2024-07-28, 20:30
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är ju en annan fråga, där jag kan hålla med dig. Mest ur den synvinkeln att man tidigare i tråden visat att ekipaget egentligen inte borde uppfyllt kraven för godkännande. Nu fick man det ändå.

Men ja, det är mycket i det här ämnet som är bedömningsfrågor. Där man egentligen följt alla regler, men ändå hamnar fel i slutet, kanske.

Vi får ju vara ärliga med att det än så länge inte gjorts någon opartisk bedömning av miljön den vistades i.

Men ja, som det ser ut nu så borde det ha varit en rejäl nytta för att det skulle vara värt med hund.
Kan du länka vart jag kan läsa om att ekipaget egentligen inte borde uppfyllt kraven för godkännandet? jag har inte hängt med i tråden så länge.

Jag förstår att man vill testa, det kan vara svårt att veta hur en brukare kommer reagera på en hund, om hunden kommer ha önskad effekt eller ej.
Dock tycker jag att på pappans beskrivning så låter det inte som att denna brukare och en hund blev en bra kombination. Och när man insåg det borde man kontaktat dem man fick hunden ifrån för att lämna tillbaka den. Inget djur ska behöva skydd i sitt eget hem så den inte blir skadad av sin egen ägare, spelar ingen roll om hunden bara skadas 1 gång/månad, det blir 108 skador på en livsttid, det ska inget djur behöva utstå. (nu menar jag att man medvetet sparkar eller slår djuret i tex ilska, att råka trampa dem på tassen tex kan ju hända alla)
Citera
2024-07-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja, vet du ingenting om det? Tycker också det borde räcka med mamma och pappa 24/7 fram till flytten

Mamma pappa 24/7 fungerar väl inte i typ 4 dagar. Men vem fasen får man in för typ ett pass??

Men nej, jag vet inget, men jag är nyfiken.
Citera
2024-07-28, 20:32
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Eftersom jag både dricker mjölk, äter kött och använder saker som testas på djur, så finns det absolut en kvot av acceptabel djurlidande mot minskad människolidande. Vill du ha en längre debatt om det, får du först läsa igenom de två tidigare inläggen jag gjort på frågan, så kan vi sedan fortsätta.
Så talar en empatilös person. En assistanshund är inte framavlad till boxsäck
Citera
2024-07-28, 20:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Dock är problemet att hunden levde i en miljö där assistenterna behövde vara beredda att skydda hunden ifrån brukaren. Det känns inte som en lämplig miljö, en assistans hund ska inte behöva riskera att skadas av brukare när den jobbar.
Då får man hitta andra lösningar.
Och det kändes inte heller som att hundens behov av skydd räknades in när man räknade på hur mycket assistans brukaren behövde.
Om tidningsartikeln stämmer, att brukaren blev utslängd från gruppboende för att hon riskerade att kunna bli farlig för personal och andra på boendet, då kan man inte räkna med att 1 assistent ska kunna själv hantera brukaren medans den andra assistenten fokuserar på att skydda hunden. Hon hade bara 2 assistenter dagtid, och om jag fattat det rätt 1 på natten. Hon skulle behövt 1 extra assistans dygnet runt i såntfall eftersom det fanns 1 extra moment, skydda hunden.

Det är inte rimligt att skattemedel ska användas till att skydda en hund (och katt, glöm inte den) från nån som absolut inte ska ha djur.

Vilken bemanning ska man ha åt den här gränslösa kvinnan?

Och vad kan man göra åt hennes gränslöshet?
Citera
2024-07-28, 20:34
Medlem
Dopys avatar
Citat:
2 assistenter 7-23. Bara där har du typ 30 timmar va? Sedan natten 8 timmar. Timmar 7-23 ska du ju alltså räkna dubbelt.
2 assistenter emellan 7-23 = 16 timmar + 16 timmar = 32 timmar, + 1 assistent som jobbar emellan 23-07 = 8 timmar, så 32+8= 40 timmar.

Det låter dock säkert konstigt med 40 timmar/dag för folk som inte är van att räkna assistent timmar
Citera
2024-07-28, 20:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Det är vad pappan säger ja.

Ja, visst är det så. Men det tycker jag framgick tydligt.
Citera
2024-07-28, 20:35
Medlem
Citat:
Och varför kunde inte EP ställt frågor om att familjen anklagads för att ändra avvikelser??

Vars finns den informationen?
Citera
2024-07-28, 20:36
Medlem
Citat:
Mamma pappa 24/7 fungerar väl inte i typ 4 dagar. Men vem fasen får man in för typ ett pass??

Men nej, jag vet inget, men jag är nyfiken.

Det är väl många sammanboende föräldrar som har det så
Citera
2024-07-28, 20:38
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är inte rimligt att skattemedel ska användas till att skydda en hund (och katt, glöm inte den) från nån som absolut inte ska ha djur.

Vilken bemanning ska man ha åt den här gränslösa kvinnan?

Och vad kan man göra åt hennes gränslöshet?
Vet inte om det är rätt att kalla henne gränslös? om hon har diagnoser som gör att hon har ett barns oförstånd så är det dem vuxna i hennes omgivning som har ansvaret.
Citera
2024-07-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Tillbaka till ämnet... En sak som jag la märke till nu är att P har skrivit ut i sitt inlägg "Amanda har personlig assistans 40h per dygn med dubbel bemanning dagtid 7-23."
Nu är jag inget matte geni, men sen när fasen har vi börjat ha 40 timmar på ett dygn? Alternativt ska det vara 40 timmar i veckan? Det går inte heller ihop med tanke på tiderna som anges?
INFO: De timmar det är dubbel bemanning räknas som två timmar så det kan nog stämma.
Citera
2024-07-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Kan du länka vart jag kan läsa om att ekipaget egentligen inte borde uppfyllt kraven för godkännandet? jag har inte hängt med i tråden så länge.

Jag förstår att man vill testa, det kan vara svårt att veta hur en brukare kommer reagera på en hund, om hunden kommer ha önskad effekt eller ej.
Dock tycker jag att på pappans beskrivning så låter det inte som att denna brukare och en hund blev en bra kombination. Och när man insåg det borde man kontaktat dem man fick hunden ifrån för att lämna tillbaka den. Inget djur ska behöva skydd i sitt eget hem så den inte blir skadad av sin egen ägare, spelar ingen roll om hunden bara skadas 1 gång/månad, det blir 108 skador på en livsttid, det ska inget djur behöva utstå. (nu menar jag att man medvetet sparkar eller slår djuret i tex ilska, att råka trampa dem på tassen tex kan ju hända alla)

https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/om-assistanshund/grundlaggande-krav-forare/

A borde ha diskvalificerats redan under de grundläggande kraven.
Citera
2024-07-28, 20:41
Medlem
Citat:
7. En assistanshund får endast placeras hos en elev som kan interagera med hunden. Samma beaktande måste iakttas på hundar som ursprungligen ägs av föraren själv.
8. En assistanshund får endast placeras hos en elev som kan tillgodose hundens psykiska och fysiska behov samt kan sörja för den ekonomiskt. Samma beaktande ska gälla för hundar som ursprungligen ägs av föraren själv.
9. En assistanshund får endast placeras hos en elev som kan erbjuda hunden en stabil och säker miljö. Samma beaktande ska gälla för hundar som ursprungligen ägs av föraren själv. - SoS
En fråga - vad gäller om kriterierna från ADEu inte uppfylls? Om jag nu utgår från att seriösa uppfödare och instruktörer faktiskt är anslutna. Jag förstår att dessa är direktiv snarare än lagar. Men att en assistanshund ska kunna brukas som slagpåse utan konsekvenser känns absurt. Jag kan tycka att det bör finnas någon form av rapporteringskrav för dom som jobbar med föraren, således brukaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in