2024-07-29, 21:56
Medlem
P vill stämma alla som ifrågasätter allt för förtal. Han tror väl att han ska bli rik på det. Han är ju narcissist som höjer sig själv upp i skyarna. Pengar, pengar, pengar. Men han är så lättkränkt så det finns inte.
Polisen måste skratta åt honom när han anmäler allt och alla. De måste ju tycka att det är konstigt att han anmäler över 100 personer för förtal bara för att de ifrågasätter allt som har kommit fram. Han är polisernas samtalsämne vid fikarasterna.
Citera
2024-07-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Folk fattade ganska snart att det inte var något som lirade när de började radera kommentarer och blocka i desperation på facebooksidan. Folk började ganska snart efter försvinnandet fundera på om de döjer något på grund av detta. Pappan syns varje dag i media och drar sin historia. Naturligt börjas det grävas här och där och skit börjar grävas upp. Det raderas och blockas, fler moderatorer anlitas för att hinna med. Sedan kastar pappan skit på assistenter och hundtränare. Då poppar det upp lite överallt på andra ställen hur assistenter och framför allt Essie behandlades. Pusslet läggs.

Och när vi nu vet vi att familjen visste om anmälningarna till Länsstyrelsen innan Essie försvann blir det uppenbart tydligt att de har saker att dölja. En jävla massa besvärande saker. Vad trodde dom? Pajasfasoner.

Har man inget att dölja så kör man med öppna kort hela vägen in i kaklet tills hunden hittas.

Så sant så sant ,då hade dom aldrig hamnat i denna situation nu vete tusan hur dom ska klara sig ur detta. Lite - Som man bäddar får man ligga!
Citera
2024-07-29, 21:59
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaeWest
Är inköp av hund (Essie) kopplat till ngt större?

https://assistanskoll.se/_up/Bedrageri-och-bidragsbrott-med-assistansersattning_1.pdf
Jag har börjat gå igenom den. Ställer mig frågande till varför det är dubbelbemanning på assistenter dagtid? Som jag uppfattat det så är väl inte omvårdnadsbehovet så omfattande.
Citera
2024-07-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Om vi kan vara så säkra på det så ska hon inte behöva ha anmärkningar.
Hyran? Alltså hyr hon huset av sina föräldrar för dom hade väl köpt det?
Pappa pumpar in pengar, men ungen får anmärkning, pappa pumpar in pengar men ungen får betala hyra.
Har jag tolkat dig rätt?

Intressant att du som hävdat så bestämt att du inte känner familjen eller har någon kännedom om dom vet så mycket om tösen och hennes ekonomiska förutsättningar.

A är vuxen. Som vuxen kostar det pengar att bo någonstans. Precis som det kostar att äta, gå till sjukvården eller handla kläder. För när man fyllt 18, eller slutat gymnasiet, vilket jag tror det var i A:s fall, så är det inte föräldrarnas sak att betala för ungarna. Finns givetvis inget som förbjuder, inte heller när man är god man. Det som är regeln är dock att man som god man aldrig får röra ihop ekonomierna. Utan A ska ha sitt konto som ska gå till hennes utgifter och föräldrarna har sina konton.

Betalar A någon hyra. Det vet jag inte. Jag misstänker att det finns ett hyresavtal i varje fall, så hon får bostadstillägg. Annars är P dum. Om P behåller det pengarna sedan, det vete fasen.
Men alldeles oavsett, hyran på ett radhus med det läget är hög, högre än vad jag misstänker att P tar ut. Utav den enkla anledningen att A aldrig haft råd med den hyran. Så där "vet" jag att P hjälper till. Bilen hon har kostar väl i runda slängar 400-500K. Igen, finns inte en chans att hon har haft råd/möjlighet att köpa den. Så igen, där "vet" vi att pappan betalar. Den här listan går att göra längre men jag har inte tid.

Så om det då finns några anmärkningar, vilket vi inte vet som sagt, så kan det ju vara så att P försöker låta dottern försörja sig själv. Det är en utmärkt idé. Skulle det gå att göra utan anmärkningar? Antagligen, men jag har ingen insyn så jag vet inte. Men låt oss säga att hon har 2-4K i månaden att röra sig med, så borde det ge billig mat, kläder på kroppen, mobil, hygien och vård. Alltså det absolut minimum. Alltså hon överlever, men inte mer. Tror jag att P vill att hon ska leva så, nej. Vill myndigheter att hon ska leva så, nej. Så då blir det lite nöjen, godis utemat, träff med kontaktpersonen och så vidare. Då kan det bli för lite pengar på kontot. Och då blir det eventuellt anmärkningar. Och det är okej, för hon har fått en tillvaro som motsvarar normen för försörjningsstöd.

Skulle P kunna trycka dit stålar så att det inte blir anmärkningar, självklart.

Men om han gör det, och om alla andra människor i en utsatt ekonomi löser det hela tiden, hur fasen ska samhället kunna fatta att det är ett problem?? Nu har P en vuxen dotter, om hon har en norm-tillvaro och pengarna inte räcker till, så är det inte "pappa betalar" som ni borde skrika om, utan ni borde kräva det av regeringen. Fattar inte varför ni förväntar er att P ska försörja henne, det är inte hans ansvar. Antingen räcker pengarna till en acceptabel tillvaro eller så inte. Vad fasen skulle era föräldrar säga om ni förväntade att de skulle försörja er i vuxen ålder?

Min enkla regel, som förvaltare ska han betala hennes räkningarna ur hennes plånbok, inte betala hennes räkningar ur hans plånbok. Och räcker inte pengarna till en normal tillvaro, så kan han inte dra fram pengar ur öronen.

Och som sagt, jag säger det här trots att han pumpar in stålar åt henne.
Citera
2024-07-29, 22:01
Medlem
HappySnowmans avatar
Intressanta frågor - och svar - inne på Hundhjälpens Fb-sida ikväll. Man ifrågasätter glappet mellan att de hävdat att de inget visste om A:s aggressioner, samtidigt som de uppgav till Länsstyrelsen att de skickat info till familjen om att hunden måste skyddas i och med brukarens problematik. Försök till svar ges förvisso, men i mitt tycke är det lamt. Mycket lamt.
Citera
2024-07-29, 22:02
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
men det är konstig att dottern behövde 5 assistenter och en assistanshund innan och nu klarar hon sig nog med 2 assistenter och ingen assistanshund...
5?? Grundat på vad
Citera
2024-07-29, 22:07
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
A är vuxen. Som vuxen kostar det pengar att bo någonstans. Precis som det kostar att äta, gå till sjukvården eller handla kläder. För när man fyllt 18, eller slutat gymnasiet, vilket jag tror det var i A:s fall, så är det inte föräldrarnas sak att betala för ungarna. Finns givetvis inget som förbjuder, inte heller när man är god man. Det som är regeln är dock att man som god man aldrig får röra ihop ekonomierna. Utan A ska ha sitt konto som ska gå till hennes utgifter och föräldrarna har sina konton.

Betalar A någon hyra. Det vet jag inte. Jag misstänker att det finns ett hyresavtal i varje fall, så hon får bostadstillägg. Annars är P dum. Om P behåller det pengarna sedan, det vete fasen.
Men alldeles oavsett, hyran på ett radhus med det läget är hög, högre än vad jag misstänker att P tar ut. Utav den enkla anledningen att A aldrig haft råd med den hyran. Så där "vet" jag att P hjälper till. Bilen hon har kostar väl i runda slängar 400-500K. Igen, finns inte en chans att hon har haft råd/möjlighet att köpa den. Så igen, där "vet" vi att pappan betalar. Den här listan går att göra längre men jag har inte tid.

Så om det då finns några anmärkningar, vilket vi inte vet som sagt, så kan det ju vara så att P försöker låta dottern försörja sig själv. Det är en utmärkt idé. Skulle det gå att göra utan anmärkningar? Antagligen, men jag har ingen insyn så jag vet inte. Men låt oss säga att hon har 2-4K i månaden att röra sig med, så borde det ge billig mat, kläder på kroppen, mobil, hygien och vård. Alltså det absolut minimum. Alltså hon överlever, men inte mer. Tror jag att P vill att hon ska leva så, nej. Vill myndigheter att hon ska leva så, nej. Så då blir det lite nöjen, godis utemat, träff med kontaktpersonen och så vidare. Då kan det bli för lite pengar på kontot. Och då blir det eventuellt anmärkningar. Och det är okej, för hon har fått en tillvaro som motsvarar normen för försörjningsstöd.

Skulle P kunna trycka dit stålar så att det inte blir anmärkningar, självklart.

Men om han gör det, och om alla andra människor i en utsatt ekonomi löser det hela tiden, hur fasen ska samhället kunna fatta att det är ett problem?? Nu har P en vuxen dotter, om hon har en norm-tillvaro och pengarna inte räcker till, så är det inte "pappa betalar" som ni borde skrika om, utan ni borde kräva det av regeringen. Fattar inte varför ni förväntar er att P ska försörja henne, det är inte hans ansvar. Antingen räcker pengarna till en acceptabel tillvaro eller så inte. Vad fasen skulle era föräldrar säga om ni förväntade att de skulle försörja er i vuxen ålder?

Min enkla regel, som förvaltare ska han betala hennes räkningarna ur hennes plånbok, inte betala hennes räkningar ur hans plånbok. Och räcker inte pengarna till en normal tillvaro, så kan han inte dra fram pengar ur öronen.

Och som sagt, jag säger det här trots att han pumpar in stålar åt henne.
Du "pratar" om A som om hon vore vilken 23 åring som helst. Medan pappan har omnämnt henne som allt från autistisk, bipolär, psykiskt störd, och 4 år...du menar väl inte att en 4 åring har så höga krav på bilar, boende och kläder
Citera
2024-07-29, 22:07
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
5?? Grundat på vad
2+2 på dagen och en på natten, dvs 40 timmar med assistenter per 24 timmar...
och nu går det bra med 2 per 24 timmar, osäker på hur många arbetstimmar de jobbar men i alla fall...
Citera
2024-07-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Intressanta frågor - och svar - inne på Hundhjälpens Fb-sida ikväll. Man ifrågasätter glappet mellan att de hävdat att de inget visste om A:s aggressioner, samtidigt som de uppgav till Länsstyrelsen att de skickat info till familjen om att hunden måste skyddas i och med brukarens problematik. Försök till svar ges förvisso, men i mitt tycke är det lamt. Mycket lamt.

Var kan man hitta det? Ser inget på deras FB-sida?
Citera
2024-07-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman

Jag väntar spänt på svar på frågan som någon har ställt:
Fattades det en tand på Essie innan leverans eller har hon blivit av med den senare?
Citera
2024-07-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Då begår han väl ett lagbrott , att hyra ut till icke marknadsmässiga priser är väl inte förenligt med hyreslagen. Mao uppbär hon bostadstillägg . Pappan tjänar alltså pengar på sin egen dotter, som skattebetalarna delvis finansierar

Nej, hyran är reglerad uppåt. Neråt är upp till dig själv. Om du är så dum att du vill låta folk bo gratis i ditt hyreshus, så är det helt upp till dig.

Åter så antar jag det, eller rättare sagt ser det som en självklarhet att de tar ut en hyra, jag bor inte gratis och jag känner ingen annan som gör det. Varför skulle A kunna göra det?

Varför skulle det vara konstigt om dottern får ett bostadstillägg enligt gällande regler? Är hon någon medborgare klass 2? Tycker det som sagt är helt självklart.

Men nej, pappan tjänar inga pengar, i bästa fall täcker han hyran för den extra lägenheten, men det vete fan.
Citera
2024-07-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Ett nybyggt boende enbart avsett för en specifik brukare? Hur motiveras det?

Att hon är halvt livsfarlig och skulle skrämma andra i ett vanligt lss-boende?

Låter som en svindyr lösning från kommunen. Hur har man fått igenom ett sådant beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in