2024-07-28, 19:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Mensskydd och tamponger bör skattefinansieras och ges ut gratis till kvinnor eftersom de utgör en betydande ekonomisk börda och är nödvändiga produkter. Under en livstid spenderar en kvinna i genomsnitt tusentals kronor på dessa produkter, vilket skapar en ekonomisk ojämlikhet mellan könen. Detta är en kostnad som endast kvinnor måste bära, och det är orättvist att de ska behöva betala för något som är en biologisk nödvändighet. Mensskydd är en grundläggande nödvändighet, inte en lyx.

Den ekonomiska ojämlikheten är till kvinnors favör. Den extra kostnad för mat som männen får bära är flera gånger större än den kvinnor får bära för mensskydd. Ska vi skattefinansiera denna kostnad med och dela ut manligt matbidrag varje Månad?
Citera
2024-07-28, 19:19
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Den ekonomiska ojämlikheten är till kvinnors favör. Den extra kostnad för mat som männen får bära är flera gånger större än den kvinnor får bära för mensskydd. Ska vi skattefinansiera denna kostnad med och dela ut manligt matbidrag varje Månad?

Pengar som män lägger ut för mat är inte en biologisk nackdel de föds med; det är ett val som vissa män gör i sina relationer. Mensskydd, å andra sidan, är en nödvändig kostnad som kvinnor inte kan undvika. Om vi ska diskutera ekonomisk rättvisa bör vi fokusera på de biologiska och oundvikliga kostnader som vissa grupper bär, snarare än valda utgifter.
Citera
2024-07-28, 19:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Pengar som män lägger ut för mat är inte en biologisk nackdel de föds med; det är ett val som vissa män gör i sina relationer. Mensskydd, å andra sidan, är en nödvändig kostnad som kvinnor inte kan undvika. Om vi ska diskutera ekonomisk rättvisa bör vi fokusera på de biologiska och oundvikliga kostnader som vissa grupper bär, snarare än valda utgifter.

Val? Vad snackar du om? Män har ett större energibehov än kvinnor. En kvinna behöver ca 2000 kcal per dygn och en man behöver 2500kcal.

Kalorier kostar pengar. Skillnaden är ca 500 spänn i månaden sist jag räknade på det. Kostnaden för mensskydd är inte i närheten av det.
Citera
2024-07-28, 19:59
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Val? Vad snackar du om? Män har ett större energibehov än kvinnor. En kvinna behöver ca 2000 kcal per dygn och en man behöver 2500kcal.

Kalorier kostar pengar. Skillnaden är ca 500 spänn i månaden sist jag räknade på det. Kostnaden för mensskydd är inte i närheten av det.

Du har faktiskt en poäng här.
Citera
2024-07-28, 20:25
Avslutad
Citat:

Nä, en matsked rapsolja på grönsakerna och en extra tallrik havregrynsgröt per dag kostar som sagt verkligen inga 500 kronor i månaden.
Citera
2024-07-28, 20:35
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä, en matsked rapsolja på grönsakerna och en extra tallrik havregrynsgröt per dag kostar som sagt verkligen inga 500 kronor i månaden.

Säg det till konsumentverket ditt stolpskott.

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/sa-mycket-kostar-var-mat/
Citera
2024-07-28, 20:41
Avslutad
Citat:
Säg det till konsumentverket ditt stolpskott.

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/sa-mycket-kostar-var-mat/
Konsumentverket torde också känn till att en flaska rapsolja och ett paket havregryn kostar betydligt mindre än 500 kronor.
Citera
2024-07-28, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
varför tror du att du "aldrig klarat av att leva" med hår på kroppen?
men din kille/ man kan det utan problem?

Återigen ha mens/ hår på kroppen är inte likvärdiga frågor.
Mens är enkom kvinnligt fenomen, men! det är en förmåga/ biologi som hela mänskligheten existerar pga, och som därför fasen inte borde ensamt bekostas av kvinnor själva.

Så ja, mensskydd borde verkligen vara gratis för kvinnor, dvs betalas av oss alla. Kvinnor själva får redan "betala" tillräckligt via att vara de som måste ha mens.

Motsvarande så borde prostataundersökningar, åtgärder mot för trång förhud, impotens, manlig infertilitet m.m. saker som enkom drabbar mäns vitala funktioner som är av vikt för hela samhället att de fungerar, vara saker som de får hjälp med gratis.

men rakhyvlar? nej, de tär faktiskt inte något av vikt för samhället fortsatta existens.

Säger sig självt tycker jag.
Håriga kvinnor skrämmer bort män. Det hade inte blivit ångra barn. Jag hade aldrig visst mig naken.

Nu pratar jag inte om att jag är porrskadade utan om en behåring som inte är normalt för en kvinna. Jag hade aldrig visat mig för en man. Jag hade med andra ord aldrig kunnat fortplanta mig. Jag har ett barn idag. Det hade aldrig blivit om jag inte kunnat lasra bort och avlägsna skiten.

Sedan blir man mer hårig efter en graviditet! Men jag har inte haft någon mer relation sedan det senaste tog slut för 12 år sedan. Men det gör inget; hade inte tänkt fortplanta mig mer efter min enda avkomma.
Citera
2024-07-29, 19:42
Medlem
Citat:
Det kan omöjligt bli gratis, ingenting är gratis. Det du vill är att någon annan ska betala.

Tycker gott det kan skattefinansieras ja.
Citera
2024-07-30, 00:23
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefoxs
Tycker gott det kan skattefinansieras ja.

Ska vi skattefinansiera mäns högre matkostnad också? Det är ännu dyrare än mensskydd.
Citera
2024-07-30, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Håriga kvinnor skrämmer bort män. Det hade inte blivit ångra barn. Jag hade aldrig visst mig naken.

Nu pratar jag inte om att jag är porrskadade utan om en behåring som inte är normalt för en kvinna. Jag hade aldrig visat mig för en man. Jag hade med andra ord aldrig kunnat fortplanta mig. Jag har ett barn idag. Det hade aldrig blivit om jag inte kunnat lasra bort och avlägsna skiten.

Sedan blir man mer hårig efter en graviditet! Men jag har inte haft någon mer relation sedan det senaste tog slut för 12 år sedan. Men det gör inget; hade inte tänkt fortplanta mig mer efter min enda avkomma.

Hår skrämmer män, inte direkt.
Du är skadad av skvallerblaskor och annat.

Riktiga män bryr sig inte hur len rakad en kvinna är.
Man vill knulla, ha roligt ihop och uppskatta varandra för varandras egenheter.

Om du har träffat en riktig man så bryr han sig inte om du är hårig överallt.
Citera
2024-07-30, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomten90
Hår skrämmer män, inte direkt.
Du är skadad av skvallerblaskor och annat.

Riktiga män bryr sig inte hur len rakad en kvinna är.
Man vill knulla, ha roligt ihop och uppskatta varandra för varandras egenheter.

Om du har träffat en riktig man så bryr han sig inte om du är hårig överallt.
Du förstår nog inte vidden av problemet. Nej han kanske hade skitit i det, men med tanke på att jag aldrig träffade en sådan så vet vi redan på förhand att jag skulle bli barnlös. Så är det. Men JAG bryr mig, och hade ju varit obekväm med det och hade inte vågat visa mig inför någon. Tack och lov finns ju laser, men det är dyrt för man kanske behöver göra 10 gånger.

Nej sådant läser jag inte sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in