2024-07-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Då kan Försvarsmakten rikta sitt hopp till transpersoner i kommande krig. ÖB och Magdalena Andersson får hoppas att alla araber som flydde sina länder istället för att stanna och slåss, försvarar Sverige.

Själv drar jag söderut.

Som jag nyss skrev....

Auf Wiedersehen!
Citera
2024-07-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Som jag nyss skrev....

Auf Wiedersehen!

Tror du att det är skillnad på att klicka i en kryssruta på Internet eller att offra sitt liv?
Citera
2024-07-29, 21:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Källa på det? Så var det inte när jag själv tog grön basker (på den tiden man inte fick den gratis som det är nu).
https://www.youtube.com/watch?v=Mp9sRxfIY_I&list=PL3vvOgkbPpDJ1QlJWVcp23hb Q59xf3hN4
Citera
2024-07-29, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Tror du att det är skillnad på att klicka i en kryssruta på Internet eller att offra sitt liv?
Ja det är i alla fall fan så mycket svårare för t ex ryssar att klicka i en kryssruta, det klarar bara 33% ryssar till skillnad från 47% svenskar.
Citera
2024-07-29, 21:23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
[*]Är HBTQ- och mångkulturvurm effektiva rekryteringsmetoder för Försvarsmakten?

Nej, det drar till sig politiskt aktiva aktivister till försvarsmakten som sedan blir besvikna då de vilseletts att tro Försvarsmakten är en politisk organisation. Det är fåntrattarna på reklambyråerna som anlitats av Försvarsmakten som satt agendan.

Varför måste allt handla om HBTQ, är det ens viktigt, det är ett perspektiv som får alldeles för mycket belysning. Normalt folk bryr sig inte om sådant. Det är samma med begreppen etnicitet och ras, normalt folk intresserar sig inte för dessa debatter, snarare tenderar folk att söka sig till egna grupper där det finns en gemenskap. Det leder till en splittring inom försvarsmakten, på sikt samarbetssvårigheter då folk inte känner sig hemma i Försvarsmakten.

Det hade varit bättre att fokusera på kultur, på den etniskt svenska kulturen, vilket betyder en kultur, en försvarsmakt, en gemenskap, ett mål, ett syfte, ett sammanhang. Normalt folk bryr sig inte om HBTQ och mångkultur som reklammakarna signalerar utåt med sin löjeväckande reklamfilm.
Citera
2024-07-29, 21:25
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Det vet jag väll.
Poängen med inlägget var att personer med utländsk bakgrund är mer villiga att strida och dö för Sverige än vad svennarna är. 51 % är ju mer än 47 %.

För att klargöra, 51% handlade om boende i utsatta områden med utländsk bakgrund.
Så uppenbarligen är dom modigare än gemene svenne.
Den andra frågan i undersökningen klargör att dom även är klokare än gemene svenne.

Frågan löd, hur stort förtroende har du för Försvarsmakten?

Mycket eller ganska stort förtroende:
Svenskar: 78%
Utländsk bakgrund i utsatt område: 58%

https://jarvaveckan.se/wp-content/uploads/2024/03/Jarvaveckan_Research_Forsvarsvilja-och-fortroendet-for-Forsvarsmakten_delrapport-2_webb.pdf
Senast redigerad av doncroce 2024-07-29 kl. 21:30.
Citera
2024-07-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Källa på det? Så var det inte när jag själv tog grön basker (på den tiden man inte fick den gratis som det är nu).

Musen är en notorisk lögnare. Du ska inte lita på musen.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
https://www.youtube.com/watch?v=Mp9sRxfIY_I&list=PL3vvOgkbPpDJ1QlJWVcp23hb Q59xf3hN4

Ser inget där om antagningskrav.
Men musen ljuger som vanligt.

"Du som klarat de grundläggande kraven hos Plikt- och prövningsverket och vill jobba i denna befattning blir kallad till en utökad mönstring. Det innebär att du behöver klara ytterligare tester för att bli antagen.

Så ser momenten ut

Jägartest: Stepbräda (40cm hög), 75 repetitioner per ben med 20kg packning.
Rygghäng: 60 sekunder.
Marklyft: 80kg, 5 repetitioner.
Chins: 3 repetitioner.
Löpning: 3 km 14 minuter.
Simning: 200 m klädsimning samt livräddning
Tillitsmoment: firning.
Om du klarat av momenten får du träffa en fysioterapeut för rådgivning av hur du ska träna inför grundutbildningen. Du träffar också ett befäl samt får information om förbandet och din kommande utbildning."

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/gu-befattningar/jagarsoldat/
Citera
2024-07-29, 21:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Musen är en notorisk lögnare. Du ska inte lita på musen.

Ser inget där om antagningskrav.
Men musen ljuger som vanligt.

"Du som klarat de grundläggande kraven hos Plikt- och prövningsverket och vill jobba i denna befattning blir kallad till en utökad mönstring. Det innebär att du behöver klara ytterligare tester för att bli antagen.

Så ser momenten ut

Jägartest: Stepbräda (40cm hög), 75 repetitioner per ben med 20kg packning.
Rygghäng: 60 sekunder.
Marklyft: 80kg, 5 repetitioner.
Chins: 3 repetitioner.
Löpning: 3 km 14 minuter.
Simning: 200 m klädsimning samt livräddning
Tillitsmoment: firning.
Om du klarat av momenten får du träffa en fysioterapeut för rådgivning av hur du ska träna inför grundutbildningen. Du träffar också ett befäl samt får information om förbandet och din kommande utbildning."

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/gu-befattningar/jagarsoldat/
Skrev aldrig något om antagningskrav. Läs mitt inlägg igen.
Citera
2024-07-29, 21:36
Medlem
Citat:
Skrev aldrig något om antagningskrav. Läs mitt inlägg igen.

Försök inte jiddra bort mig musen.
Du skrev att det är olika krav för kvinnor och män.

Citat:
Självklart är det olika krav mellan kvinnor och män för ex. jägarutbildningen m.m.

Sen postade du en youtube länk som jag inte har någonsomhelst anledning att plåga mig igenom.

Jag förstår att fakta är jobbigt för dig musen.

Har du fakta på att det är olika krav för kvinnor och män?

För jag fann fakta om att du som vanligt ljuger.
Citera
2024-07-29, 21:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du får tro vad du vill men det stämmer inte, sorry.

Kanske ändrats nu men jag behöver inte tro. Jag var ju där och upplevde det personligen.

Obs att jag inte pratar om antagning till utbildning nu, utan prov UNDER utbildningen.
Citera
2024-07-29, 21:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Försök inte jiddra bort mig musen.
Du skrev att det är olika krav för kvinnor och män.

Sen postade du en youtube länk som jag inte har någonsomhelst anledning att plåga mig igenom.

Jag förstår att fakta är jobbigt för dig musen.

Har du fakta på att det är olika krav för kvinnor och män?

För jag fann fakta om att du som vanligt ljuger.
Kolla på källan jag länkade.
Citera
2024-07-29, 21:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Tror det var runt 2003-2004 som FM började med sänkta krav och särbehandling för kvinnor. Sen runt 2007-2008 ändrade man väl jägarutbildningen och gick ifrån inriktningen på fysisk prestation till att istället fokusera på den psykiska uthålligheten för att få in fler kvinnor.

https://kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/stora-forandringar-av-jagarutbildning/r1y1yd6r

Edit: tror det finns en lång tråd på flashback om hela tjej-debackelet vid AJB, men hittar den inte.

Ah, det förklarar saken. Det var efter min tid i det militära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in