2024-07-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tre? Dom är väll två?

Ja du kan googla på BO namn så kommer bilder på MGMs

Tre personer är misstänkta i fallet och så sent som i fredags häktades en 15-årig flicka misstänkt för att ha mördat 14-åriga Emilia i Landskrona.

Hade förberett sig..
Tidningen skriver även att mordet hade planerats innan. Enligt uppgifter till Expressen hade flickorna förberett sig innan genom att bland annat snatta från olika butiker – silvertejp och kniv.

Delar av händelseförloppet ska ha filmats och sedan skickats vidare till flera andra personer, enligt Expressen.

Bara ett dygn efter mordet hittades en väska i vattnet som innehöll bankkort och andra tillhörigheter som ledde polisen till Emilia Sjöberg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73p0L3/uppgifter-konflikt-mellan-flickorna-tros-ligga-bakom-mordet.
Citera
2024-07-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det hade varit intressant att veta, hur det har gått för Emilias bror (Caspian), som omplacerades när han bara var ca. 7 månader gammal.

Finns det någon närstående som vet?

(FB) Flicka mördad, annan flicka misstänks för mordet, Landskrona (2024-07-23)

Kanske något därifrån jag sett kärringen tidigare..

Undrar om detta inte är någon typ av munchhauser-beteende..
Citera
2024-07-27, 21:32
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Såg precis på TT att en tjej som BO kallade "världens bästa storasyster" (förmodligen äldre kompis då BO inte hade några systrar) kunde berätta att MGM huggit BO i benet och kommit åt pulsådran.
Tjejen i videon berättar även att hon känner BO och båda MGM, den yngsta bär alltid kniv tydligen. Har ju framkommit att M*lak också verkar gå omkring med kniv.

Tjejen i videon visste dessutom att BO skulle bli "goad" men trodde att hon bara skulle få en örfil av MGM. Personligen tycker jag att det är helt sjukt att veta om sånt och vara okej med det. Men kanske är inte den här tjejen särskilt gammal heller. Verkar tyvärr lika trashig och orten som de andra flickorna.

Vet inte om det är okej att dela flickans konto men går att hitta i kommentarerna på BOs video där hon har grönt set och filmar sig själv på ett tåg eller nåt.

EDIT:
Menar naturligtvis appen och inte nyheterna när jag skriver TT.
En jäkla skillnad på TT och TT men uppgiften om ett stick i benet som träffat en pulsåder låter trovärdig. Skulle det visa sig att det stämmer kanske det inte kommer att bedömas som mord, men det beror nog mycket på om de insåg hur skadad hon var när de lämnade henne.
Citera
2024-07-27, 21:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humleburk
Enligt någon tidigare i tråden så var dottern placerad hos mamman i väntan på skyddat boende, är det så illa så hade jag valt att ha mina barn hemma..!
Landsbygden, de bor väl i Kristianstad?

Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
I Emili*s LVU dom från 2023 står det så här:

Ann* Sjöberg motsätter sig det omedelbara omhändertagandet och anför bl.a. följande. Hon samtycker till att Emili* placeras på det HVB där Emili* nu bor och uppfattar att dottern också samtycker till placeringen. Emili* har sedan tidigare behövt skyddas på ett boende långt ifrån Kristianstad. Tidigare HVB låg dessvärre alltför nära Kristianstad och det boendet tillgodosåg inte Emili*s behov. Det är därför bra att Emili* flyttat till ett HVB som ligger längre bort och som passar henne bättre

Det kanske är det som Mari-Antoniette menar med att Emili*a ska skyddas

*=a
Skyddas från sig själv är det enda som uppges i skälen.
Det stor inte något om något hot från andra.
Citera
2024-07-27, 21:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
(FB) Flicka mördad, annan flicka misstänks för mordet, Landskrona (2024-07-23)

Kanske något därifrån jag sett kärringen tidigare..

Undrar om detta inte är någon typ av munchhauser-beteende..
Det är svårt att ha det med barn som man inte har under sin vård.

Men kör på .. låt fantasierna flöda fritt.
Citera
2024-07-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Citat:
Det är svårt att ha det med barn som man inte har under sin vård.

Men kör på .. låt fantasierna flöda fritt.

Apropå fantasi.. Var uppges skälet "Skyddas från sig själv"?... Absolut inte i det du "boldat" iaf.

Jag skrev också "någon typ" av... Att kärringen är (tidigare, inte pga denna tragedi) skadad är väl uppenbart.
Senast redigerad av B.Dowie 2024-07-27 kl. 21:42.
Citera
2024-07-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
En jäkla skillnad på TT och TT men uppgiften om ett stick i benet som träffat en pulsåder låter trovärdig. Skulle det visa sig att det stämmer kanske det inte kommer att bedömas som mord, men det beror nog mycket på om de insåg hur skadad hon var när de lämnade henne.
Jo, jag kom på det när jag hade skickat mitt inlägg redan.
Men ja, jag tycker också att det kan låta ganska troligt faktiskt. Hoppas att man inte bedömmer det som bara misshandel, även om jag tyvärr tror att det kan bli så.
Framför allt om MGM "bara" ville skrämma och skada henne. När jag tänker på det tror jag dock att de fattade att hon var död, annars hade de nog inte lämnat henne fasttejpad. Dessutom hade de förmodligen inte gjort sig av med väskan om de inte fattat att de hade haft ihjäl henne.
Citera
2024-07-27, 21:42
Medlem
Hujans avatar
Citat:

Mamman berättar i Aftonblaskan att hon behöver skyddas från omvärlden då hon inte alltid förstod

Efter några år i familjehem hamnade Emilia på ett sis-hem.
– Hon var placerad på grund av att man ville skydda henne från omvärlden, säger Anna.
Socialen kallade Emilia naiv, men det är ett ord som Anna har svårt för.
– Hon var inte som alla andra, men jag blev så arg när de sa så.
– I Emilias värld så fanns det inte onda människor. Det var bara människor som gjorde misstag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xR4G/emilias-mamma-efter-mordet-jag-tror-det-var-svartsjuka
Citera
2024-07-27, 21:44
Medlem
MaeWests avatar
Nej, nej, nej...det är absolut INTE vare sig föräldrar eller tidigare anförvanters fel, att Emilia blivit avrättad av 3 st självutnämnda bödlar.

Det är givetvis KINA:s fel, som startade TIK-TOK!

Alla de som TIK-TOK:ar sig, kan alltså i grunden vara potentiella mördare/bödlar...med tanke på hur klimatet är därinne!
Citera
2024-07-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Jo, jag kom på det när jag hade skickat mitt inlägg redan.
Men ja, jag tycker också att det kan låta ganska troligt faktiskt. Hoppas att man inte bedömmer det som bara misshandel, även om jag tyvärr tror att det kan bli så.
Framför allt om MGM "bara" ville skrämma och skada henne. När jag tänker på det tror jag dock att de fattade att hon var död, annars hade de nog inte lämnat henne fasttejpad. Dessutom hade de förmodligen inte gjort sig av med väskan om de inte fattat att de hade haft ihjäl henne.

Något som kan hända i så fall är väl att GM döms för synnerligen grov misshandel + vållande till annans död, i stället för mord. Och då blir det ju helt annan straffskala.

Men eftersom att den häktade GM är 15 år så får hon väl inget hårt straff oavsett.. Har det någonsin hänt i Sverige att en 15-åring döms till fängelse?
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
I Italien bor de hemma tills de är 35 också.
I vår kultur skall du vara vuxen när du är 18/20.

Nej, jag anser nog att man får finna sig att det finns vissa risker att leva - och att man inte i en felriktad omtanke om sina barn får hindra dem från att göra just det - leva.

Nej, det vore ju för djävligt om detta kunnat förhindras , eller hur? Emilia hade kunnat leva, i dag om bara mer "omtanke" visats. Nu är hon död, mycket pga. denna slapphänthet som du ovan premierar. Bra där! Finns dessutom ingen motsättning i att låta sina barn "leva" och att ha basal kontroll på deras liv och leverne. Ingen snackar om att låsa in barnen, men att man idkar sund kontroll är det minsta man kan begära. I detta fall är detta väldigt tydligt att "live and let live", i stället ledde till döden...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det hade varit intressant att veta, hur det har gått för Emilias bror (Caspian), som omplacerades när han bara var ca. 7 månader gammal.

Finns det någon närstående som vet?

Hans pappa verkar ha en del kontakt m honom, finns en hel del bilder på honom på pappans fb. Verkar dock tyvärr ha fortsatt (periodvis ?) sitt missbruk tills nyligen då han nu är nykter enligt egen utsaga.

Noterar att mamma A inte har bilder på honom mer än som mycket liten. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in