2024-07-28, 19:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Essie är InTE född 2022!

Hon är född 2021 - reggad som Ledsagarens Tove Jansson

Det där går inte få folk att fatta, verkar det som.

Du har så tydligt skrivit det 100 ggr i tråden.

Tove Jansson är vad Essie hette när hon var valp, jag tror det namnet förvirrar.

EP kallar Johanna för uppfödare och det är ju ett sakfel. Tränare skulle det väl stå? Man kanske skulle tipsa tidningen om det. De kan ju ha ett till uppslag för reportage där gällande fusk med certifiering.

Kan man se Essies ägarbyten och de datum de skett, ungefär som man kan kolla begagnade bilar?
Citera
2024-07-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Absolut, och jag vet om alla dessa olika moment du nämner, att en assistans hund kan hjälpa sin brukar med väldigt mycket.
Hämta kläder, hämta nycklar, hämta mobil, mentalt stöd i jobbiga situationer tex utomhus, läkarbesök, osv, ha lugnande effekt tex vid sömn, ångest, oro, osv.

Men i detta fall hade tjejen 2 assistenter hos sig dagtid emellan 07-23, finns inget behov för en hund att hämta saker, och hunden verkar inte heller ha haft en lugnande effekt vid utbrott, utan snarare har hunden haft ett behov av att skyddas från brukaren vid utbrott.
Därför jag blir fundersam vad hundens uppgift var.
Man kanske trodde att hunden skulle ha en lugnande effekt på brukaren, men när man upptäckte att hunden inte hade det, och t.o.m skriver in i arbetsbeskrivningen att assistenternas jobb är att skydda hunden så den inte blir skadad, då borde man inse att en assistans hund kanske inte har rätt effekt för just denna brukare?

Jag har sett många fall där personer med diagnoser och svårigheter har haft en otrolig hjälp av en assistanshund, dock aldrig sett några fall där man har så regelbundna problem att det står i arbetsbeskrivningen att hunden behöver skyddas ifrån brukaren.

Kan enbart hålla med dig, jag förstår inte heller riktigt
Citera
2024-07-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
Kanon, tack!

Uppdatering:

2021 - Essie föds, registrerad som Ledsagarens Tove Jansson

2022
dec? - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende (enligt PÖ. De är dock fortfarande folkbokförda på adressen), för att A ska få flytta in i huset med assistenter.
(PÖ har angett att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
När flyttar A hem igen från boende?
2022 - Essie tränas till ass.hund. Bor hos fodervärd.

2023
19/3 - Essie flyttar till A i huset
23/8 - Essie & A certifieras som assistanshundsekipage.

2024
maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.
Övrigt i juli:
PÖ förekommer flitigt i media, både tidskrift samt TV.
"Det har kommit fram uppgifter om att brukaren till hunden ska ha varit våldsam och sparkat, skrikit, hällt vatten mm på hunden och att personal då inte har fått ingripa. Detta var något som familjen först påstod aldrig hade hänt att brukaren A hade skadat hunden, men sedan kröp det fram att det ska ha skett vid "ett" tillfälle att hon ska ha fått utbrott och därför sparkat hunden. Något som familjen anser är något en assistanshund får tåla, och även där skyller på assistenter som inte arbetar kvar."
Länsstyrelsen i Uppsala Län har informerat familjen om tre stycken ärenden som är upprättade ang. Essie efter att flera klagomål gällande djurhållning inkommit. Ärendena har diarienummer: 4954-24, 4964-24, 5671-24. Ärendena är nerlagda och kontroll kommer ej att utföras.

fyll gärna på (eller rätta om ngt är fel)

Ärendena är ju nerlagda 🤔
Citera
2024-07-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nja, det har ju gått bra att springa till tidningen, skriva öppet i en facebookgrupp och på flashback.

Med sina namn?
Citera
2024-07-28, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Absolut, och jag vet om alla dessa olika moment du nämner, att en assistans hund kan hjälpa sin brukar med väldigt mycket.
Hämta kläder, hämta nycklar, hämta mobil, mentalt stöd i jobbiga situationer tex utomhus, läkarbesök, osv, ha lugnande effekt tex vid sömn, ångest, oro, osv.

Men i detta fall hade tjejen 2 assistenter hos sig dagtid emellan 07-23, finns inget behov för en hund att hämta saker, och hunden verkar inte heller ha haft en lugnande effekt vid utbrott, utan snarare har hunden haft ett behov av att skyddas från brukaren vid utbrott.
Därför jag blir fundersam vad hundens uppgift var.
Man kanske trodde att hunden skulle ha en lugnande effekt på brukaren, men när man upptäckte att hunden inte hade det, och t.o.m skriver in i arbetsbeskrivningen att assistenternas jobb är att skydda hunden så den inte blir skadad, då borde man inse att en assistans hund kanske inte har rätt effekt för just denna brukare?

Jag har sett många fall där personer med diagnoser och svårigheter har haft en otrolig hjälp av en assistanshund, dock aldrig sett några fall där man har så regelbundna problem att det står i arbetsbeskrivningen att hunden behöver skyddas ifrån brukaren.

Mycket kloka ord!
Citera
2024-07-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Pappan kör damage reduction. Nu har de ändrat i EP:s artikel för han kom väl på att det såg illa ut.

Tillägget lyder ordagrant (hoppas det är ok med mod att citera hela, det är ju bara en liten bit av artikeln.

"Om det material i form av bland annat filmer och bilder som hunduppfödarna på Hundhjälpen säger att de har tagit del av säger Patrik Ölmeborg att de inte vet något om detta överhuvudtaget.

– Vi har inte fått någon information om detta. Det personal har sagt är att X ibland har lekt lite hårdhänt. Personal har också instruerats i hur man då hjälper X i de situationerna. Men det är inget som är så farligt att det har lett till anmälningar, säger han.

Han tillägger att han gärna skulle ta del av materialet för att se vad det visar. Han vill understryka att de aldrig har sett Essie fara illa.

– Nuvarande personal har heller aldrig sett Essie fara illa. Jag ringde upp assistansföretaget också och de har inte heller fått in något. Så fort något händer kring X så måste en avvikelse upprättas, men det finns ingenting där om Essie, säger Patrik Ölmeborg."
X=brukaren

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l

Och varför kunde inte EP ställt frågor om att familjen anklagads för att ändra avvikelser??
Citera
2024-07-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirri123
Med sina namn?

Ja, det ser då ut att vara vanliga profiler på Facebook. Tidningen hemlighöll det väl. Flashback vet vi ju att det hemlighålls.
Citera
2024-07-28, 19:56
Medlem
Citat:
Där har vi olika uppfattningar. Familjen är just nu i en pressad situation. Den är utsatt för ett hemskt drev, där det redan förekommit olaga hot mot nästan alla medlemmar. Familjen har idag inte en förmåga att kommentera tidningsinslag. Något man också varit tydlig med på Facebook.
Då övergår ansvaret till EP, om det väljer att köra ett sådant här inslag, att ställa kritiska frågor. Man kan inte uttala sig som familjen, men man både kan och ska göra sig till en röst och faktiskt ifrågasätta.

Jag får se, jag har haft planer på att eventuellt anmäla EP för en pressetisk granskning, för i den här frågan har de helt klappat igenom. Samtidigt är det snart slut på sommaren, så lär ju inte hända.
Den enda som kan anmäla en publicering till Medieombudsmannen (tidigare PO) är den som är berörd och utpekad. Bara så att du vet.

Blir man uppringd av tidningen och avböjer att kommentera så stoppar det INTE publiceringen, hur skulle det se ut?
Citera
2024-07-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Fast det hände ju efter pappa P.Ö gick ut i all media han kunde synas i och anklagade tidigare assistenter för att ha stulit Essie! Vilka bevis hade han för det?? Det är grovt förtal.

P.Ö hade dessutom möjlighet att svara på artikeln i EP. Han avböjde, vilket säger ganska mycket enligt mig… 🤮

Nja, grovt förtal är det ju bara om han pekat ut någon. En grupp av 50 stycken tidigare anställda känns som, i min bedömning, lite för oklart.

Det beror ju på, vilka bevis vi kan tala om. Polisen upplever ju det här som en konflikt med två sidor. Det betyder ju, enligt mig, att det borde vara en definierad grupp av assistenter. Om man är i en pågående konflikt, så spelar väl bevis mindre roll. Allt är ändå den andra sidans fel.
Citera
2024-07-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joramensaatte
Kul idé! Ska fan också skriva att jag vet att hon lever och var hon finns bara för att se hur många tappade tomtar som kommer och knackar på
Duka långbord, ingen i den gruppen är riktigt klok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prekas
Den enda som kan anmäla en publicering till Medieombudsmannen (tidigare PO) är den som är berörd och utpekad. Bara så att du vet.

Blir man uppringd av tidningen och avböjer att kommentera så stoppar det INTE publiceringen, hur skulle det se ut?

Perfekt, tackar. Det var all ursäkt jag behövde för att släppa den idén.

Men jag är inte intresserad av att stoppa. Jag vill att EP ska börja ställa lite tuffa frågor. Det är inget jäkla sammandrag av pros årsmöte, det är granskande journalistik.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Nja, grovt förtal är det ju bara om han pekat ut någon. En grupp av 50 stycken tidigare anställda känns som, i min bedömning, lite för oklart.

Det beror ju på, vilka bevis vi kan tala om. Polisen upplever ju det här som en konflikt med två sidor. Det betyder ju, enligt mig, att det borde vara en definierad grupp av assistenter. Om man är i en pågående konflikt, så spelar väl bevis mindre roll. Allt är ändå den andra sidans fel.
Om han har haft 50 olika assistenter så talar det sitt tydliga språk hur arbetsförhållandena varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in