2024-07-27, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja det stämmer som Smurfsmurf säger, är man orolig över en vuxen som inte klarar att ta hand om sig själv och som far illa, så ska/kan/bör man anmäla det till socialförvaltningen där denne bor. Här är info från Falkenbergs kommun:
https://kommun.falkenberg.se/omsorg-och-hjalp/akut-hjalp

Ex: Om du har en moster som är typ 78 år och som är en hoarder och aldrig städar hemma och bor i en sanitär olägenhet, då kan du anmäla till socialförvaltningen.
Eller om farbror Pelle, 55 år, super och missköter sig så att du är orolig över hans hälsa.

ah det är sant… tack för en ögonöppnare…
Citera
2024-07-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det stämmer. Kommunerna ska bistå dementa, de som håller på vräkas, psykisk ohälsa i alla åldrar osv.

Vad gäller A torde hon ha fått ett biståndsbeslut men sånt är det sekretess på.

Det förstår jag men innebär det att en anmälan saknar betydelse? Alltså typ en orosanmälan. Synd om henne, hon kan ju inte må bra i den miljön. Läser ju om vad assistenterna får utstå från föräldrarna. Det kan knappast innebära några framsteg i hennes behandling/vardag?
Citera
2024-07-27, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det förstår jag men innebär det att en anmälan saknar betydelse? Alltså typ en orosanmälan. Synd om henne, hon kan ju inte må bra i den miljön. Läser ju om vad assistenterna får utstå från föräldrarna. Det kan knappast innebära några framsteg i hennes behandling/vardag?

kan ju vara så att A inte bryr sig, eller inte bryr sig och inte fattar vad som försiggår i dennes omgivning.
Citera
2024-07-28, 00:00
Medlem
PÖ slog på den stora trumman från första början och då får man räkna med att man ifrågasätter och förväntar sig ärlighet och transparens hela vägen.

Allt blev bara fel och ingen trovärdighet.
Senast redigerad av Schraderbrau 2024-07-28 kl. 00:05.
Citera
2024-07-28, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
PÖ slog på den stora trumman från första början och då får man räkna med att man ifrågasätter och förväntar sig ärlighet och transparens hela vägen.

Men det blev tvärtom.

vad menar du nu? vadå tvärtom?
Citera
2024-07-28, 00:02
Medlem
En sak jag undrat över är om Amanda överhuvudtaget är lämplig som hundförare till en assistanthund. Kan hon överhuvudtaget ta till sig det en hund som Essie kan göra? - Har inte Essie mest varit en leksak, nåt att gosa med när hon inte irriterar sig på hunden och sparkar ner henne från soffan, håller för nosen på henne mm. Kan en person med en 4-årings förståndsnivå samarbeta med en assistanthund? Tydligt är ju att hon uppenbarligen inte klarar att ta hand om Essie och tillgodose Essies grundläggande behov.
Citera
2024-07-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Tack för förtydligande, far illa pga sina föräldrar? även om de är myndiga eller är det i de fall där de typ kan hantera sin vardag men måste bo hemma?

Jag vet tyvärr inte vilket lagstöd de har men jag känner till flera fall där de hämtar vuxna som har LSS med olika diagnoser. I de flesta fallen sätts det in en ny förvaltare och tar bort anhöriga eller den nuvarande och allt läggs under sekretess även skyddad adress, samt sekretess emot anhöriga, beroende på situationen kan personen flyttas till LSS boende vart de vill på begäran av förvaltare med hjälp av läkarintyg.

Detta är dock inget regelbundet mer än jag vet att de händer då och då
Citera
2024-07-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
vad menar du nu? vadå tvärtom?

Att han skulle med all medial uppmärksamhet ha öppna kort hela vägen men gjorde inte det.

Hur många är det som har fått sitt husdjur försvunnen och fått så mycket uppmärksamhet?

Kanske formulerade lite fel.
Citera
2024-07-28, 00:04
Avslutad
Citat:
En sak jag undrat över är om Amanda överhuvudtaget är lämplig som hundförare till en assistanthund. Kan hon överhuvudtaget ta till sig det en hund som Essie kan göra? - Har inte Essie mest varit en leksak, nåt att gosa med när hon inte irriterar sig på hunden och sparkar ner henne från soffan, håller för nosen på henne mm. Kan en person med en 4-årings förståndsnivå samarbeta med en assistanthund? Tydligt är ju att hon uppenbarligen inte klarar att ta hand om Essie och tillgodose Essies grundläggande behov.

det är det jag inte förstår mig på heller… då är det typ mer ”lämpligt” med en skolhund som typ sitter med när barnet läser… som sällis…

men nu kanske det är lämpligt med bara en batteridriven hund.. eller akvarium…
Citera
2024-07-28, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag vet tyvärr inte vilket lagstöd de har men jag känner till flera fall där de hämtar vuxna som har LSS med olika diagnoser. I de flesta fallen sätts det in en ny förvaltare och tar bort anhöriga eller den nuvarande och allt läggs under sekretess även skyddad adress, samt sekretess emot anhöriga, beroende på situationen kan personen flyttas till LSS boende vart de vill på begäran av förvaltare med hjälp av läkarintyg.

Detta är dock inget regelbundet mer än jag vet att de händer då och då

ahaa.. men det känns logiskt nu när du säger det…
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion

Orosanmäla till kommunen kan man absolut göra, och de är skyldiga att ta emot och behandla anmälan. Hur man sedan tar det vidare i Enköpings kommun det kan jag inte svara på. Men det har kommit uppgifter i tråden att hon ska få flytta till ett boende redan på måndag, sant eller ej.

Som pappan har hållit på härjat och klagat på kommunen torde de ha stenkoll på A. Men det kan vara svårt att gå emot honom eftersom han är förvaltare.

Och jag hoppas assistenterna är med i facket, för då kan de få stöd där.
Citera
Medlem
Citat:

Den diskussionen har varit fram och tillbaka och har kommit fram till att kraven som finns säger att de inte ska gå men de är certifierade som ekipage MEN som jag skrev tidigare alla tjänar på att föda upp, sälja &, examinera ekipage från SBK då alla hör ihop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in