Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Jag har inte EP så kan inte läsa vad som skrivs där.
Ärligt talat så tror jag att assistansyrket tyvärr ofta kan vara ett skityrke med hemsk arbetssituation, särskilt om de som anställs in som assistenter är unga, outbildade och oerfarna. En person som tjejen i detta fallet, är jag övertygad om, kräver kompetent assistans för att undvika att hon blir utåtagerande. Och för en vanligt ung outbildad tjej blir det så klart helt ohållbart att kastas in och förväntas kunna ta hand om en jämnårig grav autist som kan bli utåtagerande. Och tjejens föräldrar kräver så klart att assistenten skall göra "sitt jobb", det är ju faktiskt inte heller helt orimligt. Det finns nog väldigt mycket utrymme för att det ska kunna skapas friktion i en sådan relation, det är väldigt många timmar som spenderas tillsammans. Tänk dig själv bara en sådan sak som att du skall spendera 8h om dagen tillsammans med din bästa vän, fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Ni skulla snart börja gå varandra på nerverna. Tänk dig sedan att det inte är din bästa vän, bara en random anställd person. Jag har förståelse för att det är svårt att få det att funka, om vi säger så.
Nu kanske jag tog i lite med 8h om dagen fem dagar i veckan, riktigt så mycket assistanstid hade hon väl inte beviljat, men principen är ändå densamma.
Detta har väl hamnat i ett läge där alla inblandade vill skydda sig själva. Familjen anser sig inte ha gjort något fel, hundhjälpen i uppland visste så klart ingenting, SBK har följt alla sina regler och processer.
En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".
Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.
Jag ska lite senare svara på de här styckena. Först ska jag rasta katten, men kan bara säga att jag delar dina tankar om HH. Skrev även ett inlägg tidigare om just bristande kontroll och de har själva sagt att de kanske var "naiva" som valde tro på föräldrar och personal samt god man. Men vi vet inte om de ställt frågan. Troligen inte för då borde de rimligtvis sagt det nu när de beskriver sin bild av hur Essie kom till familjen: vi frågade noga om brukaren kunde ha aggressiva utbrott, skada sig själv eller andra, men fick nej på frågan.
Vi säger att Essie blev slagen, då anser jag det är många som möjliggjort det. Däribland HH. Det är (inte rakt av en parallell men ändå) som att en socialsekreterare inte utreder familjehem ordentligt innan placering av barn: "Jaha, du mamman i familjen är visst pedofil och alkoholist. Det visste vi inte. Sorry!"
OM personal, läkare eller föräldrar inte sagt något, eller nekat, kring A:s problematik då bär de ansvar även de.
Hur som. Katten väntar. Du svarar fortfarande inte på att assistenter i EP hävdar att Essie blivit slagen. Du behöver kanske inte läst hela artikeln för att kunna uttala dig om att personer som jobbat för A går ut offentligt och berättar om detta. Tror du de ljuger? Vi Kanske kan bortse från diskussion om de bryter mot sekretess eller inte, men om du vill dra i den tråden så kör.