2024-07-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Du har helt rätt! Man ska söka efter nya infallsvinklar för även om det var en situation som bara uppstod i stridens hetta så kanske det inte var så konstigt att just denna individen brände av. Det kanske var någon som hade ett jävla dåligt ölsinne och alla visste om det! Han kanske fått nobben av flera denna kvällen? Bråkat med tjejen? Blivit av med jobbet? Och Helena och han kanske legat i strid vid andra tillfällen eller det har byggts upp mellan dem. De kanske har haft ihop det sen tidigare? Det finns massa frågor som är intressanta varför just Helena och denna individen klashade denna kväll!

Avundsjukt ex som tyckte hon sprang på stan! Eller han och Helena brukade sova ihop men just denna kvällen ville hon inte och det small! Vad säger att inte Helena slog första slaget och han blev så jävla arg! Det finns ju mycket som kan hända mellan två Ex liksom. Lite på fyllan sent en lördagkväll.. om man tänker i de banorna!
Bra skrivet jag kan tänka mig att det som drog igång det hela är vad den här personen tidigare hade stått åtalad för , att vi har svårt att hitta GM beror nog på att GM inte är så kand, KM var nog med här men var han med till slutet kan ha varit men inte säker, jag tror mer på en annan som säkert körde den här kvällen på personen som HA kanske gjorde slut med.
Citera
2024-07-31, 02:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Du har helt rätt! Man ska söka efter nya infallsvinklar för även om det var en situation som bara uppstod i stridens hetta så kanske det inte var så konstigt att just denna individen brände av. Det kanske var någon som hade ett jävla dåligt ölsinne och alla visste om det! Han kanske fått nobben av flera denna kvällen? Bråkat med tjejen? Blivit av med jobbet? Och Helena och han kanske legat i strid vid andra tillfällen eller det har byggts upp mellan dem. De kanske har haft ihop det sen tidigare? Det finns massa frågor som är intressanta varför just Helena och denna individen klashade denna kväll!

Avundsjukt ex som tyckte hon sprang på stan! Eller han och Helena brukade sova ihop men just denna kvällen ville hon inte och det small! Vad säger att inte Helena slog första slaget och han blev så jävla arg! Det finns ju mycket som kan hända mellan två Ex liksom. Lite på fyllan sent en lördagkväll.. om man tänker i de banorna!
Ja B.W var nog knappast på bra humör, efter att ha sett den han var intresserad av få ihop det med sitt ex på festen i radbyn, varför fick han så bråttom ner till Stadt innan det stängde, han ville troligtvis finna en brud där?
Om det var han som körde så var han lätt berusad och skulle med all säkerhet åkt dit i en nykterhetskontroll, sen körde väl han som en dåre för att hinna dit innan kl.2.00?
Hade han Shane med sig eller inte?
Vi kan nog inte utesluta B.W, som tydligen även erkänt på fyllan.
Citera
2024-07-31, 02:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag är lite intresserad av att prata om det rör sig om en GM eller fall det krävs att man är två stycken.

Det som talar för två GMs är ju själva hantering av kroppen och transport etc.

Dvs det går snabbare och enklare och framförallt mer effektivt om man är två!

Ponera att Helena springer ut ur bilen och en GM springer efter och efter dådet så säger man till den andre att köra runt bilen alternativt att Helena springer ur bilen en GM efter och den andre kör runt för att genskjuta henne på ett eller annat sätt.

Det blir lättare att bära Helena om man är två, samma gällande att köra ut med båt, gräva eller liknande. Det går helt enkelt snabbare mer effektivt och tiden är ju inte på ens sida i en sån här situation.

Det som talar emot två stycken GMs är ju hur kan man lita på den andre? Vem hade du litat på? Har man kontakt efteråt? Umgås man fortfarande? Liksom svårt att gå tillbaka till vardagen.. släpper man det och går vidare? Paranoia? Vad händer om den andre blir pressad eller får fylleångest?

Det går ju att utföra handlingen ensam. Vilket på ett sätt hade också varit fördelaktigt för du är ju ensam! Sen kanske det var ett misstag att kasta iväg skorna och de sakerna som antagligen (Enligt Leif GW) ramlade ur när de bar Helena in i bilen ifrån hennes ryggsäck. Men du skulle kunna bära henne i famnen och sakerna ramlade ur ryggsäcken på den vägen.. jag menar desto mindre spår desto bättre men samtidigt så är ju brottet olöst! Så de kom ju undan trots efterlämnade bevis.

Här tänker jag kan också kan tänka sig in i olika saker.. om vi leker med tanken på kompis gruppen.. vilka gick ett ganska dystert öde till mötes.. kanske någon blev alkis? Någon hade jättemycket ångest och klarade aldrig riktigt hantera livet efter händelsen. Någon kanske flyttade ifrån stan rätt så tätt inpå händelsen..

Någon kanske fick sparken ifrån jobbet då denne inte kom i tid och började agera väldigt annorlunda efteråt.

Alternativt kan man även titta på saker som; Vem ville släppa det och gå vidare! Den som aldrig ville prata om det mer! "det var ju så längesen! Vi måste släppa det!" Fast det egentligen inte gått så lång tid..vem stack ut på det sättet! Förstår ni hur jag menar? Det kanske var någon som absolut inte ville prata om det och ville att alla andra skulle släppa det och livet går vidare, någon med en ganska osympatisk syn på det hela då denne vet vad som hände och vill inte bli påmind.

Jag tänker det är lite 50/50 där. Någon har så dåligt samvete att den dövar det med diverse substanser medan en annan blir totalt kall och likgiltig efteråt. Typ; Ja det var det men det är en dag imorgon också!

Vad tror ni?
Kan väl vara så att de är lika skyldiga till Helenas död?
Ena höll i den andra, ströp/kvävde?
Att de båda saknar normal empati kan vi nog utgå ifrån.
Citera
2024-07-31, 03:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Helena hade tidigare ringt PW om plånboken så hon visste att den fanns i Töreboda.
Var väl för att hon inte hade några nycklar in som hon ringde Ulrika?
Citera
2024-07-31, 10:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Var väl för att hon inte hade några nycklar in som hon ringde Ulrika?

Nej, hon ringde bara för att tala om vilken jättekul kväll hon hade på Stadt och vilka som var där. Ingenting om nycklar, bara ett helt normalt samtal till sin storasyster mitt i natten.
Citera
2024-07-31, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kan väl vara så att de är lika skyldiga till Helenas död?
Ena höll i den andra, ströp/kvävde?
Att de båda saknar normal empati kan vi nog utgå ifrån.

Ja det hade ju förklarat varför de båda vill och kan hålla käften. För jag menar om du inte är aktivt deltagit så finns det ju ingen anledning att den andre kommer vara tyst om han bara hjälpt till. Det är ju lätt att peka ut den mer drivande tänker jag. Men samtidigt så kommer du ju bli dömd i andras ögon som en mördare även om du bara "Hjälpte" din vän... Men de måste ju ha någon form av relation till varandra under den här perioden som gjorde att de kunde hålla käften efteråt. Men de har ju såklart en väldigt bra anledning att inte peka ut varandra..
Citera
2024-07-31, 13:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Nej, hon ringde bara för att tala om vilken jättekul kväll hon hade på Stadt och vilka som var där. Ingenting om nycklar, bara ett helt normalt samtal till sin storasyster mitt i natten.
Ok, jag har läst annat.
Citera
2024-07-31, 19:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja, om man skall tro UA.
https://youtu.be/TkHe3MU9vHg?si=irSZE-YTeYim4J_2&t=1175
Ja du den där intervjun gjordes långt efter försvinnandet.
Hon hade förutom plånbok inga nycklar och visst de brukar ringa varandra, men denna
kväll hade inte Helena ens mynt att ringa för, hon fick låna, så knappast att hon ringde endast för att snacka.
Finns bättre intervjuer från tidigare och dessutom så var inte U.A så bra på att vara exakt vid intervjuer.

2. HA ringer från Statt den 14 / 6 c.a kl.01.30 till sin syster UA för att dels berätta om sin kväll m.m. dels för att berätta att hon glömt sin plånbok och / eller nycklar. UA uppmanar HA att ta taxi hem. UA säger även att hon lägger fram sin egen plånbok så att HA kan betala taxin.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Nu har jag läst lokaltidningen TSL juni, juli och augusti 1992. Där står ingenting om HA hade glömt sin plånbok och inte hade pengar, bara att hon inte hade nycklar. Och inte förrän en 1,5 månad efter försvinnandet nämns att det skulle ha varit ett samtal kl 01.30 till hemmet. "Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Denna ovan fråga var det du som ställde Sculley och ajnoshort svarade dig, hur är det med minnet?

Här säger U.A något helt annat vid intervjun.
-Hon ringde hem en halvtimma innan för att försäkra sig om att jag var hemma, berättar systern som tidigare på kvällen var tillsammans med henne och några andra kamrater på en inflyttningsfest.

Den äldre systern gick inte med det övriga gänget till stadshotellet och Helena hade inga nycklar hem.

Sök på nycklar så hittar du massor!
Senast redigerad av rubin22 2024-07-31 kl. 20:08.
Citera
2024-07-31, 22:26
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Så klart att Ulrika inte ljuger eller är inblandad.

Min andra fetning: Du - som flera andra - har missförstått det som Ulrika har sagt. Ulrika har INTE sagt att "de brukade gå hem tillsammans". Ulrika har sagt att de aldrig tog taxi hem för det var så nära, och att "de alltid gick hem", men Ulrika har inte sagt "tillsammans". "De" kan betyda "vi" eller "var för sig". Ulrika pratade alltså om hur "de" brukade göra, men inte om att det alltid skulle ha varit "tillsammans". En otroligt viktig skillnad. Så klart att det hände många gånger att bara en av dem var ute själv - och gick hem själv.

Min tredje fetning: Det har väl aldrig varit utgångspunkten? Det började med tron att Helena hade fått skjuts av "dansken", sedan kom knarkspåret och sedan kom skjuts med PR. Just det där "skjutsandet" tror jag har lamslagit polisen. Det är alltså tvärtom: Polisen har snöat in på skjuts samtidigt som de har blundat för promenad hem.

Min fetning, varför?
Det är högst sannolikt att UA ljuger.
Citera
2024-07-31, 22:43
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Vet vi vilka som fanns i Helenas hem på dagen innan hon försvann? Dvs. Innan avfärd till festen i Töreboda.
Vet vi vilka som fanns i hemmet efter festen i Töreboda?

Vi bortser från UA, potentiell älskare till UA eller försmådd flickvän till random Mariestads kille.

Vill tro att svaret hos majoriteten i tråden är, nej.

Att veta vilka och när är en bra sak. Inte bara i hemmet.
Citera
2024-07-31, 23:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Vet vi vilka som fanns i Helenas hem på dagen innan hon försvann? Dvs. Innan avfärd till festen i Töreboda.
Vet vi vilka som fanns i hemmet efter festen i Töreboda?

Vi bortser från UA, potentiell älskare till UA eller försmådd flickvän till random Mariestads kille.

Vill tro att svaret hos majoriteten i tråden är, nej.

Att veta vilka och när är en bra sak. Inte bara i hemmet.

Vet ju inte, men om jag får spekulera lite?
Kan det ha varit Shanes flickvän E. Ek....hemma hos U.A, som hade bråkat med sin pojkvän?
Tror han var tillsammans med henne och han var välkänd att spöa sina brudar.

Dessutom var tydligen BW med honom på festen i Radbyn och troligtvis åkte de tillsammans ner till Stadt ca. 1.50.
Denna engelsman Shane verkar ha flyttat tillbaka till England?
Citera
2024-07-31, 23:22
Medlem
IB03s avatar
Det bör vara så att GM kände till Helena och visste exakt vart hon bodde innan försvinnandet. För de visste ju att det gick att köra in på denna cykelväg och vart exakt man kom någonstans. Samt det viktiga, så tycker jag också att man bör ha känt till att det inte fanns hinder i vägen i formen av betonggrisar eller bommar. Till och med tätt inpå försvinnandet för om man länkar ihop den mindre vita bil med avhugget bakparti (halvkombi) som sågs köra här enligt Gatstens vittne vid 23:30-00:00 till GM så visste de också att det var fritt här innan väldigt färskt, att det var HELT grönt.

I och med att Helena också går hela vägen hem med KM som sällskap upp till Kohagen via ängen bakom fängelset så har ingen heller sett en ensamt gående Helena EFTER bron. I och med också att hon går hela vägen så har hon alltså inte fått skjuts hem i någon bil. Om hon hade gjort detta - fått skjuts , så hade hon ENDAST satt sig i en bil där hon kände dessa sen innan och som hon kunde lita på. Hade hon gjort då detta så skall man som GW säger LETA i bekantskapskretsen och detta skriver även systrarna och polisen under på. Helena skulle aldrig satt sig i en bil med någon hon inte kände- ALDRIG som Ulrika också säger. Vilket är helt riktigt som GW också säger att "Helena är en skötsam tjej som är rädd om sig".

MEN om Helena inte satte sig i en bil så rubbas denna ide om denne GM som ovanstående mycket riktigt vill klargöra. Om istället hon gick, vilket hon också gjorde så öppnas det också upp för en GM som hon te x ALDRIG skulle satt sig i en bil tillsammans med.

Det var ju så här att Helena och Ulrika var på en ö-luff i Grekland på tre veckor och det hade kommit hem från denna helgen innan försvinnandet. Detta säger då att de hade åkt iväg i mitten av maj. Under denna tid så var de alltså borta från Mariestad och någon kontakt med GM ägde då inte rum, då de var borta. Om då det var en GM som hade blivit förtjust eller besatt av Helena innan de åkte då är ju en rimlig tanke att tänka , så har han även gått omkring i Mariestad under denna tid och längtat och funderat över henne. Om han då ser henne gåendes hemåt och detta även med en annan man då hon då endast varit hemma en vecka då- kan det koka i skallen på denne av förväntningar som krossas.

Helena arbetade alltså på sjukhuset och tränade på gymmet på vardagar. Ridning och seglingen bör kanske skett främst på helgerna vilket hon också hade gjort under dagen den 13 juni 1992. Hunden promenerade hon med dagligen vilken hon också till och med sov med ( systrarnas brev, poddavsnittet: Vad hände Helena ?,( podden Olösta fall, extramaterial).

Denne man på Runstensvägen som pratat med Helena enligt vittnen, från en mindre vit bil kommer in som en intressant iakttagelse då där denna gjorts i månadsskiftet april-maj. Alltså då ganska färskt in på greklandsresan. Mannen som skulle varit enligt vittnen emellan 25-30 år, och hade en fylligt uppklippt frisör i cendrefärgat hår, kan ju varit GM. Denne man har ej framträtt i vart fall till polisens förundran och det måste ju ej vara GM ,men man kan misstänka detta ändock.
Senast redigerad av IB03 2024-07-31 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in