2024-08-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
***de senaste dygnens postande***
Dude... du uppmanade för några sidor sedan en användare att inte skriva i affekt. 90% av dina poster fullkomligt dryper av affekt och hysteri. Medan den du krigar mest mot håller saklig ton och dessutom backat när den överbevisats. För en utomstående - vinner du inga sympatier. Tvärtom.

De flesta här drivs av empati för hundar. Ja, det finns några (i sammanhanget få) som drivs av otrevligare extrema åsikter.

Men ta emot denna åsikt eller ignorera den (vilket är din fulla rätt):

Du sabbar ditt eget case med att hela tiden slänga in förolämpningar och "klant"-smileyn på ett maniskt vis. Många som läser och försöker få in hela bilden (som jag), som vill läsa från alla läger, kommer sluta orka läsa dina haranger. Det är för tröttsamt att läsa dina poster så man hoppar bara över dem.

I all välmening
Citera
2024-08-01, 14:46
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Jag har inte EP så kan inte läsa vad som skrivs där.

Ärligt talat så tror jag att assistansyrket tyvärr ofta kan vara ett skityrke med hemsk arbetssituation, särskilt om de som anställs in som assistenter är unga, outbildade och oerfarna. En person som tjejen i detta fallet, är jag övertygad om, kräver kompetent assistans för att undvika att hon blir utåtagerande. Och för en vanligt ung outbildad tjej blir det så klart helt ohållbart att kastas in och förväntas kunna ta hand om en jämnårig grav autist som kan bli utåtagerande. Och tjejens föräldrar kräver så klart att assistenten skall göra "sitt jobb", det är ju faktiskt inte heller helt orimligt. Det finns nog väldigt mycket utrymme för att det ska kunna skapas friktion i en sådan relation, det är väldigt många timmar som spenderas tillsammans. Tänk dig själv bara en sådan sak som att du skall spendera 8h om dagen tillsammans med din bästa vän, fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Ni skulla snart börja gå varandra på nerverna. Tänk dig sedan att det inte är din bästa vän, bara en random anställd person. Jag har förståelse för att det är svårt att få det att funka, om vi säger så.
Nu kanske jag tog i lite med 8h om dagen fem dagar i veckan, riktigt så mycket assistanstid hade hon väl inte beviljat, men principen är ändå densamma.

Detta har väl hamnat i ett läge där alla inblandade vill skydda sig själva. Familjen anser sig inte ha gjort något fel, hundhjälpen i uppland visste så klart ingenting, SBK har följt alla sina regler och processer.

En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".

Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.
Fast jag tror HH var medvetna, eftersom det fanns instruktioner från dem *enligt pappan) att ta bort hunden när A blev utåtagerande
Citera
2024-08-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hon har ca 121 tim beviljat per vecka. Innan överklagan. Pappan skrev 2 st 7- 23 samt 1 på natten
40h om dagen blir faktiskt 280 timmar i veckan.
2x16+8=40 x 7dagar = 280

Det stämmer också med kostnaden på runt 390000:- per månad
Senast redigerad av Farmerboy 2024-08-01 kl. 14:49.
Citera
2024-08-01, 14:48
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
40h om dagen blir faktiskt 280 timmar i veckan.
2x16+8=40 x 7dagar = 280
Jag skrev innan överklagan...alltså fick hon igenom sina krav..med råge
Citera
2024-08-01, 14:50
Avslutad
Citat:
Jag har inte EP så kan inte läsa vad som skrivs där.

Ärligt talat så tror jag att assistansyrket tyvärr ofta kan vara ett skityrke med hemsk arbetssituation, särskilt om de som anställs in som assistenter är unga, outbildade och oerfarna. En person som tjejen i detta fallet, är jag övertygad om, kräver kompetent assistans för att undvika att hon blir utåtagerande. Och för en vanligt ung outbildad tjej blir det så klart helt ohållbart att kastas in och förväntas kunna ta hand om en jämnårig grav autist som kan bli utåtagerande. Och tjejens föräldrar kräver så klart att assistenten skall göra "sitt jobb", det är ju faktiskt inte heller helt orimligt. Det finns nog väldigt mycket utrymme för att det ska kunna skapas friktion i en sådan relation, det är väldigt många timmar som spenderas tillsammans. Tänk dig själv bara en sådan sak som att du skall spendera 8h om dagen tillsammans med din bästa vän, fem dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Ni skulla snart börja gå varandra på nerverna. Tänk dig sedan att det inte är din bästa vän, bara en random anställd person. Jag har förståelse för att det är svårt att få det att funka, om vi säger så.
Nu kanske jag tog i lite med 8h om dagen fem dagar i veckan, riktigt så mycket assistanstid hade hon väl inte beviljat, men principen är ändå densamma.

Detta har väl hamnat i ett läge där alla inblandade vill skydda sig själva. Familjen anser sig inte ha gjort något fel, hundhjälpen i uppland visste så klart ingenting, SBK har följt alla sina regler och processer.

En sak som jag finner märkligt (eller inte) är att hundhjälpen säger att de inte visste att flickan var utåtagerande, att de inte fått den informationen. Det skall alltså förstås att de inte ens ställer frågan. Det har jag svårt att tro på. Antingen ställer de inte frågan, och då är det riktigt illa får då blundar de medvetet om något som de vet kan förekomma hos många brukare men struntar i att fråga om det, eller så har de frågat och då har de knappast fått svaret att hon inte är utåtagerande, för då hade de inte sagt att de inte fått information, då hade de sagt att de hade fått information att hon inte var det, eller, det mest troliga, de har fått information att hon ibland är utåtagerande, och de har givit de instruktioner som framkommit gäller i dylika fall, att föraren skall tillse att hunden skyddas vid de fall brukaren blir utåtagerande. Det är ju inget konstigt med det. Men det inlägget jag läste från hundhjälpen var lite väl tydligt "luddigt självförsvarande", typ "vi vet ingenting och kan inte klandras för nåt".

Men i dagens mediasamhälle så har jag förståelse för att man agerar så, hatstormarna växer ofantligt fort mot den som inte är absolut fel- och fläckfri. Det ser vi tydligt bara i denna tråden tråden.

Jag ska lite senare svara på de här styckena. Först ska jag rasta katten, men kan bara säga att jag delar dina tankar om HH. Skrev även ett inlägg tidigare om just bristande kontroll och de har själva sagt att de kanske var "naiva" som valde tro på föräldrar och personal samt god man. Men vi vet inte om de ställt frågan. Troligen inte för då borde de rimligtvis sagt det nu när de beskriver sin bild av hur Essie kom till familjen: vi frågade noga om brukaren kunde ha aggressiva utbrott, skada sig själv eller andra, men fick nej på frågan.

Vi säger att Essie blev slagen, då anser jag det är många som möjliggjort det. Däribland HH. Det är (inte rakt av en parallell men ändå) som att en socialsekreterare inte utreder familjehem ordentligt innan placering av barn: "Jaha, du mamman i familjen är visst pedofil och alkoholist. Det visste vi inte. Sorry!"

OM personal, läkare eller föräldrar inte sagt något, eller nekat, kring A:s problematik då bär de ansvar även de.

Hur som. Katten väntar. Du svarar fortfarande inte på att assistenter i EP hävdar att Essie blivit slagen. Du behöver kanske inte läst hela artikeln för att kunna uttala dig om att personer som jobbat för A går ut offentligt och berättar om detta. Tror du de ljuger? Vi Kanske kan bortse från diskussion om de bryter mot sekretess eller inte, men om du vill dra i den tråden så kör.
Citera
2024-08-01, 14:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
A har alltså bott hos och behandlats av antroposoferna i Järna? Tog föräldrarna henne därifrån eller ville antroposoferna inte ha henne kvar?

Den rörelsen har åtminstone tidigare haft för dagens slappisar hårda metoder, särskilt för såna som A. De boende har ofta från start mycket tighta ramar att hålla sig inom, om de skriker, börjar idiotvifta med händerna, kastar grejer eller slåss blir de omedelbart fasthållna tills de lugnar ner sig och börjar uppföra sig mer normalt. Det ser ju tufft ut, tvång och krav räknas ju som ytterst kränkande numera men klara regler, med konsekvenser om de inte följs, är ju vad som saknas i uppfostran idag. Bara belöningar för gott uppförande hjälper bevisligen inte, det behövs ju också att man får ta konsekvenserna av sina handlingar. Det är något som antroposoferna har tagit fasta på när det gäller många jobbiga psykfall - och haft stora framgångar med.
Det där med fasthållning/kram är ångestdämpande i sig.

Hon gick tydligen i skola där men är nu klar.
Citera
2024-08-01, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag ska lite senare svara på de här styckena. Först ska jag rasta katten, men kan bara säga att jag delar dina tankar om HH. Skrev även ett inlägg tidigare om just bristande kontroll och de har själva sagt att de kanske var "naiva" som valde tro på föräldrar och personal samt god man. Men vi vet inte om de ställt frågan. Troligen inte för då borde de rimligtvis sagt det nu när de beskriver sin bild av hur Essie kom till familjen: vi frågade noga om brukaren kunde ha aggressiva utbrott, skada sig själv eller andra, men fick nej på frågan.

Vi säger att Essie blev slagen, då anser jag det är många som möjliggjort det. Däribland HH. Det är (inte rakt av en parallell men ändå) som att en socialsekreterare inte utreder familjehem ordentligt innan placering av barn: "Jaha, du mamman i familjen är visst pedofil och alkoholist. Det visste vi inte. Sorry!"

OM personal, läkare eller föräldrar inte sagt något, eller nekat, kring A:s problematik då bär de ansvar även de.

Hur som. Katten väntar. Du svarar fortfarande inte på att assistenter i EP hävdar att Essie blivit slagen. Du behöver kanske inte läst hela artikeln för att kunna uttala dig om att personer som jobbat för A går ut offentligt och berättar om detta. Tror du de ljuger? Vi Kanske kan bortse från diskussion om de bryter mot sekretess eller inte, men om du vill dra i den tråden så kör.

Förtydligande avseende denna mening "OM personal, läkare eller föräldrar inte sagt något, eller nekat, kring A:s problematik då bär de ansvar även de." Med ansvar här menar jag ansvar i att Essie kunde hamna hos en utåtagerande brukare. Ansvar för OM Essie blivit misshandlad, det anser jag också flera bär. Även detta har jag skrivit om tidigare.
Citera
2024-08-01, 15:02
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Innan facebookgruppen rensades så var det tre icke anonyma före detta anställda som berättade ganska ingående om vad som hänt och hur personal samt djur behandlades.
Du har missat ganska mycket som vi andra tagit del av…

Hann dessa icke-anonyma berätta vad de hade för erfarenhet av hundar och vad de hade fått för instruktioner gällande A:s hanterande av och förhållande till Essie? Fick de gå emellan om A var elak mot Essie? Vad skulle de göra då? Pussa A och säga ”ajabaja” eller snabbt ta undan hunden?

En normalt utvecklad fyraåring förstår f.ö. ganska mycket. T.ex. att man inte ska vara elak mot djur. De är oftast empatiska och även om de ev. skulle behandla ett djur fel så brukar det inte göra så mycket eftersom de absolut inte under några omständigheter ska lämnas ensamma med t.ex. en hund eller katt. Någon mer vuxen ska finnas i närheten och kunna ingripa och det antar jag att A:s assistenter har gjort. De ska gripa in direkt och resolut innan något tråkigt/farligt händer. Snabbt och bestämt även om någon av A:s föräldrar är i närheten och gnäller över ”hårda tag”. Sparkar man på en stor stenbumling gör det ont i foten - det begriper även en fyraåring efter första sparken.

Varför den här stackars hunden har fått stanna kvar i den dysfunktionella familjen begriper jag inte. Våra skattepengar ska naturligtvis inte gå till att bryta mot våra djurskyddslagar. Även om A bara har plågat Essie en enda gång så är det en gång för mycket!
Citera
2024-08-01, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det där med fasthållning/kram är ångestdämpande i sig.

Hon gick tydligen i skola där men är nu klar.

Åhå..njae. Fasthållning/kram kan vara extremt ångestframkallande. För vissa.
Citera
2024-08-01, 15:07
Medlem
Citat:
Enligt egen utsago. Vad vi vet är att de fortfarande var folkbokförda på adressen och har en lägenhet
Ja och det är som sagt ett folkbokföringsbrott att inte bo i den fastighet man är skriven på.
Citera
2024-08-01, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag tänker på det tidigare assistenter uppgett till EP exempelvis?

Det finns mycket här jag varken läst eller kommenterat då jag inte följer tråden regelbundet.

Jag tänker att det är olika saker kanske. Att pappan kämpat och kämpar för sin dotter är uppenbart. Det har jag också skrivit tidigare. Hans engagemang är enormt. Men när det kommer uppgifter att en hund som påstås ha blivit misshandlad och dessutom gått upp i rök, tror jag folk reagerar. Eller tror. Folk reagerar och undrar. En del undrar lite väl långt kanske och många har passerat gränser anser jag för vad som är okej.

Men. Man kan vara en extremt engagerad pappa och samtidigt en skitstövel mot anställda eller undanhålla information om att dottern är utåtagerande (för att dottern ska få en ass.hund). Jag säger inte att så är fallet, men ibland är verkligheten jäkligt grå. Och komplex.

Jag ville mest höra hur du tänker då flera trätt fram och vill berätta om en hemsk arbetssituation...

flashmaner har rätt i att det finns en del sjuka användare i tråden som ger sig på flickan. Det är jävligt lågt gjort och som normalt funtad människa gäller det att kunna bläddra förbi dessa inlägg och fokusera på de inlägg som är relevanta.

Sedan finns det gott om användare i tråden som tar rykten och påståenden som ren fakta och bygger upp hela sitt sätt att argumentera kring dessa. Är det inte sjukt att det för vissa användare räcker med att läsa vad en annan användare skrivit för att det plötsligt ska bli till sanning?

I dagsläget finns det ingen sanning kring vad som hänt hunden och det är ju det hela tråden bör kretsa kring. Ändå påstår sig vissa användare veta vad som har hänt. Tänk att ha sådana personer närvarande i mordutredningar, det skulle ju sitta hur många oskyldigt dömda personer som helst bakom galler.
Citera
2024-08-01, 15:12
Avslutad
Citat:
Fast jag tror HH var medvetna, eftersom det fanns instruktioner från dem *enligt pappan) att ta bort hunden när A blev utåtagerande

Ja, och HH skriver i sin anmälan att de just också gett instruktioner i hur Essie skulle skyddas mot A:s problematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in