2024-07-28, 02:31
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Jag ratar inte media, vad har du fått det ifrån?
Men jag kan tycka att det är oetiskt att intervjua människor i chock när de precis förlorat en nära anhöriga, som i detta fallet hennes dotter
Ja, precis det du skriver nu ju, igen, d v s det är oetiskt men samtidigt så drar du ut resonemang och förklaringsmodeller ur just denna oetik?

Ingen motsägelse i det tycker du med tanke på hur mycket du utläste ur artikeln?

Jag v-e-t inte hur mamman tänker, funderar eller fungerar efter en artikel i Aftonbladet oavsett utbildning eller vad vad jag själv har upplevt.
Citera
2024-07-28, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
https://www.tiktok.com/@emilia.kaldaras/video/7393756948413435169

Tack och detta är sp sorgligt att ytterligare en ung person har misst sitt liv på 3 år
Citera
2024-07-28, 03:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ja men naturligtvis menar skribenten när barnkonventionen blev LAG i Sverige år 2020, vilket gjort stor skillnad, inte alltid till det bättre tyvärr!! Många begränsningar som socialtjänsten har hänvisas till barnkonventionen.

Citat:
Vilka är "alla"? Konventionen har gällt sedan 1990 men vissa yrkesgrupper har haft svårt att förstå att en konvention är lika bindande som en lag så för att förtydliga detta, framför allt för soctanter och dylika, blev den en lag 2020. Helt onödigt egentligen och ingenting förändrades mot den ursprungliga konventionen, inte en stavelse.

Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Kanske inte! Men tyngden i det har blivit en helt annan så klart! Sen är det socialstyrelsen som sätter riktlinjerna för hur soc kan/får jobba utifrån lagar/regler som gäller! Inget ”soctanter” hittar på själva!! O sen IVO som granskar klagomål från placerade när man i försök att ge dom skydd har begränsat deras rättigheter.

Som sagt, hela systemet är SKIT!

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Helt knäpp utveckling, att "ungdomarna [i dagsläget är] betydligt mindre/sämre skyddade än för 10år sedan".

Vet du varför det har blivit så här? En annan skribent gissade på tolkningen av Barnkonventionen.. men det kanske inte är rätt eller tillräcklig förklaring.

Ni har lite halvrätt allihopa. Nu var det ett par 10 plus år sedan jag var mer insatt i FNs Barnkonvention och just Sverige, men jaa, (ut ur mitt minne nu) så stärkte Sverige tyngden av FNs Barnkonvention i Sverige år 2020, den skrevs väl in i grundlagen, eller något sådant. Och någon ratificering år 1990, men det är år 2020 som nu gäller i Sverige.

Men Sverige plockar och väljer det dom typ vill från FNs Barnkonvention, ex att man inte får begränsa barn/unga hur som helst.

Sedan så misstänker jag att den svenska versionen av FNs Barnkonvention inte är godkänd av FN själva (den från år 1990 var det inte), FNs Barnkonvention godkänns bara av FN själva på 5 språk, och svenska är INTE ett av dom.

Bl.a. är det svenska "barnets bästa" extremt felaktigt, på engelska är det "in the childs intrest" som gäller, vilket snarare ger en hint att alla "omhändertagna" barn bör ha en advokat som typ God Man, någon som är frikopplad från allt och bara tänker juridiskt, alltså ser till att barnet/den unge får den vård det behöver, den terapi hen behöver. Man kan ju börja med den lagstiftade läkarundersökningen av barnläkare som ska ske vid varje LVU-utredning, men som nästan ALDRIG utförs! Man kan ju nästan misstänka att de inte vill att barnets försämring på detta område ska kunna mätas, alltså barnet mådde ganska bra när det omhändertogs, men mår sämre efter samhällsvården!

De barnadvokater som finns/anlitas idag, är alldeles för kompis med soc och inte självständiga, tyvärr.
Citera
2024-07-28, 03:46
Medlem
Citat:
Kompisen Mel@k, som dansade med Emili@ på hennes sista TikTok-inlägg.
Tack för svar🙏
Jag kan tyvärr inte se det inlägget finns det länk inlagd här i tråden?
Citera
2024-07-28, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Som det skrivs i tråden så kan det ju vara lugnande mediciner men ja, jag tycker hon ser obrydd och kall ut men båda deras liv har ju varit väldigt trassliga.
Det är så olika hur människor reagerar i sorg Det kan vara så att det inte har landat i mamman än
och att stor sorg kommer senare
Det är inte ovanligt men sen kan ju mamman också vara trasig och levt ett hårt liv eller kanske känslostörd
man vet inte men det här är en förälders värsta mardröm att ens barn dör
Citera
2024-07-28, 03:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Äsch, BOs mamma har blivit itutad av soc att hon kommer att bli en bedrövlig mamma pga hennes egna trassliga barndom,att hon inte har haft någon "bra förebild" att präglas från, det är därför hon inbillar sig att E får ett bättre liv i "en riktig familj"!

Förjävligt sorgligt, och HELT FEL! Soc har hjärntvättat Es mamma så att hon inte har något självförtroende kvar som mamma!

Det ligger något gym där som polisen sökte vittnen ifrån......finns tidigt i tråden (om det finns kvar).

Håller helt med. Hon kan ju inte göra rätt enligt soc. Hon var medgörlig, samarbetsvillig och en själv en bra mamma. Det jag tycker är äckligt hur socialtjänsten inte hjälper våldsutsatta kvinnor. Hon var ett offer för våld i nära relation med BO:s styvfar, ge henne hjälp då för helvete att jobba med sitt ”medberoende”. De borde ha haft en bättre dialog med henne och sagt att det är verkligen allvar, barnen ska inte bo med mannen, men du får all hjälp och stöd av oss. Alltså, det borde ha gått till så men de jobbar tydligen inte med socialt arbete.
Och där i det beslutet och den avvägningen tror jag definitivt att både rasism och klassism spelade roll, förutom sexismen mot henne som våldsutsatt kvinna.
Det är dessutom ännu sorgligare då hon säkert själv haft det dåligt som barn pga det transgenerationella traumat som rasismen mot romer historiskt orsakat.

Trots att jag säger detta tycker jag ändå att ALLA föräldrar (ej bara BO:s mamma alls) borde gå ifrån synsättet att man inte kan bestämma över 14-åringar. Eller det synsättet är flera i trådens, inte BO:s mammas, ”man kan inte stänga in 14-åringar” som det låter här.
Och jo föräldrar kan och bör bestämma över 14-åringar.
Svenskar borde ta efter fransmän och andra olika nationaliteter i vars länder det börjat trenda att föräldrarna går ihop och förbjuder sina barn och ungdomar att ha smartphones och sociala medier.
Citera
2024-07-28, 03:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för svar🙏
Jag kan tyvärr inte se det inlägget finns det länk inlagd här i tråden?

Länken från TikTok.

Emilia dansar till vänster och den nu häktade Mel*k till höger i bild.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.tiktok.com%2F%40emil ia.kaldaras%2Fvideo%2F7393756948413435169
Citera
2024-07-28, 04:04
Medlem
Citat:
Jag har mött många i kris och alla reagerar olika. Det finns forskning som visar på hur man hamnar i olika faser under sorgbearbetningen och alla människor går igenom samma faser men stannar i dem olika länge och man kan även pendla fram och tillbaka mellan faserna. Så jag skulle inte tolka in för mycket av moderns krisreaktion. Kanske får hon även lugnande medicinering, det påverkar isåfall också henne och hennes beteende i media.
Du har rätt
Sorg kan se väldigt olika ut och sorg är inte rationellt så att dömma mamman är bara dumt
Citera
2024-07-28, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Länken från TikTok.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.tiktok.com%2F%40emil ia.kaldaras%2Fvideo%2F7393756948413435169
Tack! 🙏
Är Mel*k den 13 åriga tjejen eller den 15 åriga?
Sorglig historia det här😥
Citera
2024-07-28, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Håller helt med. Hon kan ju inte göra rätt enligt soc. Hon var medgörlig, samarbetsvillig och en själv en bra mamma. Det jag tycker är äckligt hur socialtjänsten inte hjälper våldsutsatta kvinnor. Hon var ett offer för våld i nära relation med BO:s styvfar, ge henne hjälp då för helvete att jobba med sitt ”medberoende”. De borde ha haft en bättre dialog med henne och sagt att det är verkligen allvar, barnen ska inte bo med mannen, men du får all hjälp och stöd av oss. Alltså, det borde ha gått till så men de jobbar tydligen inte med socialt arbete.

Du glömde det viktigaste….
Att hur mycket hjälp man än blir erbjuden måste man SJÄLV vilja både ha hjälpen o dessutom göra jobbet! Många väljer att inte göra det, självklart pga av olika orsaker. Allt ifrån att man själv inte inser allvaret i situationen o tycker att det överdrivs, till att man inte orkar gå igenom en sån process som det är att bryta sig loss från en dysfunktionell person/relation. O det ska man ha All respekt för det är INTE bara självklart att göra, oavsett hur mycket hjälp man blir erbjuden. Det krävs ofta många många försök för när det är svårt/jobbigt så orkar man inte o ger upp.
O under tiden det pågår kan man inte låta barnen vara i den miljön.

Det är extremt frustrerande att se behov hos en förälder/familj o erbjuda hjälp som är frivillig o man vet att det skulle hjälpa situationen till det bättre, men dom tackar nej.
Citera
2024-07-28, 04:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Länken från TikTok.

Case closed, svartsjuka. BO är otroligt vacker, om man kan säga det om en 14-åring, med en avundsvärd figur som alla tjejer vill ha. MGM är ett fult fetto.
Kommentarer om svartsjuka pga killar.
Pick me.
Citera
2024-07-28, 04:25
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är så olika hur människor reagerar i sorg Det kan vara så att det inte har landat i mamman än
och att stor sorg kommer senare
Det är inte ovanligt men sen kan ju mamman också vara trasig och levt ett hårt liv eller kanske känslostörd
man vet inte men det här är en förälders värsta mardröm att ens barn dör
Ja, det är lite min poäng, d v s jag blev lite bestört över hur hon framstod i artikeln och fick då ett par svar som gick på förnekelse men som du säger så är det ju olika och finns inget ett sätt eller norm och mitt intryck är ditt stycke två där.

Jag tycker, subjektivt och utan att veta eller känna henne, att bara det att öppna sig så här i media när det precis har hänt är otroligt märkligt men det är ju jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in