2024-07-27, 23:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
hon är väl omyndighetsförklarad.. plus inte ett barn.. soc är väl bara för individer under 18?

Kommuner har ansvar för alla medborgare i livets alla skeden. Det är olika från kommun till kommun hur det är organiserat, men det finns absolut någon som ansvarar för en sådan som A. Hon är 23 år.

Det är en ganska liten kommun. Här kan man se vad som finns och hur det är organiserat.

https://enkoping.se/omsorg-och--stod.html

Att Soc skulle ha hand om endast barn har jag aldrig hört talas om förr.
Citera
2024-07-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
-Det är inge fel på Amanda. Det är hans bild.

Med tanke på allt som skett och inträffat så förstår man att situationen är komplex. Men inte för PÖ. Andra ska bara lösa det.
Hennes tidigare boenden kan vittna om allvarliga händelser. Men det beror på okunnig personal. Inte Amanda. Det synsättet har genomsyrat samarbetet mellan familj och kommunen i många år.

Mamman säger knappt något. Andra dottern lämnar jag utandör. Hon har inte valt sina föräldrar.

Patrik ska tjäna på allt, tar inte ansvar för sitt egna handlande och allt är alla andras fel.

En dotter med stort hjälpbehov behöver man samarbeta kring. Det ligger inte i hans natur eller personlighet. Det ska hellre kontrolleras.

Hur då tjäna på allt? Pengak*t? Stora bidrag från kommunen?
Citera
2024-07-27, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kommuner har ansvar för alla medborgare i livets alla skeden. Det är olika från kommun till kommun hur det är organiserat, men det finns absolut någon som ansvarar för en sådan som A. Hon är 23 år.

Det är en ganska liten kommun. Här kan man se vad som finns och hur det är organiserat.

https://enkoping.se/omsorg-och--stod.html

Att Soc skulle ha hand om endast barn har jag aldrig hört talas om förr.

men vänta, jag har alltid trott att soc handlar om barn, att soc tar barn från familjer om de liksom får en orosanmälan…

det är väl bara för att jag endast hört talas om soc i fall med barn, ej fall med anmälningar till soc gällande vuxna eller äldre
Senast redigerad av aifosarinatak 2024-07-27 kl. 23:48.
Citera
2024-07-27, 23:50
Medlem
Citat:
men vänta, jag har alltid trott att soc handlar om barn, att soc tar barn från familjer om de liksom får en orosanmälan…

det är väl bara för att jag endast hört talas om soc i fall med barn, ej fall med anmälningar till soc gällande vuxna eller äldre

Du går ju t soc om du inte har inkomst, där får du ju eventuellt socialbidrag. Så så måste ju soc gälla vuxna också?
Citera
2024-07-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Hur då tjäna på allt? Pengak*t? Stora bidrag från kommunen?

Både pengar och ett ego som riskerar spricka närsom...

En bortsprungen hund från början kan man tycka. PÖ är med på Radio, TV och diverse artiklar... Det är bara ego.

Om lilla Fido som både kan sitta fint och vacker tass sprungit bort. Hade det max blivit en efterlysning i, "du vet att du är från om..."

Ja, men det här var en assistanshund...

Är det verkligen det?
Citera
Medlem
Citat:

Händer att socialtjänsten placerar vuxna med LSS när de far illa genom att placera de på något boende med hjälp av en god man/förvaltare. En förälder kan bli uppsagda från uppdraget och en ny kan ersättas förälder .
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Du går ju t soc om du inte har inkomst, där får du ju eventuellt socialbidrag. Så så måste ju soc gälla vuxna också?

justee… är lite trött. kan ju va så att familjen vill ha åt As.. bidrag om hon får de…
Citera
2024-07-27, 23:52
Medlem
Citat:

Ja det stämmer som Smurfsmurf säger, är man orolig över en vuxen som inte klarar att ta hand om sig själv och som far illa, så ska/kan/bör man anmäla det till socialförvaltningen där denne bor. Här är info från Falkenbergs kommun:
https://kommun.falkenberg.se/omsorg-och-hjalp/akut-hjalp

Ex: Om du har en moster som är typ 78 år och som är en hoarder och aldrig städar hemma och bor i en sanitär olägenhet, då kan du anmäla till socialförvaltningen.
Eller om farbror Pelle, 55 år, super och missköter sig så att du är orolig över hans hälsa.
Citera
2024-07-27, 23:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Det stämmer. Kommunerna ska bistå dementa, de som håller på vräkas, psykisk ohälsa i alla åldrar osv.

Vad gäller A torde hon ha fått ett biståndsbeslut men sånt är det sekretess på.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Händer att socialtjänsten placerar vuxna med LSS när de far illa genom att placera de på något boende med hjälp av en god man/förvaltare. En förälder kan bli uppsagda från uppdraget och en ny kan ersättas förälder .

Tack för förtydligande, far illa pga sina föräldrar? även om de är myndiga eller är det i de fall där de typ kan hantera sin vardag men måste bo hemma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Både pengar och ett ego som riskerar spricka närsom...

En bortsprungen hund från början kan man tycka. PÖ är med på Radio, TV och diverse artiklar... Det är bara ego.

Om lilla Fido som både kan sitta fint och vacker tass sprungit bort. Hade det max blivit en efterlysning i, "du vet att du är från om..."

Ja, men det här var en assistanshund...

Är det verkligen det?

Jag såg en annan grupp om en bortsprungen hund, den hade 97 medlemmar... Gäller att göra reklam för sig. Hoppas media snart börjar skriva.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det stämmer. Kommunerna ska bistå dementa, de som håller på vräkas, psykisk ohälsa i alla åldrar osv.

Vad gäller A torde hon ha fått ett biståndsbeslut men sånt är det sekretess på.

Ja det klart att de är sekretess på det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in