2024-08-01, 13:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaha, så inget lik som någonsin blivit nedgrävt, har återfunnits?

Nu fanns från början ingen anklagelse att försvara sig emot. Det är familjens engagemang i att återfå sin hund som lett till allt hat emot dem. Inte tvärtom som du av någon outgrundlig anledning har fått för dig.
Nej det var när det uppdagades att hunden utsattes för misshandel som folk blev arga.
Från början ville människor hjälpa till att hitta henne.

Folk tycker helt enkelt hundmisshandel är värre än hundstöld. Särskilt när pappan resonerar så cyniskt om hunden.

Människor är empatiska och empatin går i första hand mot de försvarslösa.

Hade dottern utsatts hade empatin riktats mot henne, vilken den delvis också gör. Så att säga att hat riktas mot familjen rent generellt är inkorrekt.
Citera
2024-08-01, 13:29
Avslutad
Citat:
Du är ju helt sjuk i huvudet.
Fattar du ingenting av hur det fungerar i ett dylikt vårdfall, trots allt som skrivits i tråden och allt som finns att läsa på om i ämnet?

Jag vet så gott som ingenting om pappans beteende, annat än att han har gått ut i media och efterlyst sin hund. Sedan påstås massvis med saker av alla möjliga oftast anonyma personer som mest verkar sprida en massa hat.

Men du vet förstås allting om hur pappan har agerat och inte?

Jag blir lite nyfiken. Hur tänker du kring de personliga assistenter som på olika sätt gått ut och berättat om arbetsmiljön de jobbat i och hur Essie blivit behandlad samt hur de blivit behandlad av pappan? Hur resonerar du gällande deras berättelser?
Citera
2024-08-01, 13:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Vad har du för bevis att de inte la någon vikt vid anmälan? Eller är det i din fantasi du önskar att det var så? Du vet ju tiden för anmälan och tiden för Essies försvinnande.

Har du svårt med läsförståelsen, eller är du bara korkad? Svaret på din fråga finns redan i inlägget du svarade på! '

Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Frekventa utbrott sedan dottern flyttade hem har varken du eller jag en aning om.

Du påstår alltså att domstolen inte har en aning vad det talar om?
Det må vara din åsikt, men jag utgår från det som domstolen har konstaterat i sin dom.
Citera
2024-08-01, 13:32
Medlem
Citat:
När anmälan inkom var Essie inte försvunnen och LS beslut var utan vetskap/hänsyn till Essies försvinnande. Men det gick visst långt över ditt huvud!

Du kan ju själv fundera över ditt eget påstående om att de inte kommer klara nästkommande kontroll, mot bakgrund av att Essie är försvunnen. Du är ta mig fan helt obetalbar
Då tar vi det igen. LS kastar sig inte i en bil på stört för att göra hembesök. Tiden mellan anmälan och försvinnandet är liten. LS får in många anmälningar varje dag och prioriterar akuta fall där det är fara för djurs liv. Det hade kommit ett oförberett besök av LS inom tre månader om hunden hade varit kvar.

Berätta vad som talar FÖR att ekipaget hade klarat nästa kontroll istället för att upprepa samma skit hela tiden.
Citera
2024-08-01, 13:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej det var när det uppdagades att hunden utsattes för misshandel som folk blev arga.

Det fanns arga folk långt innan informationen om LS-anmälan kom fram.

Du kanske skulle kollat åtminstone trådens inlägg #2, innan du kom med ett sådant påstående

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Från början ville människor hjälpa till att hitta henne.

Se inlägg #2!
Citera
2024-08-01, 13:34
Medlem
Citat:
Har du svårt med läsförståelsen, eller är du bara korkad? Svaret på din fråga finns redan i inlägget du svarade på! '

Det må vara din åsikt, men jag utgår från det som domstolen har konstaterat i sin dom.

Jag börjar mer och mer fundera över din läsförståelse.
En del personer vill härska genom att söndra. Kanske du är en av dom?
Allt är svart eller vitt. Alla hatar. Alla vill illa. Klart du måste försvara då.
Men inte en sketen hund. Den tycks inte vara någonting värd. Mer än att den är en egendom. Köpt av pappa PÖ
Citera
2024-08-01, 13:39
Medlem
Citat:

Nej du svarade inte på min fråga. Du visade bara din okunskap om hur LS arbetar.
Du borde också ha koll på att Hundhjälpen efter anmälan fick in fler besvärande bilder och filmer. Så nej, du lyckades inte svara över huvud taget

Angående det andra:
Nu var det ju inte det jag frågade dig om.

Du kan inte ha många högskolepoäng va?
Citera
2024-08-01, 13:41
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ja, det är märkligt med behovet som du och andra har att kräkas på mig bara för att jag ifrågasätter det hat som riktas mot en funktionsnedsatt tjej och hennes familj och efterlyser fakta och referenser istället för vilda ogrundade påståenden.

Såvitt jag kunnat utröna är det inte alls så som du helt felaktigt påstår att tjejen skulle ha fått Essie på några felaktiga premisser. Tvärtom verkar det som hon har fått hunden på helt korrekta premisser. Däremot finns det, vad jag sett, en anonym källa vars information har kommit fram genom tre led, att Essie inte har hanterats och omhändertagits på det sätt som är brukligt, och därför kan ha farit illa. Det är så klart inte ok om så är fallet. Det som är ytterst märkligt med den informationen är att det andra ledet i den informationskällan påstår sig ha mottagit konkreta bevis för det som Essie påstås ha utsatts för, men dessa konkreta bevis har inte bifogats den anmälan som gjorts till Länsstyrelsen. Men det är det ingen i er lynchmob som har funderat ett smack över! Tänk om ni dragit lika stora växlar på den diskreptansen som ni gör med alla andra vakuumtunna trådändar ni hittar!
En annan beklämmande sak är att den som gör anmälan ger sken av att vara yrkesverksam med hundar, men samtidigt håller det som uppges i anmälan långt ifrån en sådan nivå som kan förväntas, där mycket av det som påstås är mer tyckande än faktiskt alarmerande. Det har också framkommit att inte heller den funktionsnedsatta tjejen tas om hand på ett brukligt och korrekt sätt, något som också påtalades indirekt i domen som inte gick tjejens/pappans väg, där det t.ex. påpekades att föremål som kan användas som tillhyggen, kan (och ska) förvaras på ett säkert sätt.

Flera har i tråden uttryckt missnöje över LS "slappa" reaktion på anmälan, och jag instämmer i det. När en sådan anmälan kommer in tycker jag det är helt naturligt att LS gör ett besök och kollar läget. Finns liksom ingen anledning att inte göra det. Jag är själv en djurvän av mycket stora mått, med lång erfarenhet av djur. Men jag är också en vän av fakta och sanning och om det är något jag ogillar starkt så är det lynchmobbar, lögn och förtal. Samtidigt har jag en viss förståelse för LS hantering givet "kvaliteten" på den anmälan som inkommit.

Att vissa i tråden har problem med att jag ifrågasätter ogrundade påstående, tillrättavisar direkta felaktigheter och vänder mig emot de som sprider hat och förtal, det säger mer om dem än om mig.

Det finns säkert en hel del mer att önska av hur det sett ut kring den här funktionsnedsatta tjejen och hennes hund, men det försvarar ju inte den lynchmobsstämning som uppstår i tråden med alla möjliga ogrundade, felaktiga, falska och förfärliga påståenden och yttranden. Såväl som att hunden skulle tillkommit på falska premisser som att tjejen skulle fjättras på torgets och spottas på.

Tyck så ni som vill, men finn er då också i att jag spottar på er! Så som ni bemöter andra får ni finna er i att bli bemötta själva! Men jo, jag vet, vissa "individer" på forum som detta klarar inte av att bli bemötta så som de själva bemöter andra. Så är det.
Jag har aldrig arit nedvärderande eller på annat vis skrivit kränkande om A. Jag ifrågasätter lämpligheten av att ha en hund till henne då hon inte förstår vad en hund behöver, vilket är ett av grundkravn hos sbk https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/om-assistanshund/grundlaggande-krav-forare/
Att pappan hamnar på tapeten är ju för att han gång på gång ändrar sina historier. Givetvis kan jag inte veta om det stämmer det som står i anmälan. Min känsla är dock att man inte hittar på den typen av beteenden mot en hund utan att ha på fötterna.
Du har en trevligare ton nu, vilket gör diskussionen trevligare. Ingen vet vad som hänt Essie, varken du eller jag. Så ingen teori är mer sann. Olika åsikter har väl många här på forumet..och det är sunt. Men att. Gå på direkta personangrepp och skrika om att nån är falsk, hittar på osv. När personen det rör är i princip den enda som presenterat material från diverse myndigheter. Om du vill motbevisa dom dokumenten så får du upp till becmvis och presentera egna.
Citera
2024-08-01, 13:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag blir lite nyfiken. Hur tänker du kring de personliga assistenter som på olika sätt gått ut och berättat om arbetsmiljön de jobbat i och hur Essie blivit behandlad samt hur de blivit behandlad av pappan? Hur resonerar du gällande deras berättelser?

Jag har sett att det har refererats till dessa personer, och jag gick in på gruppen Essie - Sanningen ska fram på Facebook för att läsa, och hittade där en tråd där assistenter skulle kunna skriva, men där fanns inga sådana inlägg.

Rent generellt har jag aldrig ifrågasatt att tjejen är utåtagerande och våldsam, det förefaller tvärtom helt kartlagt att så är fallet. Det har framkommit kritik emot att de assistenter som anlitas är unga, outbildade och oerfarna, och det har insinuerats att det skulle ha skett av ekonomiska skäl. Det är så klart lika bedrövligt som förkastligt. Men ärligt talat, det är väl så varenda kommun i detta avlånga landet agerar och hanterar funktionsnedsatta personers och dess behov. Det skall ju faktiskt inte kasta en skugga över den vårdbehövande, som inte får den adekvata vård de är i behov av. De här aspekterna blundar lynchmobben i tråden fullständigt för, och istället riktar man sitt hat mot tjejen. Någon idiot gick till och med så långt att hen skrev att tjejen borde fjättras på torget till allas allmänna bespottning. Hur ställer du dig till det? Jag såg inte att du ifrågasatte det inlägget!

Vad gäller pappans beteende så är det många som spottat på honom också i tråden, men jag har sett väldigt lite annat än just hat, kring hur hans beteende varit. Det jag kan konstatera är att han kämpat i domstol för att få fler assistanstimmar för sin dotter. Men också det verkar lynchmobben vända emot honom. Det är tydligen fel av en pappa att kämpa för att ens dotter skall få fler assistanstimmar, om man ska tro lynchmobben i tråden.
Citera
2024-08-01, 13:50
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Antroposofernas lära är jätteknäpp, men om de, som du skriver, inte har så stora problem med våld kan det vara hand i handske. Det verkar vara dotterns största hinder.

Mycket hopp och lek, rörelse, är kanske vad hon behöver? Kanske har hon vistats mest inomhus och på bakgården med lilla poolen och 2 meters häck, eftersom hon inte kan gå lös på gator och torg? Det ser ut som ett bunkerboende de luxe.

Det kan vara lättare att få brukare med sig i grupp, typ valla får, och bunkerboende med bara PA låter eländigt och icke kostnadseffektivt.

Vilket boende hon blev utslängd ifrån har nämnts, men inget jag la på minnet.

Varför pappan inte avbröt undrar både du och jag. Kanske för att det mesta han företagit sig misslyckas? Då kan man få tunnelseende och felprioritera? Omöjligt för oss att säga.

Det är inte bara kommunerna utan samhället i stort som fått nåt slags kollektiv masspsykos, där allt går ut på att spara eller tjäna pengar. Alla ser till sin egen lilla budget och man har tappat överblicken.

Läste länken du skickade, gott om boenden spridda i landet. En bra grej var info om visselblåsarfunktion man verkar hålla högt.

A har alltså bott hos och behandlats av antroposoferna i Järna? Tog föräldrarna henne därifrån eller ville antroposoferna inte ha henne kvar?

Den rörelsen har åtminstone tidigare haft för dagens slappisar hårda metoder, särskilt för såna som A. De boende har ofta från start mycket tighta ramar att hålla sig inom, om de skriker, börjar idiotvifta med händerna, kastar grejer eller slåss blir de omedelbart fasthållna tills de lugnar ner sig och börjar uppföra sig mer normalt. Det ser ju tufft ut, tvång och krav räknas ju som ytterst kränkande numera men klara regler, med konsekvenser om de inte följs, är ju vad som saknas i uppfostran idag. Bara belöningar för gott uppförande hjälper bevisligen inte, det behövs ju också att man får ta konsekvenserna av sina handlingar. Det är något som antroposoferna har tagit fasta på när det gäller många jobbiga psykfall - och haft stora framgångar med.
Citera
2024-08-01, 13:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det fanns arga folk långt innan informationen om LS-anmälan kom fram.

Du kanske skulle kollat åtminstone trådens inlägg #2, innan du kom med ett sådant påstående

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)

Se inlägg #2!
Nej det där var inte en arg användare, det finns folk som vräker ur sig saker för att de inte mår bra.
Du verkar inte heller må så bra.

Majoriteten här vill lösa brott, nu visade det sig som vanligt att saker inte var som de först såg ut. Som alla hobbyutredare vill man ha hela bilden. Vissa saker kommer vara relevanta för brottet vilket här är djurplågeri.
Djurskyddslagen
Citat:
1 §***Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Det har djurägaren alltså inte gjort. Det räcker inte att överlåta ansvaret på assistenterna för enligt lagen är det alltså ägaren som har det yttersta ansvaret.

Det finns flera punkter som djurhållningen brustit på.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/djurskyddslag-20181192_sfs-2018-1192/
Citera
2024-08-01, 13:52
Medlem
MaeWests avatar
Fru Ö går tydligen fortfarande under radarn...

P Ö gnisslar tänder över att det gick så "fel", när han o far planerat så "rätt"...jojo...

Essie...well...en förbrukningsvara i P Ö:s värld. Eller "egendom" som hund kallas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in