Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag håller med dig, men du måste förstå att det du kallar för omfördelning i praktiken innebär att man avskaffar välfärden. Jag ser inga tecken på att vi är på väg i den riktningen, och det är därför som jag säger att värdelösa pensioner är oundvikliga. Tvärtom så tävlar politiker om att ösa pengar över fattigpensionärer, det vill säga människor som har levt från lön till lön under hela livet.
Jag håller inte med om att det är att avskaffa välfärden, snarare kravställa välfräden. Om än ett ack så försiktigt och trevande kravställande. Rättigheter går hand i hand med skyldigheter. Välfärd är något vackert som innebär att de som inte kan arbeta ändå har möjlighet till ett drägligt liv, i praktiken innebär det att alltför många som inte vill jobba inte heööer behöver göra så utan försörjs på de arbetandes bekostnad. Vidrigt, rent ut sagt.
Jag misstänker att anledningen till att vi är i den här sitsen och att den kommer bli än värre är att utanförskapsgruppen är en både stark och lättlurad väljargrupp som ska strykas medhårs. Politiker bryr sig trots allt om att i första hand vinna valet och i andra hand vinna därefter kommande val. Om det någonstans därefter finns plats för att göra något bra landet och folket så är det ett lyckligt och oavsiktligt sammanträffande.