Citat:
Ursprungligen postat av
Lakritspastill
Antingen är jag dålig på att uttrycka mig eller så väljer folk att feltolka….
Det jag försöker förmedla är att skuld läggs på offer. Att offer skulle gjort annat.
Det är som i andra brott. Om offret inte hade gjort si eller så. Skuld ska läggas på gärningsmannen. Jag har läst många inlägg i tråden där man lägger skuld på offer. Inte bara kommer med info.
Nysta i hur det hade kunnat förhindras genom att MGM inte gick över gränsen.
Hade E inte kommit till Landskrona den kvällen för att hon inte fick. Vad säger att MGM inte hade kommit till hennes hemort och gjort nått där. Hur skulle BO förhindra sitt öde då?
Hela händelsen är tragisk. Att båda levt trasiga liv där många vuxna sviker. Utan trygghet!
OK, hör vad du säger och ser din poäng men detta är ändå Flashback och lite två olika bollar i luften.
All SKULD ska läggas på MGM, inget snack om saken. Punkt!
Men, vi måste ju, föräldrar som många av oss här inne här, få fundera på om detta hade kunnat undvikas på något sätt?
Jag är helt med dig i tankarna att tillfället inte skapade brottet utan att det hade hänt ändå MEN om inte mamman till BO hade haft den bakgrunden hon hade och då BO inte heller hade varit i denna livsstil så kanske liksom?
Vi vill ju ändå att detta INTE ska hända och att då diskutera eventualiteter ur alla perspektiv och förhindra är väl inte fel liksom?
Och, som sagt, inte en chans att jag hade släppt en 15-åring 10 mil till okända människor med tanke på omständigheterna och den miljö tonåringar har idag. Att det ens, här inne 2024, diskuteras om vad ett "pyjamasparty" är, är ju otroligt naivt.
Men, i sak är vi nog överens.