2024-07-21, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Finns många här som har mycket mer än 10 millar. Du har ingen koll alls

Enligt vad de själva anonymt påstår, ja.
Citera
2024-07-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Helt rätt tänk, har själv lagt undan 5000-8000 varje månad i 12år och lärt mig leva på mindre lön och har typ aldrig haft problem med det. Folk som bränner lön efter lön i decenium måste va sjuka i huvudet eller inte fatta att man blir äldre och inte orkar jobba heltid till 70+
Tror att det egentligen är onödigt att spara så pass mycket och att detta aggressiva sparande riskerar att skrämma bort många från att börja spara inför pensionen. Snarare räcker det med kanske 10 % av lönen som i slutändan faktiskt resulterar i 30%.

Tänker att man får ut 28 000 varje månad och vid pensioneringen ska få ut exempelvis 18 000. Det ger ett mycket kännbart tapp på 10 000 varje månad.

Väljer man istället att spara 3000 varje månad under 20 års tid så är man van att bara ha 25 000 att röra sig med. När det är dags för pensionen så kan man istället plocka ut sina 6 000 från sparandet varje månad under 10 år. Helt plötsligt har man nu 18 000 + 6000 att röra sig med det vill säga hela 24 000 kr. Det medför att man egentligen bara sänker sin levnadsnivån 1000, från 25 till 24 000. Man kan således fortsätta leva precis som vanligt trots att man har gått i pension.

Tror därför att det räcker med att spara ungefär 10 % av sin lön. Väljer man att spara så hårt som du gör kan man snarare planera att gå i pension tidigare men det är inte riktigt det som TS planerar utan snarare hur han ska få ekonomin att gå ihop i slutändan.
Citera
2024-07-21, 22:17
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Enligt vad de själva anonymt påstår, ja.
Jag känner folk här som är i god för 100 millar, några som är goda för 20 millar per skalle osv.
Citera
2024-07-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tror att det egentligen är onödigt att spara så pass mycket och att detta aggressiva sparande riskerar att skrämma bort många från att börja spara inför pensionen. Snarare räcker det med kanske 10 % av lönen som i slutändan faktiskt resulterar i 30%.

Tänker att man får ut 28 000 varje månad och vid pensioneringen ska få ut exempelvis 18 000. Det ger ett mycket kännbart tapp på 10 000 varje månad.

Väljer man istället att spara 3000 varje månad under 20 års tid så är man van att bara ha 25 000 att röra sig med. När det är dags för pensionen så kan man istället plocka ut sina 6 000 från sparandet varje månad under 10 år. Helt plötsligt har man nu 18 000 + 6000 att röra sig med det vill säga hela 24 000 kr. Det medför att man egentligen bara sänker sin levnadsnivån 1000, från 25 till 24 000. Man kan således fortsätta leva precis som vanligt trots att man har gått i pension.

Tror därför att det räcker med att spara ungefär 10 % av sin lön. Väljer man att spara så hårt som du gör kan man snarare planera att gå i pension tidigare men det är inte riktigt det som TS planerar utan snarare hur han ska få ekonomin att gå ihop i slutändan.

Sunt resonemang, men man har dock olika nivå på utgifter och inkomster genom livet, och bildar man familj (som de flesta gör) så går det mycket pengar mellan 30-55 (ungefär), men sen minskar utgifterna ordentligt.

Jag sparar blygsamt nu (men sparat lite sen tidigare,)när jag har 3 barn hemma, men om några år kommer jag att kunna spara 30-40% av min lön utan att sänka min nuvarande levnadsstandard, så när jag går i pension och kan sluta spara blir disponibla inkomsten ungefär samma (troligen mer) plus det kapital jag sparat undan.
Citera
2024-07-22, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Jag känner folk här som är i god för 100 millar, några som är goda för 20 millar per skalle osv.

Citera
2024-07-22, 09:33
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du skrattar således hur fel du fick i slutändan, jag förstår
Citera
2024-07-28, 08:33
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Fast för att få full garantipension måste du ha bott i landet i 40 år. Så delar av ditt inlägg är rent vansinnigt.

Det enda som är vansinnigt här är att personer som inte har jobbat något får ut mer pengar än de som har haft ett helt arbetsliv bakom sig.

Ja den minskar med 1/40 per år om personen har bott kortare tid, vilket du förstås "glömde" att nämna, din skälm.
Citera
2024-07-28, 08:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men det gör bara det hela obehagligare. Vi ser tydligt att det är på detta viset. Men frågan blir då istället: varför är det på detta viset?

Detta beslutas vart 4:e år på valdagen. Svenskarna har valt politiska partier som anser att man ska satsa på personer från främmande länder än på sitt eget folk.
Citera
2024-07-28, 10:28
Medlem
Dåliga placeringar samt inget privatsparande.
Citera
2024-07-28, 10:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Detta beslutas vart 4:e år på valdagen. Svenskarna har valt politiska partier som anser att man ska satsa på personer från främmande länder än på sitt eget folk.
Jo, det är uppenbart. Men varför vill man satsa på personer från främmande länder i stället för på sitt eget folk?
Citera
2024-07-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Min far som är +70 år får ut ca 23'000kr i netto, visserligen har han haft totalt 10 sjukdagar i sitt liv och knappt varit föräldraledig men har aldrig jobbat på kontor utan levt med ett hederligt, hårt inarbetad arbetslön.

Han har billig hyra i en avbetald bostadsrätt, avbetald sommarstuga, avbetald 7 år gammal bil han köpte ny. Visst han gör inga stora utsvävningar och äter aldrig ute men han köper det han behöver och lever gott. Jag skulle gissa på att han efter sina fasta utgifter sparar undan 100k om året. Sedan pensionen för 10 år sedan har han nog lagt undan 1 miljon.

Så vart kommer allt snack om att pensionärer skulle leva så fattigt?

Finns ju många äldre pensionärer som har dålig pension och kvinnor som har varit hemma en hel del med barn.

Jag kan ta mina föräldrar som exempel: Farsan född tidigt 40-tal. Arbetade mellan åren 1958-2006, sjukskriven två gånger för operationer i ca tre månader, ingen sjukdag i övrigt som jag minns och gick i förtidspension vid 64 års ålder. Han får ut ca 13000 efter skatt. Ganska lågt men han har nog sparat en hel del, har varit sparsam hela livet och har aldrig haft dyra hobbies. Det är väl därför han klarar sig på dessa pengar.

Morsan rik som ett "troll" pga arv och var hemmafru/tog hand om sina föräldrar mellan 1984 tills 1996. Arbetat ca 30 år. Får ca garantipensionen samt kan inte få bostadstillägg pga allt för stora tillgångar. Det går ingen nöd på henne heller. Snål mot sig själv och den största utgiften är väl att hon ger pengar till välgörenhet och sina barn(något ingen av dem är i behov av).

Jag skulle inte kalla att de här personerna är fattiga fast att de har låga pensioner. De har ju varit sparsamma och de har haft bra liv. Nästan ingen av de pensionärer jag känner verkar ha det dåligt ställt, och de enda jag vet om är sådana som var lika panka när de arbetade dvs noll koll på pengar och tänker aldrig på morgondagen, missbrukare, speltorskar och dyl.

Men om de hade varit sjukskrivna eller arbetslösa i långa perioder och samtidigt ha dålig koll på pengar så hade de ju inte haft det så lätt nu.
Citera
2024-07-28, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inflationen. Du tänkte inte på det. Pensionen följer inte inflationen.

Du tänkte inte att Sverige redan innan inflationen hade bland Eus sämsta pensioner och de absolut sämsta i Norden?
Lätt skylla på inflationen när vi har haft regeringar i Sverige som alltid gillat låna pengar ur pensionsfonderna och spenderat på annat.

Denna regering vi har nu är på inga sätt bättre de för de har då verkligen inte gjort mycket för att höja pensionerna. Varken det eller lönerna eller sjukvården eller Akassan. Men däremot kunde de se till så vi gick med i NATO och fortsatte ge pengar till EU som kostat Sverige enorma summor pengar.
(gissa varför Norge ej går med i EU?).

Värre kommer det att bli så ni som är unga se till spara för det kommer bli magert den dag ni går i pension.

Redan idag har man samtal med personer som fortsätter jobba långt efter 70- års ålder för de tycker de har för låga pensioner.
Sverige vill ju vara som USA där det krävs två eller tre jobb för att få det att gå runt. Grattis svenskar ni fick precis som ni ville.
Se till rösta rätt nästa gång för Sverige har råd att slopa skatten på pensionen och sluta med utlandsbistånd...fast vänta lovade inte regeringen med Åkesson att de skulle sluta med detta?

Ännu kanske ett brutet löfte. Grattis ni som röstade på SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in