2024-07-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ni har lite halvrätt allihopa. Nu var det ett par 10 plus år sedan jag var mer insatt i FNs Barnkonvention och just Sverige, men jaa, (ut ur mitt minne nu) så stärkte Sverige tyngden av FNs Barnkonvention i Sverige år 2020, den skrevs väl in i grundlagen, eller något sådant. Och någon ratificering år 1990, men det är år 2020 som nu gäller i Sverige.

Men Sverige plockar och väljer det dom typ vill från FNs Barnkonvention, ex att man inte får begränsa barn/unga hur som helst.

Sedan så misstänker jag att den svenska versionen av FNs Barnkonvention inte är godkänd av FN själva (den från år 1990 var det inte), FNs Barnkonvention godkänns bara av FN själva på 5 språk, och svenska är INTE ett av dom.

Bl.a. är det svenska "barnets bästa" extremt felaktigt, på engelska är det "in the childs intrest" som gäller, vilket snarare ger en hint att alla "omhändertagna" barn bör ha en advokat som typ God Man, någon som är frikopplad från allt och bara tänker juridiskt, alltså ser till att barnet/den unge får den vård det behöver, den terapi hen behöver. Man kan ju börja med den lagstiftade läkarundersökningen av barnläkare som ska ske vid varje LVU-utredning, men som nästan ALDRIG utförs! Man kan ju nästan misstänka att de inte vill att barnets försämring på detta område ska kunna mätas, alltså barnet mådde ganska bra när det omhändertogs, men mår sämre efter samhällsvården!

De barnadvokater som finns/anlitas idag, är alldeles för kompis med soc och inte självständiga, tyvärr.

Fel igen. Ni verkar inte förstå vad den juridiska termen "ratificering" betyder. När en stat har skrivit under en konvention är ratificering nästa steg, vilket innebär att den omvandlas till lag i det berörda landet. En ratifikation innebär att staten ändrar sin nationella lag för att den ska stämma överens med konventionen. Den blir då ett juridiskt bindande dokument.

Sverige har följt konventionen sedan 1990. Ingen del har förändrats sedan den antogs som en lag, den enda skillnaden är möjligtvis domstolarnas utökade möjlighet till att tolka lagen utifrån praxis. Orsaken till att man valde att förtydliga konventionen genom att göra den till lag var för att exempelvis soctanter inte förstod att en ratificerad konvention är lika bindande som en lag.

Och nej, barnkonventionen är inte en grundlag.

Allt det här har jag redan förklarat i flera inlägg och blir egentligen ett avsteg från tråden, så detta blir det sista inlägget från mig i frågan. Mer info finns på regeringens hemsida och i propositionen till lagen.
Citera
2024-07-28, 10:38
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Håller helt med, har skrivit samma sak, men inte riktat till BO:s mamma utan majoriteten av de som skriver i tråden som tycker att tonåringar ska få vara utan uppsikt på nätterna och resa med tåg till vänner kvällstid osv.
Och det ska komma från en incell som sitter hemma och runkar hela dagarna. VEM FAN punktmarkerar sina ungar ? Hmmmm
Citera
2024-07-28, 10:38
Medlem
jagejagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Hans pappa verkar ha en del kontakt m honom, finns en hel del bilder på honom på pappans fb. Verkar dock tyvärr ha fortsatt (periodvis ?) sitt missbruk tills nyligen då han nu är nykter enligt egen utsaga.

Noterar att mamma A inte har bilder på honom mer än som mycket liten. Varför?
Finns länk till hans fb?
Citera
2024-07-28, 10:44
Medlem
anguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement

Sen så kan man, så som många andra har påpekat, undra om det är så lämpligt att intervjua en mamma som fortfarande verkar vara i chock och i förnekelsefasen. Finns det ingen moral bland journalister längre? De borde tänkt "fan den här morsan har nog inte helt greppat händelsen ännu, hon kanske inte kommer att ha 100% koll på vad hon kommer att säga i intervjun. Vi skiter i att göra intervjun.".

Enligt tidigare information i tråden var BOs mormor alkoholiserad och BOs mamma hade därför en svår uppväxt. En stor del av den problematik/naivitet som framkommer om BOs mamma skulle kunna förklaras av att hon även utsattes för alkohol i fosterlivet.

Jag förstår inte varför det blir en hetsjakt på offrets familj i tråden. BOs mamma har med all säkerhet gjort så gott hon kunnat utifrån sina förutsättningar. Hade inte MGM lyckats lura henne till just detta event hade de ju försökt igen vid senare tillfälle. Det rör sig ju om en synnerligen planerad händelse.

Det är samhället som brustit här eftersom de visste om hoten mot Emilia och placerade henne för att hon behövde skydd - med ett avbrott ??? Istället för att se till att de som var hotet inte skulle kunna komma åt henne.

Precis som man gör i de flesta fall generellt när det föreligger dödshot, exempelvis från misshandlande män som man låter gå fria för att till slut komma åt att mörda ”sina” flyende kvinnor..
Citera
2024-07-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
I Landskrona är det tyvärr vanligt att en tjej blir lurad ut och grovt misshandlad, torterad, av en grupp andra tjejer och de har knivar med sig och denna gången har de använt knivarna. Detta har skett flera gånger de senaste åren men bara ett har hamnat i media.
Finns ett känt fall där domen kom för nån månad sedan, förövarna 15-19 år. I det fallet var det två som bråkat helgen innan och den ena ringde till nån utanför stan som tog med en kompis och som stod för huvuddelen av övergreppet. Ingen av de två kände offret sedan innan.
Samma tillvägagångssätt som knivmordet i Örkelljunga.
Samma bekantskapskrets alltihop.
Finns en tråd om det men vet inte hur man kopierar.
De filmar överfallen.
Lågoddsare att någon av förövarna i det fallet är inblandade även i detta, åtminstone finns de i samma umgänge.
Tjejer från Klippan, Asmundtorp, Åstorp, Svalöv, Örkelljunga bland andra, blir inringda av tjejer i Landskrona för att vara med och utföra detta synnerligen sjuka. De kommer dit enbart för att misshandla en för dem okänd annan tjej för skojs skull. De får alltså inget för det ens.
Tjejerna, i de fallen jag känner till och som förekommer i rättsfall är till 95 % etniskt svenska.
Många av dem har kontakt med soc sedan innan men lika många är tillsynes helt vanliga ungdomar utan synliga eller kända problem.

Vad hade MGM för koppling till Landskrona? Kände hon någon av personerna som brukar misshandla folk?
Citera
2024-07-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
@Knutaknut, vad fan ber du om ursäkt för? Stå på dig och dina inlägg. Fattar du inte att du har med ett troll att göra? Sjukassan vill ju bara ha uppmärksamhet, genom att påstå att tösen var hennes kusin. Säkert ngt peddo IRL

Är du sjuk i hela eller halva huvet? Läs alla mina inlägg ditt jävla särrrrr
Citera
2024-07-28, 10:50
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Fast journalisterna söker ju upp henne, det är inte hon som kontaktar media. Visst, hade detta drabbat mig så hade jag gråtit dag och natt och varit oförmögen till att bli intervjuad, men människor är olika. Hon har kanske ett behov av att få berätta om sin dotter.
Japp, alla är olika och då hennes sätt är så vitt skilt från dig och mig då så är det väl inte fel att fundera kring detta i ett diskussionsforum.

Det jag vänder mig emot är de här inne som, utan mer koll än artikeln, ”vet” att det är chock och förnekelse och inte kan vara något annat.

Jag säger det igen, d v s jag ger henne inte skulden men att efter artikeln diskutera viss del av föräldraansvar tycker jag inte är konstigt.

M
Citera
2024-07-28, 10:55
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Och det ska komma från en incell som sitter hemma och runkar hela dagarna. VEM FAN punktmarkerar sina ungar ? Hmmmm
Det finns gråskalor mellan skita i och punktmarkera, d v s man kan vara där, delaktig, ha dialog, stötta, skippa lådvinet och åka och hämta vid behov.

// Gift och med två döttrar, inte incel
Citera
2024-07-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Ni som har Tik Tok och ser sånt hoppas ni skärmdumpar ifall polisen missar det som skrivs där. Tycker detta låter som viktig information som bör komma i rätta händer.
Bra tanke! Ska se till att skärmfilma hennes videor.

Hoppas att polisen själva gått igenom Tiktok dock. BOs vänner verkar i flera fall prata väldigt öppet om det.
T.ex. hon som skrev om att BO hade kallat någon hora. Den flickan postar f.ö som vanligt redan. Hon kan förstås sörja ändå, men reagerade på att hon bara efter en dag fortsatt göra sina videor där hon mimar till låtar.
Citera
2024-07-28, 10:57
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
I den meningen framgår en presumtiv dödsorsak vilket kan ge viss bäring för att intentionerna med mötet inte var att släcka livet för Bo såtillvida man inte hävdar mgm hade kunskap om benpulsåderns sträckning och att blodkärlet punkterades med avsikt. Nu var mgm inte straffmyndig vid tiden för gärningen annars hade dödsorsaken varit vital för rubriseringen - straffmätingen.
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/hjarta-karl/illustrationer/teckningar/artarerna-i-benet-teckning

Ja det är rimligt att de misstänkta inte kunde veta att en skada på benet kan resultera i döden. Det blir svårt att få en fällande dom för mord här tror jag.

Edit: straffmyndig är hon väl?
Citera
2024-07-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Kan flickan som skriver detta veta det här med pulsådern? Stått i tidning? MGM sagt det till henne före gripandet, men hade hon själv kunskap att förstå?
Bra fråga. Tänkte inte ens på det, men ja, hur fasiken kan hon veta det?

Själv har jag inte sett något sådant i medierna. Och polisen berättar väl inte sånt?
Någon av gärningspersonerna måste ha sagt det, om hon inte på något sätt räknat ut det själv.

Videon av misshandeln verkar ju ha hamnat i någon gruppchatt innan gripandet, kanske skrev gärningspersonerna om pålsådern där?
Citera
2024-07-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Bra tanke! Ska se till att skärmfilma hennes videor.

Hoppas att polisen själva gått igenom Tiktok dock. BOs vänner verkar i flera fall prata väldigt öppet om det.
T.ex. hon som skrev om att BO hade kallat någon hora. Den flickan postar f.ö som vanligt redan. Hon kan förstås sörja ändå, men reagerade på att hon bara efter en dag fortsatt göra sina videor där hon mimar till låtar.
Vad heter personen på Tic tok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in