2024-07-31, 23:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja du den där intervjun gjordes långt efter försvinnandet.
Hon hade förutom plånbok inga nycklar och visst de brukar ringa varandra, men denna
kväll hade inte Helena ens mynt att ringa för, hon fick låna, så knappast att hon ringde endast för att snacka.
Finns bättre intervjuer från tidigare och dessutom så var inte U.A så bra på att vara exakt vid intervjuer.

2. HA ringer från Statt den 14 / 6 c.a kl.01.30 till sin syster UA för att dels berätta om sin kväll m.m. dels för att berätta att hon glömt sin plånbok och / eller nycklar. UA uppmanar HA att ta taxi hem. UA säger även att hon lägger fram sin egen plånbok så att HA kan betala taxin.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Nu har jag läst lokaltidningen TSL juni, juli och augusti 1992. Där står ingenting om HA hade glömt sin plånbok och inte hade pengar, bara att hon inte hade nycklar. Och inte förrän en 1,5 månad efter försvinnandet nämns att det skulle ha varit ett samtal kl 01.30 till hemmet. "Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Denna ovan fråga var det du som ställde Sculley och ajnoshort svarade dig, hur är det med minnet?

Här säger U.A något helt annat vid intervjun.
-Hon ringde hem en halvtimma innan för att försäkra sig om att jag var hemma, berättar systern som tidigare på kvällen var tillsammans med henne och några andra kamrater på en inflyttningsfest.

Den äldre systern gick inte med det övriga gänget till stadshotellet och Helena hade inga nycklar hem.

Sök på nycklar så hittar du massor!

Uppenbarligen missade du ironin bakom mitt senaste inlägg. Som ajnoshort skriver var det tidigare bara tal om nycklar och ingen plånbok.
Citera
2024-07-31, 23:36
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Hur var Helenas förhållande till sina föräldrar?

Vilket umgänge hade familjen?

Umgicks dom med grannar, andra familjer, engagerade i föreningar eller andra sociala sammanhang?
Citera
2024-07-31, 23:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Uppenbarligen missade du ironin bakom mitt senaste inlägg. Som ajnoshort skriver var det tidigare bara tal om nycklar och ingen plånbok.
Ja den missade jag!
Citera
2024-07-31, 23:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Hur var Helenas förhållande till sina föräldrar?

Vilket umgänge hade familjen?

Umgicks dom med grannar, andra familjer, engagerade i föreningar eller andra sociala sammanhang?
Dem var/är väldigt religiösa, missionskyrkan tror jag?
Citera
2024-07-31, 23:41
Medlem
Var arbetade föräldrarna och om vi frågar före detta kollegor, hur beskriver dom föräldrarna?
Citera
2024-07-31, 23:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja den missade jag!

Det kan hända den bästa. Ja, det är mycket som är märkligt med Ulrikas uttalande genom åren.
Citera
2024-08-01, 06:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Det var ju så här att Helena och Ulrika var på en ö-luff i Grekland på tre veckor och det hade kommit hem från denna helgen innan försvinnandet. Detta säger då att de hade åkt iväg i mitten av maj. Under denna tid så var de alltså borta från Mariestad och någon kontakt med GM ägde då inte rum, då de var borta. Om då det var en GM som hade blivit förtjust eller besatt av Helena innan de åkte då är ju en rimlig tanke att tänka , så har han även gått omkring i Mariestad under denna tid och längtat och funderat över henne. Om han då ser henne gåendes hemåt och detta även med en annan man då hon då endast varit hemma en vecka då- kan det koka i skallen på denne av förväntningar som krossas.

Helena arbetade alltså på sjukhuset och tränade på gymmet på vardagar. Ridning och seglingen bör kanske skett främst på helgerna vilket hon också hade gjort under dagen den 13 juni 1992. Hunden promenerade hon med dagligen vilken hon också till och med sov med ( systrarnas brev, poddavsnittet: Vad hände Helena ?,( podden Olösta fall, extramaterial).

Denne man på Runstensvägen som pratat med Helena enligt vittnen, från en mindre vit bil kommer in som en intressant iakttagelse då där denna gjorts i månadsskiftet april-maj. Alltså då ganska färskt in på greklandsresan. Mannen som skulle varit enligt vittnen emellan 25-30 år, och hade en fylligt uppklippt frisör i cendrefärgat hår, kan ju varit GM. Denne man har ej framträtt i vart fall till polisens förundran och det måste ju ej vara GM ,men man kan misstänka detta ändock.

Ett fullt möjligt scenario, ett bland flera. Det är sådant här, händelser i hennes liv tiden innan, som bl a jag och några andra i tråden menar att det är meningsfullt att titta på.
Oavsett om denne man tagit reda på att hon ”var ute i svängen” denna kväll, så kan han ju mycket väl på vinst och förlust kört omkring med bilen i hopp om att få se henne. Det är nog många män, inklusive jag själv, som gjort så i unga år.
Senast redigerad av RFT 2024-08-01 kl. 07:08.
Citera
2024-08-01, 09:32
Medlem
Citat:
Dem var/är väldigt religiösa, missionskyrkan tror jag?

Tack, det har diskuterats långt tidigare i tråden och inte ens om detta påstående är med sanningen överensstämmande har tråden lyckats slå fast.

Jag kan iofs ha fel och missat var det slås fast. Så om någon vet var, länka gärna till det inlägget eller bekräfta/ dementera här direkt.

Som med allt annat vad gäller frågor kring familjen och enskilda familjemedlemmar.
Det delas i princip ingen info och delas det så slutar det som ovan, med ett frågetecken efter.

Helena framstår mer som ett väsen än en verklig person.
Citera
2024-08-01, 11:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere

Som med allt annat vad gäller frågor kring familjen och enskilda familjemedlemmar.
Det delas i princip ingen info och delas det så slutar det som ovan, med ett frågetecken efter.

Helena framstår mer som ett väsen än en verklig person.

Ja, eller för att uttrycka samma sak fast på ett annat sätt: hon är objektet som blev dödad, men subjektet, den levande människan av kött och blod, tankar, känslor, förhoppningar och framtidsdrömmar vet vi väldigt lite om.
Citera
2024-08-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, eller för att uttrycka samma sak fast på ett annat sätt: hon är objektet som blev dödad, men subjektet, den levande människan av kött och blod, tankar, känslor, förhoppningar och framtidsdrömmar vet vi väldigt lite om.

Ja, det är så man ska göra!

Vem är offret? Helena.. vem var hon? Vad gjorde hon tiden innan händelsen?

Helenas vänner, vilka är dom? Vilka var med på Stadt? Vilka var med på torget?

Vad gjorde dom innan händelsen och vad hände med dom efter händelsen?

Jag kan garantera att minst ett par av dom kommer antingen bara ha varandra som alibi eller ett alibi som egentligen inte är ett riktigt alibi utan bara rätt luddigt.. typ; "Jo men han kom allt hem där på natten" men att individen inte kan svara på när.. men det dubbelkollades inte... Just för de var inte misstänkta utan man riktade fokus någon annanstans.

Samt jag kan garantera att ett par av vännerna svarar luddigt på frågor osv.. typ de säger mest att de inte minns och det var längesen och jag kommer inte ihåg. De vill liksom inte låsa sig vid en story eller försöker bara bli av med frågorna så snabbt som möjligt. Sen var dom ju heller aldrig misstänkta men just ointresse och luddiga svar hade varit väldigt intressant för mig.

Det är ju egentligen det stora misstaget KM gjorde var ju att ändra sina utsagor istället för att bara säga som det var och bibehålla det men sen samtidigt så försökte han distansera sig ifrån Helena vilket är iof lite misstänksamt.
Citera
2024-08-01, 17:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja, det är så man ska göra!

Vem är offret? Helena.. vem var hon? Vad gjorde hon tiden innan händelsen?

Helenas vänner, vilka är dom?.

Sådant har naturligtvis polisen undersökt. Det kan vi inte göra och då fastnar diskussionen i ”ändlös” osämja om huruvida hon promenerade hem eller fick skjuts, och om vilken/vilka av Mariestads på den tiden unga män, som hade våldskapital, taskig kvinnosyn och dessutom var kåt på H.
Det har hittills inte givit något resultat.
Var finns en person som kan ge input om H utifrån ett objektivt perspektiv? Kanske finns den personen här och läser tråden, men inte skriver något. Vad krävs för att locka fram den personen?
Senast redigerad av RFT 2024-08-01 kl. 17:56.
Citera
2024-08-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Sådant har naturligtvis polisen undersökt. Det kan vi inte göra och då fastnar diskussionen i ”ändlös” osämja om huruvida hon promenerade hem eller fick skjuts, och om vilken/vilka av Mariestads på den tiden unga män, som hade våldskapital, taskig kvinnosyn och dessutom var kåt på H.
Det har hittills inte givit något resultat.
Var finns en person som kan ge input om H utifrån ett objektivt perspektiv? Kanske finns den personen här och läser tråden, men inte skriver något. Vad krävs för att locka fram den personen?

Ja och sådana personer kanske kan svara på vad det blev av flera av vännerna. Jag misstänker som sagt att vissa kanske gick lite tragiska öden till mötes efter händelsen. Samt vilka av hennes vänner kanske hade väldigt struliga förhållanden? Någon kanske var kvinnoboxare sen tidigare? Någon annan kanske hade väldigt sexistisk jargong mot tjejer osv osv. Det måste finnas ett par som sticker ut! Både före och efter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in