasätter det hat som riktas mot en funktionsnedsatt tjej och hennes familj och efterlyser fakta och referenser istället för vilda ogrundade påståenden.

Såvitt jag kunnat utröna är det inte alls så som du helt felaktigt påstår att tjejen skulle ha fått Essie på några felaktiga premisser. Tvärtom verkar det som hon har fått hunden på helt korrekta premisser. Däremot finns det, vad jag sett, en anonym källa vars information har kommit fram genom tre led, att Essie inte har hanterats och omhändertagits på det sätt som är brukligt, och därför kan ha farit illa. Det är så klart inte ok om så är fallet. Det som är ytterst märkligt med den informationen är att det andra ledet i den informationskällan påstår sig ha mottagit konkreta bevis för det som Essie påstås ha utsatts för, men dessa konkreta bevis har inte bifogats den anmälan som gjorts till Länsstyrelsen. Men det är det ingen i er lynchmob som har funderat ett smack över! Tänk om ni dragit lika stora växlar på den diskreptansen som ni gör med alla andra vakuumtunna trådändar ni hittar!
En annan beklämmande sak är att den som gör anmälan ger sken av att vara yrkesverksam med hundar, men samtidigt håller det som uppges i anmälan långt ifrån en sådan nivå som kan förväntas, där mycket av det som påstås är mer tyckande än faktiskt alarmerande. Det har också framkommit att inte heller den funktionsnedsatta tjejen tas om hand på ett brukligt och korrekt sätt, något som också påtalades indirekt i domen som inte gick tjejens/pappans väg, där det t.ex. påpekades att föremål som kan användas som tillhyggen, kan (och ska) förvaras på ett säkert sätt.

Flera har i tråden uttryckt missnöje över LS "slappa" reaktion på anmälan, och jag instämmer i det. När en sådan anmälan kommer in tycker jag det är helt naturligt att LS gör ett besök och kollar läget. Finns liksom ingen anledning att inte göra det. Jag är själv en djurvän av mycket stora mått, med lång erfarenhet av djur. Men jag är också en vän av fakta och sanning och om det är något jag ogillar starkt så är det lynchmobbar, lögn och förtal. Samtidigt har jag en viss förståelse för LS hantering givet "kvaliteten" på den anmälan som inkommit.

Att vissa i tråden har problem med att jag ifrågasätter ogrundade påstående, tillrättavisar direkta felaktigheter och vänder mig emot de som sprider hat och förtal, det säger mer om dem än om mig.

Det finns säkert en hel del mer att önska av hur det sett ut kring den här funktionsnedsatta tjejen och hennes hund, men det försvarar ju inte den lynchmobsstämning som uppstår i tråden med alla möjliga ogrundade, felaktiga, falska och förfärliga påståenden och yttranden. Såväl som att hunden skulle tillkommit på falska premisser som att tjejen skulle fjättras på torgets och spottas på.

Tyck så ni som vill, men finn er då också i att jag spottar på er! Så som ni bemöter andra får ni finna er i att bli bemötta själva! Men jo, jag vet, vissa "individer" på forum som detta klarar inte av att bli bemötta så som de själva bemöter andra. Så är det.
Jag har aldrig arit nedvärderande eller på annat vis skrivit kränkande om A. Jag ifrågasätter lämpligheten av att ha en hund till henne då hon inte förstår vad en hund behöver, vilket är ett av grundkravn hos sbk https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/om-assistanshund/grundlaggande-krav-forare/
Att pappan hamnar på tapeten är ju för att han gång på gång ändrar sina historier. Givetvis kan jag inte veta om det stämmer det som står i anmälan. Min känsla är dock att man inte hittar på den typen av beteenden mot en hund utan att ha på fötterna.
Du har en trevligare ton nu, vilket gör diskussionen trevligare. Ingen vet vad som hänt Essie, varken du eller jag. Så ingen teori är mer sann. Olika åsikter har väl många här på forumet..och det är sunt. Men att. Gå på direkta personangrepp och skrika om att nån är falsk, hittar på osv. När personen det rör är i princip den enda som presenterat material från diverse myndigheter. Om du vill motbevisa dom dokumenten så får du upp till bevis och presentera egna.
Citera
2024-08-01, 14:04
Medlem
Citat:
Jag har sett att det har refererats till dessa personer, och jag gick in på gruppen Essie - Sanningen ska fram på Facebook för att läsa, och hittade där en tråd där assistenter skulle kunna skriva, men där fanns inga sådana inlägg.

Rent generellt har jag aldrig ifrågasatt att tjejen är utåtagerande och våldsam, det förefaller tvärtom helt kartlagt att så är fallet. Det har framkommit kritik emot att de assistenter som anlitas är unga, outbildade och oerfarna, och det har insinuerats att det skulle ha skett av ekonomiska skäl. Det är så klart lika bedrövligt som förkastligt. Men ärligt talat, det är väl så varenda kommun i detta avlånga landet agerar och hanterar funktionsnedsatta personers och dess behov. Det skall ju faktiskt inte kasta en skugga över den vårdbehövande, som inte får den adekvata vård de är i behov av. De här aspekterna blundar lynchmobben i tråden fullständigt för, och istället riktar man sitt hat mot tjejen. Någon idiot gick till och med så långt att hen skrev att tjejen borde fjättras på torget till allas allmänna bespottning. Hur ställer du dig till det? Jag såg inte att du ifrågasatte det inlägget!

Vad gäller pappans beteende så är det många som spottat på honom också i tråden, men jag har sett väldigt lite annat än just hat, kring hur hans beteende varit. Det jag kan konstatera är att han kämpat i domstol för att få fler assistanstimmar för sin dotter. Men också det verkar lynchmobben vända emot honom. Det är tydligen fel av en pappa att kämpa för att ens dotter skall få fler assistanstimmar, om man ska tro lynchmobben i tråden.
Assistenter har skrivit tidigare men sidan är rensad för bättre struktur. Du är ju riktigt sen
på bollen om du inte tidigare har läst vad de som arbetat hos familjen har skrivit.
(Ja jag har skärmdumpat men finns ingen anledning att mata dig med fakta, du är så förblindad redan.)

Kan du svara utförligt på frågan om A är en lämplig person att ha en assistanshund? På vilka grunder anser du det i så fall?
Citera
2024-08-01, 14:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag har aldrig arit nedvärderande eller på annat vis skrivit kränkande om A. Jag ifrågasätter lämpligheten av att ha en hund till henne då hon inte förstår vad en hund behöver, vilket är ett av grundkravn hos sbk https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/om-assistanshund/grundlaggande-krav-forare/
Att pappan hamnar på tapeten är ju för att han gång på gång ändrar sina historier. Givetvis kan jag inte veta om det stämmer det som står i anmälan. Min känsla är dock att man inte hittar på den typen av beteenden mot en hund utan att ha på fötterna.
Du har en trevligare ton nu, vilket gör diskussionen trevligare. Ingen vet vad som hänt Essie, varken du eller jag. Så ingen teori är mer sann. Olika åsikter har väl många här på forumet..och det är sunt. Men att. Gå på direkta personangrepp och skrika om att nån är falsk, hittar på osv. När personen det rör är i princip den enda som presenterat material från diverse myndigheter. Om du vill motbevisa dom dokumenten så får du upp till bevis och presentera egna.
Kan tillägga jag står givetvis inte bakom någon som anser att A ska lynchas
Citera
2024-08-01, 14:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej det där var inte en arg användare, det finns folk som vräker ur sig saker för att de inte mår bra.
Du verkar inte heller må så bra.

Majoriteten här vill lösa brott, nu visade det sig som vanligt att saker inte var som de först såg ut. Som alla hobbyutredare vill man ha hela bilden. Vissa saker kommer vara relevanta för brottet vilket här är djurplågeri.
Djurskyddslagen

Vissa av oss här vill lösa brott, men vi är långt ifrån majoriteten. Du verkar inte vara en av oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det har djurägaren alltså inte gjort. Det räcker inte att överlåta ansvaret på assistenterna för enligt lagen är det alltså ägaren som har det yttersta ansvaret.

Det finns flera punkter som djurhållningen brustit på.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/djurskyddslag-20181192_sfs-2018-1192/

Nu vet ju du inte vad som försiggått i det där huset. Problemet är att du tar en anonyms källa för sanning, en källa vars ord dessutom passerat viskningsleken genom tre personer.
Så löser man inte brott.

Hundägare överlåter ansvaret för sina hundar tillfälligt på andra individer varje dag. Det är inget konstigt med det. Att hundägaren alltid har det yttersta ansvaret förändrar inte det och inte heller möjligheterna för en förare att involvera assistenter till en brukare i skötsel och omhändertagande av en assistanshund. Det är inget brottsligt alls med det.
Citera
2024-08-01, 14:13
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det fanns arga folk långt innan informationen om LS-anmälan kom fram.

Du kanske skulle kollat åtminstone trådens inlägg #2, innan du kom med ett sådant påstående

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)

Se inlägg #2!
Anledningen till att folk blev irriterade och började ana oråd och gräva var dels att så fort någon ställde frågor som gällde kameravinklar, staket, hjulspår osv. Så blev de avstängda från pappans efterlysningsgrupp. Sen har det eskalerat i takt med att han ljuger om div. Saker...och ju mer som framkommit desto större har misstanken blivit att det kanske inte är ett vanligt försvinnande.
Citera
2024-08-01, 14:16
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Hunden kan mycket väl hittas även om den är död.

Man behöver inte starta facebookgrupper och vara med i TV för att få försäkringspengar utbetalda.

Om fallet varit att hunden förolyckats och de ville dölja det, hade det räckt med att de sagt att den var bortsprungen, gjort en polisanmälan om försvunnen hund och annonserat lokalt. Någon dryg månad senare kunde de fått försäkringspengarna.

Att rikta medieljuset mot sig själva på detta viset i syfte att dölja något förefaller fullständigt osannolikt.
Mats Alm är ett bra exempel på att alla inte tänker som du. Många med narcissistiska drag tror att de är smarta ju mer de kan prångla ut sin oskuld i media, desto mer tror folk på det
Citera
2024-08-01, 14:18
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Vissa av oss här vill lösa brott, men vi är långt ifrån majoriteten. Du verkar inte vara en av oss.

Nu vet ju du inte vad som försiggått i det där huset. Problemet är att du tar en anonyms källa för sanning, en källa vars ord dessutom passerat viskningsleken genom tre personer.
Så löser man inte brott.

Hundägare överlåter ansvaret för sina hundar tillfälligt på andra individer varje dag. Det är inget konstigt med det. Att hundägaren alltid har det yttersta ansvaret förändrar inte det och inte heller möjligheterna för en förare att involvera assistenter till en brukare i skötsel och omhändertagande av en assistanshund. Det är inget brottsligt alls med det.
Fast i Fb gruppen är assistenterna inte anonyma
Citera
2024-08-01, 14:30
Medlem
Citat:

Så löser man inte brott.

Innan facebookgruppen rensades så var det tre icke anonyma före detta anställda som berättade ganska ingående om vad som hänt och hur personal samt djur behandlades.
Du har missat ganska mycket som vi andra tagit del av…
Citera
2024-08-01, 14:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag tänker på det tidigare assistenter uppgett till EP exempelvis?

Det finns mycket här jag varken läst eller kommenterat då jag inte följer tråden regelbundet.

Jag tänker att det är olika saker kanske. Att pappan kämpat och kämpar för sin dotter är uppenbart. Det har jag också skrivit tidigare. Hans engagemang är enormt. Men när det kommer uppgifter att en hund som påstås ha blivit misshandlad och dessutom gått upp i rök, tror jag folk reagerar. Eller tror. Folk reagerar och undrar. En del undrar lite väl långt kanske och många har passerat gränser anser jag för vad som är okej.

Men. Man kan vara en extremt engagerad pappa och samtidigt en skitstövel mot anställda eller undanhålla information om att dottern är utåtagerande (för att dottern ska få en ass.hund). Jag säger inte att så är fallet, men ibland är verkligheten jäkligt grå. Och komplex.

Jag ville mest höra hur du tänker då flera trätt fram och vill berätta om en hemsk arbetssituation...

Jag har inte EP så kan inte läsa vad som skrivs där.

Ärligt talat så tror jag att assistansyrket tyvärr ofta kan vara ett skityrke med hemsk arbetssituation, särskilt om de som anställs in som assistenter är unga, outbildade och oerfarna. En person som tjejen i detta fallet, är jag övertygad om, kräver kompetent assistans för att undvika att hon blir utåtagerande. Och för en vanligt ung outbildad tjej blir det så klart helt ohållbart att kastas in och förväntas kunna ta hand om en jämnårig grav autist som kan bli utåtagerande. Och tjejens föräldrar kräver så klart att assistenten skall göra "sitt jobb", det är ju faktiskt inte heller helt orimligt. Det finns nog väldigt mycket utrymme för att det ska kunna skapas friktion i en sådan relation, det är väldigt många timmar som spenderas tillsammans. Tänk dig själv bara en sådan sak som att du skall spendera 8h om dagen tillsammans med din bästa vän, fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Ni skulla snart börja gå varandra på nerverna. Tänk dig sedan att det inte är din bästa vän, bara en random anställd person. Jag har förståelse för att det är svårt att få det att funka, om vi säger så.
Nu kanske jag tog i lite med 8h om dagen fem dagar i veckan, riktigt så mycket assistanstid hade hon väl inte beviljat, men principen är ändå densamma.

Detta har väl hamnat i ett läge där alla inblandade vill skydda sig själva. Familjen anser sig inte ha gjort något fel, hundhjälpen i uppland visste så klart ingenting, SBK har följt alla sina regler och processer.

En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".

Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.
Citera
2024-08-01, 14:35
Medlem
Citat:

Ärligt talat så tror jag att assistansyrket tyvärr ofta kan vara ett skityrke med hemsk arbetssituation, särskilt om de som anställs in som assistenter är unga, outbildade och oerfarna. En person som tjejen i detta fallet, är jag övertygad om, kräver kompetent assistans för att undvika att hon blir utåtagerande. Och för en vanligt ung outbildad tjej blir det så klart helt ohållbart att kastas in och förväntas kunna ta hand om en jämnårig grav autist som kan bli utåtagerande. Och tjejens föräldrar kräver så klart att assistenten skall göra "sitt jobb", det är ju faktiskt inte heller helt orimligt. Det finns nog väldigt mycket utrymme för att det ska kunna skapas friktion i en sådan relation, det är väldigt många timmar som spenderas tillsammans. Tänk dig själv bara en sådan sak som att du skall spendera 8h om dagen tillsammans med din bästa vän, fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Ni skulla snart börja gå varandra på nerverna. Tänk dig sedan att det inte är din bästa vän, bara en random anställd person. Jag har förståelse för att det är svårt att få det att funka, om vi säger så.
Nu kanske jag tog i lite med 8h om dagen fem dagar i veckan, riktigt så mycket assistanstid hade hon väl inte beviljat, men principen är ändå densamma.

Detta har väl hamnat i ett läge där alla inblandade vill skydda sig själva. Familjen anser sig inte ha gjort något fel, hundhjälpen i uppland visste så klart ingenting, SBK har följt alla sina regler och processer.

En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".

Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.
Hon hade 40h assistanstid om DAGEN beviljad
Dubbel bemanning 16h per dag = 32h + enkel bemanning nattetid = totalt 40h
Senast redigerad av Farmerboy 2024-08-01 kl. 14:38.
Citera
2024-08-01, 14:42
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:

Hon har ca 121 tim beviljat per vecka. Innan överklagan. Pappan skrev 2 st 7- 23 samt 1 på natten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in