2024-07-29, 22:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jaja, när argumenten tryter, tilltar förolämpningarna! (Sokrates!)

Polisen arbetade tätt med åklagare Marianne Aldén (Lars Johansson beskriver också detta!), och polisen ville ge KM en advokat men Marianne valde att låta honom slippa det. Är det så jobbigt att torska?

Igen, då: 1992 sa KM till polisen att han knappt hade varit i närheten av Helena under kvällen. Ett ”dumt” brovittne sa dock att hon hade sett en man gå med Helena över bron, och att den mannen bar pilotglasögon – en detalj som 1998 ledde polisen till just KM, mannen som hade klängt på Helena under kvällen/natten. Brovittnets utsaga tappades bort i sex år till 1998. När brovittnets borttappade utsaga hittades 1998, vägrade KM att säga ett enda ord mer eftersom polisen ville ge honom en advokat som då hade inneburit att hans namn hade röjts - för det var nämligen så som det fungerade på den tiden: Att den misstänkte hade rätten att vägra en advokat (nu är det annorlunda). Den dåvarande åklagaren var den numera pensionerade Marianne Aldén.

Eftersom du själv har påpekat att du har ett engelskt tangentbord, undrar jag: Vilket lands lagar påstår du dig kunna? Och vid vilken tidpunkt? En sak är säker: Du kan INTE Sveriges lagar anno 1998!

Du kan ta del av poliskommissarie Lars Johanssons redogörelse på Viaplay.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Svar pa nummer ett :

Nej, vi diskuterade promenader och kusiner. Innan du slappte det nar jag ifragasatte din logik och du da borjade ga in pa advokatgrejorna. Var vanlig ga tillbaka i traden och se sjalv. Alla som vill kan ga tillbaka. Varsagoda. Det finns i traden.

Svar pa nummer tva :

Tack, du har alltsa inte last brovittnets utsaga. Det var allt jag undrade over. Sa du har ingen aning om vad brovittnet faktiskt sagt. Jag tror jag fragade hovligt fyra ganger eller sa. Men jag tackar odmjukast for svar.

Svar pa nummer tre :

Stopp och belagg nu !!! Helt plotsligt sager du "offentligt i tingsratten", det ar en helt annan sak an att sitta i forhor som misstankt. Nu pratar vi efter atal. Det ar en helt annan sak. Helt annat juridiskt scenario. Och nu ar det plotsligt "patvingats/valt". Det har du ocksa andrat. Nej, nej, nej, Ugglan. Det har ar INTE vad du sade tidigare och vad jag opponerade mig emot. Nu har du andrat dig och dessutom lagt till saker. Du trodde kanske att jag inte skulle reagera pa det ? Nej du Ugglan. Alla som vill kan ga tillbaka i traden nagra sidor och kontrollera detta sjalva. Varsagoda.

Min personliga fundering : att LJ sager att dom var "valdigt nara", det har val Mariestadspolisen sagt i 32 ar nu ? Dansken, KM, PR, CL, jo....det gar ju bra det har. 4 personer har suttit frihetsberovade och ingen av dom (enligt GW i TV) har med detta att gora. Jo, polisen ar 0 for 4. Det later "valdigt nara".

Huruvida. Ugglan, jag tror uppriktigt att du menar val och att du verkligen vill se en losning pa det har fallet. Sa jag tanker lata dina klanterier och felaktigheter bero. Kan vi nu aterga till konstruktiv diskussion istallet for det har dretet ? Jag ar fortfarande mycket mera intresserad av dina namedroppings for Mariestads "overklass boys" som hade ego, pengar, social status och allt att forlora. Det ar dar jag vill leta. Vore inte forsta gangen en bortskamd pappas pojke gick over gransen. Och jag klurar mera och mera pa om inte en av systrarna ar den gemensamma namnaren. Oavsiktligt och ovetandes, naturligtvis.

Jag backade några inlägg och vips! I min egen fetning i mitt eget inlägg pratar jag om just turerna med advokatgrejen! Jag har alltså INTE bytt ämne!

Jo, jag vet delar av vad brovittnet har sagt. Det har presenterats offentligt.

Nej, jag har pratat om samma sak hela tiden: Att KM 1998 vägrade en advokat eftersom hans namn annars hade läckt ut i tingsrätten och blivit offentligt. Det är du som fattar osedvanligt trögt - eller inte vill fatta.

(Snacka om att byta ämne ...)
Citera
2024-07-29, 22:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oj, vad du tjatar om att K.M sagt att han inte varit i närheten av H.A!
VI VET DET NU!

Det är möjligt att ni vet, men ni förstår inte sambanden utifrån vad KM har sagt mer.
Citera
2024-07-29, 22:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Kan du inte tänka dig att hon inte orkade vänta på att hitta någon att gå med så att hon därför gick ensam? En snabb promenad på 10-15 minuters utan kackel omkring sig.

Fråga dig också varför (/om?) Helena ringde hem. Hon hade inga mynt och fick göra sig omaket att fråga den påstått jobbiga och klängiga KM om pengar till automaten. Enligt Ulrika så ringde hon hem för att berätta att hon hade det roligt, att HAN var där och att hon snart skulle vara hemma. I min värld så antyder det att Ulrika bett Helena ringa innan hon kom hem eftersom Ulrika hade bockfrämmat och inte önskade bli störd i akten. Men jag kan ha fel.

Det finns en annan sak som inte har diskuterats: Brukade Helena ringa hem innan hon skulle gå hem från Stadt? Om ja, inget konstigt. Om nej, varför ringde hon då just den här natten? Var det bara på grund av en glömd plånbok och kanske glömda nycklar? Eller fanns det en annan anledning till varför Helena ringde hem? För att berätta att hon kände sig obekväm av KM:s uppvaktning, och av den anledningen bad Ulrika Helena att ta en taxi hem?
Citera
2024-07-29, 22:50
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Okej, ja då ringde hon väl bara för att snacka och säga att hon var påväg hem, de snackade lite och systern sa att hon skulle lägga fram plånboken.. och att hon skulle väcka henne.

Jag har bara svårt att se ett scenario där systern är inblandad eller att de skulle ljuga om att Helena ringt hem. Det fanns ju vittnen som sett henne ringa och det finns ju ingen anledning till att ljuga om det. Och skulle det vara något om att systern hade någon kille där så är det väl inget att ljuga om 10-15-20-25-30år senare... Lite ungdomssynder liksom..

Jag tycker bara telefonsamtalet och det som systern berättar om att de brukade gå tillsammans eller få skjuts och prata om taxi indikerar på att Helena inte brukade gå ensam, varför skulle hon göra det just denna kväll med massa vänner på Stadt och på torget liksom..

Som jag skrivit tidigare, jag tror på det enkla mer än något annat. Jag tror inte detta är en komplicerad mordgåta utan att det bara gjordes stora missar i början då utgångspunkten för polisen var att hon gick hem och mötte en för henne okänd GM.

När jag tror det var att hon fick skjuts av folk hon kände och något uppstod i bilen..

Och jag har som sagt lite tankar på varför jag tror det och var man ska leta. Men det är som sagt svårt att få mer info gällande detta fall.. även om det är intressant att diskutera.
Jag tror inte någon misstänker att Ulrika på något sätt är direkt inblandad i sin lillasysters hemska öde. Men det är viktigt att få omständigheterna korrekt klart för sig och då är det viktigt vilka som var på besök i föräldrahemmet under kvällen och natten. Jag hoppas att allt detta står solklart för utredningen men dom är ju inte med här. Här gissar vi och skjuter mer eller mindre vilt från höften.
Citera
2024-07-29, 22:54
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Det finns en annan sak som inte har diskuterats: Brukade Helena ringa hem innan hon skulle gå hem från Stadt? Om ja, inget konstigt. Om nej, varför ringde hon då just den här natten? Var det bara på grund av en glömd plånbok och kanske glömda nycklar? Eller fanns det en annan anledning till varför Helena ringde hem? För att berätta att hon kände sig obekväm av KM:s uppvaktning, och av den anledningen bad Ulrika Helena att ta en taxi hem?
Men då gjorde hon ju sig än mer knuten till KM då hon accepterade mynten till telefonen av honom. Det drällde ju av andra vänner att be om att få låna en sådan struntsumma. Försök att släppa KM bara lite. Din fixering för honom är rent morbid.
Citera
2024-07-29, 22:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har bara svårt att se ett scenario där systern är inblandad eller att de skulle ljuga om att Helena ringt hem. Det fanns ju vittnen som sett henne ringa och det finns ju ingen anledning till att ljuga om det.

---

Jag tycker bara telefonsamtalet och det som systern berättar om att de brukade gå tillsammans eller få skjuts och prata om taxi indikerar på att Helena inte brukade gå ensam, varför skulle hon göra det just denna kväll med massa vänner på Stadt och på torget liksom.

---

Som jag skrivit tidigare, jag tror på det enkla mer än något annat. Jag tror inte detta är en komplicerad mordgåta utan att det bara gjordes stora missar i början då utgångspunkten för polisen var att hon gick hem och mötte en för henne okänd GM.

Min första fetning: Så klart att Ulrika inte ljuger eller är inblandad.

Min andra fetning: Du - som flera andra - har missförstått det som Ulrika har sagt. Ulrika har INTE sagt att "de brukade gå hem tillsammans". Ulrika har sagt att de aldrig tog taxi hem för det var så nära, och att "de alltid gick hem", men Ulrika har inte sagt "tillsammans". "De" kan betyda "vi" eller "var för sig". Ulrika pratade alltså om hur "de" brukade göra, men inte om att det alltid skulle ha varit "tillsammans". En otroligt viktig skillnad. Så klart att det hände många gånger att bara en av dem var ute själv - och gick hem själv.

Min tredje fetning: Det har väl aldrig varit utgångspunkten? Det började med tron att Helena hade fått skjuts av "dansken", sedan kom knarkspåret och sedan kom skjuts med PR. Just det där "skjutsandet" tror jag har lamslagit polisen. Det är alltså tvärtom: Polisen har snöat in på skjuts samtidigt som de har blundat för promenad hem.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-29 kl. 22:59.
Citera
2024-07-29, 22:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
https://sverigesradio.se/artikel/7276770

Citat:
Okej, ja då ringde hon väl bara för att snacka och säga att hon var påväg hem, de snackade lite och systern sa att hon skulle lägga fram plånboken.. och att hon skulle väcka henne.

Jag har bara svårt att se ett scenario där systern är inblandad eller att de skulle ljuga om att Helena ringt hem. Det fanns ju vittnen som sett henne ringa och det finns ju ingen anledning till att ljuga om det. Och skulle det vara något om att systern hade någon kille där så är det väl inget att ljuga om 10-15-20-25-30år senare... Lite ungdomssynder liksom..

Jag tycker bara telefonsamtalet och det som systern berättar om att de brukade gå tillsammans eller få skjuts och prata om taxi indikerar på att Helena inte brukade gå ensam, varför skulle hon göra det just denna kväll med massa vänner på Stadt och på torget liksom..

När jag tror det var att hon fick skjuts av folk hon kände och något uppstod i bilen..

Och jag har som sagt lite tankar på varför jag tror det och var man ska leta. Men det är som sagt svårt att få mer info gällande detta fall.. även om det är intressant att diskutera.

Helena samt PW hade tidigare gått hem själva efter Stadt, där PW säger/svarar detta och detta står i avsnittet: "Frågor och Svar om fallet Helena". Gå in i samma länk ovan och scrolla i sidled så hittar ni detta. Hon poängterar där också att Helena var 22 år och även det Ulrika sade i P4. dok. att "sådana här grejjer läste man om i tidningarna och det hände inte oss". Rönnlund sade ju detta också: "För sådant här händer inte i vår lilla fina stad". Alltså att det fanns ingen anledning till oro att gå hem själv.

Det var alltså inget konstigt för Helena att gå hem själv. KM och Helena går ut från Stadt tillsammans och KM här skall då gå och ringa sambon på KSS. Helena pratar med vännen Bjö*rn W att hon skall gå hem för att få frisk luft. Helena börjar gå hem ensam över torget och tre olika vittnen tycker sig se henne.

Under tiden står alltså KM i telefonkiosken och här till sambon kan han inte ha sagt att han skall följa Helena hem. För vi vet ju nu att han var väldigt intresserad av Helena inne på Stadt som flera vittnen har intygat. Han själv medger ju detta i meningen strax efter till PW och Mats utan att han tänker på det då han framför anledningen till varför han kan ha ringt sambon: "Om det var så att jag blivit NOBBAD av Helena kan jag ju ha känt mig SÅRAD och liksom velat höra det jag har där hemma." Denna mening han säger här kan då varit helt sann för att jag tror han helt enkelt fick syn på Helena gåendes ensam på torget och då hakar han snabbt på.

För nästa vittne som tas upp av P4.dok är då detta vittne som ser en man och en kvinna gå tillsammans på Österlånggatan i riktning bort från torget. Alltså mot Kungsgatan. Det är alltså KM som ansluter härifrån får jag stor anledning att tro.

För så måste det ha varit att han gått till denna telefonkiosk och ringt sambon just i detta "ärende att höra vad han har där hemma". Han kan aldrig sagt till sambon att han planerade att följa Helena hem för då hade hon frågat han om detta dagen efter. Aldrig att han skulle fått med henne i en sorts lögn och mörkläggning om hans förehavande här utan hon visste INGENTING om att han följt Helena upp till Kohagen. Detta sker lite av slump tror jag då när han står där i telefonkiosken och faktiskt känner sig då NOBBAD av Helena men får se henne gå själv över torget och då ser sin chans igen att haka på.

Det är också så att han aldrig skulle kunna säga till sin sambo heller rent allmänt sett om han var intresserad av sin sambos vän att då också skall meddela sambon detta också. Detta blir konstigt att tänka sig då han då vet inombords att hans intention med detta är att svika henne. Även denna nära vän till Helena också borde känna till att Helena utan problem kunde gå hem själv , vilket hon och även PW gjort tidigare.

KM ses sedan av brovittnet och hans klädsel råkar då stämma mycket väl in på signalementet som brovittnet ger och på kvinnan bredvid där hon beskriver byxorna i detalj just så som Helenas byxor såg ut. Detta tips inkom alltså då när allmänheten endast visste att dessa byxor var " ljus, färgglada bomullsbyxor". Detta par når sedan Ekuddenvägen och skogsstigen via den stig som gick emellan fängelset och ån bakom över ängen.
Senast redigerad av IB03 2024-07-29 kl. 23:01.
Citera
2024-07-29, 22:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men då gjorde hon ju sig än mer knuten till KM då hon accepterade mynten till telefonen av honom. Det drällde ju av andra vänner att be om att få låna en sådan struntsumma. Försök att släppa KM bara lite. Din fixering för honom är rent morbid.

Men eftersom KM har beskrivits på som väldigt "på" på Helena under kvällen av andra festdeltagare, är det väl inte en alltför avlägsen tanke att KM "såg till att hålla sig framme"?!
Citera
2024-07-29, 23:39
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Jag tror inte någon misstänker att Ulrika på något sätt är direkt inblandad i sin lillasysters hemska öde. Men det är viktigt att få omständigheterna korrekt klart för sig och då är det viktigt vilka som var på besök i föräldrahemmet under kvällen och natten. Jag hoppas att allt detta står solklart för utredningen men dom är ju inte med här. Här gissar vi och skjuter mer eller mindre vilt från höften.

Citat:

Helena var enligt Ulrika uppåt i samtalet med henne och berättade om den kille som var där som hon var intresserad av och som var intresserad av henne. "Men att hon skulle hem", säger Ulrika också (Veckans brott, YouTube). Hon ville meddela Ulrika detta, för hon sade också att "de brukade höra av sig". Det är också detta med den glömda plånboken också där husnyckel också kunde legat högst troligt och kanske även i den bemärkelsen ville vara säker på att komma in i huset, så inte Ulrika han och slockna och ej vaknade.

Tänk då även på att den väninna satt hos Ulrika när detta samtal gjordes. Om inte denna väninna hörde hela samtalet så är det ju mycket troligt att de pratade samt skvallrade om detta samtal strax efter. Ulrika ljuger inte om någonting, endast håller tyst om sådant hon ej får säga med tanke på utredningen, inte säger som endast är av privat natur till allmänheten och inte säger som kan röja personers anonymitet som ej vill vara med i offentliga sammanhang. Detta har vi rett ut . Nu måste det ta slut.

Jag tror definitivt inte det fans någon där inne på Stadt som Helena uppfattade som obehaglig eller någon som han dyka upp som obehaglig den tid emellan telefonsamtalet och fram till stängning. KM hängde henne i hälarna men detta hindrade inte Helena från att ha kontakt med den kille som hon var intresserad av och som var intresserad av henne enligt Ulrika. Jag tror ej att Helena inte riktigt kunde ta in då att hennes väninnas kille var så intresserad av henne på det sättet. I vart fall så tog hon nog inte detta på så stort allvar. Såg han då han endast som en kompis som bl a var behjälplig med mynt.

Anledningen till att Ulrika säger "ta taxi" tror jag inte riktigt beror på KM som ändå är behjälplig med att låna ut mynt som Helena faktiskt kan ringa hem för. En anledning jag tänkt på är att detta med att "ta taxi" kanske var en ide som planterades i Ulrikas medvetande/undermedvetna då väninnan som kom till henne på kvällen kom i just taxi efter bråk med pojkvännen. Eller en sådan där känsla bara man kan få som kan komma över en som man ej då eller heller senare just inte har någon logisk förklaring på.
Citera
2024-07-29, 23:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[...]

KM ses sedan av brovittnet och hans klädsel råkar då stämma mycket väl in på signalementet som brovittnet ger och på kvinnan bredvid där hon beskriver byxorna i detalj just så som Helenas byxor såg ut.[...]

Med klädsel, menar du då pilotglasögon eller har brovittnet även lämnat uppgifter om hur han var klädd?
Citera
2024-07-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[...]

Under tiden står alltså KM i telefonkiosken och här till sambon kan han inte ha sagt att han skall följa Helena hem. För vi vet ju nu att han var väldigt intresserad av Helena inne på Stadt som flera vittnen har intygat. Han själv medger ju detta i meningen strax efter till PW och Mats utan att han tänker på det då han framför anledningen till varför han kan ha ringt sambon: "Om det var så att jag blivit NOBBAD av Helena kan jag ju ha känt mig SÅRAD och liksom velat höra det jag har där hemma." Denna mening han säger här kan då varit helt sann för att jag tror han helt enkelt fick syn på Helena gåendes ensam på torget och då hakar han snabbt på.

[...]

Det här är ju närmast ofattbart. Trots påpekanden upprepar du samma lögner om vad det han säger ska betyda. Han säger "om", vilket betyder att det inte var så som han säger i resten av meningen.

Låt oss ta ett hypotetiskt exempel, så kanske det blir tydligare: "Om IB03 hade klarat av att uttrycka sig ordentligt hade många korrigerande inlägg kunnat bli oskrivna." Ser du nu, att "om" visar på något som inte är sant och därmed inte kan tas som underlag för att påstå det du påstår?
Citera
2024-07-30, 00:34
Medlem
Hej alla Ni som är intresserade av att Helenaförsvinnandet skall uppklaras!
Jag har varit medvetet passiv då samtalsklimatet är svalt o statiskt sas🤔
Mkt. pga av Ugglans villfarelser och naturliga förmåga att lyckas gräla med de flesta användare som tröttnar naturligtvis…heh😁
Säger bara en sak:
Utred P.Us samt B.Ws förehavanden under de kritiska timmarna (02.00-05.00)!
Här finns svaret!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in