2024-07-31, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
PÖ har gjort så han inte är sökbar på ratsit och liknande sidor.
Men har vad jag kollade upp nu tydligen fått skyddad ID när man kollar upp honom på typ alla bolag.
Hur lyckades han med det så snabbt, för skyddad ID har han utan tvekan.
I övrigt här finns en hyfsat bra sammanfattning av tråden gjord av Linkish90 (tack)
Läs gärna den innan du postar frågor om du inte redan är insatt i Essies försvinnande. Så kanske vi sliper rundgång.

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)

Nej han (PÖ) är synlig på vissa andra tjänster.
Citera
2024-07-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
PÖ har gjort så han inte är sökbar på ratsit och liknande sidor.
Men har vad jag kollade upp nu tydligen fått skyddad ID när man kollar upp honom på typ alla bolag.
Hur lyckades han med det så snabbt, för skyddad ID har han utan tvekan.
I övrigt här finns en hyfsat bra sammanfattning av tråden gjord av Linkish90 (tack)
Läs gärna den innan du postar frågor om du inte redan är insatt i Essies försvinnande. Så kanske vi sliper rundgång.

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)
Han har inte skyddad ID. Det går att själv skiva till de här sidorna att man vill bli bortplockad och då blir man det. Man kan också också gå in på Jordbruksverket och SKK och dölja sin ID. Han finns på andra sidor där det är i stort sett omöjligt att plockas bort.
Citera
2024-07-31, 00:46
Medlem
Fd anställd assistent skriver i den alternativa Essie-gruppen att A aldrig skulle ha ihjäl Essie, att hon inte får det typen av utbrott. Jag är dock inte övertygad med bakgrund av den info som framkommit om hennes utåtagerande mot både människor och djur. En illa träffad spark kan vara dödlig, även om avsikten inte var att döda.
Citera
2024-07-31, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jossarvin
Fd anställd assistent skriver i den alternativa Essie-gruppen att A aldrig skulle ha ihjäl Essie, att hon inte får det typen av utbrott. Jag är dock inte övertygad med bakgrund av den info som framkommit om hennes utåtagerande mot både människor och djur. En illa träffad spark kan vara dödlig, även om avsikten inte var att döda.

Jag håller med dig. Hon har hållit för nosen på Essie, sparkat henne mm. Hotat personal att döda dem med kniv, bitit dem och tagit stryptag. Hon har ingen förmåga att gör skillnad på djur eller människa.

Så här skrev den fd assistenten i gruppen:
” A skulle aldrig ha ihjäl henne. Såna utbrott får hon inte på djuren. Så dem spekulationerna borde folk sluta med. Hon har gjort saker men absolut inte ha ihjäl något djur. ☺️ Jag är en fd anställd som sa upp mig själv, Vi är 3 av 4 som sa upp oss. Endast en blivit av med jobbet. ”
Citera
2024-07-31, 00:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Om någon hade stulit Essie, eller om hon sprungit bort (vilket lustigt nog aldrig varit aktuellt för pappan), då hade det suttit lappar om Essie runt Enköping på varje matbutik och veterinärklinik mm, det hade samlats grupper som sökt, framförallt hade grannarna varit involverade.

Ingenting sådant har rapporterats.

Istället är familjen mån om att snabbt samla in swishpengar till ny hund och få ut försäkringspengar för den ”gamla” avfärdade Essie.

Nej, Essie finns inte i livet.

Jag tror inte på nån hemlig grupp som ”vet att Essie” lever.

Att det här sannolikt var frågan om försäkringsbedrägeri, det kom vi fram till på ett tidigt stadium.

Men det var så mycket annat som var konstigt och vi har grävt och spekulerat. Att det går att dra fram så mycket s*** om en familj! Essie är toppen på isberget.

Har hoppats i det längsta att hon lever, kanske att till och med familjen flyttat på henne själv som vi spekulerade i. Men det var innan jag förstått hur man manipulativ och störd pappan är.

Jag tror tyvärr hon är död och det kommer aldrig fram var hon ligger.

Men vi har fortfarande jobb att göra! Vad har hänt med katten? Eller katterna för det verkar ju ha funnits flera stycken som dottern har hållit på att plåga!
Citera
2024-07-31, 01:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Jag undrar bara av ren nyfikenhet, om det är så att den personen har Essie. Hur gör de om hon blir sjuk/skadad? Man kan ju inte ta en stulen hund till en veterinär, speciellt inte i detta fallet som har blivit så stort.

Det är klart man kan! Om vi nu pratar hypotetiskt så är det bara att säga till veterinären att det här är Essie. Ingen vettig veterinär kommer att vilja hon måste tillbaka till den familjen. De vet hur dåliga djurskyddslagarna är. Jag skulle kunna tänka mig att de behandlar Essie helt gratis och sen knipper käft om alltihop..

Men nu tror jag ju inte att eventuell veterinärvård är Essies stora bekymmer i nuläget. Sannolikt är hon död ju ! Om det nu verkligen finns en liten grupp kidnappare löser de nog det problemet om det blir aktuellt.
Citera
2024-07-31, 01:27
Medlem
Funderingar om anmälningar gjorts till Arbetsmiljöverket har tidigare tagits upp. En fd assistent skriver att flera sådana anmälningar finns*. Jag hittar dock inte dessa hos arbetsmiljöverket när jag söker på anmälningar för assistansbolaget, utan endast tidigare anmälningar som inte kan vara aktuella. Känner någon till om familjen haft annat assistensbolag eller är mer rutinerade på att hitta handlingar hos AMV?

* kan ev vara ett tolkningsfel, men p1 skriver att assistenternas missförhållanden bör anmälas till facket och Arbetsmiljöverket
Fd assistent svarar: ”de har redan flera anmälningar på sig där”, vilket kan syfta till facket, AMV eller bådadera.
Citera
2024-07-31, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Jag undrar bara av ren nyfikenhet, om det är så att den personen har Essie. Hur gör de om hon blir sjuk/skadad? Man kan ju inte ta en stulen hund till en veterinär, speciellt inte i detta fallet som har blivit så stort.

Brukar alltid finnas nån som man kan få tag i privat som man känner om man har djur. Som kör lite svart. Eller hjälper en vän. Precis som i alla yrken.

Det kan ju bli svårt med operationer och inläggning på djursjukhus om sånt skulle behövas dock.
Senast redigerad av Shvetsiya 2024-07-31 kl. 01:54.
Citera
2024-07-31, 01:50
Medlem
Jag kan försöka att reda ut vissa saker. En sammanfattning finns skrivet av mig för ett par dagar sedan.

Angående chip på hundar måste man tänka på att det är inte en stor plastbit vi pratar om, det går lätt att plocka ut ett sånt hemma. Det var några galningar från Norrland som gjorde en sån kupp för inte allt för länge sedan - snodde tillbaka en såld hund, skar ut chippet.

Så med det sagt det går, och det är egentligen inte svårt att chippa om hunden för det går att dra en vals om att chippet har vandrat ut. Vilket händer inte allt för ofta men ibland.

Vi kan väl börja med hur det går till när man får en anmälan från LS. Många sitter nog och spekulerar i hur länge det tar osv. Får man en anmälan så brukar LS ta kontakt väldigt fort. Nu pratar vi om några dagar max. Och hur vet jag detta? Jodå har haft ett x antal galna kärringar som ringt tidigare. Det brukar bli att LS kontaktar en via telefon, svarar man inte får man ett sms. Sen är det ett samtal där man får veta om anmälan, ge svar på tal och då tas beslut om det ska bli någon åtgärd eller inte.

Sen angående assistenter, när man är anhörig så är det inte ovanligt att man tex ber en assistent gå hem tidigare osv. Vissa anhöriga vill umgås med den som har vård och därför skickar hem i förväg. I fallet som är nu vet vi inte om någon assistent har varit på plats eller inte. Det kan lika gärna vara bara familjen som varit. Att fiffla med utbetalningar från FK när det gäller assistans och vara anhörig är också otroligt vanligt. Varje månad skickas det in till FK vilka dagar man har jobbat osv osv.

Sen blir jag inte klok på det med id/spårhund. Kollar man runt i landet där folk faktiskt har försvunna djur så är det väldigt svårt att få ut någon spårhund snabbt. Och att i det här fallet inom loppet av 2 timmar. Säg 3 för säkerhetsskull att man ska lyckas få ut inte bara en hund utan TVÅ? Som dessutom ingen har sett/hört/vet något om.

Mitt i all den här soppan måste vi tänka att någon måste övervaka brukaren. Det har inte kommit fram någon granne osv som har kunnat bekräfta något av familjens historia. I första skedet när ett djur försvinner så skulle nog ingen reagera med "nu tar vi det lugnt och fint, sätter oss på fb och skriver en efterlysning och sen efter det skapar en grupp och dessutom äsch vi börjar snylta pengar också!"

En normal djurägare som märker att ett djur är borta drabbas av panik. Man springer runt, ropar hämtar mat att skramla med. Det blir ett jävla liv. Så efter att man har sökt SJÄLV i ett x antal timmar då kan det bli läge att börja annonsera.

Föräldrarna har haft tillgång till bil, ändå är det ingen av dom som kastar sig in i bilen och åker runt och letar i närområdet.
Dessutom om hela "enköping" ska ha hjälpt till att söka hunden, hur kommer det sig att vi inte har läst en enda jävla intervju FRÅN NÅGON?

Nu vet jag så klart inte hur många vuxna och ungdomar som är runt området där en torsdag kväll. Kan vara möjligt att halva orten där antingen har semester eller är arbetslösa.
Jag tvivlar på att alla satt på fb den tiden och pang på gav sig ut och leta.

Det försvinner ett X antal hundar i det här landet och jag har aldrig sett att det ska bli en stor skallgång med människor efter så kort tid. Har man haft tur är det väl 5 personer som ställt upp och sökt.

Sen en annan sak som vi inte har tänkt på det är ekonomin, bara för att skenet ligger uppe om att man tjänar in mycket pengar så vet vi inte hur mycket utgifter som finns med avbetalningar på bilar,båtar,hus,lägenhet andra avbetalningar osv. Det kan lika gärna ha blivit kris i kassan och att man då gör sig av med "det onödiga" vad speglar bäst lyx och glamour? En hund? Eller en bil/båt? För med den ekonomiska biten måste vi även ta hänsyn till att A har fått betalningsanmärkningar. Hur är det möjligt? Jag tvivlar på att hon klarat av att shoppa runt på klarnas avbetalningar.
Sen brukar väl ingen förälder vilja att ett barn ska hamna med betalningsanmärkningar. Har man det så gott ställt så hade dom betalat bort det innan det går så långt.

Men att leva över sina tillgångar är väldigt vanligt i det här landet, samtidigt ett nytt företag som gått åt helvete. Bara där så sjunker pengarna. När man väljer att införskaffa hunden kan det lika gärna vara att man belånat hus eller liknande och nu har verkligheten kommit ikapp.

Det är även en enorm cirkus i den nya fb gruppen där vissa nu förväntar sig att polisen ska åka längst sjöar mot Norrland med likhundar för att söka hunden.

Sen angående kamerorna, hade man varit så mån om hunden att den måste komma tillbaka så borde man ha efterlyst någon som är teknisk kunnig i ett försök att återskapa filerna vilket inte heller har gjorts.

Ingen i familjen har heller aktivt sökt efter hunden fysiskt utan har roat sig med att sitta på facebook och snylta pengar och beklaga sig.

Allt det här kommer att lösas upp om/när någon lyckas gräva i tillgångar + utgifter.
Där är jag övertygad om att svaret finns.
Citera
2024-07-31, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
Sant. Dessutom kan man inte "sparka" (pappans ord) anställda hur som helst idag. Om så många har fått lämna sin anställning som pappan hävdar så borde assistansbolaget verkligen granskas.

Fel. Just inom PS är det inte många som vill jobba pga att det är ett sånt osäkert yrke. Många företag har mellan 2-4 veckors uppsägningstid. Och det går att säga upp hur lätt som helst med anledningen "brist på person kemi"

Anhöriga behöver bara säga att den anställda och brukaren inte passar bra i kemin så är det adjöken med dig hej!
Citera
2024-07-31, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jaa, och allt det där stämmer. A är myndig, och ska således betala för hennes egna uppehälle.
Gode män och förvaltare har inget ansvar att pumpa in av sitt egna kapital i deras huvudmäns ekonomi. Tvärtom till och med, man brukar vara ganska kritiska till det från överförmyndare.

Även om det i vissa fall ändå är nödvändigt.

Rakt upp och ner. Om hon är myndig och ej har råd med egen hund eller bil så ska hon inte ha det då uppenbarligen. Iomed att hon åker färdtjänst som du oxå skrivit.
Citera
2024-07-31, 02:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Jag kan försöka att reda ut vissa saker. En sammanfattning finns skrivet av mig för ett par dagar sedan.

Angående chip på hundar måste man tänka på att det är inte en stor plastbit vi pratar om, det går lätt att plocka ut ett sånt hemma. Det var några galningar från Norrland som gjorde en sån kupp för inte allt för länge sedan - snodde tillbaka en såld hund, skar ut chippet.

Så med det sagt det går, och det är egentligen inte svårt att chippa om hunden för det går att dra en vals om att chippet har vandrat ut. Vilket händer inte allt för ofta men ibland.

Vi kan väl börja med hur det går till när man får en anmälan från LS. Många sitter nog och spekulerar i hur länge det tar osv. Får man en anmälan så brukar LS ta kontakt väldigt fort. Nu pratar vi om några dagar max. Och hur vet jag detta? Jodå har haft ett x antal galna kärringar som ringt tidigare. Det brukar bli att LS kontaktar en via telefon, svarar man inte får man ett sms. Sen är det ett samtal där man får veta om anmälan, ge svar på tal och då tas beslut om det ska bli någon åtgärd eller inte.

Sen angående assistenter, när man är anhörig så är det inte ovanligt att man tex ber en assistent gå hem tidigare osv. Vissa anhöriga vill umgås med den som har vård och därför skickar hem i förväg. I fallet som är nu vet vi inte om någon assistent har varit på plats eller inte. Det kan lika gärna vara bara familjen som varit. Att fiffla med utbetalningar från FK när det gäller assistans och vara anhörig är också otroligt vanligt. Varje månad skickas det in till FK vilka dagar man har jobbat osv osv.

Sen blir jag inte klok på det med id/spårhund. Kollar man runt i landet där folk faktiskt har försvunna djur så är det väldigt svårt att få ut någon spårhund snabbt. Och att i det här fallet inom loppet av 2 timmar. Säg 3 för säkerhetsskull att man ska lyckas få ut inte bara en hund utan TVÅ? Som dessutom ingen har sett/hört/vet något om.

Mitt i all den här soppan måste vi tänka att någon måste övervaka brukaren. Det har inte kommit fram någon granne osv som har kunnat bekräfta något av familjens historia. I första skedet när ett djur försvinner så skulle nog ingen reagera med "nu tar vi det lugnt och fint, sätter oss på fb och skriver en efterlysning och sen efter det skapar en grupp och dessutom äsch vi börjar snylta pengar också!"

En normal djurägare som märker att ett djur är borta drabbas av panik. Man springer runt, ropar hämtar mat att skramla med. Det blir ett jävla liv. Så efter att man har sökt SJÄLV i ett x antal timmar då kan det bli läge att börja annonsera.

Föräldrarna har haft tillgång till bil, ändå är det ingen av dom som kastar sig in i bilen och åker runt och letar i närområdet.
Dessutom om hela "enköping" ska ha hjälpt till att söka hunden, hur kommer det sig att vi inte har läst en enda jävla intervju FRÅN NÅGON?

Nu vet jag så klart inte hur många vuxna och ungdomar som är runt området där en torsdag kväll. Kan vara möjligt att halva orten där antingen har semester eller är arbetslösa.
Jag tvivlar på att alla satt på fb den tiden och pang på gav sig ut och leta.

Det försvinner ett X antal hundar i det här landet och jag har aldrig sett att det ska bli en stor skallgång med människor efter så kort tid. Har man haft tur är det väl 5 personer som ställt upp och sökt.

Sen en annan sak som vi inte har tänkt på det är ekonomin, bara för att skenet ligger uppe om att man tjänar in mycket pengar så vet vi inte hur mycket utgifter som finns med avbetalningar på bilar,båtar,hus,lägenhet andra avbetalningar osv. Det kan lika gärna ha blivit kris i kassan och att man då gör sig av med "det onödiga" vad speglar bäst lyx och glamour? En hund? Eller en bil/båt? För med den ekonomiska biten måste vi även ta hänsyn till att A har fått betalningsanmärkningar. Hur är det möjligt? Jag tvivlar på att hon klarat av att shoppa runt på klarnas avbetalningar.
Sen brukar väl ingen förälder vilja att ett barn ska hamna med betalningsanmärkningar. Har man det så gott ställt så hade dom betalat bort det innan det går så långt.

Men att leva över sina tillgångar är väldigt vanligt i det här landet, samtidigt ett nytt företag som gått åt helvete. Bara där så sjunker pengarna. När man väljer att införskaffa hunden kan det lika gärna vara att man belånat hus eller liknande och nu har verkligheten kommit ikapp.

Det är även en enorm cirkus i den nya fb gruppen där vissa nu förväntar sig att polisen ska åka längst sjöar mot Norrland med likhundar för att söka hunden.

Sen angående kamerorna, hade man varit så mån om hunden att den måste komma tillbaka så borde man ha efterlyst någon som är teknisk kunnig i ett försök att återskapa filerna vilket inte heller har gjorts.

Ingen i familjen har heller aktivt sökt efter hunden fysiskt utan har roat sig med att sitta på facebook och snylta pengar och beklaga sig.

Allt det här kommer att lösas upp om/när någon lyckas gräva i tillgångar + utgifter.
Där är jag övertygad om att svaret finns.

Kanonbra sammanfattning! Den borde vi få nålad! Tusen tack!

Så du tror att vi borde gräva mer i ekonomin okej

En medlem ringde Kronofogdemyndigheten och på så vis kom det fram att dottern har betalningsanmärkningar. Men jag tror inte att någon har kollat om föräldrarna har det. Det går att ringa Kronofogdemyndigheten helt anonymt och fråga om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in