2024-07-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Redovisningen har kommit från personer som inte känner familjen, hur ska den kunna vara tillförlitlig?

Den uppgiften har ju inte sagts emot vad jag vet. Varken av den stödpersonal som påstår sig strunta i tystnadsplikt eller av de som påstår sig känna familjen.

Stod det inte även i tidningen??
Citera
2024-07-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast en kamerasekvens är ju på en stillasittande Essie, som går upp i rök i nästa, där pappan påstår att någon stängt av kamerorna
Mina kameror missar nästan alltid de första sekundrarna och det betyder att det som triggar kamerorna inte alltid finns med.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Det där var ju bara too much. Har man en kamera som brukar lagga så måste det vara det första man tänker på en sån här gång. Även om det var otur att det hände just när hunden försvann. Att den första utsagan istället ska handla om störningsutrustning är bara... löjligt.

Bara för ordningens skull. Jag kollade på det där klippet när karln står och gråter i tv. Och nu ser jag äntligen den berömda glipan i häcken! Visst är det den inringade springan som ska vara stället där hunden försvann? Eller?

https://postimg.cc/sMDHt3mV
Fast det sitter även staket där tydligen....den glipan går ju in till grannen till viss del. Varför sprang de inte in och kollade efter hunden där?
Citera
Avslutad
Anmälan om oro över hundens mående kom till Länsstyrelsen 2024-06-20. Utskrivningsdatum för denna anmälan är 2024-06-24. Då har det gått +4 dagar.

Hundhjälpen informerades om anmälan och meddelade att de kommer att ta kontakt med familjen.
Låt det gå ytterligare några dagar så har man gått igenom ärendet och kommit fram till hur man ska agera.

Länsstyrelsen måste säkert informera familjen om att en anmälan inkommit. Hur lång tid det tar innan det brevet dimper ned i brevlådan vet jag ej, men låt säga att det tar max en vecka. Då borde vi vara inne i början av juli månad. Länsstyrelsen skriver också att hembesök kan komma att göras för att se hur hunden mår. Både Hundhjälpen och Länsstyrelsen är nu på familjen, det börjar brinna i knutarna. Även om det än så länge bara är "hot" om hembesök så vet vi inte hur det uppfattas av familjen, men förmodligen tar de hotet på allvar.

Den 11:e juli försvinner då plötsligt hunden.

Om hunden nu tydligt visar tecken på att vara illa behandlad så kommer ett hembesök att avslöja det.
Med tanke på hur illa hunden blivit behandlad (enligt uppgifter i tråden och i anmälan) och hur pappan värderar hundens liv, så passar det sig därför bättre att hunden springer bort/blir bortrövad eller bara försvinner i tomma intet. Då slipper hundens dåliga mående avslöjas vid ett hembesök.

Att man sedan går ut med en hittelön på 100.000 kr kan mer vara ett sätt att i andras ögon få det att framstå som att man bryr sig om hunden när man i själva verket vet att man aldrig behöver betala ut dessa pengar.
Citera
2024-07-29, 14:26
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Nej, det ska inte göras någon avvägning. Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund och vid första misshandeln eller sadistiska inslaget (som kvävningsförsöken) ska hunden tas bort från brukaren. Det ska inte behöva till någon regelbunden misshandel för att så ska ske, vad har du för störd logik egentligen?

Brukarens mentala välbefinnande borde aldrig anses stå över hundens välbefinnande.

Kvinnan är dokumenterat våldsam mot andra människor; det gör henne absolut avvikande från andra funktionsnedsatta. Du förminskar den fullvuxna våldsbenägna kvinnans problematik precis som hennes familj gör, som om hennes problem skulle försvinna om man inte erkänner dem.

Jag håller med dig här. Dessa föräldrar beter sig som föräldrarna till Heinsvold som dödade mamman till sina barn med en slaktmask 2009(?).

Hans mamma var ju barnpsykolog och såg inte ens framför sin egna näsa att sonen var så otroligt störd som han var.

Så underskatta ALDRIG våldsamma människor oavsett kön. Så håller med dig helt och hållet.
Citera
2024-07-29, 14:27
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Den uppgiften har ju inte sagts emot vad jag vet. Varken av den stödpersonal som påstår sig strunta i tystnadsplikt eller av de som påstår sig känna familjen.

Stod det inte även i tidningen??
Psykvård har väl inte nämnts i tidningen, varför skulle tidningen eller för den delen A s assistenter diskutera A s vårdbehov. Det har de inte gjort någonstans. Det är bara ett par användare här som inte känner familjen som hakat upp sig på vårdbehovet
Citera
2024-07-29, 14:27
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Absolut inte, jag står fortfarande fast vid att det finns en risk/nytta som gör att lidande för djur är en acceptabel risk i vissa situationer.

Det är också en uppfattning som en majoritet av samhället står bakom, då djur används inom både polisiär och militär verksamhet där riskerna för skador är stora. Och djurförsök inte heller förbjudits vad jag vet.
Fast nu pratar vi om att en sjuk person skadar ett djur pga ilska eller medvetet.
Du kan inte jämföra det med polisens och militärens hundar. Polisen och militären tänker inte "idag ska min hund få lida, men det är det värt eftersom vi skyddar människor", polisen och militärens plan är alltid att djuren ska göra sitt jobb utan att bli skadade. Sedan kan det såklart hända olyckor på jobbet, men polisen skulle aldrig medvetet låta deras hund springa fram i syfte att hunden ska bli knivhuggen medans polisen räddar någon.
Citera
2024-07-29, 14:28
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Mina kameror missar nästan alltid de första sekundrarna och det betyder att det som triggar kamerorna inte alltid finns med.
Men din kamera fortsätter alltså att filma en tex stillasittande hund? Bara så jag förstår tekniken..
Citera
2024-07-29, 14:30
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Anmälan om oro över hundens mående kom till Länsstyrelsen 2024-06-20. Utskrivningsdatum för denna anmälan är 2024-06-24. Då har det gått +4 dagar.

Hundhjälpen informerades om anmälan och meddelade att de kommer att ta kontakt med familjen.
Låt det gå ytterligare några dagar så har man gått igenom ärendet och kommit fram till hur man ska agera.

Länsstyrelsen måste säkert informera familjen om att en anmälan inkommit. Hur lång tid det tar innan det brevet dimper ned i brevlådan vet jag ej, men låt säga att det tar max en vecka. Då borde vi vara inne i början av juli månad. Länsstyrelsen skriver också att hembesök kan komma att göras för att se hur hunden mår. Både Hundhjälpen och Länsstyrelsen är nu på familjen, det börjar brinna i knutarna. Även om det än så länge bara är "hot" om hembesök så vet vi inte hur det uppfattas av familjen, men förmodligen tar de hotet på allvar.

Den 11:e juli försvinner då plötsligt hunden.

Om hunden nu tydligt visar tecken på att vara illa behandlad så kommer ett hembesök att avslöja det.
Med tanke på hur illa hunden blivit behandlad (enligt uppgifter i tråden och i anmälan) och hur pappan värderar hundens liv, så passar det sig därför bättre att hunden springer bort/blir bortrövad eller bara försvinner i tomma intet. Då slipper hundens dåliga mående avslöjas vid ett hembesök.

Att man sedan går ut med en hittelön på 100.000 kr kan mer vara ett sätt att i andras ögon få det att framstå som att man bryr sig om hunden när man i själva verket vet att man aldrig behöver betala ut dessa pengar.
Spot on
Citera
2024-07-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Det är väl enbart en uppgift från pappan? Han som ljuger som en häst travar. I samma "IVO-artikel" påstod han:

"Sedan den 12 april bor Eva hemma hos sina föräldrar, vilket innebär att de inte kan arbeta eftersom de måste ta hand om henne dygnet runt."

För att få sympati. Han har öppet deklarerat att varken han eller frun bor i villan. Han arbetar.

IVO-domen visar att Enköpings kommun har betalat 389 400 kronor per månad till assistenter sedan A kastades ut pga skyddombudsstopp och flyttade "hem".

Redan i IVOs skrivelse till Förvaltningsrätten i våras framkom det att A är utåtagerande och skadar människor och saker. Att en hund existerade nämndes inte. Hunden är familjens påhitt för att utnyttja som sköld.

Det framkommer i målet att IVO konstaterar att Enköpings kommun saknar dokumentation i ärendet av A. Inte ens beslut finns dokumenterade. Enköpings kommun döms i juni i år att betala en särskild avgift.

Förstår inte riktigt, vad är det som skulle vara lögn??
Citera
2024-07-29, 14:35
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Förstår inte riktigt, vad är det som skulle vara lögn??
Pappan påstår ju att de flyttade från huset för 1 år och 8 mån. Sedan...
Citera
2024-07-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy

Då har du väl antagligen rätt dålig kvalité på dina övervakningskameror? Skall inte ta mer än runt 1millisekund från att kameran aktiveras till att den börjar spela in.

Det här är nog det absolut sämsta försöket till bedrägeri jag sett. Hoppas fanskapet åker dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in