2024-07-28, 12:45
Medlem
Har A personal nattetid när hon är hemma?
Citera
2024-07-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
De två förra klarade inte sitt uppdrag, då de saknade rätt kompetens för det.

Det där som du menar är inte att sätta gränser. Det är att fatta rätt beslut. Något som LSS och ett stort antal verksamheter till ska arbeta med. Det finns det ingen som säger mot.
Att sätta gränser är att begränsa medborgaren. Du ska äta mellan 17-18. Spelar ingen roll om du hellre vill cykla 1745.
Klockan 20 ska du sova, oavsett om du vill kolla tv eller ej.
Nej, på torsdagar får du inte träffa Bertil och spela dataspel, för då ska det vara lugnt.

Det är att sätta gränser, och som sagt något som samhället jobbar mot.

Att se till att medborgaren inte tar livet av sig är något annat.

Varför klarade dom två tidigare inte sitt uppdrag?

Vi har helt skilda åsikter om vad "sätta gränser" innebär.
Det du skriver om är något helt annat.
Och ja, i det här fallet då brukaren verkar ovanligt svår att handskas med så kanske ditt sätt att se på sätta gränser skulle vara ett lämpligt tillvägagångssätt.
Att ha ett schemalagt liv ger trygghet för många autistiska personer.
Då vet dom exakt vad som ska ske och när.
Gå igenom veckans planering på söndagar och sen påminna varje morgon att idag ska det här och det här ske/göras.
Citera
2024-07-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jag kan inte svara på hur varken kommunen eller assistantföretaget handlat. Men det går ju att få tag på information om det också.

Jag ställde en fråga om det finns JO-anmälningar och det eftersom föräldrarna tydligt visar att de inte är nöjda med ngt. Det är givetvis myndigheternas agerande som anmäls dit, vet att JO inte utreder privatpersoner. Tror du jag är dum eller?

Föräldrarna borde börja lita på att andra kan vårda A men det löser sig nog imorgon med tanke på det nya boendet. Bara hoppas att föräldrarna kan fasas ut från hennes liv på ett bra sätt och återgå till att vara just anhörig.

Nej, jag tror inte att du är ”dum i huvudet”… Jag är bara inte tankeläsare och du skrev ingen annan kontext kring din fråga om JO är att du kritiserade mig för att inte jag skuldbelade familjen tillräckligt i ditt tycke. I den kontexten behövs det lite för mycket tankeläsning för att jag skulle ha kunnat räkna ut att det du menade var något annat än att du ansåg att de var så ”skyldiga” att de också borde JO-anmälas. (och skulle man quissa alla här på forumet om vad JO gör så skulle de flesta behöva googla, så helt långsökt är det inte heller att anta att även du kan tänkas ha en grumlig insikt i den frågan… särskilt som jag inte vet vem du är…?)

Men jag menade verkligen inget illa med det. Skrev det bara som ett klargörande att det inte är en instans som kan granska föräldrarna.

Vad gäller JO så i fråga om kommunens ansvar så tycker jag kanske inte att det med den info som hittills framkommit finns fog för JO anmälan emot dem heller. Såvida de inte haft kännedom om att personal haft problem med sin yrkesutövning och inte fört journal eller uppfyllt andra kravuppgifter som ingår i uppdraget från kommunen, eller haft kännedom om att personalen upplevt sin arbetssituation som obehaglig eller problematisk och inte agerat på det. Men det finns inga tecken på att de skulle fått någon sådan kännedom eftersom de som skulle kunnat kontakta dem aldrig tycks ha gjort det. Men annars har väl de bidragit med att åtminstone besluta om ett rätt omfattande uppdrag.

Sen kan man ha synpunkter på att kommunen genom att låta privata bolag få ta över de praktiska uppdragen ibland svär sig lite för mycket fria ifrån sitt grundläggande ansvar. För de har ju inte såvitt jag vet kollat upp hur allt funkat och hur det blivit med assistanshunden osv? Och det bör ändå ligga i deras intresse i och med att flickan vårdas enligt LSS. Dvs att kolla upp att den lagstadgade stödet och servicen runt flickan fungerar tillfredsställande…?

Jag gissar att du inte har barn. För det är nästan bara då eller om man själv jobbar i vården som man uttrycker sig som att ”föräldrarna borde börja lita på att andra kan vårda A”…
I realiteten har de flesta föräldrar svårt att kunna fullt ut lita på att andra har lika mycket deras barns intresse för ögonen som de har. Och i det här fallet så kan man väl också konstatera att det är ganska många som inte haft flickans behov främst för ögonen utan en väldans massa andra saker har fått komma emellan. Och det verkar aldrig riktigt ha blivit tryggt och stabilt runt henne. Och tyvärr blir det ofta då också svårare för föräldrar att kunna lita på omsorgen. Det är mänskligt men inte alltid det bästa.
Citera
2024-07-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joramensaatte
Exakt. Gränssättning är att man inte alltid ska göra exakt allt för att vara någon annan till lags, det är inte samma som barnaga.

Mitt ena autistiska barn vill helst äta ca 47 kexchoklad/dag. Jag säger nej, dvs sätter en rimlig gräns. Det är gränssättning, som även kan utföras väldigt lågaffektivt.

Själv tycker jag inte det är en gränsdragning att säga nej till att äta 47 st Kexchoklad per dag.

Det blir en gränsdragning först när ungen säger att den enbart vill äta 47 Kexchoklad per dag och inget annat. Klart du kan säga nej och se ungen svälta. Klart du kan tvångsmata. Men då är det gränsdragningar.

Att säga "du kan ju inte både äta 47 Kexchoklad och en pizza" det är igen något annat.
Citera
2024-07-28, 12:59
Medlem
En i gruppen säger att hunden är omhändertagen.
Citera
2024-07-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag har läst dina tidigare inlägg så jag vet din inställning..
Varför fungerade inte förra boendet?

Jo, att sätta gränser gör man redan när barnen är små och i det här fallet på daglig basis då hon är ett barn i utveckligen.
Nej, du får inte klättra i bokhyllan för du kan ramla ner och slå dig.
Nej, du får inte ta vad du vill i affären utan att betala för dig.
Nej, du får inte kasta dig ut för en klippa för då dör du.
Nej, du får inte sparka på hunden för det gör ont på hunden.
Nej, du får inte bita personalen för det gör ont på dom.
Gränser.

Det har framkommit endast knapphändig information om vad som hänt där. Men även det har florerat i Enköpingsposten. Har du prenumeration där så kan du lätt hitta artiklarna om det. Men det tycks ha varit rätt mycket kaos där också med ett sannolikt inte så erfaret team så där blev flickan väldigt utåtagerande. Och på boendet ska man till och med ha satt upp en vägg som skulle skydda personalen ifrån flickan på boendet…
Om man har någon erfarenhet av vård och omvårdnad av personer med NPF så tror jag att man kan tänka sig att en sådan insats knappast bidrog till någon förbättring precis…

Flickan har tidigare enligt familjen bott på ett boende för minderåriga i en annan kommun, vilket fungerat. Men hon var tvungen att lämna det när hon blev myndig.

Jag tror som du att det som behövs runt den här flickan är ett stabilt och erfaret team vill få se henne utvecklas och som i det också kan hjälpa henne med rimliga gränsdragningar också. Som jag ser det verkar omvårdnaden runt henne ha varit mer eller mindre inkompetent och olämplig under en längre tid och resultatet av det är att hon förmodligen är mer utåtagerande och oregerlig än vad hon hade behövt vara.
Jag tror också att föräldrarna gjort vad de kan för att försöka skapa en trygg omvårdnad runt henne och vill henne väl. Och i förlängningen om man fått till ett bra team runt henne först så hade det förmodligen gått bra att jobba med assistanshund också. Men om inte teamet funkar då blir det bara mer rörigt om man tar in en hund i mixen också. Särskilt som det också verkar ha uppstått konflikter hela tiden mellan personalen och föräldrarna… Sånt går ju också ut över flickan (och hunden).
Citera
2024-07-28, 13:18
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hitta lagtexten som säger att en svårhanterlig medborgare inte har samma rättigheter som lätthanterliga.
Sa jag det? Jag konstaterade att en extremt svårhanterad individ är givetvis svårare att placera. Inom kriminalvården hamnar de på isolering.
Citera
2024-07-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Nej, jag tror inte att du är ”dum i huvudet”… Jag är bara inte tankeläsare och du skrev ingen annan kontext kring din fråga om JO är att du kritiserade mig för att inte jag skuldbelade familjen tillräckligt i ditt tycke. I den kontexten behövs det lite för mycket tankeläsning för att jag skulle ha kunnat räkna ut att det du menade var något annat än att du ansåg att de var så ”skyldiga” att de också borde JO-anmälas. (och skulle man quissa alla här på forumet om vad JO gör så skulle de flesta behöva googla, så helt långsökt är det inte heller att anta att även du kan tänkas ha en grumlig insikt i den frågan… särskilt som jag inte vet vem du är…?)

Men jag menade verkligen inget illa med det. Skrev det bara som ett klargörande att det inte är en instans som kan granska föräldrarna.

Vad gäller JO så i fråga om kommunens ansvar så tycker jag kanske inte att det med den info som hittills framkommit finns fog för JO anmälan emot dem heller. Såvida de inte haft kännedom om att personal haft problem med sin yrkesutövning och inte fört journal eller uppfyllt andra kravuppgifter som ingår i uppdraget från kommunen, eller haft kännedom om att personalen upplevt sin arbetssituation som obehaglig eller problematisk och inte agerat på det. Men det finns inga tecken på att de skulle fått någon sådan kännedom eftersom de som skulle kunnat kontakta dem aldrig tycks ha gjort det. Men annars har väl de bidragit med att åtminstone besluta om ett rätt omfattande uppdrag.

Sen kan man ha synpunkter på att kommunen genom att låta privata bolag få ta över de praktiska uppdragen ibland svär sig lite för mycket fria ifrån sitt grundläggande ansvar. För de har ju inte såvitt jag vet kollat upp hur allt funkat och hur det blivit med assistanshunden osv? Och det bör ändå ligga i deras intresse i och med att flickan vårdas enligt LSS. Dvs att kolla upp att den lagstadgade stödet och servicen runt flickan fungerar tillfredsställande…?

Jag gissar att du inte har barn. För det är nästan bara då eller om man själv jobbar i vården som man uttrycker sig som att ”föräldrarna borde börja lita på att andra kan vårda A”…
I realiteten har de flesta föräldrar svårt att kunna fullt ut lita på att andra har lika mycket deras barns intresse för ögonen som de har. Och i det här fallet så kan man väl också konstatera att det är ganska många som inte haft flickans behov främst för ögonen utan en väldans massa andra saker har fått komma emellan. Och det verkar aldrig riktigt ha blivit tryggt och stabilt runt henne. Och tyvärr blir det ofta då också svårare för föräldrar att kunna lita på omsorgen. Det är mänskligt men inte alltid det bästa.

Håller med dig i mycket av det du skriver.

Jag tippar på att PÖs far satte gränser eftersom han är militär. Der har aldrig PÖ tält o därmed ska minsann inte hans lilla bäbis A ha några gränser utan få allt hon pekar på. Mkt tyder på det.

Jag anser oxå att PÖ försöker hela tiden manipulera folk inkl sin familj o om PÖs fadern delat ett inlägg o skrivit att tyvärr stämmer det så har han satt en tydlig gräns till PÖ att nu räcker det! På denna sidan tänker folk själva o är absolut inte lättpåverkad, då borde PÖs fanclub vara bättre för lite medömkan o hjärtan.

PÖ o C borde ägna den sista dagen innan flytt, om det nu stämmer i denna lögnhärvan, till att vara en familj o inte hänga på sociala medier för att ha kontroll på vad andra skriver. Det är väldigt uppenbart att hans kontrollbehov har en stor del i att det inte fungerar kring A. De har ju trots allt fler barn med behov att få vara tillsammans. Undrar hur de känner sig efter allt som kommit fram. Får de hjälp egentligen, har de någon tillförlitlig att prata med?

O till sist, får PÖ o C den hjälpen de verkligen o så uppenbart behöver?
Senast redigerad av Blondpion 2024-07-28 kl. 13:40.
Citera
2024-07-28, 13:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Kryptonitona såg du om du tittade på hundhjäloens sida och assistans hundar att Essie är född 2022 och inte 2021 som många har skrivit och hävdat .
På deras sida på Facebook om man tittar på ” E” kullen som dom kallar den eftersom alla hade namn på E , det dom kallades för alltså inte stamtavlenamnet.
Essie var ca 6-7 månader när hon började utbildas alltså inte gått igenom sitt första löp ens.
Sen sammanfördes hon med A när hon knappt var fyllda 1 år och sen skulle A och Essie träna ihop.
Jag tycker det är under all kritik och det känns som dom manglar ut assistans hundar .
Här söker du på hunden, med chipnummer 752096700134923, så hittar du Essie:
https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/hundregistret/sok-hund---privatpersoner
Födelsedatum 2021-04-23
Sluta trolla nu!

Samt att hunden hittas på SKK:
https://hundar.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=3531158
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2024-07-28 kl. 13:55.
Citera
2024-07-28, 13:36
Avslutad
Citat:
Kryptonitona såg du om du tittade på hundhjäloens sida och assistans hundar att Essie är född 2022 och inte 2021 som många har skrivit och hävdat .
På deras sida på Facebook om man tittar på ” E” kullen som dom kallar den eftersom alla hade namn på E , det dom kallades för alltså inte stamtavlenamnet.
Essie var ca 6-7 månader när hon började utbildas alltså inte gått igenom sitt första löp ens.
Sen sammanfördes hon med A när hon knappt var fyllda 1 år och sen skulle A och Essie träna ihop.
Jag tycker det är under all kritik och det känns som dom manglar ut assistans hundar .

Oj! Det låter tufft. En mycket ung hund för ett mycket svårt eller ska vi kanske snarare säga omöjligt och oetiskt uppdrag. Jag tror också att den här branschen behöver synas i sömmarna. Hoppas media kommer göra det ordentligt. Tack för att du ville uppmärksamma mig på Essies ålder.
Citera
2024-07-28, 13:41
Avslutad
Citat:
Har läst många av dina inlägg och kommentarer och du verkar se mera realistiskt på hela den här röran . Det jag undrar över är OM länsstyrelsen tagit hunden , skulle inte dom informera polisen om detta istf att låta dom dra igång en undersökning om detta ? Och att polisen ? går ut i media och söger att hunden är omhändertagen så att alla som söker och sökte skulle sluta med det.
Jag tror iaf på att hunden inte är vid liv och att något hänt hemma hos familjen som mörkas av pappan .

Jo, om LS har hunden borde Polisen känna till det då de ofta, men inte alltid, samarbetar i djurskyddsärenden eller att Polisen tar över beroende på allvarlighetsgrad.
Citera
2024-07-28, 13:42
Avslutad
Citat:
Har läst många av dina inlägg och kommentarer och du verkar se mera realistiskt på hela den här röran . Det jag undrar över är OM länsstyrelsen tagit hunden , skulle inte dom informera polisen om detta istf att låta dom dra igång en undersökning om detta ? Och att polisen ? går ut i media och söger att hunden är omhändertagen så att alla som söker och sökte skulle sluta med det.
Jag tror iaf på att hunden inte är vid liv och att något hänt hemma hos familjen som mörkas av pappan .

Och visst är det en röra utan dess like? Vi får se hur den reds ut 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in