2024-08-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är märkligt med behovet som du och andra har att kräkas på mig bara för att jag ifrågasätter det hat som riktas mot en funktionsnedsatt tjej och hennes familj och efterlyser fakta och referenser istället för vilda ogrundade påståenden.

Såvitt jag kunnat utröna är det inte alls så som du helt felaktigt påstår att tjejen skulle ha fått Essie på några felaktiga premisser. Tvärtom verkar det som hon har fått hunden på helt korrekta premisser. Däremot finns det, vad jag sett, en anonym källa vars information har kommit fram genom tre led, att Essie inte har hanterats och omhändertagits på det sätt som är brukligt, och därför kan ha farit illa. Det är så klart inte ok om så är fallet. Det som är ytterst märkligt med den informationen är att det andra ledet i den informationskällan påstår sig ha mottagit konkreta bevis för det som Essie påstås ha utsatts för, men dessa konkreta bevis har inte bifogats den anmälan som gjorts till Länsstyrelsen. Men det är det ingen i er lynchmob som har funderat ett smack över! Tänk om ni dragit lika stora växlar på den diskreptansen som ni gör med alla andra vakuumtunna trådändar ni hittar!
En annan beklämmande sak är att den som gör anmälan ger sken av att vara yrkesverksam med hundar, men samtidigt håller det som uppges i anmälan långt ifrån en sådan nivå som kan förväntas, där mycket av det som påstås är mer tyckande än faktiskt alarmerande. Det har också framkommit att inte heller den funktionsnedsatta tjejen tas om hand på ett brukligt och korrekt sätt, något som också påtalades indirekt i domen som inte gick tjejens/pappans väg, där det t.ex. påpekades att föremål som kan användas som tillhyggen, kan (och ska) förvaras på ett säkert sätt.

Flera har i tråden uttryckt missnöje över LS "slappa" reaktion på anmälan, och jag instämmer i det. När en sådan anmälan kommer in tycker jag det är helt naturligt att LS gör ett besök och kollar läget. Finns liksom ingen anledning att inte göra det. Jag är själv en djurvän av mycket stora mått, med lång erfarenhet av djur. Men jag är också en vän av fakta och sanning och om det är något jag ogillar starkt så är det lynchmobbar, lögn och förtal. Samtidigt har jag en viss förståelse för LS hantering givet "kvaliteten" på den anmälan som inkommit.

Att vissa i tråden har problem med att jag ifrågasätter ogrundade påstående, tillrättavisar direkta felaktigheter och vänder mig emot de som sprider hat och förtal, det säger mer om dem än om mig.

Det finns säkert en hel del mer att önska av hur det sett ut kring den här funktionsnedsatta tjejen och hennes hund, men det försvarar ju inte den lynchmobsstämning som uppstår i tråden med alla möjliga ogrundade, felaktiga, falska och förfärliga påståenden och yttranden. Såväl som att hunden skulle tillkommit på falska premisser som att tjejen skulle fjättras på torgets och spottas på.

Tyck så ni som vill, men finn er då också i att jag spottar på er! Så som ni bemöter andra får ni finna er i att bli bemötta själva! Men jo, jag vet, vissa "individer" på forum som detta klarar inte av att bli bemötta så som de själva bemöter andra. Så är det.

Du missa totalt varför Essie och Amanda aldrig skulle få certifierats och det är för kraven på hundföraren att ta hand om hunden samt Amandas utbrott med våld
Citera
2024-08-01, 12:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Men det KAN ju handla om att håva on försäkringspengar. Är hunden död kommer den aldrig att hittas. Försäkringsbolaget kräver synlig efterlysning. Alltså eldar man på just den biten

Hunden kan mycket väl hittas även om den är död.

Man behöver inte starta facebookgrupper och vara med i TV för att få försäkringspengar utbetalda.

Om fallet varit att hunden förolyckats och de ville dölja det, hade det räckt med att de sagt att den var bortsprungen, gjort en polisanmälan om försvunnen hund och annonserat lokalt. Någon dryg månad senare kunde de fått försäkringspengarna.

Att rikta medieljuset mot sig själva på detta viset i syfte att dölja något förefaller fullständigt osannolikt.
Citera
2024-08-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ja, det är märkligt med behovet som du och andra har att kräkas på mig bara för att jag ifrågasätter det hat som riktas mot en funktionsnedsatt tjej och hennes familj och efterlyser fakta och referenser istället för vilda ogrundade påståenden.

Såvitt jag kunnat utröna är det inte alls så som du helt felaktigt påstår att tjejen skulle ha fått Essie på några felaktiga premisser. Tvärtom verkar det som hon har fått hunden på helt korrekta premisser. Däremot finns det, vad jag sett, en anonym källa vars information har kommit fram genom tre led, att Essie inte har hanterats och omhändertagits på det sätt som är brukligt, och därför kan ha farit illa. Det är så klart inte ok om så är fallet. Det som är ytterst märkligt med den informationen är att det andra ledet i den informationskällan påstår sig ha mottagit konkreta bevis för det som Essie påstås ha utsatts för, men dessa konkreta bevis har inte bifogats den anmälan som gjorts till Länsstyrelsen. Men det är det ingen i er lynchmob som har funderat ett smack över! Tänk om ni dragit lika stora växlar på den diskreptansen som ni gör med alla andra vakuumtunna trådändar ni hittar!
En annan beklämmande sak är att den som gör anmälan ger sken av att vara yrkesverksam med hundar, men samtidigt håller det som uppges i anmälan långt ifrån en sådan nivå som kan förväntas, där mycket av det som påstås är mer tyckande än faktiskt alarmerande. Det har också framkommit att inte heller den funktionsnedsatta tjejen tas om hand på ett brukligt och korrekt sätt, något som också påtalades indirekt i domen som inte gick tjejens/pappans väg, där det t.ex. påpekades att föremål som kan användas som tillhyggen, kan (och ska) förvaras på ett säkert sätt.

Flera har i tråden uttryckt missnöje över LS "slappa" reaktion på anmälan, och jag instämmer i det. När en sådan anmälan kommer in tycker jag det är helt naturligt att LS gör ett besök och kollar läget. Finns liksom ingen anledning att inte göra det. Jag är själv en djurvän av mycket stora mått, med lång erfarenhet av djur. Men jag är också en vän av fakta och sanning och om det är något jag ogillar starkt så är det lynchmobbar, lögn och förtal. Samtidigt har jag en viss förståelse för LS hantering givet "kvaliteten" på den anmälan som inkommit.

Att vissa i tråden har problem med att jag ifrågasätter ogrundade påstående, tillrättavisar direkta felaktigheter och vänder mig emot de som sprider hat och förtal, det säger mer om dem än om mig.

Det finns säkert en hel del mer att önska av hur det sett ut kring den här funktionsnedsatta tjejen och hennes hund, men det försvarar ju inte den lynchmobsstämning som uppstår i tråden med alla möjliga ogrundade, felaktiga, falska och förfärliga påståenden och yttranden. Såväl som att hunden skulle tillkommit på falska premisser som att tjejen skulle fjättras på torgets och spottas på.

Tyck så ni som vill, men finn er då också i att jag spottar på er! Så som ni bemöter andra får ni finna er i att bli bemötta själva! Men jo, jag vet, vissa "individer" på forum som detta klarar inte av att bli bemötta så som de själva bemöter andra. Så är det.

Förövrigt har jag inget hat emot henne jag är förbannad och ha åsikten att essie och hon blev certifierad med hjälp av anhörig, samt att de inte uppfyller kraven på en hundförare enligt SBK. Troligen hade d inte ens klarar SBK årskontroll hos veterinär och funktionskontrollen. Man skaffar inte en hund till någon som är på en 4-årings nivå och inte kan hantera och ta hand om hunden.

Det var Lena på SBK tydlig med.
Citera
2024-08-01, 12:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag kommer oavsett se till så den informationen jag fått fram kommer fram till SBK. Så de aldrig får chansen att certifiera som Assistanshundsekipage . Sant att sanningen kommer fram till sist

Citat:
Läste du ens vad jag menade?

Jag skrev att jag hoppas att sanningen kommer fram precis som många andra inget jag bestämmer direkt?

Det står i så gott som klartext i ditt inlägg att du

Citat:
kommer oavsett se till så ... att sanningen kommer fram till sist

och att ditt syfte med det är att

Citat:
de aldrig får chansen att certifiera som Assistanshundsekipage

Man kan verkligen undra vad du har för dold agenda och vilken information du har som gör att du anser dig veta så mycket bättre än alla de instanser som varit inblandade i fallet med den här funktionsnedsatta tjejen och hennes assistanshund.

Det är bara patetiskt med alla dina inlägg om hur du skall göra livet så surt som möjligt för tjejen.
Har du polisanmält att de registrerade Essie på JBV försent ännu?

Om du, som jag, drivits av att få veta sanningen, så hade det varit en sak, men du drivs ju uppenbarligen av någon form av hat mot den stackars funktionsnedsatta tjejen.
Citera
2024-08-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Helt fel av Johanna.
Så länge hunden har minne, kan man använda den igen.
Om Johanna endast menade A, så tyder det på att hon varit väl informerad om A:s misshandel.
Ja så är det med all sannolikhet. En hund som blir sparkad och slagen mm. får anses som förbrukad. En assistanshund/ledarhund i en familj som behandlar hunden korrekt blir inte förbrukad förrän den är för gammal eller blir sjuk.
Citera
2024-08-01, 12:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Förövrigt har jag inget hat emot henne jag är förbannad och ha åsikten att essie och hon blev certifierad med hjälp av anhörig, samt att de inte uppfyller kraven på en hundförare enligt SBK. Troligen hade d inte ens klarar SBK årskontroll hos veterinär och funktionskontrollen. Man skaffar inte en hund till någon som är på en 4-årings nivå och inte kan hantera och ta hand om hunden.

Det var Lena på SBK tydlig med.

Då kanske du skulle ta och vänta med att skriva tills du lugnat ner dig och inte längre är förbannad. Att skriva i affekt är aldrig bra.

Ja, Lena på SBK var tydligt med det. Och de fick sin hund. Alltså ljuger du när du påstår att de inte uppfyller kraven! Ty, de är godkända av SBK, och det hade de aldrig blivit om de uppfyllt kraven!

Återigen så säger du emot dig själv!

Och återigen så påstår du en massa saker om tjejen och hennes hund som du inte har den blekaste aning om. Det du ägnar dig åt är inget annan än ren smutskastning och förtal, eller som det populärt kallas, näthat. Du har inte den blekaste aning om huruvida de skulle klara en kontroll eller inte.

Till och med domstolen konstaterade att det inte var särskilt vanligt med utåtagerande våldsamheter, samt att dessa kunde hanteras. Det kanske du skulle ta och fundera lite över istället!
Citera
2024-08-01, 12:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det är en skyddad titel

Jaså, det har du inte?

Vem var det som skrev detta inlägget, då?

Citat:
Certifierade assistanshundar av SBK är skyddad titel och examen görs av SBK också

Som jag påtalat flera gånger så skriver du en massa galenskaper och skit, uppenbarligen så mycket att du inte själv kommer ihåg all skit du får ur dig.

Essie har genomgått hela assitansutbildningen och har tillsammans med sin brukare och sin förare blivit godkända av SBK som assistanshundekipage. Således är alla krav som ställs av SBK uppfyllda.
Citera
2024-08-01, 12:58
Medlem
Citat:
Hunden kan mycket väl hittas även om den är död.

Man behöver inte starta facebookgrupper och vara med i TV för att få försäkringspengar utbetalda.

Om fallet varit att hunden förolyckats och de ville dölja det, hade det räckt med att de sagt att den var bortsprungen, gjort en polisanmälan om försvunnen hund och annonserat lokalt. Någon dryg månad senare kunde de fått försäkringspengarna.

Att rikta medieljuset mot sig själva på detta viset i syfte att dölja något förefaller fullständigt osannolikt.

Förolyckats? Hur ska den kunna hittas om den är avliden, skjuten och nergrävd? Brukar det inte kunna vara så att ju värre brottet är desto mer vill man täcka upp och försvara sig?
Osannolikt är det nog inte, mer av desperation och taktik som jag ser det.
Om fokus hamnar någonannan stans än på det aktuella går ju sanningen att undanhålla. Sånt sker ju även inom försvarsmakten vid krigsbrott
Citera
2024-08-01, 13:01
Medlem
Citat:
Det står i så gott som klartext i ditt inlägg att du

och att ditt syfte med det är att

Man kan verkligen undra vad du har för dold agenda och vilken information du har som gör att du anser dig veta så mycket bättre än alla de instanser som varit inblandade i fallet med den här funktionsnedsatta tjejen och hennes assistanshund.

Det är bara patetiskt med alla dina inlägg om hur du skall göra livet så surt som möjligt för tjejen.
Har du polisanmält att de registrerade Essie på JBV försent ännu?

Om du, som jag, drivits av att få veta sanningen, så hade det varit en sak, men du drivs ju uppenbarligen av någon form av hat mot den stackars funktionsnedsatta tjejen.

Vilka fantasier du drivs av, det handlar inte om ett hat till en funktionsnedsatt tjej.
Skärp till dej eller gå.hem
Senast redigerad av jzon8988 2024-08-01 kl. 13:05.
Citera
2024-08-01, 13:03
Medlem
Citat:
Jaså, det har du inte?

Som jag påtalat flera gånger så skriver du en massa galenskaper och skit, uppenbarligen så mycket att du inte själv kommer ihåg all skit du får ur dig.

Essie har genomgått hela assitansutbildningen och har tillsammans med sin brukare och sin förare blivit godkända av SBK som assistanshundekipage. Således är alla krav som ställs av SBK uppfyllda.

Tydligen hade jg det, ber om ursäkt skulle formulerat mig korrekt vilket är att en Assistanshund måste vara certifierad assitanshundsekipage aldrig hunden själv. Nej fel pappan har skrivit under och certifierad ekipaget tillsammans med Amanda men ansvaret ligger på pappan då han skrivit papprena med SBK.

Jag kommer aldrig vika mig för att en assitanshund skall inte tåla våldsamma utbrott, bara läsa domen för att inse hur farlig Amanda är uppenbarligen enligt läkarintygen till försäkringskassan och förvaltningsrätten.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag kan be om ursäkt för att jag skrivit fel och rättar till det vilket jag gjort en gång tidigare här bland annat gällande namnet. Jag vill veta vad som hände med essie dvs sanningen och jag tycker att Amanda borde få ett liv på ett boende med personal med kompetens då pappan förstör bara hennes utveckling med sitt sätt att bete sig. Man blek inte utslängd från LSS boende om man inte är extremt våldsam. Vilket hon uppenbarligen är, alla skall inte ha rätt till en assistanshund särkilt inte någon som ligger på en 4- årings nivå enligt familjen själva. Utan pappan skall ta ansvaret som skrev under på examinationen med SBK och köpte hunden av Hundhjälpen. Han vägrar ta ansvar för sin hund då han är
Ägare på pappret är det hans hund lagligt därmed ha fullt ansvar att se till essie inte far illa, att hon har sina behov tillgodosedda och om han delegerar en uppgift till assistenten och de struntar i det fallet det fortfarande på han då det råder strikt ansvar som hundägare att följa djurskyddslagen.

Jag återger de svaren jag fick av Lena Assistanshundsansvarig på SBK som förklarade mycket i detalj. Dessutom informerade jag om alla krav på en hundförare som hon uppgav.

Oavsett så skall assitanshundar aldrig någonsin bli utsatt för våldsamma utbrott. Särkilt inte av någon som kräver dubbel assistans
Citera
2024-08-01, 13:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du missa totalt varför Essie och Amanda aldrig skulle få certifierats och det är för kraven på hundföraren att ta hand om hunden samt Amandas utbrott med våld

Det är faktiskt du som missar en mycket väsentligt och grundläggande del i detta assistanshundekipage, och det är mycket märkligt att du fortfarande inte tycks ha fattat detta trots allt googlade som du ändå har gjort.

Det är inte tjejen och hunden som är ett ekipage här, det är tjejen, pappan och hunden. Tjejen är brukare och pappa är förare. Detta är ett vanligt förfarande och det som i detta fallet är en ren självklarhet för alla som har minsta koll på hur assistanshundar och ekipage fungerar har också i efterhand bekräftats av utbildaren/leverantören av Essie.

SBK har godkänt ekipaget, tjejen och pappan har således uppfyllt de krav som ställs av SBK. Detta är ett faktum.

Om Essie sedan inte har omhändertagits och hanterats på det sätt som förväntas så är det naturligtvis illa, och att LS inte gör ett hembesök och kollar upp när de får en anmälan är bedrövligt, men å andra sidan så var anmälan också ganska bedrövligt skriven och såvitt känt inte kompletterats med de konkreta bevis som påstods finnas. Återigen ännu en sak som du blundar för. Det är problemet med ditt "sanningssökande", det är extremt biaserat och söker bara "sanningen" åt ett håll.
Citera
2024-08-01, 13:05
Medlem
Citat:
Jaså, det har du inte?

Och de kommer aldrig klara av årskontrollen som sker var 15:e månad efter allt som hänt. SBK kommer även granska ärendet vidare för att Länsstyrelsen är inblandade. Polisen är inblandade då det var inte bara en anmälan till länsstyrelsen utan även en polisanmälan och i början låg förundersökningssekretess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in