Citat:
Ursprungligen postat av
Blondpion
Jag kan inte svara på hur varken kommunen eller assistantföretaget handlat. Men det går ju att få tag på information om det också.
Jag ställde en fråga om det finns JO-anmälningar och det eftersom föräldrarna tydligt visar att de inte är nöjda med ngt. Det är givetvis myndigheternas agerande som anmäls dit, vet att JO inte utreder privatpersoner. Tror du jag är dum eller?
Föräldrarna borde börja lita på att andra kan vårda A men det löser sig nog imorgon med tanke på det nya boendet. Bara hoppas att föräldrarna kan fasas ut från hennes liv på ett bra sätt och återgå till att vara just anhörig.
Nej, jag tror inte att du är ”dum i huvudet”… Jag är bara inte tankeläsare och du skrev ingen annan kontext kring din fråga om JO är att du kritiserade mig för att inte jag skuldbelade familjen tillräckligt i ditt tycke. I den kontexten behövs det lite för mycket tankeläsning för att jag skulle ha kunnat räkna ut att det du menade var något annat än att du ansåg att de var så ”skyldiga” att de också borde JO-anmälas. (och skulle man quissa alla här på forumet om vad JO gör så skulle de flesta behöva googla, så helt långsökt är det inte heller att anta att även du kan tänkas ha en grumlig insikt i den frågan… särskilt som jag inte vet vem du är…?)
Men jag menade verkligen inget illa med det. Skrev det bara som ett klargörande att det inte är en instans som kan granska föräldrarna.
Vad gäller JO så i fråga om kommunens ansvar så tycker jag kanske inte att det med den info som hittills framkommit finns fog för JO anmälan emot dem heller. Såvida de inte haft kännedom om att personal haft problem med sin yrkesutövning och inte fört journal eller uppfyllt andra kravuppgifter som ingår i uppdraget från kommunen, eller haft kännedom om att personalen upplevt sin arbetssituation som obehaglig eller problematisk och inte agerat på det. Men det finns inga tecken på att de skulle fått någon sådan kännedom eftersom de som skulle kunnat kontakta dem aldrig tycks ha gjort det. Men annars har väl de bidragit med att åtminstone besluta om ett rätt omfattande uppdrag.
Sen kan man ha synpunkter på att kommunen genom att låta privata bolag få ta över de praktiska uppdragen ibland svär sig lite för mycket fria ifrån sitt grundläggande ansvar. För de har ju inte såvitt jag vet kollat upp hur allt funkat och hur det blivit med assistanshunden osv? Och det bör ändå ligga i deras intresse i och med att flickan vårdas enligt LSS. Dvs att kolla upp att den lagstadgade stödet och servicen runt flickan fungerar tillfredsställande…?
Jag gissar att du inte har barn. För det är nästan bara då eller om man själv jobbar i vården som man uttrycker sig som att ”föräldrarna borde börja lita på att andra kan vårda A”…
I realiteten har de flesta föräldrar svårt att kunna fullt ut lita på att andra har lika mycket deras barns intresse för ögonen som de har. Och i det här fallet så kan man väl också konstatera att det är ganska många som inte haft flickans behov främst för ögonen utan en väldans massa andra saker har fått komma emellan. Och det verkar aldrig riktigt ha blivit tryggt och stabilt runt henne. Och tyvärr blir det ofta då också svårare för föräldrar att kunna lita på omsorgen. Det är mänskligt men inte alltid det bästa.