2024-07-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Gruppen heter numer Essie-sanningen ska fram

Men den kräver ändå att man har "Facebook-inlogg".
Citera
2024-07-31, 22:08
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Men den kräver ändå att man har "Facebook-inlogg".
Nej den är öppen, du kan läsa den från webläsaren
Citera
2024-07-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Nej den är öppen, du kan läsa den från webläsaren

Nej, det kan åtminstone inte jag.
Citera
2024-07-31, 22:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jösses jag har aldrig sagt att det är en lag jag har sagt att SKk är en frivillig registerings databas

Jag har även backat i ett inlägg till att Jordbruksverket kräver tilltalsnamn , jag sa först att de var fel namn men när jag blev rättad bad jag om ursäkt och skrev okej dår det tilltalsnamn som räcker på Jordbruksverket .

Det är lag på att registrera sin hund på Jordbruksverket innan den är 4 månader. Om du köper en hund som är äldre än 3 månader ska du registrera den inom 4 veckor.

Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla att den fått ny ägare inom 4 veckor. Du behöver ha tillgång till tidigare ägares person*nummer och hundens id‑nummer för att kunna registrera ändringen.

Suck, nu är du där igen och sprider en massa felaktiga påståenden. Nej, du behöver inte ha tillgång till tidigare ägares personnummer för att kunna göra en registrering hos JBV. Det går utmärkt att registrera en hund med tidigare ägare okänd.

Här kan du läsa på om det också!

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/mark-och-registrera-hundar
Citera
2024-07-31, 22:10
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Nej, det kan åtminstone inte jag.
Ok, märkligt, såg andra som nämnt att de gjort så...
Citera
2024-07-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Suck, nu är du där igen och sprider en massa felaktiga påståenden. Nej, du behöver inte ha tillgång till tidigare ägares personnummer för att kunna göra en registrering hos JBV. Det går utmärkt att registrera en hund med tidigare ägare okänd.

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/mark-och-registrera-hundar

Det är tag rakt från Jordbruksverket ska?

Citera
2024-07-31, 22:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om de bara sökt den ekonomiska biten och det endast lett till betalningsanmärkningar tror jag inte Överförmyndaren bryr sig.
Hur Överförmyndaren beter sig i Enköping vet jag inte men hoppas Saga hittar ett beslut, man kan ju då vända sig till Överförmyndaren om man anser att A far illa.
(Beroende på hur beslutet ser ut)

Okej. Vi får avvakta. Tycker synd om dottern också. Nu kanske jag får skit för det, men kan jag ta.
Citera
2024-07-31, 22:13
Medlem
Citat:
Är du blind?

Direkt från Jordbruksverket sida

Du ska registrera din hund innan den är 4 månader. Om du köper en hund som är äldre än 3 månader ska du registrera den inom 4 veckor.

Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla att den fått ny ägare inom 4 veckor. Du behöver ha tillgång till tidigare ägares person*nummer och hundens id‑nummer för att kunna registrera ändringen.

E-tjänst: Hundregistret
Citera
2024-07-31, 22:24
Medlem
Jag kommer oavsett se till så den informationen jag fått fram kommer fram till SBK. Så de aldrig får chansen att certifiera som Assistanshundsekipage . Sant att sanningen kommer fram till sist
Citera
2024-07-31, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Är det detta du tänker på?

"Om du inte har tidigare ägarens personnummer kan du ändå göra ägarbytet via blankett. Du fyller i det du kan.*Vid uppgifter om tidigare ägare räcker det att du skriver "tidigare ägare okänd". Om vårt hundregister saknar något för att kunna göra ägarbytet så skickar de en begäran om komplettering till dig som ny ägare."
Citera
2024-07-31, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Är det detta du tänker på?

"Om du inte har tidigare ägarens personnummer kan du ändå göra ägarbytet via blankett. Du fyller i det du kan.*Vid uppgifter om tidigare ägare räcker det att du skriver "tidigare ägare okänd". Om vårt hundregister saknar något för att kunna göra ägarbytet så skickar de en begäran om komplettering till dig som ny ägare."

https://kundo.se/org/jordbruksverket/d/hur-gor-man-ett-agarbyte-pa-hund-om-man-inte-har-a/
Citera
2024-07-31, 22:37
Medlem
Citat:
Jag kommer oavsett se till så den informationen jag fått fram kommer fram till SBK. Så de aldrig får chansen att certifiera som Assistanshundsekipage . Sant att sanningen kommer fram till sist

Ja, eloge för dig! Synd att man nog inte kan ha en namninsamling här inne, för då hade du nog fått med sig en stor skara. Men om du vet vart man ska t.ex. maila, för att motverka/påverka att denna familj inte får någon mer assistanshund, och helst då djurförbud, så får du gärna tipsa.

Med en förhoppning om ett "Lex Essie".

Att jag tror att inom äldreomsorgen så har man kommit på att en BESÖKANDE VÅRDHUND är bättre än en stationär. För hundens skull. Att det borde nog även gälla LSS, tills motsatsen är bevisad, och säkert kan många, inom LSS, vara lämpade att inneha en assistanshund.

Men som i A´s fall, om det var framför allt inför sjukhusbesök hon behövde hunden, så hade det ju räckt med en besökande hund. Som säkert fått en massa beröm och kel och gos, när den utfört sitt uppdrag. Synd om Essie aldrig fick det.

Eller är det NÅGON här inne som VET att den hunden ibland var entledigad från sitt arbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in