2024-07-28, 20:14
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Fast nu antar du att hunden inte haft en lugnande effekt. Låt oss säga att kvinnan innan hunden haft 40 anfall per dag, och efter hundens levererades kommit ner till 3 per vecka. Det kanske är så att man aldrig kommer få bort anfallen helt.

Därmed inte sagt att hunden i så fall skulle kunna vara den bästa eller enda lösningen. Tyngdtäcke, västar eller hörselskydd kanske funkar lika bra.
Även om jag hoppas att allt sånt redan är testat och det här då kan jämföras med andra lösningar.
Och då tycker du det är värt att hunden får ta lite stryk om den ändå gjort lite nytta? 🤔
Citera
2024-07-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Så alla jobbannonser som annonserats ut stup i kvarten under senaste åren är ingen bra källa tänker du? Okej.

Nej, inte speciellt. Jag har en kompis som letat assistenter i snart 8 månader. Under den tiden har typ en slutat. Att man inte fyller platserna, i en bransch som är tuff att anställa inom, säger inte mycket.
Citera
2024-07-28, 20:18
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Fast nu antar du att hunden inte haft en lugnande effekt. Låt oss säga att kvinnan innan hunden haft 40 anfall per dag, och efter hundens levererades kommit ner till 3 per vecka. Det kanske är så att man aldrig kommer få bort anfallen helt.

Därmed inte sagt att hunden i så fall skulle kunna vara den bästa eller enda lösningen. Tyngdtäcke, västar eller hörselskydd kanske funkar lika bra.
Även om jag hoppas att allt sånt redan är testat och det här då kan jämföras med andra lösningar.
Dock är problemet att hunden levde i en miljö där assistenterna behövde vara beredda att skydda hunden ifrån brukaren. Det känns inte som en lämplig miljö, en assistans hund ska inte behöva riskera att skadas av brukare när den jobbar.
Då får man hitta andra lösningar.
Och det kändes inte heller som att hundens behov av skydd räknades in när man räknade på hur mycket assistans brukaren behövde.
Om tidningsartikeln stämmer, att brukaren blev utslängd från gruppboende för att hon riskerade att kunna bli farlig för personal och andra på boendet, då kan man inte räkna med att 1 assistent ska kunna själv hantera brukaren medans den andra assistenten fokuserar på att skydda hunden. Hon hade bara 2 assistenter dagtid, och om jag fattat det rätt 1 på natten. Hon skulle behövt 1 extra assistans dygnet runt i såntfall eftersom det fanns 1 extra moment, skydda hunden.
Citera
2024-07-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Och då tycker du det är värt att hunden får ta lite stryk om den ändå gjort lite nytta? 🤔

Eftersom jag både dricker mjölk, äter kött och använder saker som testas på djur, så finns det absolut en kvot av acceptabel djurlidande mot minskad människolidande. Vill du ha en längre debatt om det, får du först läsa igenom de två tidigare inläggen jag gjort på frågan, så kan vi sedan fortsätta.
Citera
2024-07-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Pappan kör damage reduction. Nu har de ändrat i EP:s artikel för han kom väl på att det såg illa ut.

Tillägget lyder ordagrant (hoppas det är ok med mod att citera hela, det är ju bara en liten bit av artikeln.

"Om det material i form av bland annat filmer och bilder som hunduppfödarna på Hundhjälpen säger att de har tagit del av säger Patrik Ölmeborg att de inte vet något om detta överhuvudtaget.

– Vi har inte fått någon information om detta. Det personal har sagt är att X ibland har lekt lite hårdhänt. Personal har också instruerats i hur man då hjälper X i de situationerna. Men det är inget som är så farligt att det har lett till anmälningar, säger han.

Han tillägger att han gärna skulle ta del av materialet för att se vad det visar. Han vill understryka att de aldrig har sett Essie fara illa.

– Nuvarande personal har heller aldrig sett Essie fara illa. Jag ringde upp assistansföretaget också och de har inte heller fått in något. Så fort något händer kring X så måste en avvikelse upprättas, men det finns ingenting där om Essie, säger Patrik Ölmeborg."
X=brukaren

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l
Det är vad pappan säger ja.
Citera
2024-07-28, 20:23
Medlem
Tillbaka till ämnet... En sak som jag la märke till nu är att P har skrivit ut i sitt inlägg "Amanda har personlig assistans 40h per dygn med dubbel bemanning dagtid 7-23."
Nu är jag inget matte geni, men sen när fasen har vi börjat ha 40 timmar på ett dygn? Alternativt ska det vara 40 timmar i veckan? Det går inte heller ihop med tanke på tiderna som anges?
Citera
2024-07-28, 20:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Och varför kunde inte EP ställt frågor om att familjen anklagads för att ändra avvikelser??

P har ju sagt att det förundersökningssekretess och att polisen har sagt han inte får uttala sig.

Men nu kom det ju ett tillägg i EPs artikel. Det gick bra att uttala sig när man kommer på man gjort bort sig.

Vette fan vad den här dåren håller på med faktiskt, han är körd. Och inte kan han styra vad EP ska skriva. Det är ingen rättighet man har, att tvinga på media att ställa upp på något som helst.

Sveriges hela journalistkår har ju fattat P ljuger och slingrar sig.

Jag tycker faktiskt EP var riktigt hyggliga som ändrade i artikeln.
Citera
2024-07-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Varför skulle reportern fråga det? Det är en fråga för assistentföretaget att svara på vulka rutiner de har för att deras arbetstagare på ett säkert sätt kan rapportera avvikelser. Vi vet ju alla att pappans (garanterat nekande) svar inte är värda vatten längre. Precis som tillägget i Enköpingsposten om att nuvarande assistenter inte sett något våld mot hunden. Enbart pappans ord. Vad säger assistenterna själva, nej just det de kan inte uttala sig.

Dessutom har familjen stösslat med jobbannonser, senast i slutet av maj med ansökningsdatum 7 juni. De nya assistenterna har knappt hunnit vara på jobbet. Kanske de också ska sluta, ligger två nya annonser ute på Platsbanken just nu.

Som sagt, enbart pappans ord. Inget värde vad gällande sanningshalten.

Märkligt, annonserar dom efter assistenter? Hon ska ju flytta till nytt LSS boende nu i augusti
Citera
2024-07-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Dock är problemet att hunden levde i en miljö där assistenterna behövde vara beredda att skydda hunden ifrån brukaren. Det känns inte som en lämplig miljö, en assistans hund ska inte behöva riskera att skadas av brukare när den jobbar.
Då får man hitta andra lösningar.
Och det kändes inte heller som att hundens behov av skydd räknades in när man räknade på hur mycket assistans brukaren behövde.
Om tidningsartikeln stämmer, att brukaren blev utslängd från gruppboende för att hon riskerade att kunna bli farlig för personal och andra på boendet, då kan man inte räkna med att 1 assistent ska kunna själv hantera brukaren medans den andra assistenten fokuserar på att skydda hunden. Hon hade bara 2 assistenter dagtid, och om jag fattat det rätt 1 på natten. Hon skulle behövt 1 extra assistans dygnet runt i såntfall eftersom det fanns 1 extra moment, skydda hunden.

Det är ju en annan fråga, där jag kan hålla med dig. Mest ur den synvinkeln att man tidigare i tråden visat att ekipaget egentligen inte borde uppfyllt kraven för godkännande. Nu fick man det ändå.

Men ja, det är mycket i det här ämnet som är bedömningsfrågor. Där man egentligen följt alla regler, men ändå hamnar fel i slutet, kanske.

Vi får ju vara ärliga med att det än så länge inte gjorts någon opartisk bedömning av miljön den vistades i.

Men ja, som det ser ut nu så borde det ha varit en rejäl nytta för att det skulle vara värt med hund.
Citera
2024-07-28, 20:25
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Eftersom jag både dricker mjölk, äter kött och använder saker som testas på djur, så finns det absolut en kvot av acceptabel djurlidande mot minskad människolidande. Vill du ha en längre debatt om det, får du först läsa igenom de två tidigare inläggen jag gjort på frågan, så kan vi sedan fortsätta.
Så du menar att om man dricker mjölk och äter kött, då är det också okej att slå och sparka på sin hund?
Vi människor har en skyldighet att skydda djur emot onödigt lidande, det är olagligt att slå och sparka på både hundar och kor. Även om det är lättare att skada en hund än en ko om man sparkar på den.
Om man vet om att en bonde tar ut sin ilska genom att skada sina djur, då är det fel, olagligt och något man kan anmäla till länsstyrelsen.
Precis som när en människa tar ut sin ilska över sin hund.
I min värld är det ingen skillnad, man tar inte ut sin ilska över ett djur.
Och har man barn eller en person med ett barns oförstånd, då har man ett ansvar att se till att djuren inte tar skada, kan man inte se till att djuren har ett bra liv, då bör man omplacera djuret.
Citera
2024-07-28, 20:27
Medlem
Citat:
Japp, bolaget borde också frågas. Nu betvivlar jag att det kommer svara något alls. Men frågan borde framföras, och deras nekade till att svara borde presenteras.

Dock undrar jag lite nu, har familjen några assistenter alls?? Dottern ska in på boende i morgon eller övermorgon. Då må ju assistansen upphöra. Kan de anställt några för 2 dagar isch??

Ja, vet du ingenting om det? Tycker också det borde räcka med mamma och pappa 24/7 fram till flytten
Citera
2024-07-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Tillbaka till ämnet... En sak som jag la märke till nu är att P har skrivit ut i sitt inlägg "Amanda har personlig assistans 40h per dygn med dubbel bemanning dagtid 7-23."
Nu är jag inget matte geni, men sen när fasen har vi börjat ha 40 timmar på ett dygn? Alternativt ska det vara 40 timmar i veckan? Det går inte heller ihop med tanke på tiderna som anges?

2 assistenter 7-23. Bara där har du typ 30 timmar va? Sedan natten 8 timmar. Timmar 7-23 ska du ju alltså räkna dubbelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in