Citat:
Assistenterna var anställda av Storsjöbygdens Personliga Assistans AB som låter assistanstagaren styra helt över hur assistansen ska utformas. Eftersom pappan är förmyndare så är det han som ansvarar och styr assistenternas arbetsuppgifter. I normala fall så fungerar detta förmodligen bra. Den som skrev anmälan kan helt enkelt ha missuppfattat. Jag gissar att Storsjöbygden inte hade någon som helst koll på vad som skedde där hemma eller så brydde de sig inte så länge de bara kan håva in stålarna från kommunen.
Citat:
Vet inte vad du vill med sista slängen om du försöker argumentera mot hela flashback på en gång eller vad du nu gör?Pappan har inte varit intågen formell kapacitet chef överhuvudtaget. Men han verkar ha agerat som någon slags informell ledare i assistansgruppen, vilket han inte borde göra. Den som hade ansvar för att styra upp arbetssituationen i hemmet ör assistansbolaget, som får betalt för att göra det och leda och fördela arbetet.
Det här har såvitt jag kan förstå av det som framkommit funnits problem med hela arbetsgruppen samtidigt som man hade bestämt sig för att ta in en hund. Det är inte ett bra sätt att göra det på. Jag vet inte hur det beslutet togs eller hur man förarbetade för det. Men där anser nog jag att man skulle ha väntat med att ta in hunden tills man hade fått ordning på arbetssituationen först.
I autism finns nästan alltid bristande förmåga till självreflektion. Det betyder tex att man kan ha väldigt starka sympatier för en hund. Men kan inte förstå och se på saker ifrån olika håll. Skulle tro att det finns många personer på det här forumet som kan tänkas ha en del autistiska drag också. (All autism leder inte till funktionsnedsättningar i laglig mening). För likt autister så är man här på forumet också väldigt förtjust i att hitta syndabockar och enkla icke reflekterade svar… det är ett typiskt autistiskt drag… dvs man tror att ens egen världsbild är den enda rätta och om inte alla håller med så får man ett raseriutbrott eller ältar samma sak om och om ingen utan att kunna ta in ny information. Och förmågan till självreflektion i andra änden blir beroende på hur autistisk man är svårare att få till. Dvs att kunna se att det kanske finns fler sidor av ett mynt…)
Det här har såvitt jag kan förstå av det som framkommit funnits problem med hela arbetsgruppen samtidigt som man hade bestämt sig för att ta in en hund. Det är inte ett bra sätt att göra det på. Jag vet inte hur det beslutet togs eller hur man förarbetade för det. Men där anser nog jag att man skulle ha väntat med att ta in hunden tills man hade fått ordning på arbetssituationen först.
I autism finns nästan alltid bristande förmåga till självreflektion. Det betyder tex att man kan ha väldigt starka sympatier för en hund. Men kan inte förstå och se på saker ifrån olika håll. Skulle tro att det finns många personer på det här forumet som kan tänkas ha en del autistiska drag också. (All autism leder inte till funktionsnedsättningar i laglig mening). För likt autister så är man här på forumet också väldigt förtjust i att hitta syndabockar och enkla icke reflekterade svar… det är ett typiskt autistiskt drag… dvs man tror att ens egen världsbild är den enda rätta och om inte alla håller med så får man ett raseriutbrott eller ältar samma sak om och om ingen utan att kunna ta in ny information. Och förmågan till självreflektion i andra änden blir beroende på hur autistisk man är svårare att få till. Dvs att kunna se att det kanske finns fler sidor av ett mynt…)
Oj så här finns autister, what else is new, men nu diskuterar du med mig och jag är inte autist.
Du fick svar angående ansvarsfrågan ovan.
Att man går hårt åt pappan beror ju på att han hela tiden svär sig fri.
Men du har rätt i att det felas hela vägen, de enda som tagit ansvar här är de som tagit bort hunden därifrån.
Civilkurage kallas det.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-07-29 kl. 20:50.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-07-29 kl. 20:50.