Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Jag tycker inte det är något fel på själva tanken, men språkligt berör det mig illa. Det borde inte heta ”kämpa till sista hen” eftersom ordet hen är tänkt att användas på samma sätt som han eller hon. Försvarsmakten har ju aldrig sagt ”kämpa till sista han” eller ”kämpa till sista hon”. Hen ersätter normalt inte ”man” eller ”kvinna” utan ”han” eller ”hon”. Vill Försvarsmakten inte använda ”man”, och vara inkluderande hade det vara snyggare och mer korrekt språkligt att skriva ”kämpa till sista person”. Att ordet ”hen” (som är ett väldigt bra och praktiskt ord när det används på rätt sätt och som det var tänkt) används i det här fallet får nog antas bero på bristande kunskap i svenska språket, ett misslyckat flirtande med HBTQ-rörelsen eller ett lika misslyckat försök att verka moderna och ungdomliga.
Att använda ett ord fel på det viset visar bara att de inte tar sitt eget budskap på allvar och därmed får troligen reklamkampanjen motsatt verkan.
Fast det är inte så språk fungerar. De facto är "hen" också ett substantiv, även om vissa ideologiskt motiverade språkpoliser och även SA försöker ignorera att så är fallet. En "hen" tenderar att vara antingen en maskulin, motbjudande kvinna med hysteriska vänsteråsikter, eller en feminin man av cuck-typen. Finns hur gott som helst av såna exempel bara på detta forum.
Jag snackade med nån hen igår som började gasta om hur miljöpartiet är det enda rätta och att SD borde förbjudas. FM anammar existerande språkbruk, och frågan är hur länge SA kan fortsätta att låtsas som att ordet är neutralt och inte väldigt ofta används pejorativt och som substantiv. HBTQ-sekten har inte monopol på språket, även om de skulle vilja det.