2024-07-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Men din kamera fortsätter alltså att filma en tex stillasittande hund? Bara så jag förstår tekniken..
Nej, startar på rörelse (som inte alltid kommer med) och filmar sedan den tid man valt, går oftast att välja från 5s till 5 minuter. Mina är fasta på ca 10 sekunder.
Citera
2024-07-29, 14:39
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förstår inte riktigt, vad är det som skulle vara lögn??

Att dottern inte är psykiskt sjuk. Pappan anför i ansökan om förvaltarskap att skälet är psykisk sjukdom. Det är mycket vända kappan efter vinden.
Citera
2024-07-29, 14:40
Medlem
Citat:
Men din kamera fortsätter alltså att filma en tex stillasittande hund? Bara så jag förstår tekniken..

Förlåt för att jag lägger mig i, men har själv kameror uppsatta. Mina billiga kameror får alltid med det som triggar dom oavsett om det är en spindel eller människa (går att ställa känslighet samt vilket område kameran ska hålla koll på). Spelar in ca en minut (tror jag det är, kanske bara en halv) efter triggandet. Om nu inte objektet rör sig oavbrutet för då spelas ju det in. Men skulle en person eller hund stå helt stilla så är det bara den första minuten som spelas in. Tills nästa rörelse kommer.

Mina kameror är uppkopplade via wifi och har egna minneskort så det sparas på minneskortet samt att jag ju naturligtvis kan sitta och glo på vad som händer via mobilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Fast nu pratar vi om att en sjuk person skadar ett djur pga ilska eller medvetet.
Du kan inte jämföra det med polisens och militärens hundar. Polisen och militären tänker inte "idag ska min hund få lida, men det är det värt eftersom vi skyddar människor", polisen och militärens plan är alltid att djuren ska göra sitt jobb utan att bli skadade. Sedan kan det såklart hända olyckor på jobbet, men polisen skulle aldrig medvetet låta deras hund springa fram i syfte att hunden ska bli knivhuggen medans polisen räddar någon.

Måste erkänna att jag inte förstår skillnaden. Polisen kan skicka fram en hund för att "brotta" ner en utåtagerande person, då den utåtagerande utgör en risk. Där riskerar hunden skador.
Man kan ha en hund omkring en människa för att minska risken för utåtagerande, men risken finns att det kommer misslyckas och därmed finns det en risk för skador på hunden.

För mig är det exakt samma etiska överväganden bakom båda besluten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffay.p
Då har du väl antagligen rätt dålig kvalité på dina övervakningskameror? Skall inte ta mer än runt 1millisekund från att kameran aktiveras till att den börjar spela in.

Det här är nog det absolut sämsta försöket till bedrägeri jag sett. Hoppas fanskapet åker dit.

Jag har nog en av de allra vanligaste Eufy 5st som kostar runt 7000:- inkl basstation.
Citera
2024-07-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Att dottern inte är psykiskt sjuk. Pappan anför i ansökan om förvaltarskap att skälet är psykisk sjukdom. Det är mycket vända kappan efter vinden.

Fast pappan har väl aldrig hävdat varken sjukdom eller inte. Han har hävdat att psyket inte skrev in henne.

Att hon på grund av mentala problem behöver en förvaltare motsäger ju inget av det.
Citera
2024-07-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarkoll
Förlåt för att jag lägger mig i, men har själv kameror uppsatta. Mina billiga kameror får alltid med det som triggar dom oavsett om det är en spindel eller människa (går att ställa känslighet samt vilket område kameran ska hålla koll på). Spelar in ca en minut (tror jag det är, kanske bara en halv) efter triggandet. Om nu inte objektet rör sig oavbrutet för då spelas ju det in. Men skulle en person eller hund stå helt stilla så är det bara den första minuten som spelas in. Tills nästa rörelse kommer.

Mina kameror är uppkopplade via wifi och har egna minneskort så det sparas på minneskortet samt att jag ju naturligtvis kan sitta och glo på vad som händer via mobilen.

Kameror med minneskort får alltid med det som triggas vanligtvis, men kameror som ska gå över nätverk mot molnlagring eller lokal lagring via wifi eller kabel missar ofta starten.

Vare sig mina Arlo eller Eufy fick med starten i många fall.
Citera
2024-07-29, 14:44
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarkoll

Tack för info
Citera
2024-07-29, 14:45
Medlem
Citat:
Måste erkänna att jag inte förstår skillnaden. Polisen kan skicka fram en hund för att "brotta" ner en utåtagerande person, då den utåtagerande utgör en risk. Där riskerar hunden skador.
Man kan ha en hund omkring en människa för att minska risken för utåtagerande, men risken finns att det kommer misslyckas och därmed finns det en risk för skador på hunden.

Hunden utsätts för risker en bråkdel av tiden och den vet när vad gäller polishundar, jämför med en hund som är rädd 24/7 för den aldrig vet när ngt kommer att hända.

Tycker du att det är lämpligt att A har djur med tanke på vad du vet nu?
Citera
2024-07-29, 14:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:

Med andra ord, vid första misslyckandet skulle hunden ha lämnats tillbaka
Citera
2024-07-29, 14:46
Medlem
Citat:
Pappan påstår ju att de flyttade från huset för 1 år och 8 mån. Sedan...

Ja??

Hur är den tidpunkten jämfört med den "IVO-artikeln" som det hänvisades till då??

Jag har absolut inte koll på alla datum i den här härvan.
Citera
2024-07-29, 14:48
Medlem
Citat:

Nej det är helt olika saker, både etiskt och praktiskt.
Dessutom har A:s agerande skett o f t a.
En polishund som skadas brukar vara en engångsföreteelse och hunden blir tröstad och omplåstrad efteråt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in