2024-07-31, 14:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Som jag sagt tidigare risken är låg att de får djurförbud då den processen inte ens pågår som kan leda till det då LS lagt ne ärenden. Men finns det en katt borde de ta upp vid anmälan

Ja, det var så jag önsketänkte. Men katten lär väl "försvinna", precis som Essie om någon anmäler det.
Citera
2024-07-31, 14:30
Medlem
Citat:
Hur sjutton kunde de skaffa en assitanshund åt henne när hon är så utåtagerande och impulsiv att det krävs så mkt assistans där man förväntas ta hand om sin hund mitt i allt?! Jag är inte emot assitanshundar eller djur runt NPF diagnoser andra psykiska tillstånd då jag vet att de kan verkligen vara ett bra hjälpmedel men absolut inte vid en sådan allvarlig problematik Amanda har. Bara att de säger på en 4 årings nivå och då låter man ansvaret på Amanda och assistenterna om Essies behov som dessutom de skrivit på papper hos SBK och hundhjälpen för att få certifieringen att de alltid skall finnas tillhands och se till att hunden mår bra

Ja, verkar helt uppåt väggarna.
I sin ansökan om utökade assistent timmar hos FK driver ju PÖ frågan som hennes förvaltare och har "gett in en sammanställning över elva inciidenter kopplade till hennes utåtagerande beteende under perioden 16 oktober 2022 – 21 mars 2023"

Det noteras att en del av incidenterna i nämnda dokument involverar hammare, kniv och eltejp"

Blir mållös av att läsa detta.
Essie skulle stå ut med detta vansinne, liksom en tidigare hund och nu en kvarvarande katt

Vilka oansvariga föräldrar A har och vilken fruktansvärt oansvarig pappa PÖ
Citera
2024-07-31, 14:31
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Läst. Det är troligen på grund av avslaget angående ökad assistans som nytt boende planeras.
A klarar sig inte med sk. enkel assistans, t.ex att en assistent lagar mat och den
andra är med A, i väntan på nytt utåtagerande. Hon behöver mer assistans men fått avslag.
... En hund är då bättre än ingenting, men Essie har GROVT MISSBRUKATS!
Det står även om att hammare, knivar och eltejp (!) ska gömmas undan för A. !!!
Kusligt.
INGET HUSDJUR HOS DENNA BRUKARE!
Instämmer! Det är väl bara tur att ingen assistent skadats mer allvarligt. Tycker det är extremt egoistiskt av föräldrarna art neka medicinering. Jag tror faktiskt inte A i grund och botten mår bra av utbrotten. Eller så behöver hon kanske bara komma ifrån sina föräldrar...på heltid
Citera
2024-07-31, 14:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Hon har förvaltare inte god man och pappan är utsedd som förvaltare av tingsrätten

Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Det är pappan som är A's förvaltare hon har ingen godman
En förvaltare har samma uppgifter som en god man. Skillnaden är att han har mer befogenheter.
Att ha God man är frivilligt men inte att ha en förvaltare.

https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/skillnad-mellan-god-man-och-forvaltare/

I uppdraget ingår bland annat att Bevaka rätt och att Sörja för person.

P har alltså skyldighet att hjälpa A genom att bevaka hennes rättigheter gentemot myndigheter, därav kan han uppfattas som rättshaverist.

Sörja för person innebär att se till att hon får den vård hon har rätt till och inte är kapabel att söka själv.

Det är stor skillnad i kvalitet och kompetens på gode män och förmyndare. Såsom kommunerna ser ut fungerar inte Överförmyndarenheten heller i många kommuner.

Jag tror dock att många med mig tycker att P brustit då det är hans uppgift att ta A till läkare, beskriva hennes problem för att rätt medicinering skall tillämpas.
Det är bara han som har den möjligheten i det här med det här upplägget.
Jag undrar varför man inte ser till så hon sover hela nätterna. Bara det är ju en stress.

Jag har hela tiden frågat om familjen är antisar för om det är fallet så kan det stå i vägen för normal vård.
Gränslösheten och brist på ramar tyder på det.
Läran är riktigt skum.

https://www.vof.se/skepdic/antroposofi/

Jag har bekanta som jobbat på deras LSS boende, där hade de som policy att inte varna assistenter för våldsamma brukare.

Jag rekomenderar SvTs de utvalda barnen för att få en inblick i exakt hur flummigt det är.

Om nu föräldrarna är antisar det vill säga.
Men det verkar vara fokus på andra saker än traditionell vård.
Båt och pool och hund och bil etc.

Dock bör man vara medveten om att det skett enorma indragningar i LSS verksamheten så familjen har knappast en dans på rosor.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-07-31 kl. 15:03.
Citera
2024-07-31, 14:33
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Hur sjutton kunde de skaffa en assitanshund åt henne när hon är så utåtagerande och impulsiv att det krävs så mkt assistans där man förväntas ta hand om sin hund mitt i allt?! Jag är inte emot assitanshundar eller djur runt NPF diagnoser andra psykiska tillstånd då jag vet att de kan verkligen vara ett bra hjälpmedel men absolut inte vid en sådan allvarlig problematik Amanda har. Bara att de säger på en 4 årings nivå och då låter man ansvaret på Amanda och assistenterna om Essies behov som dessutom de skrivit på papper hos SBK och hundhjälpen för att få certifieringen att de alltid skall finnas tillhands och se till att hunden mår bra
Du borde dela denna fil till både SBK och hundhjälpen!!
Citera
2024-07-31, 14:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fafner1234
Jag skummade igenom domarna.

A beskrivs göra blixtsnabba utfall mot människor och saker. Hon använder hammare, kniv och eltejp i sitt utåtagerande beteende står det också.

Hur kan förvaltare och pappa P tycka att det är lämpligt att köpa en hund till A?
Kanske annan "filosofi" som jag är inne på.
Citera
2024-07-31, 14:41
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
https://delafil.se/160064004eb1c70a/Uppsala_FR_1623-24_Dom_2024-06-13.pdf

https://delafil.se/71634848456fa951/Uppsala_FR_6303-23_Dom_2024-05-08.pdf

Försäkringskassans beslut 2023-08-22,

SAKEN
Assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken

Och det andra domen är mellan kommunen och IVO betalning

Oj då, det här är ju intressant? För att få mer ersättning hävdar man att det krävs vaken nattpersonal, men det är väl enbart en personal på natten som sover? Eller vad beror det på annars att man får ersättning för vaken natt fast personalen sover jour? 🤔

Hon kräver vaken
assistans dygnet runt då hon kan vakna och skapa svåra situationer som kräver
vaken personal. Utredningen tar inte höjd för den problematik som hon har. Då
det gäller dubbel assistans all vaken tid så krävs det avledning och undvikande
av farliga situationer, vilket framgår av bifogad dokumentation. Därtill finns ett
nytt intyg om sekundsnabba utfall från henne
Citera
2024-07-31, 14:44
Avslutad
Någon som vet om familjen är tillbaka i huset? Eller gömmer de sig?
Citera
2024-07-31, 14:44
Medlem
Citat:
Jag lägger upp dagboksbladen också

Ja snälla gör det. Det lär vara en intressant läsning.
Citera
2024-07-31, 14:45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Instämmer! Det är väl bara tur att ingen assistent skadats mer allvarligt. Tycker det är extremt egoistiskt av föräldrarna art neka medicinering. Jag tror faktiskt inte A i grund och botten mår bra av utbrotten. Eller så behöver hon kanske bara komma ifrån sina föräldrar...på heltid
Hittar inte att det uttryckligen stått någonstans att de nekat.
Är det i filerna?
Citera
2024-07-31, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja, verkar helt uppåt väggarna.
I sin ansökan om utökade assistent timmar hos FK driver ju PÖ frågan som hennes förvaltare och har "gett in en sammanställning över elva inciidenter kopplade till hennes utåtagerande beteende under perioden 16 oktober 2022 – 21 mars 2023"

Det noteras att en del av incidenterna i nämnda dokument involverar hammare, kniv och eltejp"

Blir mållös av att läsa detta.
Essie skulle stå ut med detta vansinne, liksom en tidigare hund och nu en kvarvarande katt

Vilka oansvariga föräldrar A har och vilken fruktansvärt oansvarig pappa PÖ

Ja, denna läsning gav en klump i magen…
Förstår att föräldrarna känt sig maktlösa, men dra för fan inte in en stackars oskyldig hund i situationen!

Tycker det känns vidrigt att allt detta om A kommer ut till allmänheten. Hoppas detta fall i slutänden leder till bättre villkor för hundar och assistenter.
Fy fasen vad han ställt till det för sig och sin familj… usch
Citera
2024-07-31, 14:49
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hittar inte att det uttryckligen stått någonstans att de nekat.
Är det i filerna?
Står väl inte uttryckligen, användare som vet extremt mycket om familjen men inte känner de, kanske har läst papper om dem. Denne hävdar att de inte blivit erbjudna någon.. Vilket känns som hittepå u detta fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in