2016-08-02, 20:04
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Kan ju vara så enkelt (om vi nu leker med tanken att plånbok och/eller nycklar var vad man hade hittat hemma i huset) som att hon glömt dessa (den) saker (saken) redan innan hon åkte iväg till Töreboda. Sen, när hon väl upptäcker att de saknas, tar hon för givet att hon tappat dessa grejer på förfesten. När väl polisen finner en eller båda av de här sakerna så reagerar man starkt på detta eftersom hon själv uppgett för sin syster att hon glömt dom i Töreboda.

Kanske kompisen-hon som var med i ett avsnitt av Veckans Brott (minns tyvärr inte hennes namn...Pernilla?...och orkar inte gå tillbaks för att kontrollera)-kan bekräfta (om hon nu läser denna tråd) om så är fallet. Hon, om någon, borde väl minnas hur det förehöll sig med just den här saken.

Tyvärr...som så många redan har påpekat...finns det fortfarande en hel del frågetecken (som antagligen inte har ett dyft med Helenas försvinnande att göra) som behöver rätas ut. Ju mer av dessa vi kan stryka ur handlingen desto lättare att ringa in de avgörande detaljerna. De som verkligen har betydelse.

1. HA ringer från Statt den 14 / 6 c:a kl.00.30 till PJ ( W ) vilken hon varit på förfest / inflyttningsfest hos tidigare på kvällen och frågar om hennes plånbok och / eller nycklar finns kvar hos PJ ( W ) då hon saknar / glömt dessa. PJ ( W ) bekräftar att HA:s plånbok och / eller nycklar finns kvar hos PJ ( W ) i Töreboda.

2. HA ringer från Statt den 14 / 6 c.a kl.01.30 till sin syster UA för att dels berätta om sin kväll m.m. dels för att berätta att hon glömt sin plånbok och / eller nycklar. UA uppmanar HA att ta taxi hem. UA säger även att hon lägger fram sin egen plånbok så att HA kan betala taxin.

Uppgifterna ovan är berättelser i olika mediala sammanhang av dels UA, PJ ( W ) dels tidigare utredare.

Du skriver:
Ju mer av dessa vi kan stryka ur handlingen desto lättare att ringa in de avgörande detaljerna. De som verkligen har betydelse.

Det håller vi med dig om till 100 % om.

Det är därför vi ställer en stilla frågar:
Om det nu är HA:s plånbok och / eller nycklar man hittar hemma hos HA hur kom de i så fall dit i från Töreboda. När ? Vem ? Hur ?
Citera
2016-08-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
1. HA ringer från Statt den 14 / 6 c:a kl.00.30 till PJ ( W ) vilken hon varit på förfest / inflyttningsfest hos tidigare på kvällen och frågar om hennes plånbok och / eller nycklar finns kvar hos PJ ( W ) då hon saknar / glömt dessa. PJ ( W ) bekräftar att HA:s plånbok och / eller nycklar finns kvar hos PJ ( W ) i Töreboda.

2. HA ringer från Statt den 14 / 6 c.a kl.01.30 till sin syster UA för att dels berätta om sin kväll m.m. dels för att berätta att hon glömt sin plånbok och / eller nycklar. UA uppmanar HA att ta taxi hem. UA säger även att hon lägger fram sin egen plånbok så att HA kan betala taxin.

Uppgifterna ovan är berättelser i olika mediala sammanhang av dels UA, PJ ( W ) dels tidigare utredare.

Du skriver:
Ju mer av dessa vi kan stryka ur handlingen desto lättare att ringa in de avgörande detaljerna. De som verkligen har betydelse.

Om det nu är HA:s plånbok och / eller nycklar man hittar hemma hos HA hur kom de i så fall dit i från Töreboda. När ? Vem ? Hur ?

Vad är det du vet? Var det Bw som hade med sig grejerna med sig eller? Varför gjorde han inte av med dom då?
Citera
2016-08-02, 21:24
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
*
Att man hittat plånboken är väl inte så konstigt. Om den glömts i Töreboda så har den ju lämnats tillbaka när PW kom för att leta efter Helena.
Att man skulle ha hittat något narkotikarelaterat i Helenas rum har jag mycket svårt att tänka mig.
Var har ni fått detta från?

Att man hittat plånboken är väl inte så konstigt. Om den glömts i Töreboda så har den ju lämnats tillbaka när PW kom för att leta efter Helena.
Reflektion: Om det är på det viset finns det ju en helt naturlig förklaring och inget problem.

Att man skulle ha hittat något narkotikarelaterat i Helenas rum har jag mycket svårt att tänka mig.
Reflektion: Det har vi heller aldrig skrivit. Vi har konsekvent skrivit i anslutning till HA:s rum.
Det är ju en helt annan sak. Vi skall även för tydlighetens skull skriva att vi är helt övertygade om att HA inte själv på något sätt hade med det som man fann att göra. Det är sannolikt så att det inte ens är eller har något intresse för vad som hände HA.
Citera
2016-08-02, 23:20
Medlem
Citat:

Du skriver:

När HA ringer och frågar om sin plånbok, 00.30 var inte U kvar. En timme senare ringer H hem till U och talar om att hon glömt plånboken och är påväg att promenera hem. U åkte alltså därifrån innan H ringde 00.30. Var det några kvar 00.30?
Citera
2016-08-03, 11:39
Medlem
Jag pratade med G*briella på sensommaren och frågade bl.a om nyckeln. Hon berättade att de brukade hänga ut den när någon var sen hem.
Hon skall själv hängt ut den vid andra tillfällen.
Citera
2016-08-03, 12:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
*
Var har ni fått detta från
?

Ang. det fetmarkerade. Uppgiften kom (åtminstone till mig) genom en polis (som tidigare hade arbetat med fallet). Enligt denne ska det ha funnits i Helenas garderob.

Nu finns det inget konkret som säger att Helena själv ska ha använt sådant, som jag känner till i alla fall. Däremot ska det, enligt uppgift, ha funnits personer runt henne som gjorde det. Huruvida det är sant eller inte, det vet jag inte.

En spekulation kan vara att Helena "användes" för förvaring av detta, en gång eller flera. Det kan ha varit så att hennes garderob kändes "säker"; ingen skulle väl ha väntat sig att hittat något sådant där. Hon behöver själv inte ha vetat om det. Eller så gjorde hon det, och gjorde det för att vara "snäll" mot någon. Detta är som sagt endast en spekulation.

Personligen tror jag att detta "fynd" ganska snart var överspelat. Polisen kanske fick reda på vems det var, och varför det fanns där. Hade det varit aktuellt i slutet av sommaren/början av hösten -92 så borde PR ha fått frågor om detta. Det ska han inte ha fått, varken då, på sensommaren, eller någon enda gång fram till dess han blev avförd, efter hypnosen -96.
Citera
2016-08-03, 21:08
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. det fetmarkerade. Uppgiften kom (åtminstone till mig) genom en polis (som tidigare hade arbetat med fallet). Enligt denne ska det ha funnits i Helenas garderob.

Nu finns det inget konkret som säger att Helena själv ska ha använt sådant, som jag känner till i alla fall. Däremot ska det, enligt uppgift, ha funnits personer runt henne som gjorde det. Huruvida det är sant eller inte, det vet jag inte.

En spekulation kan vara att Helena "användes" för förvaring av detta, en gång eller flera. Det kan ha varit så att hennes garderob kändes "säker"; ingen skulle väl ha väntat sig att hittat något sådant där. Hon behöver själv inte ha vetat om det. Eller så gjorde hon det, och gjorde det för att vara "snäll" mot någon. Detta är som sagt endast en spekulation.

Personligen tror jag att detta "fynd" ganska snart var överspelat. Polisen kanske fick reda på vems det var, och varför det fanns där. Hade det varit aktuellt i slutet av sommaren/början av hösten -92 så borde PR ha fått frågor om detta. Det ska han inte ha fått, varken då, på sensommaren, eller någon enda gång fram till dess han blev avförd, efter hypnosen -96.

TACK!

Vi delar vart enda ord i ditt inlägg !

Kan det nu efter detta ditt inlägg och våra tidigare inlägg i saken, gå att lägga denna frågan till handlingarna.
Vi är helt övertygade om att det inte har att göra med vad som hände HA.

Vi gjorde en fetning i inlägget. Orsaken är att det är så som vi också uppfattat det hela.
Citera
2016-08-03, 21:34
Medlem
Effekten av fynden satte spår som ledde polisen fel i upp till tre veckor, i det viktigaste momentet i början.
Gick tydligen åt viktig värdefull tid i det mest kritiska skedet pga fyndet.
Den som gynnades i det scenariot var gm.
Så visst är det av vikt varför fynden låg där de låg när de inte på något sätt hade med Helena att göra.
Citera
2016-08-03, 23:00
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag pratade med G*briella på sensommaren och frågade bl.a om nyckeln. Hon berättade att de brukade hänga ut den när någon var sen hem.
Hon skall själv hängt ut den vid andra tillfällen.
Våran fetning.

Är hon säker på att det var på det sättet det gjordes på natten den 14 / 6 1992 ?
Citera
2016-08-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Fyndet i garderoben kan vara en indikation på att Helena som aldrig skulle göra varken det ena eller andra inte alls var så ordentlig som de har velat påskina. Behöver inte vara så men kan vara så. För att hitta GM och förstå hur det gått till måste man också ge en rättvis bild av offret. Så fyndet är definitivt inte ointressant. För någon har ju placerat det där. Hon har alltså nån vän som tycker att hen kan gömma grejor hos henne utan hennes vetskap (behandla henne respektlöst och utnyttja henne) eller så gömmer hon själv det eller åtminstone så vet hon om det och tillåter det. Så även om det inte har med hennes försvinnande att göra så säger det ändå oss någonting.
Citera
2016-08-04, 01:01
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Fyndet i garderoben kan vara en indikation på att Helena som aldrig skulle göra varken det ena eller andra inte alls var så ordentlig som de har velat påskina. Behöver inte vara så men kan vara så. För att hitta GM och förstå hur det gått till måste man också ge en rättvis bild av offret. Så fyndet är definitivt inte ointressant. För någon har ju placerat det där. Hon har alltså nån vän som tycker att hen kan gömma grejor hos henne utan hennes vetskap (behandla henne respektlöst och utnyttja henne) eller så gömmer hon själv det eller åtminstone så vet hon om det och tillåter det. Så även om det inte har med hennes försvinnande att göra så säger det ändå oss någonting.

TACK!

För den intresserade - varför vi för andra gången - tackar så förbehålls löst denna afton, ber vi att få hänvisa till sid. 861 vårat inlägg: 10 325.
Citera
2016-08-04, 01:13
Medlem
Citat:
Våran fetning.

Är hon säker på att det var på det sättet det gjordes på natten den 14 / 6 1992 ?

Du får läsa igenom meningen en gång till. Jag skrev att GA berättade att de brukade hänga ut nyckeln....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in